AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slägge:

Väldigt låga 1% värden var en besvikelse, FPS drops delux i många spel

Ja, det där ser inte bra ut. Sen att RT-prestandan är vek kunde man ha räknat ut. Annars verkar det vara hyfsade kort, men resultaten spretar lite för mycket för att jag ska vara intresserad. Men om man känner AMD rätt kommer de att jobba hårt på att förbättra drivrutinerna, synd att det är samma visa varenda gång de släpper nya kort. NVIDIA känns ruggigt stabila i det avseendet. Mitt RTX 3070 tuggar på fint, stabilt som berget.

Men visst är 6800-serien snabb, inget snack om saken. Men köplusten dämpades en smula.

Grym recension förresten, bra jobbat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Celphish:

Nä, inte en chans, har du hört talas om Gamers Nexus?
Det finns ingen som gör mer nogranna tester å samtidigt är skönt trött på skitsnack som dem

Nja, 1% low spelar inte lika stor roll som frame times, kolla Gamers Nexus video.
Förstår ärligt talat inte varför Swec inte anammat det än, FPS är inte alls lika viktigt som frame times för upplevelsen.
Det finns många exempel på när tester å benchmarks visar höga fps men när man spelar så märker man drops, kanske inte drops som påverkar 1% low men drops som gör det hackigt å störande.

Detta var något av det mest korkade jag läst.
De flesta bryr sig inte om RT å DLSS än, speciellt iom att RT snor så mycket prestanda. Å DLSS, många spel har ju inte ens skiten en.
Får man välja mellan 120+ fps utan skiten eller 60+ med skiten så väljer bara en människa med extremt billig skärm det senare alternativet (det är dock bara en spekulation från min sida ).

GN är bra, men hardwareunboxed har störst sample size på sina tester, vilket gör dem bäst o mest vetenskapliga.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Dåligt val av testsystem i flera tester, helt andra resultat än andra recensioner, konstiga val av tester när man hoppar över upplösningar etc, click bait thumbnail/rubrik, han har en relativt stor kanal och har ursäktat sig med att det kommer ta extra lång tid innan han gör recension för att han har jobb och familj, enligt mig handlar det om prioriteringar som med allt i livet... Säker fler saker jag stört mig på med honom, men det jag kom på nu

Så han har inget neutralt system alltså som kan reflektera den vanliga konsumenten....

åhh så den vanliga konsumenten sitter på 3900xt o 5900xt och 10900k. jösses vilka hardcore teknik nördar alla är.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Det var bara lockpriser. Gick att beställa i en månad men leverantörer förhalar de subventionerade korten från nvidia allt de kan pga små vinstmarginaler.

Iofs hur det ser ut med lika dålig tillgång av AMD kort så blir det väll samma sak med dem :/
Är ju inte lite prisskillnad på tex 3080 TUF Gaming OC.
Tänkte boka ett efter att ha väntat på 6000 recensionerna, men aldrig att jag betalar 1500+ mer.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Minns när man kunde köpa ett entusiastkort för 7900 kr... det var tider. året var 2005, kortet hette då som nu 6800XT men den gången var det från Nvidia och hette GeForce 6800XT.

Idag kostar deras entusiastkort 20 000.... derp.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Minns när man kunde köpa ett entusiastkort för 7900 kr... det var tider. året var 2005, kortet hette då som nu 6800XT men den gången var det från Nvidia och hette GeForce 6800XT.

Idag kostar deras entusiastkort 20 000.... derp.

Tänk på inflationen..tänk på den där inflationen..... ... Ja det är sjukt så priserna tagit fart efter Nvidias 2000 serie där de helt ohotat kunde dra på rejält! Så nya nivån för konsumentkort ligger idag på mellan 6-10.000. Entusiastnivån är 15.000+

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

åhh så den vanliga konsumenten sitter på 3900xt o 5900xt och 10900k. jösses vilka hardcore teknik nördar alla är.

Den vanliga konsumenten sitter inte på en amd 5000 som optimerar amd's grafikkort, sen brukar testsystem bestå av den processorn som kan få ut det mesta av grafikkortet, vilket amd's föregående cpus inte gjort, vilket ger en skev bild för konsumenten.
AMD 5000 serien är de cpu man ska ha för att få ut av mest av gpu i dagsläget, MEN ser jag en recension med ett testsystem med enbart amd 5000 så kommer jag alltid fundera på hur mycket systemet gynnar amd's gpu nu när de gjort optimering med synergi. Recensioner handlar om att vara opartisk och neutral för en rättvis bild för alla... Dock är det alltid bra att ha med en extra test för att vissa positiva influenser som amd skapat för sig själva.

Jag förstår inte varför du försvarar Hardware unboxed och tar det personligt när han uppenbart gör dåliga val

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pusher:

Siffrorna från Hardware Unboxed visar ju att 6800XT slår 3080 i majoriteten av spel.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtxrrrkkTjc

I deras 18 game average så slår 6800XT 3090 i 1080p samt strax under 3090 i 1440p.

Lutar starkt åt ett 6800XT med en 5600X-prolle. Att det är kass tillgång just nu är ingen fara. Jag kan vänta.

Deras tester var gjorda med en Ryzen 3xxx CPU

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Inaktiv

Uppskattas att ni tar med tillgängligheten och priset i recensionen.
Enligt Reddit och denna artikel fick NL inte ens en enda kopia.
" Alla webbbutiker i Nederländerna som är AMD-partners har angett för Tweakers att de inte har fått en enda kopia och att de inte har någon inblick i när detta kommer att förändras."

https://tweakers.net/reviews/8354/22/amd-radeon-rx-6800-en-rx...

Permalänk
Skrivet av Sienar:

Fast DLSS get ju både bättre bild och extremt mycket högre fps. .

Och tandfén kommer fortfarande förbi ibland och lämnar en slant hos dig va? Nvidias marknadsföringslag har lyckats bra med dig.

Nvidia presterar klart bättre i RT än AMD i de flesta titlar, utan upphaussad uppskalningsteknik. Bra så. Fortfarande diabildsspel dock, och som sagt, RT tappar lite syftet om man ska skala upp från lägre upplösningar. Man lägger inte över 10 000 kronor på något som får spelet att se ut som en potatis.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Och tilläggas bör väl också att korten testas över hela världen av recensenter och recensionerna går efter "lockpriset" som blir mer positivt då... som sen inte speglar verkligheten.
Så recensenter får leka nyttiga "idioter".
Nä har börjat få sån ruskig avsmak för hela skiten. Girigheten, lögnerna mm vet inga gränser snart.

Amd har tidigare varit lite räddningen men de börjar likna Nvidia alltmer med små lögner, prishajk osv.. hmm Nvidias CEO och AMDs är ju släktingar... släktskapet börjar kanske gå också i båda bolagen, deras stil osv???? (Jaaa, nu var ja lite elak)

AMD är en underdog men AMD är inte så oskyldiga. AMD hade lockpriser för Vega-korten.

Don't blame me, I voted bought for from Kodos AMD.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Jag är faktiskt imponerad. Säga vad man vill om tillgången men prestanda och kylarlösning på referensmodellen översteg faktiskt mina förväntningar. Imorgon blir det att pensionera mitt 1080 för gott.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Prestanda för videoredigering (after effects) etc. Hur står sig 6800 XT jämfört med 3080 där? Det var lite anledningen varför jag hoppades på detta kortet eftersom 16GB vram borde ge bättre prestanda där, men samtidigt läste jag i någon av alla recensioner att AMD inte var så starka med detta kort i just det avseende. Någon som har någon jämförelse i fickan att ta fram där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sienar:

Fast DLSS get ju både bättre bild och extremt mycket högre fps. Med full RTX i Control är 3080 180% snabbare. Och likvärdig prestanda som 6800xt utan RTX. Och DLSS är fortfarande bara i fosterstadiet. Med tanke på de enorma fördelar det ger förutsätter jag att många fler AAA spel kommer att börja utnyttja det.

Sen kommer säkert AMD börja använda sig av liknande teknik med, men då de har sämre RT kraft tror jag inte det när samma nivå. Hoppas bara att funktionen blir exklusiv till vissa spel beroende på grafikkort. Konsolerna kan komma att komplicera det hela ytterligare.

Men Nvidia har en klar fördel i Machine Learning så jag tror det kommer dröja innan AMD kommer ikapp här.

Jag tror nog att konsolerna kommer snarare underlätta för AMD korten med tanke på att många spel utvecklas för att köras på konsol eller iaf hårt optimeras för detta. sen angående Machine learning så tror jag att det kan ses som en stor fördel att man har Microsofts i ryggen när det gäller directML.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Och tandfén kommer fortfarande förbi ibland och lämnar en slant hos dig va? Nvidias marknadsföringslag har lyckats bra med dig.

Nvidia presterar klart bättre i RT än AMD i de flesta titlar, utan upphaussad uppskalningsteknik. Bra så. Fortfarande diabildsspel dock, och som sagt, RT tappar lite syftet om man ska skala upp från lägre upplösningar. Man lägger inte över 10 000 kronor på något som får spelet att se ut som en potatis.

Du kan kalla det marknadsföring eller upphaussning men faktum är att tekniken demonstrats ge riktigt bra resultat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Daemon85:

Den vanliga konsumenten sitter inte på en amd 5000 som optimerar amd's grafikkort, sen brukar testsystem bestå av den processorn som kan få ut det mesta av grafikkortet, vilket amd's föregående cpus inte gjort, vilket ger en skev bild för konsumenten.
AMD 5000 serien är de cpu man ska ha för att få ut av mest av gpu i dagsläget, MEN ser jag en recension med ett testsystem med enbart amd 5000 så kommer jag alltid fundera på hur mycket systemet gynnar amd's gpu nu när de gjort optimering med synergi. Recensioner handlar om att vara opartisk och neutral för en rättvis bild för alla... Dock är det alltid bra att ha med en extra test för att vissa positiva influenser som amd skapat för sig själva.

Jag förstår inte varför du försvarar Hardware unboxed och tar det personligt när han uppenbart gör dåliga val

Med tanke på att dem både gör en suboptimal och optimal review på korten är ju betydligt bättre än att bara göra en suboptimal eller optimal.

Dem flesta som kommer köpa dess nya Radeon kort som kostar 5000kr + köper även Ryzen 5000 med dem för att dem har råd. väldigt få som köper Radeon 6000 serien sitter på intel. Vilket gör Hardwareunboxed review den bästa i sin klass.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Vet inte hur jag känner efter detta. Tror känslan efterhand bygger lite på förväntningarna man hade. Kortet i sig är absolut inte dåligt, dom är ju tillbaka i matchen hur man än vrider på det kan man ju säga.

Däremot känns lanseringen lite som en kopia av förra gången avseende vissa resultat/tillgång m.m.

Jag är positiv ändå, kan dom bygga vidare på detta till nästa generation om vi ser tillbaka på hur dom har jobbat upp sig så kanske Nvidia är helt slagna? Det får framtiden utvisa

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej! Ej läst igenom alla sidor, men var det fler länder än Sverige där kortet ej kunde säljas för rekommenderat pris?

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Dåligt val av testsystem i flera tester, helt andra resultat än andra recensioner, konstiga val av tester när man hoppar över upplösningar etc, click bait thumbnail/rubrik, han har en relativt stor kanal och har ursäktat sig med att det kommer ta extra lång tid innan han gör recension för att han har jobb och familj, enligt mig handlar det om prioriteringar som med allt i livet... Säker fler saker jag stört mig på med honom, men det jag kom på nu

Så han har inget neutralt system alltså som kan reflektera den vanliga konsumenten....

Ursäkta, men är det verkligen Hardware Unboxed du pratar om? För den kanalen drivs av två personer(Tim och Steve).
* Deras val av testsytem var inte optimalt, men den baserades på en omröstning om vad deras användare ville se. Då majoriteten av användarna satt på ryzen så vann det.
* Tvärtom så släpper HU mer videor under samma tidsintervall än de flesta konkurrerande kanaler. De tester fler spel och fler upplösningar och stackars Steve ser ut på de senaste videorna som att han inte sovit på ett år.

Jag säger inte att HU är perfekta, men de gör utförliga tester och efter vad deras användare vill se samt att de undviker gärna att spekulera för mycket om saker innan de själva testar. Jag tycker att HU är en av de mer pålitliga recensenterna och är tillsammans med Gamers Nexus och Sweclockers där jag ofta kollar först.

Permalänk
Medlem

Kollade lite snabbt RDR2 på Swec och Guru3D hur kommer det sig ni får så pass olika resultat? Kollar på 1080p där både Swec och Guru 3D kör Ultra och Vulkan: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_xt_r...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Hjälpsam

En dålig och dum lansering i mina ögon, de borde valt att släppa referenskorten samtidigt som tredjepart, då hade tillgången inte varit fullt lika dålig.
Nvidia valde ju att göra så och även om tillgången även där är usel, hängde inte allt på referenskorten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Ursäkta, men är det verkligen Hardware Unboxed du pratar om? För den kanalen drivs av två personer(Tim och Steve).
* Deras val av testsytem var inte optimalt, men den baserades på en omröstning om vad deras användare ville se. Då majoriteten av användarna satt på ryzen så vann det.
* Tvärtom så släpper HU mer videor under samma tidsintervall än de flesta konkurrerande kanaler. De tester fler spel och fler upplösningar och stackars Steve ser ut på de senaste videorna som att han inte sovit på ett år.

Jag säger inte att HU är perfekta, men de gör utförliga tester och efter vad deras användare vill se samt att de undviker gärna att spekulera för mycket om saker innan de själva testar. Jag tycker att HU är en av de mer pålitliga recensenterna och är tillsammans med Gamers Nexus och Sweclockers där jag ofta kollar först.

Jag har för mig att Steve har sagt att han ska uppdatera alla resultat med en 5000 serie processor senare, det har förmodligen varit långa veckor eftersom Steve är den som testar alla grafikkort och processorer.
Jag tycker personligen att Hardware Unboxed är en av dom bästa kanalerna tillsammans med GN/J2C/LTT.
Det ser ut som att HU testar vansinniga mängder olika spel i varje test inklusive nya titlar och uppdaterar gamla resultat vid byte av test hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

Med tanke på att dem både gör en suboptimal och optimal review på korten är ju betydligt bättre än att bara göra en suboptimal eller optimal.

Dem flesta som kommer köpa dess nya Radeon kort som kostar 5000kr + köper även Ryzen 5000 med dem för att dem har råd. väldigt få som köper Radeon 6000 serien sitter på intel. Vilket gör Hardwareunboxed review den bästa i sin klass.

Så du tycker suboptimal är att använda 16 cores för att gynna amd gpu som Hardware unboxed visar i sina tester, och optimal är att använda amd 5000 serien med sam för att gynna amd igen... Alltså inget oberoende system...

Du visar bara att du är amd fanboy utan något intresse av få intrycket av en opartisk bild...

Skrivet av adzer:

Ursäkta, men är det verkligen Hardware Unboxed du pratar om? För den kanalen drivs av två personer(Tim och Steve).
* Deras val av testsytem var inte optimalt, men den baserades på en omröstning om vad deras användare ville se. Då majoriteten av användarna satt på ryzen så vann det.
* Tvärtom så släpper HU mer videor under samma tidsintervall än de flesta konkurrerande kanaler. De tester fler spel och fler upplösningar och stackars Steve ser ut på de senaste videorna som att han inte sovit på ett år.

Jag säger inte att HU är perfekta, men de gör utförliga tester och efter vad deras användare vill se samt att de undviker gärna att spekulera för mycket om saker innan de själva testar. Jag tycker att HU är en av de mer pålitliga recensenterna och är tillsammans med Gamers Nexus och Sweclockers där jag ofta kollar först.

