Mäklare och BRF skyller på varandra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

kollar jag på bredband.se osv så verkar det vara 50/50 som är det minsta som går att få tag på. upp till 1200mb, com hem, penny och ownit . trodde jag såg telia igår men hittar de inte idag. .
BRF tanten sa att hon hade telia i sin lägenhet, oklart om hon menade mobilt dock.

Ownit har ibland slutna nät. Ownit har ingen startavgift och börjar på 10/10 hos Telia Öppen Fiber och andra nät, sök på din nya adress på Ownits hemsida. Kolla på bredbandsval.se igen. Obs Brebandsval och liknande listar inte om det finns gruppavtal, kolla direkt med leverantören på deras hemsida eller kundtjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ownit har ibland slutna nät. Ownit har ingen startavgift och börjar på 10/10 hos Telia Öppen Fiber och andra nät, sök på din nya adress på Ownits hemsida. Kolla på bredbandsval.se igen. Obs Brebandsval och liknande listar inte om det finns gruppavtal, kolla direkt med leverantören på deras hemsida eller kundtjänst.

ownits hemsida hittar inte min adress ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

ownits hemsida hittar inte min adress ¯\_(ツ)_/¯

Står det "Inga träffar på din adress" har du skrivit den fel. De hämtar från adressregistret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon322047:

du har helt rätt :

Vid köp av bostadsrätt gäller i första hand avtalet mellan köpare och säljare. Framgår inte av detta hur den uppkomna frågan ska lösas gäller i andra hand köplagen (KöpL), som du hittar här .

Enligt köplagen har du som säljare ingen generell undersökningsplikt likt den som gäller vid köp av fastighet. Däremot kan en köpare inte åberopa fel i den köpta varan om man borde ha upptäckt felet vid en undersökning, se 20 § KöpL. Att inte undersöka en lägenhet innan man köper innebär alltså en risktagning. Har en undersökning av varan inte gjorts före köpet och är felet sådant att det borde ha upptäckts vid en undersökning kan felet göras gällande endast om säljaren handlat i strid mot tro och heder eller om köparen haft godtagbar anledning att inte göra det.

Vad som är ett fel i lagens mening definieras i 17 och 18 §§ KöpL. Det kan t. ex. röra sig om att varan inte stämmer överens med vad som avtalats eller gälla en egenskap hos varan. Vidare kan fel anses föreligga om varan inte stämmer överens med uppgifter om varan som säljaren lämnat vid köpet.

Om det föreligger ett fel som kan göras gällande kan man som köpare kräva avhjälpande, prisavdrag eller hävning. Man kan även kräva skadestånd för andra kostnader p.g.a. felet, se 34-39 §§ KöpL. Det är också viktigt att reklamation sker, se 32 och 33 §§ KöpL.

Vid köp av bostadsrätt sker själva köpet (avtalsslutet) mellan köpare och säljare. Mäklarens roll är att föra samman köpare och säljare samt förmedla köpet. Därför är säljaren den man ska vända sig till vid fel. Mäklaren kan dock göras ansvarig t.ex. om denne lämnat felaktiga uppgifter om objektet. Det krävs att mäklaren har varit vårdslös för att han ska kunna hållas ansvarig, vilket innebär att det krävs att handlandet måste nå upp till en viss svårighetsgrad, se 20 § fastighetmäklarlagen här .

Precis så. Då vill jag tillägga att det vore galet svårt att få igenom att mäklaren varit vårdslös i sådan hög grad som krävs för det alternativa spåret.

Skrivet av Henrik11:

Ja, det är möjligt att det gäller endast uppgifter som ska finnas i lägenhetsförteckningen. Antog hastigt att avgifter kopplade till bostadsrätten ingår där, men så är kanske inte fallet.

