Mäklare och BRF skyller på varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jag tolkade det som trådskaparen anmärkte på det som fel i fastigheten , men kanske förstod fel, såg tråden och ville bara dela med mig att jag haft samma fusk som jag inte viste om när jag sålde och att nya ägarna försökte driva det men som sagt försäkringen avslog

Men en bostadsrätt är lös egendom, därav köplagen. Han kan inte ha fel i fastigheten för han har ingen fastighet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Det är väl en definitionsfråga om kyl, frys och micro är fasta anslutningar. Är det inbyggnadsprodukter så absolut, är det fristående som lätt flyttas är det tveksamt.

Fast anslutning innebär att apparaten saknar stickpropp och istället ansluts i kopplingsdosa. Det förekommer på spisar och äldre tvättmaskiner men inte på kyl, frys, micro eller diskmaskin för hushållsbruk.

För övrigt tycker jag inte att grendosan är så mycket att hänga upp sig på, förmodligen fanns varken micro eller diskmaskin när köket byggdes och när de sedan monterades gjorde man det lätt för sig. Skillnaden mot att använda ett fyrvägsuttag på väggen torde vara minimal. I den bästa av världar hade man dragit fram en eller två nya grupper till köket men det är en rätt stor åtgärd om det inte redan finns rör i väggarna.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Kan skicka bild på köket när jag kommer hem och vart de hade " gömt " grenkontakten

Spelar inte så stor roll hur det ser ut då du inte ska ansluta diskmaskinen på det sättet. Diskmaskinen är en stor förbrukare som mycket väl kan användas samtidigt som mikro, brödrost, kaffebryggare och annat som kan sitta på samma säkring och ska sitta ansluten så att eluttaget är åtkomligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aktsu:

Frågan är om du hade fått rätt om du drivit det utan det låter mer som säljaren var snäll. För det låter som det hade varit väldigt lätt för dig att kontrollera genom att starta spisen på visningen, undersökningsplikten går ju nämligen rätt långt (dra ut vitvaror och kolla bakom osv).

Så här står det på Bjurfors sida om undersökningsplikt gällande bostadsrätt:

"Även om bostadsrätten sålts i befintligt skick kan den anses felaktig om säljaren före köpet underlåtit att upplysa köparen om ett sådant väsentligt förhållande rörande bostadsrätten som säljaren måste antas ha känt till och som köparen med fog kunnat räkna med att bli upplyst om."

I mitt fall visste säljaren om att det inte gick att köra två plattor samtidigt. Och även om hon hade nekat så hade det nog setts som uppenbart att hon kände till det.

Detta sagt så är det i mitt tycke fortfarande småpengar det handlar om. I en budgivning fladdrar ju 10 000-lapparna som löv för vinden.

Permalänk
Medlem

Det här hände för ca 7 år sedan, men min dåvarande tjej (nuvarande fru) köpte en bostadsrätt där mäklaren hade skrivit att värmen ingick i avgiften, fast den inte alls gjorde det. Det var direktverkande element som man själv fick pröjsa på elräkningen, och det är ju en rätt stor kostnad.

Vi anlitade en jurist och stämde mäklaren via förvaltningsrätten. Mäklaren förlorade och fick pröjsa ersättning till min tjej, kommer inte ihåg om det var 30 000 kr eller 50 000 kr, men någonstans där.

Mäklaren har för övrigt en försäkring mot sånt här, och behöver inte betala ur egen ficka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nogh:

Det här hände för ca 7 år sedan, men min dåvarande tjej (nuvarande fru) köpte en bostadsrätt där mäklaren hade skrivit att värmen ingick i avgiften, fast den inte alls gjorde det. Det var direktverkande element som man själv fick pröjsa på elräkningen, och det är ju en rätt stor kostnad.

Vi anlitade en jurist och stämde mäklaren via förvaltningsrätten. Mäklaren förlorade och fick pröjsa ersättning till min tjej, kommer inte ihåg om det var 30 000 kr eller 50 000 kr, men någonstans där.

Mäklaren har för övrigt en försäkring mot sånt här, och behöver inte betala ur egen ficka.

