Nvidia: "Geforce RTX 3000-brist i några månader till"

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis så är dom ikapp med produktionen lagom till att RTX 4000-serien släpps...

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

iom att många arbetar hemifrån, som mig, så försvinner inga pengar på ute-lunch, kostnad för transport till å från jobbet osv.
jag har aldrig haft så här mycket pengar över som nu när jag jobbar hemifrån 100%...

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Det går absolut att få tag på ett 3080 på kort tid, men alla ska ju envisas med att de ska ha Asus och MSI.

Palit och Zotac som också är bra märken, har mycket mindre köer.

Att folk fortfarande konsumerar är det som räddar ekonomierna från att inte crasha totalt.

Vart har vi ett zotac i lager? Finns ett som ser bra ut som jag gillar men inte sätt det i lager alls. Since day one

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

18k är inga stora pengar jämfört med vad svenskar slänger på olika hobbys.

För att inte tala om vad svenskar i lyxfällan slänger på snus, cigg och läsk ... särskilt när dom betalar med snabblån.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Jag är en av dom som sitter och arbetar hemmaifrån, och har upplevd motsatsen, min strömräkning är nu nästan fördubblat
efter jag sitter 9+ extra timmar med dator och många skärmar tänd (är it supporter så vi använder upp til 4 skärmar).

Dessutom här på vintertid fyker värmräkningen i taket eftersom jag måste värma upp hemmet hela tiden, dygnet rundt, jag
bor i villa, värme är lite billigare i lägenhet eftersom det finns andra lägenheter ovan/under/brevid.

Slitage på mitt interör/möbler fordubblas efter som jag sliter ner det dubbelt så snabbt, men det är ju småsaker i förhållande
till värme + el.

Så dom 1000,- jag sparade i att inte pendla försvann snabbt med det ovan.

Men det finns många som tänker som du - däribland staten - som nu ponerar att ge oss extraskatt för privilegiet att arbeta
hemmifrån. Men ser glatt bort från El+värma+ att vi är mindre aktiva, vilket också ger hälsokostnader.

Är det så illa så är det ju bara att göra skatteavdrag på det. Eller så får arbetsgivaren stå för det, inga konstigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cxod:

Vart har vi ett zotac i lager? Finns ett som ser bra ut som jag gillar men inte sätt det i lager alls. Since day one

Vem har sagt något om i lager? Beställer gör man innan de kommer i lager. Man får hålla sig uppdaterad. T ex brukar Webhallen gå ut med när de får ett större parti 3080's av ett visst märke än de har kö på modellen. De dök även upp Zotac trinitys på amazon.se förra veckan, i onsdags om jag minns rätt.

Jag beställde Zotac 3080 AMP holo i torsdags, och det kommer imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Vem har sagt något om i lager? Beställer gör man innan de kommer i lager. Man får hålla sig uppdaterad. T ex brukar Webhallen gå ut med när de får ett större parti 3080's av ett visst märke än de har kö på modellen. De dök även upp Zotac trinitys på amazon.se förra veckan, i onsdags om jag minns rätt.

Jag beställde Zotac 3080 AMP holo i torsdags, och det kommer imorgon.

Finns dagar man ej kan hålla sig uppdaterad då man jobbar skift, så då blir det att det missas.
Följer redan så mycket som det går för att hitta ett kort, Zotac ser ju riktigt trevliga ut så det hade varit något.

Dock så står det att det finns 25 kort bokade av Zotac Holo AMP på webhallen med ingen ETA..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cxod:

Finns dagar man ej kan hålla sig uppdaterad då man jobbar skift, så då blir det att det missas.
Följer redan så mycket som det går för att hitta ett kort, Zotac ser ju riktigt trevliga ut så det hade varit något.

Dock så står det att det finns 25 kort bokade av Zotac Holo AMP på webhallen med ingen ETA..

Absolut, det har du rätt i också. Men kan man så finns det hopp.

Den infon är nog inte uppdaterad, för det var 25st bokade innan leverans och de fick leverans på 20, mitt var en av dom.

