Kvar på förra hyresvärdens abonnemang, kan jag hamna i trubbel?

Permalänk

Kvar på förra hyresvärdens abonnemang, kan jag hamna i trubbel?

Tja,

Det är som såhär att jag flyttade in i min lägenhet i Augusti. När jag försökte teckna nytt bredband via bahnhof så gick inte detta på grund av att det redan finns en uppkoppling och blev tillsagd att avvakta och att jag kan surfa på deras nät tillsvidare och kontakta fd hyresgäst ang detta. Jag har varit i kontakt med hyresvärden som har i sin tur varit i kontakt med fd. hyresgäst och enligt hyresvärden så är nätet uppsagt. Jag har då haft detta i åtanke och chillat på uppsägningstiden och inte tänkt på det så mycket tills nu när jag insett att jag faktiskt fortfarande surfar på "deras nät".

Kan detta ge mig trubbel på något sätt? Eftersom jag har surfat på någon annans nät. Fd hyresgästen har tydligen sagt upp sitt nät så vet inte riktigt varför jag fortfarande kan surfa på det. JAG ÄR RÄDD
(Jag ska ta kontakt med leverantören ang detta men är somsagt lite rädd att jag ska hamna i trubbel pga detta så vill veta det först innan jag ringer!!!)

TACK PÅ FÖRHAND

Rubrik förtydligad /Mod
Permalänk
Medlem

Jag har varit i samma situation där jag flyttat in och "snyltat" på föregående hyresgästs abonnemang. Jag gjorde inte så mycket åt det och surfade på tills jag inte kunde ansluta mig till internet efter någon vecka. Då var det bara att teckna ett eget avtal och allt var frid och fröjd.

Utan att veta hur det juridiska kring det hela fungerar så tror jag inte det finns några problem i det hela. Det borde rimligen ligga på den föregående hyresgästens ansvar att säga upp sitt abonnemang i tid före avflytt och det är internetleverantörens ansvar att stänga ner anslutningen när tiden löpt ut.

Tillägg av rimligen.
Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Sötast

Du har inget att oroa dig över

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LupX:

Utan att veta hur det juridiska kring det hela fungerar så tror jag inte det finns några problem i det hela. Det borde rimligen ligga på den föregående hyresgästens ansvar att säga upp sitt abonnemang i tid före avflytt och det är internetleverantörens ansvar att stänga ner anslutningen när tiden löpt ut.

Rimligtvis borde det också ligga på nya hyresgästens ansvar att inte medvetet använda någon annans abonnemang men jag kan inte heller det juridiska kring det hela.

Som så ofta annars i såna här fall är svaret att vill du ha ett riktigt svar får du vända dig till de professionella.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hallonsaft123:

Tja,

Det är som såhär att jag flyttade in i min lägenhet i Augusti. När jag försökte teckna nytt bredband via bahnhof så gick inte detta på grund av att det redan finns en uppkoppling och blev tillsagd att avvakta och att jag kan surfa på deras nät tillsvidare och kontakta fd hyresgäst ang detta. Jag har varit i kontakt med hyresvärden som har i sin tur varit i kontakt med fd. hyresgäst och enligt hyresvärden så är nätet uppsagt. Jag har då haft detta i åtanke och chillat på uppsägningstiden och inte tänkt på det så mycket tills nu när jag insett att jag faktiskt fortfarande surfar på "deras nät".

Kan detta ge mig trubbel på något sätt? Eftersom jag har surfat på någon annans nät. Fd hyresgästen har tydligen sagt upp sitt nät så vet inte riktigt varför jag fortfarande kan surfa på det. JAG ÄR RÄDD
(Jag ska ta kontakt med leverantören ang detta men är somsagt lite rädd att jag ska hamna i trubbel pga detta så vill veta det först innan jag ringer!!!)

TACK PÅ FÖRHAND

Jag skulle väl vilja påstå att det snarare är föregående hyresgästen som skulle kunna råka illa ut beroende på vad du använder uppkopplingen till.
Du behöver inte oroa dig, förutom att uppkopplingen förmodligen kommer brytas när leverantören äntligen får tummen ur och kopplar bort föregående hyresgästens uppkoppling.

Det verkar vanligt det här med att föregående hyresgästers uppkopplingar ligger kvar när nästa hyresgäst flyttar in, jag tycker det är konstigt att ISP.erna inte har bättre rutiner för detta.
Om föregående hyresgäst inte sagt upp abonnemanget är det ju såklart svårt för ISP:n att veta något, men om abonnemanget är uppsagt så borde ju ISP:n kolla om den som säger upp abonnemanget ska flytta ut och isåfall när, och då stänga av abonnemanget?