Tråden för oss som kommer att uppgradera till Nvidias 3000-serie Ampere

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ursäkta om detta frågats nyligen redan,
Hur många har beställt ett 3080 dagarna kring release och inte fått sitt kort än? Försöker få en bild av hur snart jag kan tänkas få mitt 3080 Strix...

Jag beställde ett 3080 Strix OC från Komplett på releasedagen kl 15:04. Just nu är förväntat datum in i lager den 12 november.

Visa signatur

| Fractal Design Define 7 TG Dark Tint | Corsair RM850x V2 850W | 3x Noctua NF-P14s redux-1500 PWM 140mm |
| ASUS ROG Strix Z490-F Gaming | Intel Core i9-10900K @ 5.1GHz |
Noctua NH-D15 chromax.black | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200MHz CL16 | Seagate FireCuda 520 SSD 2TB M.2 NVMe |

| ASUS GeForce RTX 3080 ROG Strix OC | ASUS 27" ROG Swift PG278Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Dum i huvudet som jag var i tron om att jag kunde få köpa 3080 FE ( som aldrig var till salu) väntade jag till och med dessutom till dagen efter och litade på scamgigantens fakelagersaldo och beställde ett 3080 TUF. Kommer väl ngn gång i januari enl robotarna i gigantens KC

Skrivet av chedst:

Jag beställde ett 3080 Strix OC från Komplett på releasedagen kl 15:04. Just nu är förväntat datum in i lager den 12 november.

Ångrar väldigt mycket att jag väntade på recensioner för 3090 innan jag beställde mitt 3080... Om ni som beställt på release ännu inte fått lär jag få vänta vääääääldigt länge till

Visa signatur

ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME GLACIAL | Intel Core i9 12900K | ASUS RTX 3080 Strix OC | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL36 Trident Z5 RGB Silver | 2st WD Black SN850 2TB M.2 SSD | Samsung 960 EVO 1TB | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black 4TB | Seasonic Prime TX 1300W | CaseLabs SMA8 | Samsung Odyssey Neo G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ångrar väldigt mycket att jag väntade på recensioner för 3090 innan jag beställde mitt 3080... Om ni som beställt på release ännu inte fått lär jag få vänta vääääääldigt länge till

Nu kanske du måste ha ett kort från Nvidia men annars kanske du har tur och 6800XT finns att få tag på när det väl släpps.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ångrar väldigt mycket att jag väntade på recensioner för 3090 innan jag beställde mitt 3080... Om ni som beställt på release ännu inte fått lär jag få vänta vääääääldigt länge till

Skulle gissa att det släpper lite när AMDs kommer ut på marknaden, även om det kommer ta tid oavsett.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ångrar väldigt mycket att jag väntade på recensioner för 3090 innan jag beställde mitt 3080... Om ni som beställt på release ännu inte fått lär jag få vänta vääääääldigt länge till

Beställde min 3090 på release inom 2 minuter och fortfarande inte fått den haha. Men komplett sa till mig att de får in en leverans snart (MSI trio X)

Permalänk
Medlem

Båda jag och brorsan fick 3090 Strix OC levererat igår från Inet. Vi beställde typ 15:04. om det är av intresse för någon.

Permalänk

Någon som fått Kort nyligen som beställde kortet på releasen som fått kod till cod ?

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Någon som fått Kort nyligen som beställde kortet på releasen som fått kod till cod ?

Från vilken butik?

Visa signatur

🎮 → Ryzen 5 5600X, ASUS ROG Strix B550-F Gaming, G.SKILL Trident Z Nero 32GB 3600Mhz, Gigabyte Gaming OC 3080
🖥️ → Monitor: Xiaomi 34" Ultrawide 144hz
⌨️ → Cooler Master Masterkeys Pro
🖱️ → ASUS ROG Strix Gladius II Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Någon som fått Kort nyligen som beställde kortet på releasen som fått kod till cod ?