Att missa på värmen är en betydligt mycket större miss än att som här ta BRF:ens eller säljarens ord för vad som gäller för bredbandet. I det här fallet är det nog lättare att rikta anspråk mot säljaren som i sin tur kan få roa sig med att försöka regressa mot mäklaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dwd:

Att missa på värmen är en betydligt mycket större miss än att som här ta BRF:ens eller säljarens ord för vad som gäller för bredbandet. I det här fallet är det nog lättare att rikta anspråk mot säljaren som i sin tur kan få roa sig med att försöka regressa mot mäklaren.

skillnad på mäklarens/brf/säljarens "ord" och vad som står i ett avtal och försäljningsavtal där dessa garanterar att uppgifterna stämmer .

sen värme bredband sopor eller vad det nu må vara är skitsamma det är samma lagar som gäller ang ansvaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

skillnad på mäklarens/brf/säljarens "ord" och vad som står i ett avtal och försäljningsavtal där dessa garanterar att uppgifterna stämmer .

sen värme bredband sopor eller vad det nu må vara är skitsamma det är samma lagar som gäller ang ansvaret

De uppgifter som lämnas av säljaren eller åt säljaren tas med i den helhetsbedömning som görs ifall avtalet blir tvistigt. Det är tyvärr inte skitsamma vad det gäller eftersom felet ofta måste vara väsentligt för att inte falla på eventuella friskrivningar eller uppmaning till undersökning.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dwd:

De uppgifter som lämnas av säljaren eller åt säljaren tas med i den helhetsbedömning som görs ifall avtalet blir tvistigt. Det är tyvärr inte skitsamma vad det gäller eftersom felet ofta måste vara väsentligt för att inte falla på eventuella friskrivningar eller uppmaning till undersökning.

jag kan givetvis ha fel men har aldrig upplevt att ett signerat kontrakt inte gäller enl vad som beskrivs , det är väl själva grundstenen med ett kontrakt .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

jag kan givetvis ha fel men har aldrig upplevt att ett signerat kontrakt inte gäller enl vad som beskrivs , det är väl själva grundstenen med ett kontrakt .

I det här fallet så står det bredband i avtalet, så det är nästan en no-brainer. Jag håller med dig.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Så helt enkelt bör jag försöka göra nån överenskommelse med säljaren . Sen är det dennas problem att gorma om det är BRFs fel eller mäklaren ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Så helt enkelt bör jag försöka göra nån överenskommelse med säljaren . Sen är det dennas problem att gorma om det är BRFs fel eller mäklaren ?

Kolla vad du kan få för bredband först. Du har olika leverantörer att välja på och priset kommer skilja sig om du kör bundet eller obundet. Ställ ett krav som är rimligt och fråga säljaren om de tänker stå för det.

Jag skulle ha funderat på att slå ihop det med kostnaden för att fixa el till diskmaskinen.

Mäklaren lär ingen få pengar från i ditt fall om man får gissa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kolla vad du kan få för bredband först. Du har olika leverantörer att välja på och priset kommer skilja sig om du kör bundet eller obundet. Ställ ett krav som är rimligt och fråga säljaren om de tänker stå för det.

Jag skulle ha funderat på att slå ihop det med kostnaden för att fixa el till diskmaskinen.

Mäklaren lär ingen få pengar från i ditt fall om man får gissa?

Märkte nu när jag kopplade in taklampan i köket att den ej fungerar ( fungerade på visning )
Och när diskmaskin fylls med vatten så läcker det från en koppling ( går det också under undersökningsplikt? )

När jag pratade med mäklaren så sa jag att com hem har ett erbjudande nu med typ halva priset i 1 år. då var hon snabb o säga. perfekt då swishar de 2000kr så är det löst.? öhh nej

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Galming:

Så helt enkelt bör jag försöka göra nån överenskommelse med säljaren . Sen är det dennas problem att gorma om det är BRFs fel eller mäklaren ?

nu är jag ingen jurist men vänd dig enbart mot mäklaren , sen får mäklaren finna lösning eller ta ansvar för det kontrakt dom faktiskt fått betalt för att skapa i bostadsaffären .

gå på säljaren hade jag personligen inte gjort .

gällande vattnet mm faller det nog under undersökningsplikten som är helt galet stark ,,, hade samma i min sista bostadsaffär ...vatten under golvet i kök , läck under jacuzzin , läck bakom komoden mm man är helt körd där tyvärr men prova kan man

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Märkte nu när jag kopplade in taklampan i köket att den ej fungerar ( fungerade på visning )
Och när diskmaskin fylls med vatten så läcker det från en koppling ( går det också under undersökningsplikt? )

När jag pratade med mäklaren så sa jag att com hem har ett erbjudande nu med typ halva priset i 1 år. då var hon snabb o säga. perfekt då swishar de 2000kr så är det löst.? öhh nej

Jag skulle starkt rekommendera dig att inte acceptera erbjudanden likt detta då detta är en icke-fråga i och med att det står i kontraktet. Det handlar om mycket pengar genom åren som du har rätt till.