I så fall håller jag nog med fx753ve om att kontakta fastighetsmäklaren och begära skadestånd därifrån. Även om reglerna i köplagen är tillämpliga, så är det förmodligen en enklare process att kontakta fastighetsmäklaren istället för säljaren. Mäklaren lär vara mer beredd att stå för felet och eventuellt skadestånd. Såg även att det finns en sådan skyldighet i fastighetsmäklarlagen. Gissar att säljaren inte skulle vara lika villig att ersätta TS.

Se ovan.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krippa75:

Det är väl en definitionsfråga om kyl, frys och micro är fasta anslutningar. Är det inbyggnadsprodukter så absolut, är det fristående som lätt flyttas är det tveksamt.

Om du inte kommer åt grendosan enkelt räknas det som fast anslutning. Åtminstone det min ellärare samt våra elektriker säger på jobbet.

Skrivet av zarkov:

Fast anslutning innebär att apparaten saknar stickpropp och istället ansluts i kopplingsdosa. Det förekommer på spisar och äldre tvättmaskiner men inte på kyl, frys, micro eller diskmaskin för hushållsbruk.

För övrigt tycker jag inte att grendosan är så mycket att hänga upp sig på, förmodligen fanns varken micro eller diskmaskin när köket byggdes och när de sedan monterades gjorde man det lätt för sig. Skillnaden mot att använda ett fyrvägsuttag på väggen torde vara minimal. I den bästa av världar hade man dragit fram en eller två nya grupper till köket men det är en rätt stor åtgärd om det inte redan finns rör i väggarna.

Ja, ren generellt är en förbrukare kopplad utan stickpropp(i då t.ex en kopplingsdosa) en fast installation, men igen: Ett fyrvägsuttag kan du i såna fall lätt komma åt, det gör du inte med en grendosa som sitter bakom kylen/mikron eller om gamla ägaren varit dum nog, under diskbänken.

Vi vet inte vad det är för diameter på ledarna i grendosan. Det kan lika gärna vara en gammal anpassad för 6A vilket då innebär att det kommer gå varmgång i kabeln när flera produkter används samtidigt, speciellt då eftersom(antagligen) uttagen i lägenheten är säkrad på 10A.

Du vet att man egentligen ska dra ut skarvdosor efter varje gång man brukat dem?

Chansen att något händer är säkert minimal men gör jobbet riktigt istället liksom.. Ta dit en elektriker som lägger om grupperna så man kan t.ex lägga diskmaskinen på en annan grupp.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem

@solomon: Måste framhäva att det inte är mycket jobb. Vi som är lekmän ska inte överskatta jobben och därför inte ta in yrkesfolk av den anledningen att vi tror att det är ett gigantiskt arbete. I värsta fall får elektrikern spika upp en utanpåliggande kabel från centralen, vilket är precis vad de gör om man beställer installation av diskmaskin vilket som. Plats för en extra säkring lär finnas.

Annat som behöver ses över kan tas på samma gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Står det "Inga träffar på din adress" har du skrivit den fel. De hämtar från adressregistret.

skriver jag adressen och Luleå kommer det inte upp något men jag tröck enter och då hittade den ändå nu jo det fanns faktist 10mbit för 249kr . 100mbit för 259kr osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@solomon: Måste framhäva att det inte är mycket jobb. Vi som är lekmän ska inte överskatta jobben och därför inte ta in yrkesfolk av den anledningen att vi tror att det är ett gigantiskt arbete. I värsta fall får elektrikern spika upp en utanpåliggande kabel från centralen, vilket är precis vad de gör om man beställer installation av diskmaskin vilket som. Plats för en extra säkring lär finnas.

Annat som behöver ses över kan tas på samma gång.

På min gamla central i min bostadsrätt hade jag en huvudsäkring på 25A, 1 säkring på 20A till spisen(som jag också kopplade ugnen på) och 2st 10A till resten av lägenheten. Däremot när jag satte in min nya central med JFB och dvärgbrytare satte jag in extra säkringar för både tvättmaskin och diskmaskin.