När jag bokade var det bara 4 st bokade med 16 lediga på ingång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Känns också lite smått galet att vi här sloges om att få tag på grafik kort till 10-20K klassen i 2020.
Det fanns en gång jag tänkte, herre jisses "5000 spänn" för ett grafik kort?!

Och nu sitter jag här med et kort till 18K... 10 år senare. (Jag har dock 3D grafik som hobby, och vi är vana vid höga prisar eftersom vi är så få folk till att köpa special produkter till ändamålet).

Det känns lite som om prisarna finns "för" att vi är villiga att betala för dom, finns ingen som helst grunn till att dom ska ligga i denna prisklass, helt galet.

Och jag blev helt chockerad när jag såg 27 stycks 3090 kort - försvinna på lagerstatus, även 2 mån senare efter lancering bara i löppet af 2 dagar, hvem I hel.... köper 3090 för att bara spela spel? Är Svenskarna så störtrika?

Ja, denna beskrivningen är väl inte riktigt objektivt skrivet eller (uppvisar rejäla prestandakliv och detta till rimliga priser)? Vem bestämmer att dessa priser verkligen är rimliga? Jag trodde många var ense om att 2000-serien typ var alltför dyr. Hur sjutton kan dessa priser då vara rimliga?! Jag ver att det är marknaden som sätter priset, men saken görs väl inte bättre när artiklar påstår att dom är rimliga för då har man liksom rättfärdigat tillverkarnas pris för konsumentens räkning.

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Viking
Skrivet av Cxod:

Vart har vi ett zotac i lager? Finns ett som ser bra ut som jag gillar men inte sätt det i lager alls. Since day one

I fredags kom det 20 st av dessa in i lager:
https://www.webhallen.com/se/product/325477-Zotac-Gaming-GeFo...

Webhallen gick ut med att det fanns platser över i torsdags, så jag köpte ett. Tror inte att kön som står stämmer längre, tror det ska stå 5 personer då det stod 25 innan dessa 20 kom in.

Men självklart kan det ta ett bra tag innan dem får in fler.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Det finns ju 3080 kort att få tag i om man inte är så noga med vilken tillverkare som producerat kortet.
Vi som gnäller och klagar är ju främst dom som beställt Asus kort, speciellt TUF och TUF OC. Anledningen till att vi klagar är att vi la beställningen när priset var enligt msrp. Och jag personligen är för snål för att lägga en beställning på ett annat kort som kostar 1500:-+ mer än vad jag får betala. 8000:- är redan det mycket för en gpu enligt mig.
Jag hoppas fortfarande att jag ska få grafikkortet innan årets slut med min beställning som lades 20/9. Men jag tror inte att jag kommer vara en av dom lyckliga som får sitt i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Absolut, det har du rätt i också. Men kan man så finns det hopp.

Den infon är nog inte uppdaterad, för det var 25st bokade innan leverans och de fick leverans på 20, mitt var en av dom.

När jag bokade var det bara 4 st bokade med 16 lediga på ingång.

Får la lägga en bokning på ett zotac då, inte många som verkar vilja ha ett om man jämför med strixet.
Tycker även att utseendet är bättre på zotac

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Trodde pandemin gjorde att alla är mer sparsamma. Men även en pandemi hindrar inte folk på att konsumera som galningar.

En jäkla tur det.

Permalänk
Medlem

Det är sån Bullshit! De kan inte skylla på efterfrågan när det inte levereras några kort. Dom borde få mycket mer skit för detta i medier men verkar som de flesta försvarar dom genom att upprepa just den frasen... Får väl se när man får sitt. Är bara runt 50 före mig i kön men kommer det inga kort spelar ju inte det någon roll.

Permalänk
Medlem

Som konsument är vi riktigt lurade denna gång!

Nvidia talar, vi följer!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Nvidia ljuger i konsumenternas ansikten och samma konsumenter försvarar nvidia. Ding Ding Värld.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Nvidia ljuger i konsumenternas ansikten och samma konsumenter försvarar nvidia. Ding Ding Värld.

Kallas fanboys, dom försvarar "sitt" företag, "sitt" lag, "sitt" bilmärke sitt/sin *insert vad du vill* till sista bloddroppen. även när företaget eller vad det nu är gör uppenbara fel så hittar dom på något sätt ett motiv om att det är bättre i framtiden eller en hemlig pr strategi eller helt enkelt en lögn från media...ja vad som helst som låter ens avlägset sant.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Hahaha... Kanske blir som med Corona. I mars hörde man om att vaccin antagligen skulle komma snart, och samhället borde kunna återgå till det normala... Men ja, vi vet ju hur det gick.
Ja, det hade varit nått med grafikkortsbrist hela 2021, och olika uttalanden för att förlänga bristen non-stop

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem

Köp 3 minuter efter release.
Kommer 6 månader senare. Levereras med kass PCAP eller något annat mög.
AMD släpper ett fett grafikkort till mycket bättre pris under tiden.

GG Nvidia

Permalänk
Medlem

Helt förståligt med tanke på dagerns läge.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Om det finns något tredjepartskort som kan konkurera med att du tycker det ser "cleant" ut kan bara du svara på

Njea. Jag vill ha ett kort som ser ut som FE. En rektangulär "sluten" låda. tittar man på allt annat så är det massa assymetriska designer med saker som sticker ut, led lister, etc etc. Har inte hittat ett enda kort som har bara ser ut som en "sluten" box.

Inte heller hittat ett enda annat kort som har kombon av stora fläktar och utblås där bak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njea. Jag vill ha ett kort som ser ut som FE. En rektangulär "sluten" låda. tittar man på allt annat så är det massa assymetriska designer med saker som sticker ut, led lister, etc etc. Har inte hittat ett enda kort som har bara ser ut som en "sluten" box.

Inte heller hittat ett enda annat kort som har kombon av stora fläktar och utblås där bak?

Håller med. 3080 Founders är det snyggaste grafikkortet någonsin med marginal. Dessutom bra kylning/ljudnivå. OCH! 2 slots!

Tror ni 3080 Ti och 3070 Ti kommer få samma founders-design? Isf kommer jag sikta på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lyrael:

Det är sån Bullshit! De kan inte skylla på efterfrågan när det inte levereras några kort. Dom borde få mycket mer skit för detta i medier men verkar som de flesta försvarar dom genom att upprepa just den frasen... Får väl se när man får sitt. Är bara runt 50 före mig i kön men kommer det inga kort spelar ju inte det någon roll.

Håller med. I recensioner från c/a 2009-2012 ... fick tillverkarna mer skit för mindre saker. T.ex Amd fick inte alls bra respons på hd 7000 serie från medier pga att den var dyrare än hd 6000 och på grund att då var det också så kallad ''papper launch''. Dock jämfört med dagens RTX 3000 och som det ser ut också rx6000 så var det betydligt mer kort på marknad. Känns som de stora IT medier idag är allt för rädda att spöa cpu/grafikkort tillverkare på riktigt, då de kanske kommer inte få exklusiv tillgång till varor nästa gång för att kunna släppa recensioner direkt eller vad än anledningen är.

Angående Ampeere, det är Nvidia som bör hålla ansvar och ingen annan. Det är dem som snålade med att boka TSMC 7nm och valde den billiga alternativet med Samsung som hade ALLDRIG gjort substrat för GPU innan. Nu istället för att be om ursäkt och erkänna att något gick fel, dem matar oss med BS om ''så pass högt efterfrågan''. På vissa 3080 modeller är det endast 20-50 personer som står i kö i ett par månader nu ... Det är inte efterfrågan, det är grafikkort brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Njea. Jag vill ha ett kort som ser ut som FE. En rektangulär "sluten" låda. tittar man på allt annat så är det massa assymetriska designer med saker som sticker ut, led lister, etc etc. Har inte hittat ett enda kort som har bara ser ut som en "sluten" box.

