AMD Radeon RX 6800 och RX 6800 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Verkar som om AMDs RT inte riktigt fungerar som det ska åtminstone inte i Watchdogs Legion, från Toms Hardware:

"There is a real question about whether the GPUs are doing the same work, though. We haven't had time to really dig into the image quality, but Watch Dogs Legion for sure doesn't look the same on AMD compared to Nvidia with ray tracing enabled. Check out these comparisons: (bilder längre ner) Apparently Ubisoft knows about the problem. In a statement to us, it said, "We are aware of the issue and are working to address it in a patch in December." But right now, there's a good chance that AMD's performance in Watch Dogs Legion at least is higher than it should be with ray tracing enabled."

https://www.tomshardware.com/news/the-amd-radeon-rx-6800-xt-a...

Kanske kan vara idé att jämföra bildkvalité mellan AMD och Nvidia även när det gäller RT avslaget, har för mig att åtminstone Nvidia en gång i tiden hade sämre detaljrikedom i flera spel som naturligtvis ingick i den vanligaste testsviten.

Oj.

Jag hoppas att korten ger "samma bild" när detta är avslaget, annars borde det väl anmärkas på också. Bortsett från små inställningar om varmare/kallare färger.

Permalänk

Hämtade ut ett RX 6800 idag från komplett. Gedigen tyngt och kvalitetskänsla på kortet.
Hunnit spela ett par vändor CoD Warzone, skapligt nöjd med framerate, i 1440p Ultrawide, ligger på runt 130-150 fps utan märkbara drops. Märkte att jag blev rätt hyggligt på spelet när jag steppade upp från 20-40 fps med drops. Nu ligger man iaf på en K/D över 1.

Går som sagt från ett Evga 770 som har 6 år på nacken, är ungefär tripplad/fyrdubblad prestanda nu. Men kortet drar ungefär lika mycket i full last!
Gillar semi-passiva fläktkurvan, sitter man och leker kontor så är det knäpptyst och kortet drar lika många watt som en LED-lampa.
Blev tvungen att överklocka CPU och minne så det inte skulle flaskhalsa för mycket.
Härliga tider

Permalänk
Skrivet av Satariel:

Verkar som om AMDs RT inte riktigt fungerar som det ska åtminstone inte i Watchdogs Legion, från Toms Hardware:

"There is a real question about whether the GPUs are doing the same work, though. We haven't had time to really dig into the image quality, but Watch Dogs Legion for sure doesn't look the same on AMD compared to Nvidia with ray tracing enabled. Check out these comparisons: (bilder längre ner) Apparently Ubisoft knows about the problem. In a statement to us, it said, "We are aware of the issue and are working to address it in a patch in December." But right now, there's a good chance that AMD's performance in Watch Dogs Legion at least is higher than it should be with ray tracing enabled."

https://www.tomshardware.com/news/the-amd-radeon-rx-6800-xt-a...

Kanske kan vara idé att jämföra bildkvalité mellan AMD och Nvidia även när det gäller RT avslaget, har för mig att åtminstone Nvidia en gång i tiden hade sämre detaljrikedom i flera spel som naturligtvis ingick i den vanligaste testsviten.

GeForce 5900!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

GeForce 5900!

Fast nu var det ju AMD som inte lirade alls med RT där, inte tvärs om. Detta troligen drivar relaterat, speciellt så tidigt inpå släpp av spel & ny gpu så det kommer säkert fixas av endera part.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

GeForce 5900!

Ha ha yeep.

https://www.cnet.com/news/futuremark-drops-nvidia-cheat-charg...

Det här är väl ändå fint ändå: "Futuremark now states that Nvidia's driver design is an application-specific optimization and not a cheat," Tänk vad lite pengar under bordet kan göra.

Edit: ok det här är lite offtopic och gäller ju då inte nuvarande kort alls.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Skrivet av tellus82:

Fast nu var det ju AMD som inte lirade alls med RT där, inte tvärs om. Detta troligen drivar relaterat, speciellt så tidigt inpå släpp av spel & ny gpu så det kommer säkert fixas av endera part.

Haha, ja 5900 var ett par år sedan det! Kul att de "optimerar" bilden som en feature idag istället!