Jag är utbildad inom el och arbetar med el på ett eller annat sätt varje dag vare sig det är starkström eller svagström, så jag överskattar inte något jobb. TS verkar inte ha mycket erfarenhet av hantverk så det skulle aldrig falla mig in att säga åt honom att "det klarar du själv". Därför rekommenderar jag honom att ta in en elektriker.

Nu bor jag i hus och drog utanpåliggande kabel till vår diskmaskin från en befintlig väggdosa som sitter i hallen, där säkringen går till 2-3 uttag + takarmatur i hallen. Vi har en ledslinga på timer som går på alla de uttag som finns och använder inte takarmaturen och därför vet jag också det är knappt någon belastning på den säkringen.

Dessutom, om någon installerar en diskmaskin är det snarare en VVSare som gör, eller vitvaruinstallatör och när jag var på ELON(som just vitvaruinstallatör) så ingick det verkligen inte att dra fram el till en diskmaskin. Det är merjobb och beställs på sidan av installationen av diskmaskinen.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcsod:

Jag har aldrig hört talas om en BRF som bjuder på bredbandet? Däremot betalar BRF:en garanterat en avgift för rätten att använda den fasta installationen ... Vår BRF betalar hutlösa avgifter till ComHem även om ingen i hela huset skulle använda vara sig bredband eller teve ... som de själva sen får teckna abonnemang för ...

Bjuder och bjuder... Det är alltid medlemmarna som får betala på ett eller annat sätt. Att föreningar har gruppanslutning är dock inte ovanligt. Sedan är det olika om detta bara bakas in i avgiften som vanligt, vilket egentligen medför viss skevhet mellan medlemmar med stora respektiva små lägenheter, eller att avgiften läggs på som den blir utslagen rakt av på antalet lägenheter. Poängen med gruppanslutning är att det kan bli klart billigare än när enskilda tecknar eget avtal. I en förening där jag satt i styrelsen länge avskrev vi för länge sedan detta, eftersom det fanns en hel del då som inte skulle ha nyttjat bredbandet, men i ungefär samma veva som jag sålde så tecknades ett sådant avtal då i princip alla hade bredband.

För övrigt är det likadant med vanlig kabel-TV att det går att teckna avtal för att lägga till fler kanaler "gratis", vilket ovan nämnda förening hade efter att nätet digitaliserats. Inte så många utan det var typ fem extra som man kunde välja själv, har jag för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Jag är utbildad inom el och arbetar med el på ett eller annat sätt varje dag vare sig det är starkström eller svagström, så jag överskattar inte något jobb. TS verkar inte ha mycket erfarenhet av hantverk så det skulle aldrig falla mig in att säga åt honom att "det klarar du själv". Därför rekommenderar jag honom att ta in en elektriker.

angående erfarenhet så skarvar jag elkabel och pysslar o donar nästan dagligen med utrustning som matar ut upp till 20A. löder kretskort när det behövs och felsöker instrumenten vi har
Har ändå tänkt anlita elektriker för ett eluttag till tvättmaskin i badrummet så då kan de lika gärna fixa köket samtidigt är min plan

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Ja, de flesta lägenheter kör med 1-fas system, men du har fortfarande separata säkringar/grupper på olika grejer. En huvudsäkring på 20/25A, sen brukar det vara 1 säkring på 20A till spisen, sen brukar det finnas 2-3 10A säkringar för resten av lägenheten.

Och nej, du får inte använda grendosor till fasta anslutningar där du inte kan nå dosan enkelt.

Nja, det beror mycket på byggår samt om det är ändrat till trefas vid stambyte. I äldre byggnader där man inte uppgraderat till trefas är det dock ganska vanligt med enfas, liksom i kombination med stadsgas där det förekommer. Av de tre lägenheter jag har väldigt bra koll på (byggår 1906 till 1942) så är det bara en som har enfas och där finns det inkopplad stadsgas. En har trefas, men urkopplad stadsgas som går att koppla in om man vill och en är trefas. Troligen har dock alla varit enfas från början, men de två med trefas är stambytta senare än den med bara enfas.

