Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Men låt oss säga att jag har en soundbar med dolby atmos. Betyder det att när jag spelar så kommer inte den köra atmos för att PS5 valt att köra deras egen teknik?

Så Xbox SX erbjuder Atmos i spel, kostar mindre och mera terraflops.
Försök övertala mig då jag väger mellan dessa två och har inte bråttom att slå till ännu
Tack på förhand!

Skillnaden är väl exklusiva spel som GoW och dylika spel till playstation. Sen är det väl lite småsaker som adaptive triggers / 3d audio med headphones på. Det är det jag vet som är skillnaden mellan de två om det är något mer får någon ge input!

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av isbjoern:

Kul! Jag följde webhallens länk jag fick för att fixa Klarna EPP och nu är min order avbokad och jag har fått en ny
med beställningsdatum idag. Är rätt säker på att jag precis blev av med min plats i kön.

Ren panik och kundtjänsten är stängd.

En ny bokningsbekräftelse från webhallen eller en ny betalning från Klarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av swedix:

Hur tänker ni kring att köpa spel som går att uppgradera gratis från ps4 till ps5? Exempelvis Assassins Creed kostar 500 kronor för ps4 varianten med 650 för ps5. Ps4 varianten kan man väl uppdatera till ps5 oavsett? Finns det några nackdelar till att ha ps4 varianten av spelet?

Jag köpte assassin's creed 4 till ps3 vid ps4 releasen. Jag har knappt spelat spelet. Det är väl en schysst bonus såklart.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

OT: Hoppas alla Swecare som vill får tag på en konsoll så snart som möjligt. Själv har jag ingen förbokning så det blir nog i påsk som jag själv köper en. Men då kanske jag kan hitta en begagnad vilket passar mig som "fattig".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Men låt oss säga att jag har en soundbar med dolby atmos. Betyder det att när jag spelar så kommer inte den köra atmos för att PS5 valt att köra deras egen teknik?

Så Xbox SX erbjuder Atmos i spel, kostar mindre och mera terraflops.
Försök övertala mig då jag väger mellan dessa två och har inte bråttom att slå till ännu
Tack på förhand!

Är alla spel du vill spela tillgängliga på båda plattformar? 90% av spelen jag kör är sony-exklusiva så vem bryr sig vad xbox har. Men det är bara jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Men låt oss säga att jag har en soundbar med dolby atmos. Betyder det att när jag spelar så kommer inte den köra atmos för att PS5 valt att köra deras egen teknik?

Så Xbox SX erbjuder Atmos i spel, kostar mindre och mera terraflops.
Försök övertala mig då jag väger mellan dessa två och har inte bråttom att slå till ännu
Tack på förhand!

Men hur vet du att Atmos är bättre än Tempest (Sonys egna teknik)? Tempest är kanske mycket bättre?

Själv är jag mer intresserad av vilka spel som finns då hårdvaran är väldigt lika varandra på bägge konsolerna.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av ktd:

För film men inte spel. Sony satsar på sitt eget ljudformat.

Skrivet av tyvar1:

"Dolby ATMOS and DTS:X available for Blu-ray and Ultra HD Blu-ray disc video (when connected to a supported device)"

Kommer dock inte supporta Dolby Atmos i spel.

https://www.google.com/amp/s/blog.playstation.com/2020/11/09/...

@ktd var snabbare 😌

Relaterat, har ni sett någon bra recension på PS5 som UHD-spelare ännu?

Funderar lite på om jag ska ha kvar min standalone, eller satsa på att köra allt i konsolen. Kan såklart testa sedan, men ska jag köra båda behöver jag dra en till HDMI-kabel. Och det är faktiskt jobbigt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

https://www.reddit.com/r/PS5/comments/jua1z8/opened_a_digital...

Tydligen många fler i flera regioner som detta hänt med. Kanske får en Disk version trots allt

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Läs kommentarerna. De som köper med läsare gör det för att kunna spara in pengar på spelen genom att köpa begagnade spel och och sedan sälja dem igen.

Medan de som köper digitalt betalar oftast mer och säljer inte spelen vidare. De är dessa personer som bär hela industrin.

mja så kanske det är överlag, tycker själv en diskversion är sjukt ointressant, en läsare är bara en till point of failure, alla konsoluer som dött för mig har varit läsaren, enda spel jag spelat på skiva med ps4 är lån av kompisar. spelar 90% psn+ spel och de jag väl köper skaffar jagnär det är days of playstation eller nåt, de flesta spelen för en hundring eller två, lanseringsspel blir det aldrig för har ändå så sjukt lite tid att spela och massor av titlar på kö.

Permalänk
Skrivet av mgsrex:

Jag har fått 2 mejl.

Första

Hej!

Tack för att du har valt att förhandsboka Playstation 5 hos oss,

Tyvärr så kan Sony inte möta hela den stora globala efterfrågan som finns på deras konsol direkt på lanseringen, därav så kan vi inte täcka våra bokningar och du kommer att får din konsol efter lanseringen. Vi kommer att löpande uppdatera samtliga väntande kunder med när de kan förväntas få sin konsol så snart vi får informationen ifrån Sony.

Vi kan dock av erfarenhet säga att det är ovanligt att samtliga förbokande kunder får sina konsoler direkt på lansering speciellt när det gäller så pass populära lanseringar, ett tips är dock att hålla kvar i sin bokning men att överväga att boka på fler ställen för att öka sin chans att få en konsol så snart som möjligt. Får du tag på en konsol hos någon annan så kan vi hjälpa dig med att avbeställa din bokning hos oss.

Samtliga priser på din order kommer att uppdateras tills dess att det är dags för leverans.

Vänligen,

Dold text

Andra

Hej bästa kund!

Vi vill bara uppdatera dig gällande din bokning på konsolen, tidigare i höst informerade vi samtliga kunder om leveransstatus och du var en av dem som inte kunde få en konsol på lanseringen. Tyvärr kvarstår statusen men våra inköpare jobbar hårt för att få in fler konsoler och vi kommer att uppdatera dig löpande gällande din bokning så fort vi får leveransinformation ifrån Sony.

Skulle det vara något som vi kan hjälpa dig med så är det bara att kontakta oss.

Vänligen,

Dold text

Kommer säkert mer info snart. Man kan alltid höra av sig till supporten annars, den brukar vara bra

Jag har precis samma två. Undrade om någon hade mejl som säger att de inte får en enhet detta året, det skulle betyda att vi får en konsol till jul...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YaKoStar:

Sjukt ändå kan man tycka att det inte räckte.

Skulle gärna vilja veta hur många förbokningar de hade totalt i oktober 2019 och hur många konsoler de får in

Är precis i brytpunkten verkar det som om man läser på deras kundforum. De som började boka på hösten 2019 verkar många få i år, men en del som bokade i november 2019 verkar få vänta tills nästa år.

Skrivet av Levandebild:

Jag bokade i Maj samma år och får på release. If you snooze, you loose

Hehe det är lugnt. Finns ju inga spel ändå

Permalänk
Skrivet av Matteume:

Vilken tid la du ordern?
Jag lyckades få iväg min kl. 10.02 men har inte fått nå annat än "Reserverad" än så länge från Elgiganten.

Fick också iväg min order kl10.02. Men ska kanske inte hänga upp sig så mycket på "Reserverad". Kollar jag historiken på saker jag har beställt och fått från Elgiganten så står "Skickad" på några och fortfarande "Reserverad" på några. Fast jag har fått alla sakerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Men hur vet du att Atmos är bättre än Tempest (Sonys egna teknik)? Tempest är kanske mycket bättre?

Själv är jag mer intresserad av vilka spel som finns då hårdvaran är väldigt lika varandra på bägge konsolerna.

Tänkte mest att min soundbar inte har "Tempest" stöd medans jag vet att den har Atmos stöd
Spelar inte med hörlurar, såg att de har hörlurar som stödjer detta "Tempest 3D".

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av emilakered:

Funderar lite på om jag ska ha kvar min standalone, eller satsa på att köra allt i konsolen. Kan såklart testa sedan, men ska jag köra båda behöver jag dra en till HDMI-kabel. Och det är faktiskt jobbigt.

Har din standalone Dolby Vision support?

För tyvärr har inte Playstation 5 det.

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Tänkte mest att min soundbar inte har "Tempest" stöd medans jag vet att den har Atmos stöd
Spelar inte med hörlurar, såg att de har hörlurar som stödjer detta "Tempest 3D".

Hmm blev lite osäker nu, men behöver ens stereo ha stöd för Tempest? Finns väl ingen stereo som har det? Får nog kolla upp

Permalänk
Medlem

Amazon har inte förbokningar, så där kanske man kan hugga en. Är tysklands version samma som här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm blev lite osäker nu, men behöver ens stereo ha stöd för Tempest? Finns väl ingen stereo som har det? Får nog kolla upp

https://blog.playstation.com/2020/10/06/experience-ps5s-tempe...

"Experience PS5’s Tempest 3D AudioTech with compatible headsets at launch, TV Virtual Surround Sound coming after launch"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dex:

Hmm blev lite osäker nu, men behöver ens stereo ha stöd för Tempest? Finns väl ingen stereo som har det? Får nog kolla upp

Alltså varje fall till hörlurar så krävs inget speciellt stöd för att Sonys 3d ska funka och stöd för högtalare ska komma så jag undrar om det inte blir samma där då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

@ktd var snabbare 😌

Men ditt svar är mer utförligt och bättre.

Tänkte byta AVR till en med HDMI 2.1 nu iom PS5an men väntar tills AVR med Tempest släpps. Om det gör det inom snar närtid dvs. Hoppas Tempest inte kräver fler högtalare än mitt 5.1.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

https://blog.playstation.com/2020/10/06/experience-ps5s-tempe...

"Experience PS5’s Tempest 3D AudioTech with compatible headsets at launch, TV Virtual Surround Sound coming after launch"

Ah nice! Får hoppas det inte tar för lång tid

Permalänk
Medlem

Då får vi se när Inet kommer med mer information om hur det ser ut med leverans i December också. Många av dom större återförsäljarna har ju gjort det.

@inet Har ni någon info kanske om det kommer snart?

Permalänk
Medlem

Så är det någon som fått det konfirmerat att dom får en PS5? Checkade in på gruppchatten nyss och ingen där hade fått något annat än nej. Inte i år iaf. Majoriteten av oss beställde från webhallen.

Permalänk
Medlem

Tempest will provide 3D audio to “the headphones that many of you already own” via either USB connection or the DualSense audio jack. The post calls out the new Pulse 3D wireless headset, but presumably any headset using USB or the audio jack will work, given the Tempest audio engine working at the system level.

Permalänk
Medlem

Fel

Fel tråd
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193054:

Hehe det är lugnt. Finns ju inga spel ändå

Jodå, Playstation 5 har lite spel till release ändå. Du kanske tänker på XSX som mest lever på gamla meriter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matteume:

Vilken tid la du ordern?
Jag lyckades få iväg min kl. 10.02 men har inte fått nå annat än "Reserverad" än så länge från Elgiganten.

Tror jag la PS5 standard version (skivläsare) i varukorgen redan 10:01, men allt var väll klart vid ca 10:04. Så det beror på hur elgigantens interna system fungerar, jag vet att många bokningssystem reserverar varan redan direkt när varan läggs i varukorgen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Levandebild:

Jodå, Playstation 5 har lite spel till release ändå. Du kanske tänker på XSX som mest lever på gamla meriter?

Måste ju försöka trösta mig själv. Empati

Permalänk
Medlem

Nu börjar det hända grejer hos Webbis iaf.
Min order försvann nämligen ifrån 'Aktiva' under beställningar.
Misstänker att dem nu håller på packetera och fixa ordern då jag betalade med Klarna när jag beställde (April 2019) och nu måste man använda Klarna HPP (Man måste göra en ny betalning då förra gick ut).

Så den dyker nog snart upp som 'Hämtade/Skickade'

Beställde 2019-04-16

Visa signatur

Moderkort: ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO Processor: Intel Core i9-10850K Kylning: Corsair H150i Elite Capellix Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum 3200 MHz Grafikkort: TBA Hårddiskar: Samsung 970 EVO series SSD 1TB M.2 Nätagg: Corsair HX1000 V2 Platinum Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic Skärm: Alienware AW3420DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Nu börjar det hända grejer hos Webbis iaf.
Min order försvann nämligen ifrån 'Aktiva' under beställningar.
Misstänker att dem nu håller på packetera och fixa ordern då jag betalade med Klarna när jag beställde (April 2019) och nu måste man använda Klarna HPP (Man måste göra en ny betalning då förra gick ut).

Så den dyker nog snart upp som 'Hämtade/Skickade'

Beställde 2019-04-16

Min order från 9 okt 2019 också borta från aktiva? Hmm...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeddius:

Nu börjar det hända grejer hos Webbis iaf.
Min order försvann nämligen ifrån 'Aktiva' under beställningar.
Misstänker att dem nu håller på packetera och fixa ordern då jag betalade med Klarna när jag beställde (April 2019) och nu måste man använda Klarna HPP (Man måste göra en ny betalning då förra gick ut).

Så den dyker nog snart upp som 'Hämtade/Skickade'

Beställde 2019-04-16

Hmm, min från september-19 försvann också. Läskigt

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P