Som du är inne på så tror jag att det säkert är en bugg som gör att RT inte funkar. Men det resulterar ju också i bra prestanda för RT. Den prestandan lär ju försvinna helt när "buggen" är åtgärdad. Det är ju bara att inse att AMD ligger en gen efter i RT och Nvidia klarar ju knappt av RT utan att behöva kalla in hela marknadsavdelningen efter hjälp.
Har vid varje ny release känts som att jag ska vänta en gen till innan det känns värt att uppgradera. 3080 känns fortfarande inte helt klockren när det kommer till RT. Att man aldrig kan känna sig tillfreds idag, varje ny GPU kommer med ny funktion som är en kompromiss. Det var länge sedan jag kände att jag köpt ett kort som kändes prestera 200% av vad jag kunde tänka mig behöva. Den känslan är ju långt skönare att ha i kroppen efter att ha lagt 3000 sek på något än som idag, när man behöver slanta 9000 sek för något som kanske kan prestera 80% av det man vill att det ska prestera.

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Skillnaden som jag ser det är att Wendell kör RT tester i nya titlar som är AMD sponsrade (Dirt 5, Riftbreaker) medan i stort sett alla andra techtubers gör tester i äldre titlar som utvecklades endast med tanke på Nvidia:s RT (Control, Fortnite, Battlefield 5, Metro Exodus m.fl.)

Det var det jag såg med .. men många utav nvidia's titlar blev ju populära just pga effekterna, och far cry 6 kommer väl bli en stor publikmagnet? Vet att jag spelade skiten ur 3:an och det verkade alltid som ett rejält populärt spel .. Likaså är jag racingnörd, Dirt 5 är helt i linje med min typ av spel.. Jag tror mängder av spel kommer anpassa sig o köra både amd's och nvidia's implementation ganska snart.

Sen det där med DLSS utvecklar ju amd en egen version av, men allvarligt talat, har du ett 3080 eller 3090 och kör dlss? Känns otroligt bakvänt, så för min del så bryr jag mig inte om prestandan vid avsiktlig visuell degradering för jag ser inte poängen med det.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Som vanligt vid stora lanseringar, nu mer än någonsin, rekommenderas det att läsa igenom ...

Ajajaj, lyssnade på PC-Worlds testare och han beskrev eländet med att testa grafikkort numera. Tar mycket längre tid med RT on eller off, DSL on eller off + det nya AMD har nu med minneshanteringen på nya chippen (lite ombyte mellan Intel och olika AMD versioner) och sedan olika upplösningar och ojoj. Denna yvigt skäggiga man verkade trött av att bara beskriva how long time.

All respekt över hur ni orkar tåla även om ni inte tar med allt i era beräkningar!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Det var det jag såg med .. men många utav nvidia's titlar blev ju populära just pga effekterna, och far cry 6 kommer väl bli en stor publikmagnet? Vet att jag spelade skiten ur 3:an och det verkade alltid som ett rejält populärt spel .. Likaså är jag racingnörd, Dirt 5 är helt i linje med min typ av spel.. Jag tror mängder av spel kommer anpassa sig o köra både amd's och nvidia's implementation ganska snart.

Sen det där med DLSS utvecklar ju amd en egen version av, men allvarligt talat, har du ett 3080 eller 3090 och kör dlss? Känns otroligt bakvänt, så för min del så bryr jag mig inte om prestandan vid avsiktlig visuell degradering för jag ser inte poängen med det.

Håller med. Sen är ju också Far Cry 6 en AMD sponsrad titel så man kan ju gissa hur prestandan AMD vs Nvidia kommer se ut där

Jag ser det som ganska troligt att vi framöver kommer se mer av denna utveckling med AMD kontra Nvidia sponsrade spel. Nvidia med sin högre kapacitet för Ray Tracing effekter kommer då sannolikt att pusha för mera RT och AMD lite mer konservativt med kanske bara 1 eller 2 olika effekter (shadows, reflections, global illumination etc).

Permalänk
Medlem

undra vad 3e partskorten kommer kosta. om FE kostade 8000 så tror jag att de andra kommer lätt ligga på 9000-10.000 kr

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Men slutsatsen blir att många känner sig lurade på priset. Man hör ett pris men sedan när man ska köpa så är priset 10-30% högre? Så kan bara konstatera att jag är nog inte ensam om att senarelägga uppgradering av PCn

med en Bruttomarginalen för kvartalet på 62,6 procent, upp från 58,8 procent förra kvartalet och ned något från 63,8 procent på årsbasis visar bara att dessa företag finns i en bransch utan motspelare.

Finns ingen branch med flera konkurrerande företag som har en så hög bruttomarginal.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30824-nvidias-intakter-upp-...