Permalänk
Inaktiv

något ni som tänkt "leka" med el och vatten bör veta , utförs installationen på ej "fackmannamässigt" sätt och något händer , lycka till med försäkringsbolaget 😲

el och vatten ska man vara VÄLDIGT säker på att man kan innan man ger sig på det då skadorna kan bli väldigt omfattande samt man ska fan inte in o pilla i elcentralen iaf som lekman

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Märkte nu när jag kopplade in taklampan i köket att den ej fungerar ( fungerade på visning )
Och när diskmaskin fylls med vatten så läcker det från en koppling ( går det också under undersökningsplikt? )

Skrivet av anon322047:

gällande vattnet mm faller det nog under undersökningsplikten som är helt galet stark ,,, hade samma i min sista bostadsaffär ...vatten under golvet i kök , läck under jacuzzin , läck bakom komoden mm man är helt körd där tyvärr men prova kan man

Säljaren måste upplysa om fel som hen känner till. Det är en starkare plikt än undersökningsplikten. Så om vattenläckan är något som säljaren måste ha känt till så måste de också upplysa om det.

Det är bara att ta upp allt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

På min gamla central i min bostadsrätt hade jag en huvudsäkring på 25A, 1 säkring på 20A till spisen(som jag också kopplade ugnen på) och 2st 10A till resten av lägenheten. Däremot när jag satte in min nya central med JFB och dvärgbrytare satte jag in extra säkringar för både tvättmaskin och diskmaskin.

Jag är utbildad inom el och arbetar med el på ett eller annat sätt varje dag vare sig det är starkström eller svagström, så jag överskattar inte något jobb. TS verkar inte ha mycket erfarenhet av hantverk så det skulle aldrig falla mig in att säga åt honom att "det klarar du själv". Därför rekommenderar jag honom att ta in en elektriker.

Nu bor jag i hus och drog utanpåliggande kabel till vår diskmaskin från en befintlig väggdosa som sitter i hallen, där säkringen går till 2-3 uttag + takarmatur i hallen. Vi har en ledslinga på timer som går på alla de uttag som finns och använder inte takarmaturen och därför vet jag också det är knappt någon belastning på den säkringen.

Dessutom, om någon installerar en diskmaskin är det snarare en VVSare som gör, eller vitvaruinstallatör och när jag var på ELON(som just vitvaruinstallatör) så ingick det verkligen inte att dra fram el till en diskmaskin. Det är merjobb och beställs på sidan av installationen av diskmaskinen.

Det var ju riktat till @zarkov som pratade om att det inte fanns plats i väggar eller att det skulle vara mycket jobb med detta o.s.v. Eftersom det är en lägenhet är det säkert betongväggar så knappast aktuellt att dra i väggen.

Vettiga vitvaruinstallatörer är auktoriserade elektriker. Firmorna häromkring har elektriker som installera vitvaror inkl de som driver vårat lokala Elon. Givetvis får man betala för det, men det är inget monsterjobb och ja de kopplar ju inte in maskinen om det inte finns lämpligt uttag.

Tror jag hade en 20 A till spisen och en 10 A till resten av lägenheten i min förra hyresrätt, när diskmaskin installerades fanns det plats för en 10 A till. I nuvarande hyres (där det finns en betydligt större central) var det redan gjort, diskmaskinen sitter på egen säkring. Bostadsbolagen använder samma installatörer som privatpersoner på orten.

Hos TS lär inte installationen vara godkänd eller fackmannamässigt utförd rent vattenmässigt heller, så det är bara att se över allt, det är inte många lappar det rör sig om.

Men det låter som TS har en plan när det gäller elen iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

skriver jag adressen och Luleå kommer det inte upp något men jag tröck enter och då hittade den ändå nu jo det fanns faktist 10mbit för 249kr . 100mbit för 259kr osv

Dåså, då har du underlag, 249 * xx månader. Bara prata med parterna, släng inte på vad som helst, men att du måste göra om installationen av diskmaskinen visst prova?