Inte heller hittat ett enda annat kort som har kombon av stora fläktar och utblås där bak?

Låter som du vill ha ett vattenblock ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Kallas fanboys, dom försvarar "sitt" företag, "sitt" lag, "sitt" bilmärke sitt/sin *insert vad du vill* till sista bloddroppen. även när företaget eller vad det nu är gör uppenbara fel så hittar dom på något sätt ett motiv om att det är bättre i framtiden eller en hemlig pr strategi eller helt enkelt en lögn från media...ja vad som helst som låter ens avlägset sant.

Nej, det handlar om att förklara varför allehanda knasiga konspirationsteorier inte är realistiska för ett vinstdrivet företag. Jag lovar att de gnisslar tänder på Nvidia över att de inte kan leverera tillräckligt för att matcha efterfrågan. Men kan man inte så kan man inte.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

det är som om alla dessa företag styrs av stefan : vi såg inte det komma

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Ja, denna beskrivningen är väl inte riktigt objektivt skrivet eller (uppvisar rejäla prestandakliv och detta till rimliga priser)? Vem bestämmer att dessa priser verkligen är rimliga? Jag trodde många var ense om att 2000-serien typ var alltför dyr. Hur sjutton kan dessa priser då vara rimliga?! Jag ver att det är marknaden som sätter priset, men saken görs väl inte bättre när artiklar påstår att dom är rimliga för då har man liksom rättfärdigat tillverkarnas pris för konsumentens räkning.

Folk ansåg att 2000-serien var dyr av flera anledningar.

1. Rasteriseringen var inte ett lika stort hopp som tidigare, tack vare att RTX tog rejäl bit.
2. Dollarn var väldigt hög vilket i Sverige ledde till extremt låg ökning i prestanda/krona.
3. 2080Ti tack vare dess enorma krets fick ett pris långt högre än tidigare.

Det som hänt till denna generation har förbättrats på alla punkter utom 3 där 3090 har ett ännu högre pris, men levererar massa minne och en hel diskussion i sig. För 3.5 år sedan recenserades 1080Ti för samma pris som 3080 idag. 3080 är nära på dubbel prestanda för samma pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Nej, det handlar om att förklara varför allehanda knasiga konspirationsteorier inte är realistiska för ett vinstdrivet företag. Jag lovar att de gnisslar tänder på Nvidia över att de inte kan leverera tillräckligt för att matcha efterfrågan. Men kan man inte så kan man inte.

Ja de kanske de gör men enbart i helighet och för sig själva. fortfarande fanboys i mina ögon

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja de kanske de gör men enbart i helighet och för sig själva. fortfarande fanboys i mina ögon

Men kan inte du ta och förklara vad Nvidia skulle ha gjort annorlunda, som skulle varit bättre för Nvidias ekonomiska resultat?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Folk ansåg att 2000-serien var dyr av flera anledningar.

1. Rasteriseringen var inte ett lika stort hopp som tidigare, tack vare att RTX tog rejäl bit.
2. Dollarn var väldigt hög vilket i Sverige ledde till extremt låg ökning i prestanda/krona.
3. 2080Ti tack vare dess enorma krets fick ett pris långt högre än tidigare.

Det som hänt till denna generation har förbättrats på alla punkter utom 3 där 3090 har ett ännu högre pris, men levererar massa minne och en hel diskussion i sig. För 3.5 år sedan recenserades 1080Ti för samma pris som 3080 idag. 3080 är nära på dubbel prestanda för samma pris.

+ att alla har glömt att RTX2000-serien kom precis i nedförsbacken av miningvågen.

Har nämnt det förut, men när RTX2070 kom så kostade det 5500kr på Elgiganten, du kunde köpa kortet utan problem.
GTX1080 kostade 5995 som billigast då på netonnet, GTX1070ti kostade 4990kr som billigast.
Ännu värre var att ett VEGA56 kostade en bra bit över 6000, och Vega64 var ännu dyrare, och ofta slut.

Ändå tycker folk att RTX2070 var dyr såhär snart 2 år senare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz