Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Samma här. Jag skulle aldrig köpa en CPU/GPU/SSD/MB/PSU som inte är tillverkad i Sverige.

Jag gillar att det är tillverkat i närområdet, tycker sverige är för stort och ogillar verkligen lantisar, men ibland råkar man gynna dom när man köper något, vore bra med en utanför-stockholm märkning i butikerna för att underlätta för oss medvetna konsumenter!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Bara för sån teknik man bara hittar på amazon och ebay.

Permalänk

Nej, av principiella skäl. Samma anledning till att jag går till ICA istället för lidl trots att det är typ samma avstånd.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Samma här. Jag skulle aldrig köpa en CPU/GPU/SSD/MB/PSU som inte är tillverkad i Sverige.

Äpplen och päron; gott, men knepigt att jämföra.

Visa signatur

Ja och jag har helt olika betydelser, likaså va och vad.

Permalänk
Medlem

Kommer nog köpa där om jag hittar något som inte brukar finnas i de vanliga butikerna. Har inget emot Amazon då supporten var jätte bra senast jag hade med dem att göra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D | Noctua NH-U12A | ASUS ROG CROSSHAIR X670E HERO | G.Skill Trident Z5 Neo
DDR5-6000 2x16GB | ROG Strix GeForce RTX 4090 24GB | Samsung 990 PRO 2x2TB | Corsair HX1000i | Fractal Design North | LG 38" 21:9 UltraGear

Permalänk
Medlem

Har handlat där och kommer säkert att handla där igen.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beengalas:

Nej, av principiella skäl. Samma anledning till att jag går till ICA istället för lidl trots att det är typ samma avstånd.

Vet inte om Lidl är lika illa som Amazon? Vet att det var en del snack om Lidl när dom skulle etablera sig för nästan 20 år sedan.

Lidl går inte in riktigt lika hårt som Amazon för att krossa all konkurrens. Fackförbunden har haft stora problem med Amazon där dom etablerar sig för att gör allt för att inte betala marknadsmässiga löner.

Tycker det är rätt självklart att bojkotta. Tyvärr är människan för dum eller oupplyst för att fatta det.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Givetvis är rättvisa arbetsvillkor något som borde vara en självklarhet, samtidigt så är det ingen som under pistolhot tvingas att jobba på amazon heller..

Permalänk
Medlem

Kan kanske tänka mig att köpa sådant som inte går att få tag på på annat sätt. Men annars kommer jag att fortsätta att köpa av svenska butiker.

Visa signatur

[Fractal Design R5] [Intel i7 4790k + CM 212 Evo] [8Gb DDR3] [Asus Z97-A] [MSI GTX 970]
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
[Samsung Chronos 7] Intel i5-3210M (2,5Ghz), 6Gb DDR3, 1Tb, nVidia GT 640M 1024Mb GDDR5

Permalänk
Medlem

ja, för specifika erbjudanden skulle jag kunna köpa något. men det betyder ju inte att erbjudandena kommer. finns ingenting jag skulle vilja köpa i dagsläget. det ser riktigt dåligt ut. som ett sämre och utplockat amazon.de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vet inte om Lidl är lika illa som Amazon? Vet att det var en del snack om Lidl när dom skulle etablera sig för nästan 20 år sedan.

Lidl går inte in riktigt lika hårt som Amazon för att krossa all konkurrens. Fackförbunden har haft stora problem med Amazon där dom etablerar sig för att gör allt för att inte betala marknadsmässiga löner.

Tycker det är rätt självklart att bojkotta. Tyvärr är människan för dum eller oupplyst för att fatta det.

Klart som korvspad att de betalar marknadsmässiga löner - utan det hade de inte haft en enda anställd. Det är så marknaden fungerar.

Permalänk
Medlem

För min del blev det:
* Ja, men vänder mig även till andra svenska butiker

Skrivet av Alatom:

Klart som korvspad att de betalar marknadsmässiga löner - utan det hade de inte haft en enda anställd. Det är så marknaden fungerar.

Hehe ja exakt, det är ganska basic. Gillar man inte läget så har man ingen "pistol mot huvudet" – då letar man efter ett bättre jobb och säger upp sig. Det är liksom så kapitalism fungerar, som möjliggör högre löner för bättre jobb för den som ger bra prestationer. Kan ett företag anställa en person som gör 200% av den genomsnittliga anställda inom samma position - vem tror ni de väljer? De anställer den bättre, men ger lite högre lön och kan säga upp de två som presterar sämst inom området.

När exempelvis tre företag behöver anställa någon som har mycket bra kunskap om X, som presterar bra och är engagerad, men det bara finns en sådan person i staden där de tre företagen är etablerade - självklart går då lönen upp. Och man kan få bättre tjänsteförmåner, kanske tjänstebil? Det mesta baseras på tillgång/efterfråga.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av hooloovoo:

Samma här. Jag skulle aldrig köpa en CPU/GPU/SSD/MB/PSU som inte är tillverkad i Sverige.

*LOL*

Tummen upp på den!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Givetvis är rättvisa arbetsvillkor något som borde vara en självklarhet, samtidigt så är det ingen som under pistolhot tvingas att jobba på amazon heller..

Är nog helt klart värre att jobba i en kinesisk slavfabrik än hos Amazon.se.

Såg någon i en tråd här på SweC som beskrev hur det var att jobba där som inhyrd, och lät helt OK och normalt. Vettiga löner och inga hot om att man inte fick gå på toa, etc. Skulle absolut kunna låta min dotter jobba där (eller jag själv i mina yngre år).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

För min del blev det:
* Ja, men vänder mig även till andra svenska butiker

Hehe ja exakt, det är ganska basic. Gillar man inte läget så har man ingen "pistol mot huvudet" – då letar man efter ett bättre jobb och säger upp sig. Det är liksom så kapitalism fungerar, som möjliggör högre löner för bättre jobb för den som ger bra prestationer. Kan ett företag anställa en person som gör 200% av den genomsnittliga anställda inom samma position - vem tror ni de väljer? De anställer den bättre, men ger lite högre lön och kan säga upp de två som presterar sämst inom området.