Permalänk
Medlem

Hade jag varit i din sits så skulle jag nog kontakta Lawline eller annan gratis juridisk hjälp för ett professionellt råd hellre än att fråga användare på ett datorforum. Här kan svaren lätt slå åt båda håll utan saklig grund.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaptengrek:

Hade jag varit i din sits så skulle jag nog kontakta Lawline eller annan gratis juridisk hjälp för ett professionellt råd hellre än att fråga användare på ett datorforum. Här kan svaren lätt slå åt båda håll utan saklig grund.

Lycka till!

Spelar det verkligen någon roll vilken sajt jag svarar genom?

Mvh Jur. stud. på SU

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Spelar det verkligen någon roll vilken sajt jag svarar genom?

Mvh Jur. stud. på SU

Gissningsvis finns det fler juriststudenter/jurister på Lawline som läser frågan, inget ont mot dig, jag har ingen aning om hur väl du kan din sak, men jag har hellre fler personer som undersöker en fråga och kommer med sin bedömning än bara 1.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Gissningsvis finns det fler juriststudenter/jurister på Lawline som läser frågan, inget ont mot dig, jag har ingen aning om hur väl du kan din sak, men jag har hellre fler personer som undersöker en fråga och kommer med sin bedömning än bara 1.

Vill man ha ett helt jurist-team på sitt case så ska man nog söka sig någon annanstans helt och hållet. På Lawline blir din fråga plockad av frivillig juriststudent med minst 1 års studier av de 4,5 år som är en juristexamen.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem

Mycket tråkig och ovanlig situation. Gällande bredbandet kan du ”tyvärr” inte gå på mäklaren då mäklaren faktiskt inte gjort något fel. Mitt råd till dig är att du vänder dig direkt till säljaren och ber om kompensation. Säljaren får i sin tur gå på föreningen.

Permalänk
Medlem

Yorg: Upp till TS att avgöra hur han vill göra angående juridisk rådgivning. I det här fallet handlar det om små krav, t.ex. 249 kr/mån för bredband som inte ingår. Kan han komma överens med säljaren eller mäklaren är det väl bara att göra det, kan han inte visst då behövs rådgivning, men rådgivning betyder inte att man går vidare med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dwd:

Vill man ha ett helt jurist-team på sitt case så ska man nog söka sig någon annanstans helt och hållet. På Lawline blir din fråga plockad av frivillig juriststudent med minst 1 års studier av de 4,5 år som är en juristexamen.

Och dess svar på frågan lär läsas av X andra med olika mycket eller mer erfarenhet, är svaret felaktigt eller ofullständigt lär det bli korrigerat. Här finns inte samma förutsättningar. Skulle jag som legitimerad psykolog ge ett svar på en fråga om psykisk ohälsa här på forumet så är det en psykologs bedömning, skulle frågan besvaras på t.ex psykologiguiden så är det också en som svarar, men flera andra som har möjlighet att korrigera eller lägga till om svaret inte är tillräckligt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Ännu en kort uppdatering.
Mäklaren har pratat med jurister och mäklarsamfundet . Enligt båda så har jag alltså rätt till avdrag på köpeskillingen , som praxis räknar man alltid på 5år. Säljaren vill dock inte betala 🙂
Tror ni det är lönt att dra det vidare ?

Permalänk
Medlem

Vi råkade ut för samma sak. Pratade med en jurist på vår bank och han sa att det fick mäklaren stå för.
Detta var 2007, vi fick tillbaka 5000:- om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Tror ni det är lönt att dra det vidare ?

Hela den här tråden handlar väl om att du inte är nöjd, då tycker väl du det är lönt? 5år ersättning är ändå rätt mycket pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Hela den här tråden handlar väl om att du inte är nöjd, då tycker väl du det är lönt? 5år ersättning är ändå rätt mycket pengar i slutändan.

