Permalänk

Cisco AIR-AP1142N-E-K9 Långsam Wifi

Jag har en gammal Cisco AIR-AP1142N som jag förväntar mig har en max kapacitet att leverera Wifi upp till 300Mbits. Men jag får enbart ut: ner 70Mbits som max över Wifi. Och upp 87Mbits

Min lina är 250/100 Mbits

Finns det någon inställning som kan öka hastigheten eller är det bara att skicka den till ett museum?

Trådat får jag runt 220Mbits helt ok.

Permalänk

Inaktivera allt under 36Mbps, kanske till och med 48Mbps beroende på hur stor yta som denna AP täcker. Sätt i så fall 48Mbps som require och allt över som enable. På detta sätt så hindrar du 802.11b klienter från att förstöra din dag.

Du kan få problem med klienter om du har en transmit power satt till max, 17dBm brukar funka bättre. Jag har sätt att mobiltelefoner som är lite klenare klarar runt 20dBm. över detta så så kan klienter få det det svårt att göra sig hörda när en AP står och gormar på max. Nu kommer jag dock inte ihåg vad max är på en 1142.

Country code SE, Indoor

5GHz: Hitta en kanal som är fri, alltså inga störningar från grannar. DFS kan du använda om du inte bor nära en flygplats eller hamn då störningar från flyg och båttrafik kan få din AP att byta kanal lite hur som hellst vilket påverkar din upplevelse negativt. Vissa enheter klarar inte av DFS, har sett detta på bland annat min TV som bara stödet UNI-1 kanaler.

Sätt kanalbredd till 40Mh

2.4GHz: Använd kanal 1, 6 eller 11, vilken som nu är fri eller minst upptagen.
Sätt kanalbredd till 20Mh

Sen finns det lite andra tweaks också, se till att du har bandsteering aktiverat så att du "tvingar" över klienter på 5GHz i så stor utsträckning som möjligt, ingen ide att sitta med dubbla SSID.

Permalänk
Skrivet av Elfstrand25:

Inaktivera allt under 36Mbps, kanske till och med 48Mbps beroende på hur stor yta som denna AP täcker. Sätt i så fall 48Mbps som require och allt över som enable. På detta sätt så hindrar du 802.11b klienter från att förstöra din dag.

Du kan få problem med klienter om du har en transmit power satt till max, 17dBm brukar funka bättre. Jag har sätt att mobiltelefoner som är lite klenare klarar runt 20dBm. över detta så så kan klienter få det det svårt att göra sig hörda när en AP står och gormar på max. Nu kommer jag dock inte ihåg vad max är på en 1142.

Country code SE, Indoor

5GHz: Hitta en kanal som är fri, alltså inga störningar från grannar. DFS kan du använda om du inte bor nära en flygplats eller hamn då störningar från flyg och båttrafik kan få din AP att byta kanal lite hur som hellst vilket påverkar din upplevelse negativt. Vissa enheter klarar inte av DFS, har sett detta på bland annat min TV som bara stödet UNI-1 kanaler.

Sätt kanalbredd till 40Mh

2.4GHz: Använd kanal 1, 6 eller 11, vilken som nu är fri eller minst upptagen.
Sätt kanalbredd till 20Mh

Sen finns det lite andra tweaks också, se till att du har bandsteering aktiverat så att du "tvingar" över klienter på 5GHz i så stor utsträckning som möjligt, ingen ide att sitta med dubbla SSID.

Tack för svar.
Jag har ställt in inställningarna du föreslog. Förutom bandsteering den hittade jag aldrig på. Tyvärr ingen förbättring av hastigheten.

Permalänk

Du kan ju dubbelkolla att APn verkligen har länkat upp med 1000Mbps mot switchen samt att du verkligen sitter på 5GHz bandet. Sitter du på 2.4GHz så blir ju hastigheten sämre. Testa annars att inaktivera 2.4GHz under felsökning.

Permalänk
Medlem

Öka kanalbredden. Jag minns inte hur de räknar fram 300 MBit men det lär vara på 80 MHz antar jag. Sen lär klienten klara det också.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk
Skrivet av ecce:

Öka kanalbredden. Jag minns inte hur de räknar fram 300 MBit men det lär vara på 80 MHz antar jag. Sen lär klienten klara det också.

Detta är en 802.11n AP så jag tror nog att 40MHz är max. 20MHz ger ca 144Mbps och 40MHz ger dig teoretiska 300Mbps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfstrand25:

Detta är en 802.11n AP så jag tror nog att 40MHz är max. 20MHz ger ca 144Mbps och 40MHz ger dig teoretiska 300Mbps.

Ja det stämmer nog, 80 MHz kom med AC.

Visa signatur

ecce
#NATisNotASecurityFeature

Permalänk

Jag tröttnade och köpte Asus Lyra trio(2pack). Nu har jag 230Mbit/ner på Wifi. Kör trådat mellan mina två Lyra.

Permalänk
Skrivet av Elfstrand25:

Du kan ju dubbelkolla att APn verkligen har länkat upp med 1000Mbps mot switchen samt att du verkligen sitter på 5GHz bandet. Sitter du på 2.4GHz så blir ju hastigheten sämre. Testa annars att inaktivera 2.4GHz under felsökning.

Jag stängde av 2.4Ghz och hade enbart 5Ghz på. Den har länkat upp mot 1000Mbps men wifi kommer ej över 80/Mbits. Jag kör även 40Mhz marginell skillnad mot 20Ghz.

Permalänk
Medlem

Har din klient stöd för flera spatiala strömmar då ?
150 är max teoretisk länk hastighet för 1x1 , sedan påverkas genomströmningshastigheten av kodningen störningar etc. Hälften av den teoretiska är normalt för 802.11n

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Typoon9150:

Jag stängde av 2.4Ghz och hade enbart 5Ghz på. Den har länkat upp mot 1000Mbps men wifi kommer ej över 80/Mbits. Jag kör även 40Mhz marginell skillnad mot 20Ghz.

Ja det kan också vara relaterat till drivrutin på din enhet, verkar ju fungera bättre med 802.11AC än 802.11N. N är en gammal standard som kanske inte får så mycket kärlek längre av tillverkare.