Visa signatur

Klicka på citera när du ska svara någon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Så helt enkelt bör jag försöka göra nån överenskommelse med säljaren . Sen är det dennas problem att gorma om det är BRFs fel eller mäklaren ?

Ja! Avtalet är mellan dig och säljaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

nu är jag ingen jurist men vänd dig enbart mot mäklaren , sen får mäklaren finna lösning eller ta ansvar för det kontrakt dom faktiskt fått betalt för att skapa i bostadsaffären .

gå på säljaren hade jag personligen inte gjort .

gällande vattnet mm faller det nog under undersökningsplikten som är helt galet stark ,,, hade samma i min sista bostadsaffär ...vatten under golvet i kök , läck under jacuzzin , läck bakom komoden mm man är helt körd där tyvärr men prova kan man

Kontraktet är ju mellan säljare och köpare, inte förmedlare. Jag ser inget fel med att ha samtal med båda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dwd:

Ja! Avtalet är mellan dig och säljaren.

mnjae nu har inte säljaren ansvaret för försäljningen så då han lejt bort det till mäklaren som också skapat kontraktet vilket ingår i deras uppdrag , tror du har helt fel här men kan ha fel .

hade personligen haft all dialog enbart med mäklaren och ingen med brf eller säljaren

sen får mäklaren i sin tur bråka med säljaren eller brf om dom gett fel uppgifter men det är inte upp till köparen , köparen har gått på dom skrivna uppgifter mäklaren visat och skrivit i kontraktet .

ang samtalet med båda visst om dom är intresserade av det , men att köparen ska behöva driva detta är inte korrekt , det är mäklarens huvudvärk .

som jag skrev ganska långt tidigare så tala med mäklarens jurister , flesta mäklarfirmor har jurister att rådfråga .

blir ett hattigt inlägg pga många redigeringar men skitsamma , själva poängen är : köparen kan väl omöjligt veta vad mäklare och säljare talat om dessa saker innan utan kan enbart gå på vad som är skrivet i kontrakt och obj beskrivning .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Märkte nu när jag kopplade in taklampan i köket att den ej fungerar ( fungerade på visning )
Och när diskmaskin fylls med vatten så läcker det från en koppling ( går det också under undersökningsplikt? )

När jag pratade med mäklaren så sa jag att com hem har ett erbjudande nu med typ halva priset i 1 år. då var hon snabb o säga. perfekt då swishar de 2000kr så är det löst.? öhh nej

Även om det hade ingått 10/10 bredband, hur länge hade det ingått? Föreningar får förhandla om när det gäller sådant och avtal föreningen har med bolagen går ju ut.

Att kräva ersättning motsvarande ett par år åtminstone låter väl rimligt, men jag har aldrig hanterat en sådan konflikt.

Du sa även att Telia finns, är det ett nät som är slutet och bara Telia finns i eller är det ett öppet nät med flera leverantörer? 10/10 bredband via fibern kanske bara kostar 200 kr/mån, eller 4800 kr för 24 månader.

Fixa elen, ta dit VVS:are som fixar så diskmaskinen är säker vattenmässigt oavsett vem som kommer stå för det eller inte. Det är ditt ansvar nu att se till att det t.ex. inte läcker och förstör fastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

mnjae nu har inte säljaren ansvaret för försäljningen så då han lejt bort det till mäklaren som också skapat kontraktet vilket ingår i deras uppdrag , tror du har helt fel här men kan ha fel .

hade personligen haft all dialog enbart med mäklaren och ingen med brf eller säljaren

sen får mäklaren i sin tur bråka med säljaren eller brf om dom gett fel uppgifter men det är inte upp till köparen , köparen har gått på dom skrivna uppgifter mäklaren visat och skrivit i kontraktet .

ang samtalet med båda visst om dom är intresserade av det , men att köparen ska behöva driva detta är inte korrekt , det är mäklarens huvudvärk .

som jag skrev ganska långt tidigare så tala med mäklarens jurister , flesta mäklarfirmor har jurister att rådfråga .

blir ett hattigt inlägg pga många redigeringar men skitsamma , själva poängen är : köparen kan väl omöjligt veta vad mäklare och säljare talat om dessa saker innan utan kan enbart gå på vad som är skrivet i kontrakt och obj beskrivning .

Kolla 18 § köplagen. Säljaren ansvarar gentemot köparen för de uppgifter som t.ex. mäklaren lämnar.

