Ny ASUS Prime X570-Pro tillsammans med Zen3 (uppdatera bios)

Permalänk
Medlem

Ny ASUS Prime X570-Pro tillsammans med Zen3 (uppdatera bios)

Läste på några ställen att bioset måste uppdateras för att CPUn, troligen en AMD Ryzen 7 5800X om jag får tag på en vid lanseringen.

Nu är frågan, hur uppdaterar man bioset om inte CPUn fungerar? Känns ju ganska meningslös att lägga pengar på en gammal CPU bara för att få igång den...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av Yasko:

Läste på några ställen att bioset måste uppdateras för att CPUn, troligen en AMD Ryzen 7 5800X om jag får tag på en vid lanseringen.

Nu är frågan, hur uppdaterar man bioset om inte CPUn fungerar? Känns ju ganska meningslös att lägga pengar på en gammal CPU bara för att få igång den...

Kollade också på detta, vissa moderkort kan uppdateras via usb utan att man har en CPU genom att koppla in ström och trycka på en flasha knapp. Någon får gärna rätta mig om jag förstått fel!

Dvs du får leta upp ett moderkort som har stöd för detta.

Visa signatur

Citera mig för svar!

Permalänk

Jag köpte ett moderkort med flash kompabilitet för just detta fallet. Hittade inte funktionen på det du skrev du hade så kanske låna en cpu?

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem

Vissa moderkort klarar av att uppdatera bios utan en cpu monterad genom en usb-sticka. Just moderkortet du har länkat verkar inte stödja det. Men har för mig att några av asus modeller klarar det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Vissa moderkort klarar av att uppdatera bios utan en cpu monterad genom en usb-sticka. Just moderkortet du har länkat verkar inte stödja det. Men har för mig att några av asus modeller klarar det

Nu ser jag också det. USB flashback eller vad det heter. Nu ryker ytterligare en 1000 lapp...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV