Gigabyte 3070 Gaming OC - samma BIOS i båda lägen?

Permalänk
Medlem

Gigabyte 3070 Gaming OC - samma BIOS i båda lägen?

Tjena! Köpte ett Gigabyte 3070 Gaming OC på Webhallen här i veckan. Fungerade klockrent och fungerar väldigt bra. Men den kör i Silent läge insåg jag efter att ha kollat upp med t.ex GPU-Z. Så kollar switchen som står i OC läge. Ändrar switchen, power drain, slår igång det, samma siffror. Så oavsett vad siwtchen står på så kör den i "stock" konfig, dvs 1500 MHz med 1815 som boost, fast den i OC läge ska ha 1625 MHz med 1940 som boost! Har testat i en annan dator, samma resultat. Har en 750W platinum PSU.
Kan det vara så att någon klantat sig och flashat med samma BIOS i båda lägen?? Och hur får jag då tag på OC BIOSen ??
Någon annan som upplevt detta? Något jag missar?

Permalänk
Medlem

Är det inte bara fläktarna som påverkas av detta? Jag tror det är så på min Asus dual OC iaf, man ändrar hur mycket fläktarna drar på i olika temperaturer. Inte helt säker dock eftersom jag kör min egen fläktkurva via msi afterburner.

Visa signatur

Att spela är mänskligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av TM:

Är det inte bara fläktarna som påverkas av detta? Jag tror det är så på min Asus dual OC iaf, man ändrar hur mycket fläktarna drar på i olika temperaturer. Inte helt säker dock eftersom jag kör min egen fläktkurva via msi afterburner.

På mitt 3080 så är det fläktkurvan samt powerlimiten som sänks.
Mitt kort går däremot bättre i silent läge konstigt nog, då ligger frekvensen stabilt, medans i oc läget fluktuerar den mycket mer.
Antar det har med powerlimiten att göra, då kortet inte blir lika varmt.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Tack för svar.
När jag läser TechPowerUp's recension på clock speed (https://www.techpowerup.com/review/gigabyte-geforce-rtx-3070-...) så står det att dom fick GPU boost clock speed på 1980 med OC Bios men min går inte över 1815. Och detta "out of the box", först senare i recensionen gör dom en "riktig" överclock på den med 5% till.
Men intressant att det ens är en diskussion vad OC Bios switchen gör då det är fullkomligt uruselt dokumenterat från Gigabytes sida för enda dokumentationen jag hittar är hur man installerar grafikkortet??

Permalänk
Medlem

Har kört HWInfo är 3D Mark går och jämförde mellan switchen i OC läge och i Silent läge. Finns absolut ingen skilnad på mitt kort, ja det skulle vara lite lättare med fläkten men det kan förklaras av andra saker men det var inget som påverkar prestandan alls (gjorde även benchmark i AC: Valhalla, då var Silent rent av bättre avg FPS!). Så vad sjutton gör switchen, eller är mitt kort blåst med samma bios i båda lägena?