Köparen har f.ö. inte ingått avtal med mäklaren och hur opartisk en mäklare än ska vara så fungerar det inte i praktiken att ta eventuell tvist med denne istället för mäklaren.

Reklamation görs till säljaren. Ingen annan. Mäklarens uppdrag är slutfört.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Jubileumsmästare

Mitt råd skulle vara att begära skadestånd från bostadsrättsföreningen, pga att föreningen lämnat felaktiga uppgifter om vad som ingår i bostadsrätten. Det finns ett avgörande från Högsta domstolen där en bostadsrättsförening blev skadeståndsskyldig pga att den inte lämnade korrekta uppgifter gällande panträtt i bostadsrätten. Föreningen blev då skadeståndsskyldig gentemot köparen.

Gissningsvis borde även skadeståndsskyldighet gälla i ditt fall.

Permalänk
Medlem

tror ni man kan kräva att de även står för startavgiften för bredband? ser ut att vara 399kr hos de jag kollat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik11:

Mitt råd skulle vara att begära skadestånd från bostadsrättsföreningen, pga att föreningen lämnat felaktiga uppgifter om vad som ingår i bostadsrätten. Det finns ett avgörande från Högsta domstolen där en bostadsrättsförening blev skadeståndsskyldig pga att den inte lämnade korrekta uppgifter gällande panträtt i bostadsrätten. Föreningen blev då skadeståndsskyldig gentemot köparen.

Gissningsvis borde även skadeståndsskyldighet gälla i ditt fall.

Jag skulle säga att rättsregeln från detta rättsfall är väldigt smal och främst tillämplig på ekonomisk skada som uppstår pga från fel i lägenhetsförteckning.

Det är mycket tydligare att gå på köplagen i detta fall. Bredbandet är en avtalad egenskap. Säljaren är den du avtalat med. Säljaren ansvarar för uppgifterna som lämnas. Säljaren är den du reklamerar till.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

tror ni man kan kräva att de även står för startavgiften för bredband? ser ut att vara 399kr hos de jag kollat

Om du nöjer dig med det så vill jag nästan satsa på att säljaren eller till och med mäklaren ger dig den lilla slanten direkt för att ha det ur världen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

tror ni man kan kräva att de även står för startavgiften för bredband? ser ut att vara 399kr hos de jag kollat

Kolla som sagt även fibern. Sa mäklaren att 10/10 ingick kolla då om det går att leverera 10/10 över fibern och vad det kostar. Alla leverantörer brukar inte ha startavgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Kolla som sagt även fibern. Sa mäklaren att 10/10 ingick kolla då om det går att leverera 10/10 över fibern och vad det kostar. Alla leverantörer brukar inte ha startavgift.

kollar jag på bredband.se osv så verkar det vara 50/50 som är det minsta som går att få tag på. upp till 1200mb, com hem, penny och ownit . trodde jag såg telia igår men hittar de inte idag. .
BRF tanten sa att hon hade telia i sin lägenhet, oklart om hon menade mobilt dock.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dwd:

Kolla 18 § köplagen. Säljaren ansvarar gentemot köparen för de uppgifter som t.ex. mäklaren lämnar.

Köparen har f.ö. inte ingått avtal med mäklaren och hur opartisk en mäklare än ska vara så fungerar det inte i praktiken att ta eventuell tvist med denne istället för mäklaren.

Reklamation görs till säljaren. Ingen annan. Mäklarens uppdrag är slutfört.

ja jag vettefan men detta är iaf vad jag hittar , hade själv utan tvekan bara gått på mäklaren .

Kräva ersättning eller skadestånd
Om du råkat ut för en ekonomisk skada på grund av fastighetsmäklaren så kan du kräva skadestånd/ersättning. Ett exempel på hur mäklaren kan ha orsakat dig en ekonomisk skada är om mäklaren har lovat dig något som sedan inte stämmer. Mäklaren kanske har lovat dig som köpare av en bostad att det går att slipa parkettgolvet i vardagsrummet. Om parkettgolvet inte går att slipa så har mäklaren gjort utfästelser som inte stämmer.

Kontakta FRN – Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd
FRN är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen.

– kräv ersättning av mäklaren direkt
Kontakta mäklaren direkt via mail eller brev. Specificera vad det är du vill ha ersättning för, varför du vill ha ersättning samt hur mycket du vil ha.
Oftast inser mäklaren om han/hon har agerat fel och ersätter skadan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

ja jag vettefan men detta är iaf vad jag hittar , hade själv utan tvekan bara gått på mäklaren .

