Permalänk
Medlem

Sista check före inköp

Hej!

Det har blivit dags att köpa en ny dator, delarna är följande:

https://fi.pcpartpicker.com/list/rwdJnL

GPU inte inräknad, har redan en RTX 2060 som jag inte tänkte uppgradera.

Spelar för det mesta CS:GO, 4:3 stretched 1440x1080p 144hz
Hoppas kunna använda denna dator flera år framöver varför också future proofing är viktigt.

Största bekymret är om CPU kylaren får plats i chassit. 4mm lämnar över, men har hört att man kanske måste lyfta på kylaren lite med detta RAM minnet. Stämmer detta? Något annat chassi ni kan rekommendera i ungefär samma prisklass?

Åsikter annors om bygget? Något ni skulle byta ut?

1tb SSD är lite, kan köpa mera i framtiden.

All kritik tas emot
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembot:

Hej!

Det har blivit dags att köpa en ny dator, delarna är följande:

https://fi.pcpartpicker.com/list/rwdJnL

GPU inte inräknad, har redan en RTX 2060 som jag inte tänkte uppgradera.

Spelar för det mesta CS:GO, 4:3 stretched 1440x1080p 144hz
Hoppas kunna använda denna dator flera år framöver varför också future proofing är viktigt.

Största bekymret är om CPU kylaren får plats i chassit. 4mm lämnar över, men har hört att man kanske måste lyfta på kylaren lite med detta RAM minnet. Stämmer detta? Något annat chassi ni kan rekommendera i ungefär samma prisklass?

Åsikter annors om bygget? Något ni skulle byta ut?

1tb SSD är lite, kan köpa mera i framtiden.

All kritik tas emot
Tack på förhand

Om du planerar uppgradera till 3080 i framtiden hade jag gått för ett 750w PSU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

Om du planerar uppgradera till 3080 i framtiden hade jag gått för ett 750w PSU.

Bra idé, 750W tillaggd i listan!

Permalänk
Medlem

Jag hade skaffat ett B550 moderkort istället för ett X570 för att slippa den lilla fläkten som annars väsnas och kan gå sönder. Typ ett Strix B550-E som är på rabatt på Webhallen just nu.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Jag hade skaffat ett B550 moderkort istället för ett X570 för att slippa den lilla fläkten som annars väsnas och kan gå sönder. Typ ett Strix B550-E som är på rabatt på Webhallen just nu.

Bra poäng, den är lite billigare. Är inte dock X570 bättre med tanke på kommande generationer AMD CPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembot:

Bra poäng, den är lite billigare. Är inte dock X570 bättre med tanke på kommande generationer AMD CPU?

X570 är fortfarande AM4, troligtvis är detta sista generationen vi ser av AM4 då AMD sagt att dom skall behålla socket i 5år (vilket är nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembot:

Bra poäng, den är lite billigare. Är inte dock X570 bättre med tanke på kommande generationer AMD CPU?

De kommande generationerna av AMD CPU kommer inte vara på samma sockel AM4. Så varken B550 eller X570 kommer hantera dem bättre. B550 korten är dessutom oftast mer för pengarna med bättre strömtillförsel och kylning än sina x570 motsvarigheter.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Actually_Jonas:

X570 är fortfarande AM4, troligtvis är detta sista generationen vi ser av AM4 då AMD sagt att dom skall behålla socket i 5år (vilket är nu).

Skrivet av Miljon3:

De kommande generationerna av AMD CPU kommer inte vara på samma sockel AM4. Så varken B550 eller X570 kommer hantera dem bättre. B550 korten är dessutom oftast mer för pengarna med bättre strömtillförsel och kylning än sina x570 motsvarigheter.

Tack för svaren!

Justerade listan lite, ett annat chassi, måsta vara minst 180mm brett för att cpu kylaren + RAM skall rymmas. Kollade priser och kom fram till att jag sparar 30€ (~300sek) om jag byter till en B550, är inte X570 värt 30€ mera?

Listan:
https://fi.pcpartpicker.com/list/RtY74d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bembot:

Tack för svaren!

Justerade listan lite, ett annat chassi, måsta vara minst 180mm brett för att cpu kylaren + RAM skall rymmas. Kollade priser och kom fram till att jag sparar 30€ (~300sek) om jag byter till en B550, är inte X570 värt 30€ mera?

Listan:
https://fi.pcpartpicker.com/list/RtY74d

Om du inte ska ha flera pci-e hårddiskar är fördelarna med x570 jämfört b550 väldigt små. Därav att t.ex jag valde b550 efter att ha haft x570 innan.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Medlem

Varför inte en M.2 NVMe hellre än SATA-disken? Finns ett par prismässigt snarlika bland black friday dealsen.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

Om du inte ska ha flera pci-e hårddiskar är fördelarna med x570 jämfört b550 väldigt små. Därav att t.ex jag valde b550 efter att ha haft x570 innan.

Tack för ditt input, ska ta mig en funderare

Skrivet av Karate Taco:

Varför inte en M.2 NVMe hellre än SATA-disken? Finns ett par prismässigt snarlika bland black friday dealsen.

Det är definitivt ett alternativ, kommer absolut behöva mera minne i framtiden. Uppgraderings möjligheten finns ju där