Jag hade hoppats att AMD skulle vilja ta marknadsandelar med hjälp av pris. Men vi kan bara konstatera att AMD är nöjda med sin andel då de inte har någon vilja att sänka priset. (Ja jag förstår att man inte sänker priset när allt säljs ändå. Men frågan är om AMD köpt upp kapacitet för att ta marknadsandelar inom grafikkort eller om de 100% focusera på att få ut spelstationer för att om det blir kapacitet över tillverka grafikkort och CPUer)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Men slutsatsen blir att många känner sig lurade på priset. Man hör ett pris men sedan när man ska köpa så är priset 10-30% högre? Så kan bara konstatera att jag är nog inte ensam om att senarelägga uppgradering av PCn

med en Bruttomarginalen för kvartalet på 62,6 procent, upp från 58,8 procent förra kvartalet och ned något från 63,8 procent på årsbasis visar bara att dessa företag finns i en bransch utan motspelare.

Finns ingen branch med flera konkurrerande företag som har en så hög bruttomarginal.

https://www.sweclockers.com/nyhet/30824-nvidias-intakter-upp-...

Jag hade hoppats att AMD skulle vilja ta marknadsandelar med hjälp av pris. Men vi kan bara konstatera att AMD är nöjda med sin andel då de inte har någon vilja att sänka priset. (Ja jag förstår att man inte sänker priset när allt säljs ändå. Men frågan är om AMD köpt upp kapacitet för att ta marknadsandelar inom grafikkort eller om de 100% focusera på att få ut spelstationer för att om det blir kapacitet över tillverka grafikkort och CPUer)

Jag är övertygad om att AMD's huvudfokus ligger på processorsidan, och då allra främst på servermarknaden där de stora pengarna finns, så de varken står eller faller med vare sig konsoll- eller grafikkortsmarknaden. De har ökat marknadsandelen på serverprocessorerna enormt de senaste åren och verkar fortsätta göra det, då får alla andra delar komma i andra hand. Så ser verkligheten ut.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Däremot om AMD säger till pressen i Kambodja ”kortet kommer att kosta 100 dollar för slutkonsumenterna” så blir ju situationen lite tokig?

Ok, jag köper ditt resonemang.
Jag får helt enkelt erkänna att jag har ingenting vettigt att tillföra denna diskussion så det bästa är nog att inte säga nåt alls👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ajajaj, lyssnade på PC-Worlds testare och han beskrev eländet med att testa grafikkort numera. Tar mycket längre tid med RT on eller off, DSL on eller off + det nya AMD har nu med minneshanteringen på nya chippen (lite ombyte mellan Intel och olika AMD versioner) och sedan olika upplösningar och ojoj. Denna yvigt skäggiga man verkade trött av att bara beskriva how long time.

All respekt över hur ni orkar tåla även om ni inte tar med allt i era beräkningar!

VR prestanda är något de inte orkar testa heller.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Liten sammanfattning från testerna down under, även om prisjämförelsen är lite oklar i dagsläget.
https://files.slack.com/files-pri/T09TG0M99-F01FXA88UN4/image.png?pub_secret=61842d30f5
1440p är vad jag själv lirar i, därav det givna valet för mig att titta på.

Alltså, tittar man på Sweclockers test är ju bilden du länkade ren bullshit.

I 9/12 titlar ligger 3080 över 6800XT i både medelvärde och lägsta värde.

De övriga 3 titlar:

BF5: 6800XT har högre medelvärde men 3080 har nästan 20 fps högre lägsta värde.
F1: I princip helt jämt.
Gears 5: 6800XT strax över men 3080 har högre lägsta värde.

Notis: i 4k vinner 3080 i 12/12 titlar.

Notis2: 3080 1GB vs 6800XT 16GB. Och vissa skrattade åt 10GB...

Personligen ser jag ingen anledning att välja 6800xt framför 3080 om jag ska vara helt ärlig. Den enda faktorn skulle väl vara om 6800XT var mer tillgänglig, men det verkar vara värre än 3080.

Dessutom tar jag hellre nvidia med pålitliga och långvarigt-bevisat stabila drivrutiner än om man jämför med Radeon.

Permalänk
Medlem

Deadbybirth så du menar att de är mer värt att ta ett nvidia kort än amds nya?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Personligen ser jag ingen anledning att välja 6800xt framför 3080 om jag ska vara helt ärlig. Den enda faktorn skulle väl vara om 6800XT var mer tillgänglig, men det verkar vara värre än 3080.

Jag som väntat på ett 3080 kort sedan 20:e september inte fått någon ser många anledningar till ett 6800xt.

Vid 1080p och 1440p är 6800xt att föredra, har du dessutom ett nytt Zen 3 system är det ännu bättre.

Men i slutändan handlar det om att få tag i ett kort, oavsett om det är AMD eller Nvidia, tycker inte att det är några större skillnader bland dessa...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Alltså, tittar man på Sweclockers test är ju bilden du länkade ren bullshit.

I 9/12 titlar ligger 3080 över 6800XT i både medelvärde och lägsta värde.

De övriga 3 titlar:

BF5: 6800XT har högre medelvärde men 3080 har nästan 20 fps högre lägsta värde.
F1: I princip helt jämt.
Gears 5: 6800XT strax över men 3080 har högre lägsta värde.

Notis: i 4k vinner 3080 i 12/12 titlar.

Notis2: 3080 1GB vs 6800XT 16GB. Och vissa skrattade åt 10GB...

Personligen ser jag ingen anledning att välja 6800xt framför 3080 om jag ska vara helt ärlig. Den enda faktorn skulle väl vara om 6800XT var mer tillgänglig, men det verkar vara värre än 3080.

Dessutom tar jag hellre nvidia med pålitliga och långvarigt-bevisat stabila drivrutiner än om man jämför med Radeon.

De har inte testat samma spel (bl.a.).

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeadByBirth:

Alltså, tittar man på Sweclockers test är ju bilden du länkade ren bullshit.

Du inser att man lika gärna kan vända på det och se det från andra hållet?

Jag säger inte att det är så, bara att man inte ska ta en enda test som allenarådande. Till och med Sweclockers testare säger att man ska titta på flera tester för att skapa sig en egen bild.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Jobbigt det här med att testa hårdvara.

Borde kanske ha Test 1 vid release för att avsluta med test 2 en månad senare där drivrutiner rättats till?

Finns många exempel på där hårdvara visat stora förbättringar med tiden.

Blir annars first impression last även om det en månad senare kanske inte skulle vara så?

Eller så måste tillverkarna göra bättre jobb på drivrutinsfronten innan release.
Vilket jag tror är svårt då förbättringar kommer efter att de hämtat in information från slutanvändarna och liknande.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk

Har med AMD drivrutiner att göra. Deras grafikkort blir bättre med tiderna. "Big Navi" är jag övertygad kommer kicka ass längre fram

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Hur är drivrutinerna? Håller de måttet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Jobbigt det här med att testa hårdvara.

Borde kanske ha Test 1 vid release för att avsluta med test 2 en månad senare där drivrutiner rättats till?

Finns många exempel på där hårdvara visat stora förbättringar med tiden.

Blir annars first impression last även om det en månad senare kanske inte skulle vara så?

Eller så måste tillverkarna göra bättre jobb på drivrutinsfronten innan release.
Vilket jag tror är svårt då förbättringar kommer efter att de hämtat in information från slutanvändarna och liknande.

Ditt förslag löser inte bara problemet med drivrutiner, det löser problemet med fejkpriser också. En preview första dagen och en riktigt review månaden efter. Finns ju ändå inga kort på marknaden vid lansering.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Har med AMD drivrutiner att göra. Deras grafikkort blir bättre med tiderna. "Big Navi" är jag övertygad kommer kicka ass längre fram

Därför tycker jag det är skönt med Nvidia så man får bra grejer direkt från början istället för att behöva vänta 6 månader

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Därför tycker jag det är skönt med Nvidia så man får bra grejer direkt från början istället för att behöva vänta 6 månader

Tror detta med amds drivrutiner och få massiv prestanda boost om flera månader bara är en seglivad myt. Var förr i tiden det var så...för alla kort, kanske AMD var värre.
Alla tillverkare lider av barnsjukdommar men för AMD låter det nästan som de gör det med flit.
Bättre drivrutiner kan ge bättre prestanda men jag tror att skillnaden idag inte är så stor.
Oavsett så är det inget bra att ens kort blir bättre med tiden än att få max prestanda vid släpp.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

I viss mån kan jag tycka man bara har sig själv att skylla om man kastar sig på och köper något "osett" och sedan känner sig missnöjd eller lurad. Personligen har jag hittills alltid väntat på utförliga tester, sedan väntat ett tag till för att saker och ting ska stabilisera sig. Nu denna gång hade jag faktiskt tänkt försöka köpa redan vid release men när jag såg vilken hetsjakt det var innan släppet så kände jag nä, jag väntar.

När jag köpte nytt senast så väntade jag ett par månader. Det hade kommit ett par drivrutinsuppdateringar och till och med några nya tester med jämförelse mot releasetest. Ur min synvinkel borde alla göra så. Aldrig förstått den där hetsen att man måste ha så fort det bara går. Det finns liksom inget tvång att vara först, det tvånget lägger man bara på sig själv i sådana fall.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

I viss mån kan jag tycka man bara har sig själv att skylla om man kastar sig på och köper något "osett" och sedan känner sig missnöjd eller lurad. Personligen har jag hittills alltid väntat på utförliga tester, sedan väntat ett tag till för att saker och ting ska stabilisera sig. Nu denna gång hade jag faktiskt tänkt försöka köpa redan vid release men när jag såg vilken hetsjakt det var innan släppet så kände jag nä, jag väntar.

När jag köpte nytt senast så väntade jag ett par månader. Det hade kommit ett par drivrutinsuppdateringar och till och med några nya tester med jämförelse mot releasetest. Ur min synvinkel borde alla göra så. Aldrig förstått den där hetsen att man måste ha så fort det bara går. Det finns liksom inget tvång att vara först, det tvånget lägger man bara på sig själv i sådana fall.

Helt riktigt. Man får skylla sig själv lite. Ang hetsen så göder bolagen det så mkt det går. Ryktessajter agerar nyttiga idioter och det är igång. Men det arbetas stenhårt från bolagens sida att Hajpa upp hetsen i nivåer ovan månen.
Dock kommer denna metod slå tillbaka med tiden. Är precis som med allmänmedia av idag.. ingen tror på dem längre då de ljugit och hetsat några ggr för mycket.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Tror detta med amds drivrutiner och få massiv prestanda boost om flera månader bara är en seglivad myt. Var förr i tiden det var så...för alla kort, kanske AMD var värre.
Alla tillverkare lider av barnsjukdommar men för AMD låter det nästan som de gör det med flit.
Bättre drivrutiner kan ge bättre prestanda men jag tror att skillnaden idag inte är så stor.
Oavsett så är det inget bra att ens kort blir bättre med tiden än att få max prestanda vid släpp.

Varför AMDs drivers ökat prestandan beror nog på att de har så mycket mindre storlek på sin avdelning där de pular drivrutiner. Nvidia har så mycket mer resurser o få till drivers till släpp medans AMD reparerar sig hela vägen till bra drivers. Har varit så hela tiden och gissar att det fortfarande delvis är så eftersom de inte har nära ens samma resurser som Nvidia o fixa tipptopp från start. Sen är de på många sätt på nya marker med sin hårdvara så det tar tid o få det optimerat.
Så jag tror som många andra att vi ser närmsta halvåret prestandaökning på 6800korten.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Varför AMDs drivers ökat prestandan beror nog på att de har så mycket mindre storlek på sin avdelning där de pular drivrutiner. Nvidia har så mycket mer resurser o få till drivers till släpp medans AMD reparerar sig hela vägen till bra drivers. Har varit så hela tiden och gissar att det fortfarande delvis är så eftersom de inte har nära ens samma resurser som Nvidia o fixa tipptopp från start. Sen är de på många sätt på nya marker med sin hårdvara så det tar tid o få det optimerat.
Så jag tror som många andra att vi ser närmsta halvåret prestandaökning på 6800korten.

Finns det ingen som kollar upp sånt här? kanske vore något för sweclockers eftersom i grund och botten är det något vi alla tror och inte vet. kan ju lika gärna vara den nya uppdateringen av spelet som ökar prestandan med 10-20 fps och inte den nya drivrutinen som släpptes förra veckan?
Små avdelningar med lite resurser kan göra underverk

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Finns det ingen som kollar upp sånt här? kanske vore något för sweclockers eftersom i grund och botten är det något vi alla tror och inte vet. kan ju lika gärna vara den nya uppdateringen av spelet som ökar prestandan med 10-20 fps och inte den nya drivrutinen som släpptes förra veckan?
Små avdelningar med lite resurser kan göra underverk

Vi vet att vega ökade från att vara en bit efter 1080 till att komma ikapp... 5700 har ökat relativt gentemot motsvarande rtx..

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.