Jo det är sant 🙂 jag har ingen aning om vad jurist kostnader kan tänkas bli " dröm scenariot " är väl 25k men hur fungerar det.
Om jag vinner i rätten och skulle få 25k dras sedan kostnaderna för jurister osv av på det eller får säljaren stå får sådant också ?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Galming:

Jo det är sant 🙂 jag har ingen aning om vad jurist kostnader kan tänkas bli " dröm scenariot " är väl 25k men hur fungerar det.
Om jag vinner i rätten och skulle få 25k dras sedan kostnaderna för jurister osv av på det eller får säljaren stå får sådant också ?

Eftersom summan är över ett halvt prisbasbelopp (prisbasbeloppet för 2021 är satt till 47 600) så betalar den som förlorar tvisten den andra partens kostnader. Så det kan ju bli ganska dyrt för säljaren.

Om tvisten rör ett belopp som är under ett halvt prisbasbelopp så betalar den förlorande parten bara en symbolisk ersättning för motpartens kostnader (kostnaden för en timmas juridisk rådgivning), i övrigt betalar man själv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Förstår dock inte hur du kommit fram till 25k. Du pratar om priser på 249kr för 10Mbit tidigare i tråden.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Ännu en kort uppdatering.
Mäklaren har pratat med jurister och mäklarsamfundet . Enligt båda så har jag alltså rätt till avdrag på köpeskillingen , som praxis räknar man alltid på 5år. Säljaren vill dock inte betala 🙂
Tror ni det är lönt att dra det vidare ?

Skrivet av Galming:

Jo det är sant 🙂 jag har ingen aning om vad jurist kostnader kan tänkas bli " dröm scenariot " är väl 25k men hur fungerar det.
Om jag vinner i rätten och skulle få 25k dras sedan kostnaderna för jurister osv av på det eller får säljaren stå får sådant också ?

Fast hur har du tänkt? Vad vill du göra?

När det gäller bredbandet skulle det lika gärna kunnat vara så att föreningens avtal med Ownit (om 10/10 hade ingått) gick ut en månad efter du fick tillträde.

Lägg ett rimligt krav släng in el och ominstallation av diskmaskinen i kravet och gå vidare med livet. Din tid är också värd pengar.

Du har säkert egna jurister du kan prata med som hemförsäkringen täcker en första rådgivning med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Eftersom summan är över ett halvt prisbasbelopp (prisbasbeloppet för 2021 är satt till 47 600) så betalar den som förlorar tvisten den andra partens kostnader. Så det kan ju bli ganska dyrt för säljaren.

Om tvisten rör ett belopp som är under ett halvt prisbasbelopp så betalar den förlorande parten bara en symbolisk ersättning för motpartens kostnader (kostnaden för en timmas juridisk rådgivning), i övrigt betalar man själv.
https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l

Förstår dock inte hur du kommit fram till 25k. Du pratar om priser på 249kr för 10Mbit tidigare i tråden.

Det visade sig att det bara finns com hem draget till typ 25 av 30 lägenheter . Medans andra har installerat så de kan ha typ Telia osv , detta är då vad vicevärden säger ( även hon som kryssade i att bredband ingick ) så får ta det med en nypa salt

Är i Borås just nu på jobb så är min mor som har försökt kolla uttagen osv och har sagt fel åt mig 🤷

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Det visade sig att det bara finns com hem draget till typ 25 av 30 lägenheter . Medans andra har installerat så de kan ha typ Telia osv , detta är då vad vicevärden säger ( även hon som kryssade i att bredband ingick ) så får ta det med en nypa salt

Är i Borås just nu på jobb så är min mor som har försökt kolla uttagen osv och har sagt fel åt mig 🤷

Har du sökt på din adress på Telias hemsida? Finns ditt lägenhetsnummer på Ownits hemsida?

Finns knappast två olika slutna nät, om det finns ett öppet bör du hitta flera leverantörer än Ownit eller Telia.