Jag har ingen åsikt om hur många videos de lägger upp, bara att han själv sade i en video att de inte har tid att ge tester lika snabbt som alla andra.
Sen att de flesta som röstar/kommenterar i deras kanal har amd säger fortfarande inget om marknaden i stort. Man måste som recensent kunna göra kvalificerade val och vara den med expertisen och kunna avstå från att bli påverkade av den stora massan som du ska informera.
Om man jämför med sweclockers tester så tycker jag att sweclockers är otroligt genomtänkta i sitt resonemang och genomförande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuLioS:

Bara i 4k dock och RT. 6800XT är vassare i 1080p och 1440p.

https://www.youtube.com/watch?v=ZtxrrrkkTjc

Enligt HU. Tittar man på fler recensioner (Jay, Linus, Bitwit) så visar det sig att 3080 nog är det bästa valet för 1440p & 4K. 6000 serien är inte ens med på kartan om man lägger till RT & DLSS.

AMD överhypade som vanligt.

Visa signatur

| i9-10900K | G.SKILL TRIDENT Z NEO 32GB DDR4 3600 MHz | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO|
| 3080 AORUS XTREME | LIAN LI 011 DYNAMIC XL | ARCTIC LIQUID FREEZER II 360 |
| 6 x CORSAIR ML120 | CORSAIR HX1000i |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon85:

Alltså inget oberoende system...

Du visar bara att du är amd fanboy utan något intresse av få intrycket av en opartisk bild...

Om man testar med ett intel system är det oberoende och opartiskt?
Steve testar med det system som tittarna röstat fram, du är tydligen ingen röstande tittare så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Och tandfén kommer fortfarande förbi ibland och lämnar en slant hos dig va? Nvidias marknadsföringslag har lyckats bra med dig.

Nvidia presterar klart bättre i RT än AMD i de flesta titlar, utan upphaussad uppskalningsteknik. Bra så. Fortfarande diabildsspel dock, och som sagt, RT tappar lite syftet om man ska skala upp från lägre upplösningar. Man lägger inte över 10 000 kronor på något som får spelet att se ut som en potatis.

Vad i... Har du sett ett enda test sen 30XX serien släpptes? Jag baserar allt detta på tester. Framförallt SweClockers och Gamers Nexus. 180% siffran är från Gamers Nexus. Som någon som läst en del AI är det också hyfsat lättförståeligt hur de lyckats med tekniken så det är inga sagor alls. Jag kanske sover med tanden under kudden men jag sover i alla fall inte under en sten. Sluta med personliga angrepp tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Om man testar med ett intel system är det oberoende och opartiskt?
Steve testar med det system som tittarna röstat fram, du är tydligen ingen röstande tittare så...

Intel är åtminstone en 3dje part som inte her något intresse i att gynna varken amd eller geforce.
Kan man visa genom ett test att amd inte gynnas gentemot konkurrens med amd 5000 när man jämför med exempelvis Intel 10900 så är jag helt okej med att amd's nya cpu'er används som testsystem. Men innan jag godtar det som neutralt system så vill jag se jämförelser som kan bekräfta saken. Jag tycker inte om att förmoda och godtyckligt acceptera åsikter utan bevisning/tester.

PS. Jag har ingen röstat i något på Youtube nej. ds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Kollade lite snabbt RDR2 på Swec och Guru3D hur kommer det sig ni får så pass olika resultat? Kollar på 1080p där både Swec och Guru 3D kör Ultra och Vulkan: https://www.guru3d.com/articles_pages/amd_radeon_rx_6800_xt_r...

Det är 1080p som är mer beroende av CPU. Så kan nog variera rejält där. Inga stora skillnader heller, nästan inom felmarginalen.

Permalänk
Medlem

Som tue är så lyckades Frank Azor själv få tag i ett kort så det är ju någon tröst eller något i guess? Han verkar inte heller förstå varför folk finner det rätt osympatisk av honom att posta det.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Sett/läst 8 reviews på 6800xt - Sjukt oklart vad prestandan är. Känns som olika reviwers får olika resultat vissa närmre än andra. Bara jag som uppmärksammat detta?

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||