Permalänk
Medlem

Tips på 32" 4K skärm tack

Hej!

Sitter och jobbar hemma och behöver en större skärm.
Skulle bli glad för tips från expertisen här

Viktigt:
------------------------
- Bra för kontorsarbete, MS Word, MS Teams, MS Power Point etc
- Fantastiskt puchiga färger - gärna en skärm som där svärta och färger är enastående och "poppar"
- Skarp och jämn över hela ytan
- Vitt är vitt
- Bra för att kolla film
- 16:9, 16:10 eller liknande, dvs ej ultrawide

Inte viktigt:
------------------------
- Allt som rör spel, dvs. refresh rate, input lag, G-Sync eller FreeSync
- Högtalare
- Justerbarhet, tippa lite fram och tillbaka räcker
- Adaptivt tjafs som ställer om skärmen efter rummets ljus, slår av allt sånt

Finns en del men de verkar gamla, och några nya men svindyra, så det var svårt att förstå "på pappret" vad som är bra.

Någon därute som har en skärm ni är nöjda med och kan rekommendera - helst under 6.000 men absolut under 10.000 kr

Tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

Tar upp det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

Här har du prisjaktsökningen: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s454589234&o=produ...

Ifall du sorterar på rank får du "tips" på vad folk faktiskt söker på och köper.

Du kan också väga in VA- och TN-paneler i sökning och komma undan med myket lägre priser. Problemet då är som artikeln tar upp att du inte vet vad du får. Finns många skärmar som det inte finns någon bekräftat information om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tar upp det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

Här har du prisjaktsökningen: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s454589234&o=produ...

Ifall du sorterar på rank får du "tips" på vad folk faktiskt söker på och köper.

Du kan också väga in VA- och TN-paneler i sökning och komma undan med myket lägre priser. Problemet då är som artikeln tar upp att du inte vet vad du får. Finns många skärmar som det inte finns någon bekräftat information om.

Vad snällt - stort tack @Laxpudding!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tar upp det i denna artikel: https://www.sweclockers.com/artikel/29432-har-hittar-du-ratt-...

Här har du prisjaktsökningen: https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?l=s454589234&o=produ...

Ifall du sorterar på rank får du "tips" på vad folk faktiskt söker på och köper.

Du kan också väga in VA- och TN-paneler i sökning och komma undan med myket lägre priser. Problemet då är som artikeln tar upp att du inte vet vad du får. Finns många skärmar som det inte finns någon bekräftat information om.

Med en TN-panel får man väl dock inte direkt "poppiga" färger dock 🙂

Men om du, TS, vill ha en skärm med poppiga färger kan du leta efter en skärm med wide gamut och har så hög täckning av Adobe RGB eller liknande som möjligt. Dock är det väl egentligen kanske inte så mycket att sträva efter då dom skärmarna tenderar att poppa lite väl mycket i färgerna. Har en sådan skärm själv och allt annat man köper ser lite livlöst ut färgmässigt 😄

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert

Fast det relevanta är ju snarare att färgerna visas upp rätt. Det är väldigt sällan i datorsammanhang som Adobe RGB ens underlättar något. Det är klart, vill man forcera sRGB till Adobe RGB eller P3 (för datorgrafik görs nästan undantagslöst med sRGB i åtanke) så visst går det med en skärm som har stöd för någon av dem färgrymderna, men jag förstår själv inte varför man skulle vilja sträva efter att visa upp färgerna fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Fast det relevanta är ju snarare att färgerna visas upp rätt. Det är väldigt sällan i datorsammanhang som Adobe RGB ens underlättar något. Det är klart, vill man forcera sRGB till Adobe RGB eller P3 (för datorgrafik görs nästan undantagslöst med sRGB i åtanke) så visst går det med en skärm som har stöd för någon av dem färgrymderna, men jag förstår själv inte varför man skulle vilja sträva efter att visa upp färgerna fel.

Helt klart, men det var ju inte vad TS frågade efter. TS ville ha poppiga, punchiga och enastående färger, vilket inte är detsamma som korrekta färger. 🙂 Men jag håller absolut med dig i sak.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Bildexpert 📺

Tyvärr finns ingen standardiserad definition om vad som är poppigt och punchigt eller enastående.