Japp, 3090 strix från komplett

Permalänk
Skrivet av Don Stroker:

Från vilken butik?

Jag fick mitt 3090 från Netonnet men de kanske inte är en partner ?

Fick precis svar av Netonnet att de inte ingår som partner ..

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neeon123:

Ursäkta om detta frågats nyligen redan,
Hur många har beställt ett 3080 dagarna kring release och inte fått sitt kort än? Försöker få en bild av hur snart jag kan tänkas få mitt 3080 Strix...

Jag beställde ett ASUS 3080 TUF OC från Elgiganten på release-dagen, ganska tidigt efter de släpptes på deras site. Enligt en person jag talat med på kundtjänsten är jag på plats 5 i kö för att få det kortet, men att de inte levererat ett enda av den modellen än. Jag som konsument kommer nog aldrig beställa något från Elgiganten igen, någonsin, oavsett om det är ASUS som misslyckas med sina leveranser till Elgiganten eller vad fan det är som föregår bakom kulisserna.

Det är synd att ASUS.David inte kan kommentera leveranser till specifika ÅF för det låter helt otroligt att Elgiganten inte skulle fått in ett enda kort av den modellen än. Antingen ljuger de för mig i kundtjänsten eller så får de inga kort av den modellen från ASUS.

// Hopplöst frustrerad I-lands-konsument

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Dum i huvudet som jag var i tron om att jag kunde få köpa 3080 FE ( som aldrig var till salu) väntade jag till och med dessutom till dagen efter och litade på scamgigantens fakelagersaldo och beställde ett 3080 TUF. Kommer väl ngn gång i januari enl robotarna i gigantens KC

Trist att du inte fick ett kort, men bara för att förtydliga - det var bara 3070 som inte såldes här. 3080 och 3090 gick att få tag i om än extremt svårt pga överbelastad sida och i små små volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izcho:

Trist att du inte fick ett kort, men bara för att förtydliga - det var bara 3070 som inte såldes här. 3080 och 3090 gick att få tag i om än extremt svårt pga överbelastad sida och i små små volymer.

Trodde sarkasmen genomlyste mitt inlägg men jag är medveten om att 3080 FE "såldes" via nvidias sida även om det var omöjligt att klicka hem ett mer eller mindre

Permalänk
Medlem

Det finns kort inne på inet om deras lagerstatus stämmer,

PNY GeForce RTX 3070 8GB UPRISING Dual Fan Edition 6st

ASUS GeForce RTX 3070 8GB ROG STRIX GAMING OC 5st

Verkade stämma på asus korten iaf, har ett på väg till mig nu

Permalänk
Medlem

Till er som köpt 3080 redan. Är det någon av er som kör kortet med 650w och hur har det i så fall funkat för er?

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem

Inet får in EVGA 3090 på Måndag. Lustigt nog mina beställningar från September har fortfarande ingen info om när det kommer in men la en beställning på EVGA 3090 FTW3 ULTRA förra Onsdagen och den kommer redan på Måndag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostradamu:

Trodde sarkasmen genomlyste mitt inlägg men jag är medveten om att 3080 FE "såldes" via nvidias sida även om det var omöjligt att klicka hem ett mer eller mindre

Aha sorry nä det var svårt att utlösa eller så är det jag som är dålig på att läsa, men fick tag i ett 3090 FE så är väl färgad.

Permalänk
Medlem

Frågan har säkert redan ställts, men iaf. Får man med CoD Cold War även på komplett om man beställt ett 3080? Hittar ingen info på komplett. Hade tänkt skaffas spelet men dumt att köpa det separat då om man får med, men surt behöva vänta till kortet kommer också.

Visa signatur

Meh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bonovox85:

Frågan har säkert redan ställts, men iaf. Får man med CoD Cold War även på komplett om man beställt ett 3080? Hittar ingen info på komplett. Hade tänkt skaffas spelet men dumt att köpa det separat då om man får med, men surt behöva vänta till kortet kommer också.

