Nybygge drar 20W helt avstängd, 11W även när PSU avstängd!

Permalänk
Medlem

Nybygge drar 20W helt avstängd, 11W även när PSU avstängd!

Det känns ju verkligen inte ok, även om det nog inte kan klassas som att något är direkt fel.
Datorn igång, idle, drar bara 30-35W vilket känns toppen så inga fel där!

Jag har letat i röriga bios och stängt av alla wake-on-funktioner (vad jag kan se i alla fall) och USB power when off är också disabled i bios.

  • Dyrt fint Seasonic Focus GX 550 550W

  • ASUS Prime Z490-P

  • Define 7 Compact chassi, ifall nu chassi (strömknapp o annat) kan dra massa ström

Tips på vad fasen det är som drar ström?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Vad använder du för att mäta? Många billigare mätare brukar inte klara av att mäta rätt på switchade nätagg, särskilt vid låg effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Vad använder du för att mäta? Många billigare mätare brukar inte klara av att mäta rätt på switchade nätagg, särskilt vid låg effekt.

Aha, kanske inte är siffror som går att lita på?
Jag har samma mätare som jag haft typ 15 år och mätt mina burkar med, men aldrig har nån hamnat såhär högt när av!
Det vanligaste har väl varit runt 10W av, och 0W när PSU av.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Men då kanske inte idle eller annan load heller går att lita på, eller?

Ska man ha nyare/proffsigare mätare för att få korrekta värden?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av ASBR:

Men då kanske inte idle eller annan load heller går att lita på, eller?

Det är främst vid väldigt låg effekt värdena är opålitliga. Du har säkerligen en tolerans om 5-10% även vid belastning med en sådan mätare, men är det ett problem?

Citat:

Ska man ha nyare/proffsigare mätare för att få korrekta värden?

Visst kan du skaffa bättre utrustning, men är det motiverade slantar när det (antar jag) mest handlar om att få ett hum om förbrukningen?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Jag kan ju testa låta datorn va av några timmar, och lägga in en termometer i chassit.
Är det hela 20W där, utan fläktar eller annat igång, så lär det bli varmt.
Är det typ 0W så lär det ju bli samma temp som i rummet.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)