Fast en färgkorrekt skärm kan lyckad ganska bra med poppen, punschen och utståendet så länge som bilden man ska visa upp har de egenskaperna.

Permalänk
Medlem

Inser att min formulering om "poppiga, punchiga och enastående färger" inte var så lyckad. Ledsen för den.
Vad jag menar och vad jag söker är en skärm som är bra som arbetsskärm och är trevlig att se film på, som inte är blek i färgerna.
Tänk skärmen på en Samsung OLED mobiltelefon kontra morfars gamla telefon med LCD.

Hade gärna köpt en OLED monitor om de fanns i mindre skärmstorlekar.
48" är den minsta jag sett tror jag (som inte kostar 300.000 kr)

Är det VA panel som gäller då kanske?

Permalänk
Medlem

48 tum är inte så stort ändå när man vänjer sig.

Permalänk
Medlem

Förlåt för OT, men jag måste bara fråga @Laxpudding vilken (main)monitor använder du vid datorn? Spelar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Inser att min formulering om "poppiga, punchiga och enastående färger" inte var så lyckad. Ledsen för den.
Vad jag menar och vad jag söker är en skärm som är bra som arbetsskärm och är trevlig att se film på, som inte är blek i färgerna.
Tänk skärmen på en Samsung OLED mobiltelefon kontra morfars gamla telefon med LCD.

Hade gärna köpt en OLED monitor om de fanns i mindre skärmstorlekar.
48" är den minsta jag sett tror jag (som inte kostar 300.000 kr)

Är det VA panel som gäller då kanske?

VA har ofta bättre kontrast och svartnivå än t.ex. en IPS. Men en IPS har ofta bättre betraktningsvinklar än både TN och VA. Laxpuddings artikel är bra, som redan är länkad och där tas ju IPS upp som bra panel för arbetsskärm. Alla paneler har ju sina för och nackdelar dock.
Jag har själv både IPS, VA och TN-paneler. (3 IPS, 2 VA, 1 TN). Det är till och med svårt att ställa 2 IPS-paneler mot varandra då det är så stor skillnad på dom. Men personligen skulle jag valt IPS eller VA och valt bort TN, speciellt om du inte är intresserad av responstider m.m. där TN glänser. I övrigt slår nog IPS och VA TN på fingrarna på ganska många punkter.
Som ren arbetsskärm kan säkert en TN-panel funka, såvida du inte grejar med grafik på arbetet. Men som allround-skärm både privat och i arbetet så är nog IPS eller VA ett bättre val.
Men svårt att bara hänvisa till en viss paneltyp eftersom det skiljer mycket från märke till märke, samt även mellan modeller från samma märke..

Vill du ha en riktigt prisvärd skärm, som också har höga Hz så är ju Xiaomi Mi Curved 34" ett bra val. VA-panel, helt ok färger, förhållandevis högupplöst (3440x1440), 144Hz (även om du inte är i behov av det så är det rätt trevligt att ha), Ultrawide och lagom böjd.
2 displayport och 2 HDMI så du kan enkelt köra både jobbdator och din egna dator. Tyvärr ingen usb-c dock.
För priset, 4000-4500, finns det nog inget bättre och kvalar nog in i de flesta av dina kriterier. Färgerna kanske inte poppar och är extra starka eller så, utan en ganska neutral skärm. Den är inte tråkig iaf 🙂
Finns en aktiv tråd här i samma forumdel 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

48 tum är inte så stort ändå när man vänjer sig.

Det kan mycket väl bli där jag landar, i en LG OLED48CX, ja

Edit: det blev där jag landade NetOnNet hade en på Fyndhyllan, nersatt till 12.690:-

Permalänk
Medlem

Topp ! Du blir säkert nöjd.

Permalänk
Medlem

Är det verkligen en bra ide att använda en OLED tv som datorskärm?
Finns det inte en överhängande risk för inbränningar, eller har dom löst den problematiken vid detta laget?

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Står den på med statisk bild under mycket lång tid så är det ett problem men använder man varierande innehåll då och då, pixelshift, svart bakgrund, skärmsläckare snabbt, inga desktopikoner etc så är det lugnt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

48 tum är inte så stort ändå när man vänjer sig.

Och så här dag tre med den så kan jag konstatera att du har rätt - jag har börjat vänja mig.
När jag startade så var det lite av en chock så klart, som att sitta framför en monitor-vägg
Men redan dag två så började jag vänja mig så smått och nu tänker jag inte på det längre.
Kör 125% skalning i Windows för att kunna se text längst ute i hörnen.

Det enda som verkar strula är när jag skall dela skärm, eller ja - dela applikation i tex Teams.
De som är med i mötet säger att de bara ser en svart bild och min mus över.
Så då får jag bryta, skala ner till 1080p och dela hela skärmen.
Vet inte om någon annan har haft problem med detta - har någon en lösning så skulle jag bli jätteglad om ni kunde dela med er av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stenmar:

Hej!

Sitter och jobbar hemma och behöver en större skärm.
Skulle bli glad för tips från expertisen här

Viktigt:
------------------------
- Bra för kontorsarbete, MS Word, MS Teams, MS Power Point etc
- Fantastiskt puchiga färger - gärna en skärm som där svärta och färger är enastående och "poppar"
- Skarp och jämn över hela ytan
- Vitt är vitt
- Bra för att kolla film
- 16:9, 16:10 eller liknande, dvs ej ultrawide

Inte viktigt:
------------------------
- Allt som rör spel, dvs. refresh rate, input lag, G-Sync eller FreeSync
- Högtalare
- Justerbarhet, tippa lite fram och tillbaka räcker
- Adaptivt tjafs som ställer om skärmen efter rummets ljus, slår av allt sånt

Finns en del men de verkar gamla, och några nya men svindyra, så det var svårt att förstå "på pappret" vad som är bra.

Någon därute som har en skärm ni är nöjda med och kan rekommendera - helst under 6.000 men absolut under 10.000 kr

Tack!

Skulle säga att 34" curved ultrawide är bra. Vi använder sådana på jobbet och alla är nöjda. Nästan som 2st. 27" i bredd utan kant i mitten.
Men ska du använda den som tv också kanske inte det är det bästa valet.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stenmar:

Det kan mycket väl bli där jag landar, i en LG OLED48CX, ja

Edit: det blev där jag landade NetOnNet hade en på Fyndhyllan, nersatt till 12.690:-

Jag sitter också och sneglar på den

Sitter du vid en vanlig "kontorsplats" med skrivbord och skärmen på väggen eller?

Tror du det skulle gå att spela på den eller är det för stort/man sitter för nära?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Jag både spelar och kör desktop / kodning, det är riktigt nice. Sitter kanske 60-70 cm från skärmen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Jag både spelar och kör desktop / kodning, det är riktigt nice. Sitter kanske 60-70 cm från skärmen.

Kör du den på fot eller på väggen? Om vägg, vilket fäste?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Den står på den fot som följde med då jag har höj- sänkbart skrivbord. Det är standard VESA fäste tror jag att jag läste någonstans om man vill hänga upp den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daniel75:

Den står på den fot som följde med då jag har höj- sänkbart skrivbord. Det är standard VESA fäste tror jag att jag läste någonstans om man vill hänga upp den.

Ah ok. Ja men det är det, funderar på att sätta upp på väggen annars tror jag det blir lite väl närgånget.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag sitter också och sneglar på den

Sitter du vid en vanlig "kontorsplats" med skrivbord och skärmen på väggen eller?

Tror du det skulle gå att spela på den eller är det för stort/man sitter för nära?

Vanlig kontorsplats, ett IKEA bord, kanske 120 cm * 160 cm, så skärmen/tv:n står på bordet, inte på väggen.
Går absolut att spela på, kryllar av folk på Youtube som recenserat denna som just spel-skärm.
Men ja, sitter du 4 dm ifrån så blir du nog lite snurrig i bollen

Permalänk
Medlem

Frugan har en 49 tums 4k ips skärm som hon använder på sitt skrivbord, hon jobbar som utvecklare och det fungerar jättebra. Mycket bättre än med fler små skärmar.