Kräva ersättning eller skadestånd
Om du råkat ut för en ekonomisk skada på grund av fastighetsmäklaren så kan du kräva skadestånd/ersättning. Ett exempel på hur mäklaren kan ha orsakat dig en ekonomisk skada är om mäklaren har lovat dig något som sedan inte stämmer. Mäklaren kanske har lovat dig som köpare av en bostad att det går att slipa parkettgolvet i vardagsrummet. Om parkettgolvet inte går att slipa så har mäklaren gjort utfästelser som inte stämmer.

Kontakta FRN – Fastighetsmarknadens reklamationsnämnd
FRN är en branschnämnd som främst prövar tvister mellan konsumenter och fastighetsmäklare. Tvisten kan gälla ett krav på skadestånd eller nedsättning av provisionen.

– kräv ersättning av mäklaren direkt
Kontakta mäklaren direkt via mail eller brev. Specificera vad det är du vill ha ersättning för, varför du vill ha ersättning samt hur mycket du vil ha.
Oftast inser mäklaren om han/hon har agerat fel och ersätter skadan.

Det är inte alls lika rakt, tydligt och enkelt som att rikta sitt anspråk mot säljaren med stöd av köplagen. Det är rimligare för säljaren att i efterhand ta den biten med mäklaren.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Inaktiv

du har helt rätt :

Vid köp av bostadsrätt gäller i första hand avtalet mellan köpare och säljare. Framgår inte av detta hur den uppkomna frågan ska lösas gäller i andra hand köplagen (KöpL), som du hittar här .

Enligt köplagen har du som säljare ingen generell undersökningsplikt likt den som gäller vid köp av fastighet. Däremot kan en köpare inte åberopa fel i den köpta varan om man borde ha upptäckt felet vid en undersökning, se 20 § KöpL. Att inte undersöka en lägenhet innan man köper innebär alltså en risktagning. Har en undersökning av varan inte gjorts före köpet och är felet sådant att det borde ha upptäckts vid en undersökning kan felet göras gällande endast om säljaren handlat i strid mot tro och heder eller om köparen haft godtagbar anledning att inte göra det.

Vad som är ett fel i lagens mening definieras i 17 och 18 §§ KöpL. Det kan t. ex. röra sig om att varan inte stämmer överens med vad som avtalats eller gälla en egenskap hos varan. Vidare kan fel anses föreligga om varan inte stämmer överens med uppgifter om varan som säljaren lämnat vid köpet.

Om det föreligger ett fel som kan göras gällande kan man som köpare kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning. Man kan även kräva skadestånd för andra kostnader p.g.a. felet, se 34-39 §§ KöpL. Det är också viktigt att reklamation sker, se 32 och 33 §§ KöpL.

Vid köp av bostadsrätt sker själva köpet (avtalsslutet) mellan köpare och säljare. Mäklarens roll är att föra samman köpare och säljare samt förmedla köpet. Därför är säljaren den man ska vända sig till vid fel. Mäklaren kan dock göras ansvarig t.ex. om denne lämnat felaktiga uppgifter om objektet. Det krävs att mäklaren har varit vårdslös för att han ska kunna hållas ansvarig, vilket innebär att det krävs att handlandet måste nå upp till en viss svårighetsgrad, se 20 § fastighetmäklarlagen här .

Permalänk
Jubileumsmästare
Skrivet av dwd:

Jag skulle säga att rättsregeln från detta rättsfall är väldigt smal och främst tillämplig på ekonomisk skada som uppstår pga från fel i lägenhetsförteckning.

Det är mycket tydligare att gå på köplagen i detta fall. Bredbandet är en avtalad egenskap. Säljaren är den du avtalat med. Säljaren ansvarar för uppgifterna som lämnas. Säljaren är den du reklamerar till.

Ja, det är möjligt att det gäller endast uppgifter som ska finnas i lägenhetsförteckningen. Antog hastigt att avgifter kopplade till bostadsrätten ingår där, men så är kanske inte fallet.

I så fall håller jag nog med fx753ve om att kontakta fastighetsmäklaren och begära skadestånd därifrån. Även om reglerna i köplagen är tillämpliga, så är det förmodligen en enklare process att kontakta fastighetsmäklaren istället för säljaren. Mäklaren lär vara mer beredd att stå för felet och eventuellt skadestånd. Såg även att det finns en sådan skyldighet i fastighetsmäklarlagen. Gissar att säljaren inte skulle vara lika villig att ersätta TS.