När exempelvis tre företag behöver anställa någon som har mycket bra kunskap om X, som presterar bra och är engagerad, men det bara finns en sådan person i staden där de tre företagen är etablerade - självklart går då lönen upp. Och man kan få bättre tjänsteförmåner, kanske tjänstebil? Det mesta baseras på tillgång/efterfråga.

Är det därför så många klagar på sina jobb? År efter år...

Det är inte alltid så enkelt att byta jobb, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är det därför så många klagar på sina jobb? År efter år...

Det är inte alltid så enkelt att byta jobb, tyvärr.

Att klaga verkar ligga i en del människors natur. Man väljer att se sig som offer för omständigheter snarare än ansvarig för sitt eget liv och sina val. Ingen har sagt att livet ska vara enkelt, man gör det bästa man kan av det och inte ens du kan tro att det finns människor som inte har några andra val än att arbeta för amazon. (Vill även poängtera att JAG tror att det finns mycket värre saker man kan göra än arbeta för amazon)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Enbart grejer som inte finns i andra butiker. Dom har ju alltid något lite mer lättillgängligt skräp i form av adaptrar och pryttlar. Sånt köper jag där. Hade det funnits någon annanstans hade jag troligtvis gått dit. Butiksupplevelsen (alltså på böter) tycker jag gör stor skillnad. Särskilt typ sortering och filtrering på produkter jag letar efter.

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Finns alltid saker som är värre än [whatever], ska man gå efter den tesen så behöver man inte förändra någonting.

Alles gut.

Permalänk
Medlem

Det enda som går att garantera är att de som röstat "Nej, gillar inte Amazon av principiella skäl" kommer stå först i den virtuella kön på Black Friday.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Annat. Anledningen till det är att vi inte behöver fler konkurrenter från utlandet, och jag är helt klart emot principen att hoppa in i ett lands marknad, konkurrera ut den inhemska med ekonomisk uppbackning från moderbolaget med mål att återgå till valfria priser då konkurrenterna tvingats lägga ner. Typ som Mediamarkt försökte, och delvis lyckades med.

Däremot kan jag tänka mig att köpa saker från t ex den amerikanska marknaden ifall den kan få ett bättre inflöde genom dem, eller möjligen från specifika erbjudanden. Annars har vi redan CDON, så...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Är det därför så många klagar på sina jobb? År efter år...

Det är inte alltid så enkelt att byta jobb, tyvärr.

Så det är alltså inte bara Amazon som har trista jobb i Sverige???

Aha, ytterligare en myt krossad om de "onda" Amazon!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Annat. Anledningen till det är att vi inte behöver fler konkurrenter från utlandet, och jag är helt klart emot principen att hoppa in i ett lands marknad,

Du bojkottar alltså Komplett och Webhallen då förstår jag?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Du bojkottar alltså Komplett och Webhallen då förstår jag?

Webhallen är iallafall grundat i Sverige, men ja jag vet vad du menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Webhallen är iallafall grundat i Sverige, men ja jag vet vad du menar.

Även Volvo cars var grundat i Sverige. Även IKEA var grundat i Sverige. Men de är idag ändå inte svenska bolag.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Alla kommer att handla där om priset är rätt, så enkelt är det.

Låtsas att 6800xt säljs för 500 kr, ALLA på Sweclockers kommer att köpa minst ett kort var.

Permalänk
Medlem

Svarade 'annat', då helst handlar jag lokalt, dock saknar många svenska butiker det man vill ha, då blir man tvungen att vända sig åt annat håll, men oftast finns det andra butiker man kan hitta det man vill ha än Amazon.

Om det skulle skilja några hundra lappar spelar det inte så stor roll.
Om jag skall handla på Amazon så måste skillnaden vara rätt stor, eller att det man vill ha är lättast att få tag på där.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Skrivet av shogun-r:

Vet inte om Lidl är lika illa som Amazon? Vet att det var en del snack om Lidl när dom skulle etablera sig för nästan 20 år sedan.

Lidl går inte in riktigt lika hårt som Amazon för att krossa all konkurrens. Fackförbunden har haft stora problem med Amazon där dom etablerar sig för att gör allt för att inte betala marknadsmässiga löner.

Tycker det är rätt självklart att bojkotta. Tyvärr är människan för dum eller oupplyst för att fatta det.

Lidl har historik över hur de har behandlat sina anställda. Där jag bor har två kollegor en gång i tiden arbetar på Lidl i stan och de har inte särskilt trevliga erfarenheter. För mig är det viktigt att de som arbetar på stället behandlas bra. Jag har inga problem att betala 500 - 1000 kr mer i månaden på mat bara på det att stället tar hand om sina anställda.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka tack.

Permalänk
Medlem

Bra att veta om ni tänker handla på faktura hos amazon.se
så skickas fakturan ut varje månadsskifte oavsett om ni har fått
varan eller inte.

Då har ni 14 dagar på er att betala fastän ni inte fått varan.

Betalar ni med kort så dras inga pengar förrän varan skickas.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Har handlat ett par skor där. Får se hur det fungerar. Det var från en mindre säljare i Tyskland.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem

Jag har handlat där. Det enda som "störde" det mig var att det inte fanns Swish som bet.metod, samt att paketet levererades till ett utlämningsställe 6 km bort istället för till närmaste butik på 1 km. Annars är jag nöjd. Produkt helt enligt beskrivning på sajten och bra paketerat.