Problem med stuttering efter senaste uppdateringen, windows event log (svchost) äter cpu.

Permalänk
Medlem

Problem med stuttering efter senaste uppdateringen, windows event log (svchost) äter cpu.

Hej!
Jag har just märkt vissa spel inte körs lika bra längre efter veckans uppdatering. Ser att "Värd för tjänst: windows event log" konstant hoppar mellan 1-5% cpu användning. Detta gör att diagrammet i resursövervakaren alltid är fullt av små spikar.

Det spelar ingen roll om datorn är online eller offline, om den har varit på 5 minuter eller ett par timmar. Har sökt efter malware, inget sånt, testat att stänga av windows-update men det hjälpte inte.

Det är en seg process att stänga av eftersom den startar av sig själv efter ett tag igen, brukar bli tvungen att köra alt+tab när jag spelar för att sen stänga av den. När den väl är avstängd fungerar det bra att spela de tyngre spelen igen.

En möjlig lösning jag tänker mig skulle kunna vara att med programmet autoruns stänga av uppstarten för windows event log, inaktivera uppdateringar och manuellt kolla efter uppdateringar ca en gång i veckan. Men någon här kanske har en bättre lösning

Visa signatur

Processor: i9 9900K Moderkort: Gigabyte Z390 Gaming X RAM: 16 GB Corsair DDR4 3600 MHz Grafikkort: MSI RTX 2070 Gaming HD1:(System) Samsung 970 Evo NVME 500 GB HD2: OCZ ARC SSD 240 GB HD3: Samsung 840 SSD 250GB HD4:Seagate Barracuda 2 TB HD5: HGST Travelstar 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt detta problem för ungefär 10 år sedan med en gammal Vista-installation, och åter igen för ung. en månad sedan med en Win10 installation. svchost är inte bara event-log, utan en uppsjö med processer och tjänster.

Det är väldigt svårt att hitta den exakta orsaken till varför Windows hittar på hyss, och felsökningen kan vara väldigt långdragen.

Mitt råd är följande:

1. Har du en backup, gå tillbaka till innan problemen och försök igen. Kan bara vara Windows som lagt fällben för sig självt i uppdateringen

2. Försök att rensa registret och ev. caches/temp files från skit. Finns ett antal program online som gör detta åt dig.

3. Starta datorn i felsäkert läge med minimalt antal services igång, och aktivera en service åt gången (omstart mellan varje) tills dess att du hittar problemservicen.

4a. Installera om Windows. Ibland är det bara enklare att börja om.

4b. Lär dig leva med det / hoppas att det försvinner av sig självt.

Permalänk
Medlem

Har också sett en ökad cpu användning av event log. Ligger nästan konstant på 1% för mig. Har tyvärr inte lyckats reda vad det är som loggar hela tiden om det nu ens är det som orsakar det.

Permalänk
Medlem

Hej

Det går inte att öppna event loggen och se vad som eventuellt skrivs i loggen? Dvs hitta vilket program som loggar så mycket...

När du öppnar händelse loggen så synns ju en sammanställning över alla händelser som systemet och program genererar. Kolla i "sista timmen" kolumnen. Expandera kön med "plus"-tecknet bredvid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dack3:

Hej

Det går inte att öppna event loggen och se vad som eventuellt skrivs i loggen? Dvs hitta vilket program som loggar så mycket...

När du öppnar händelse loggen så synns ju en sammanställning över alla händelser som systemet och program genererar. Kolla i "sista timmen" kolumnen. Expandera kön med "plus"-tecknet bredvid.

Jo då. Men det som det sker mest av är info om Lyckad granskning, kanske 200-600 st/h. Tycker ju inte det borde ge konstant cpu belastning men vad vet jag.

> Autentiseringsuppgifterna i Autentiseringshanteraren lästes.
> Händelsen inträffar när användare läser lagrade autentiseringsuppgifter i Autentiseringshanteraren.
> ClientProcessId pekar ut wlidsvc (Microsoft Accoutn Sign-in Assisant) tjänsten.

Använder jag Process Monitor kan jag iofs se att något får EventLog servicen att konstant läsa ur System loggen. Men svårt att felsöka när man inte vet vad som är normalt beteende eller ej.

Permalänk
Medlem

Vad händer om du stoppar wlidsvc (men lämnar den på "manual") ??

Har du många datorer igång som använder samma Microsoft Live Account? (Och alla är fullt verifierade...)
Jag har några men min wlidsvc service är stoppad utan att jag gjort något.

Permalänk
Medlem

Då minskar mängden sådana events men event log servicen fortsätter med oväntad hög cpu användning så det är nog något annat. Skulle kunna vara något som pollar event loggen med tanke på hur det ser ut i Process Monitor.

Permalänk
Medlem

Ok, tror jag kommit på det. Stoppar jag NVIDIA Display Container LS servicen så slutar Event Log servicen att använda CPU tid och den slutar även att läsa System.evtx konstant enligt Process Monitor.

Då är frågan, är det en service man behöver? Och vad tusan är det Nvidia håller på med? 🤔

Permalänk
Medlem

Ingen aning!

Men om du orkar så kan du avinstallera Nvidia paketet och sedan installera om paketet ifall någon skulle ha gått fel med att registrera komponenter ur Nvidias paket.
Kan också vara så att om du avinstallerar delar av paketet eller avaktiverar vissa funktioner som inte du behöver så kanske du rättar till det. Sådana sviter brukar ha tonvis med extra saker som inte är nödvändiga vid vanlig drift.

happy hunting!