Jag fick min Cold war kod ifrån komplett för några dagar sedan. Jag beställde dock innan denna kampanj när det var watch dogs som gällde så om du fastnar i en längre kö så kanske du får något annat(eller inget alls?). Vet inte riktigt hur komplett tänker där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Till er som köpt 3080 redan. Är det någon av er som kör kortet med 650w och hur har det i så fall funkat för er?

Jag hade samma dilemma. Men då jag har en cpu som lätt drar över 200W i spel så ebstämde jag mig för att uppgradera psu.
Testade tyvärr aldig att köra med 650W PSU.

Visa signatur

i9 12900k, RTX3080, 3600MHz CL15 DDR4 , custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Till er som köpt 3080 redan. Är det någon av er som kör kortet med 650w och hur har det i så fall funkat för er?

Bör funka fint förutsatt att du har en psu av kvalitet.

https://www.youtube.com/watch?v=Bdohv96uGLw

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Tjugofyra lakan! Herre jisses 😂

Visa signatur

Team Plopp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Vad i h*lvete är det där för pris? 😂

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quzga:

Ruttet att t.o.m seriösa butiker som inet håller på med pris pressning uppåt i skalan 😡

Permalänk
Medlem

MSRP för evga i europa är strax under 2000 Eur, när man gör en step up till ftw3 ultra från annat kort är det det den nivån de räknar mot. Dessutom är kortet hårdvarubegränsat för 450W då det inte boostar mer än korta spikar över det. Evga har inte löst det på 2 v utan några svar efter att de släppte 500w biosen som bara fungerar på andra 3 pin kort som inte är EVGA !?
Jag hade ett och kan inte rekommendera det. Temps och ljudnivå bra dock. Jag pratade med Steve på Gamers Nexus om det t o m och hans kontakter på EVGA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Vad i h*lvete är det där för pris? 😂

Kört EVGA i många år. Vägrar bara betala det priset. Undrar om man kommer att kunna ta 2st 6900 XT för samma pris? Hur är det egentligen med CF och big navi?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

MSRP för evga i europa är strax under 2000 Eur, när man gör en step up till ftw3 ultra från annat kort är det det den nivån de räknar mot. Dessutom är kortet hårdvarubegränsat för 450W då det inte boostar mer än korta spikar över det. Evga har inte löst det på 2 v utan några svar efter att de släppte 500w biosen som bara fungerar på andra 3 pin kort som inte är EVGA !?
Jag hade ett och kan inte rekommendera det. Temps och ljudnivå bra dock. Jag pratade med Steve på Gamers Nexus om det t o m och hans kontakter på EVGA.

Även om man nu skulle kunna köra 500w limit på kortet så är det ett sjuhelvetes påslag från FE korten, 16,8k gav jag för mitt och det var illa nog för mig, nu maxar det på 400w limit men ligger extremt nära kort med 450w limit i prestanda, detta då effekt gör extremt lite för just prestanda på dessa kort när man kliver över en gräns och diminishing returns känns som en underdrift i det fallet, GPU'n är redan på gränsen i fråga om att extra tillgänglig effekt skulle öka prestanda.

Det bästa man kan göra med 3090 vore nog ett billigare kort & vattenkyla det, det kommer ge bättre prestanda i slutändan med lägre temp, du kan få en hysteriskt kraftig custom loop för mellanskillnaden upp till FTW3 ultra.

Med det sagt är väl dessa kort främst riktade till de som absolut inte bryr sig alls i pris/kostnad och gör man inte det så är väl korten trevliga, kanske inte 24k trevliga

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Vattenkyla 500w kräver sin loop...Jag har dessutom en 10980xe i 5ghz all core, det är typ 500w till. Blir spännande att se om 4x360 räcker eller om man får haka i en MO-RA4 också eller en chiller.
Jag har beställt och väntar på vattenblocket till Strixen nu, sedan kan jag rapportera om intresse finns.

Permalänk
Medlem

Jag kommer köpa ett 3080ti

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •