Budget, Mellan, Pro till 14-åring

Permalänk
Medlem

Budget, Mellan, Pro till 14-åring

Lovade en vän att sätta ihop några system till hans 14-åring mellan 6-8k
Nuvarande system är någon gammal HP med ett GTX 1050.
Han vill gärna ha mycket LED.

1. Budget: bör vara ok för lite spel men inte jätte uppgraderingsbart i framtiden.

2. Mellan : OK för spel, större M2 SSD men tveksamt för uppgradering iom B450 och ingen PCI V4 och det finns inga 3300x på lager.

3. Pro: Bör vara bra prisvärt för spel och B550 för senare uppgradering av minne och GPU.

Frågan är dock om han ska vänta med GPU ett tag när 3000-serien kommit igång och även AMD dyker upp med sina och köra på sitt 1050 ett tag eller är skillnaden 1050- 1660S såpass stor att det bör räcka ett tag framöver?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Mitt förslag:

Nvidia lanserade sina grafikkort igår och RTX 3070 som var den lägsta modellen som visades upp igår lanseras inte fören oktober så det kan dröja en lång tid innan efterträdaren för GTX 1660 super dyker fram.

Från AMDs sida kommer det nog dröja då de ska lansera deras flaggskepp någon gång innan jul och lanseringen av PS5 och XBOX series X, de billigare korten kommer lång därefter.

Uppgradering från 1050 till 1660 Super kommer bli en stor skillnad i prestanda, hur länge 1660 super kommer orka prestera beror på vilka krav som ställs på grafiken och vad som ska spelas. Hade nog gått att få tagg på rätt bra grafikkort begagnat nu när folk säljer av sig för att köpa RTX 3000.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Blir en beställning på detta i veckan om ingen har någon input på förändring? tanken är att han ska kunna uppgradera CPU och GPU i framtiden.

Permalänk
Viking
Skrivet av roboseal:

Blir en beställning på detta i veckan om ingen har någon input på förändring? tanken är att han ska kunna uppgradera CPU och GPU i framtiden.

https://komponentkoll.se/bild/EfqaK.png

Jag skulle ändra till det här:

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Är det verkligen värt nästan 1k extra för 5600xt?
Nätagget kan jag kanske gå upp lite på, 500W kanske är för klent om man ska uppgradera GPU senare.
Chassit känns lite hugget som stucket, såg att Areocool hade fått ok recensioner på inet men kolink kanske är bättre?

Permalänk
Viking
Skrivet av roboseal:

Är det verkligen värt nästan 1k extra för 5600xt?
Nätagget kan jag kanske gå upp lite på, 500W kanske är för klent om man ska uppgradera GPU senare.
Chassit känns lite hugget som stucket, såg att Areocool hade fått ok recensioner på inet men kolink kanske är bättre?

5600 xt presterar ca 6% bättre än ett 2060. Så ja, det är värt det.
Vet inte om Kolink är bättre, men tycker att det ser bättre ut iaf.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Medlem

3300x hade ju varit att föredra om den hade funnits att köpa inom snar framtid men den verkar lysa med sin frånvaro.
Det jag funderar på är att gå ner till B450 MB men då är väl risken att den inte kommer stöda 6000 serien och att man får uppgradera BIOS det första man gör för att kunna köra 3000 serien om jag förstått det rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av roboseal:

3300x hade ju varit att föredra om den hade funnits att köpa inom snar framtid men den verkar lysa med sin frånvaro.
Det jag funderar på är att gå ner till B450 MB men då är väl risken att den inte kommer stöda 6000 serien och att man får uppgradera BIOS det första man gör för att kunna köra 3000 serien om jag förstått det rätt?

De flesta populära b450 moderkorten har redan hunnit få stöd för det finns ingen garanti dock, msi moderkort med MAX på slutet stödjer det med säkerhet.

Exempelvis har jag köpt ett Asrock b450M Pro4 som fungerade med Ryzen 3100 direkt, står "ryzen 3000 ready" på kartongen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roboseal:

3300x hade ju varit att föredra om den hade funnits att köpa inom snar framtid men den verkar lysa med sin frånvaro.
Det jag funderar på är att gå ner till B450 MB men då är väl risken att den inte kommer stöda 6000 serien och att man får uppgradera BIOS det första man gör för att kunna köra 3000 serien om jag förstått det rätt?

Som @Kvarnis skriver så har 99% av alla b450 stöd för Ryzen 3000. Däremot kommer det krävas en biosuppdatering för att få stöd till Ryzen 5000-serien och de kommer förmodligen inte att släppas förrän i januari. Till nästa genration (Ryzen 6000, eller vad de kan tänkas heta) så kommer det vara en ny socket och inga av dagens moderkort kommer troligtvis vara kompatibla med den serien.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Då kanske det är klokare att gå på ett billigare b450 och lägga de pengarna på antingen en 3600 eller på GPU då.