Permalänk
Medlem

Köpa Tesla Model 3

Hej!

Kör i nuläget en Audi som blivit till åren, hade en kort fundering att köpa nya Golf Generation 8 men har nu gjort en helomvändning och bestämt mig för att köpa elbil.

Tesla Model 3 har inför 2021 fått en liten refresh, ngt längre räckvidd samt lite kosmetiska ändringar. Lutar åt ett köp! Jag är intresserad av basmodellen.

Ni som kör Tesla. Hur är det med service, hur ofta servar man? Känns som att det mer eller mindre bara är en kontroll av vätskor, bromsar mm (det borde väl bilen själv sköta egentligen). Pris på service?

Läste att utbetalningarna för klimatbonusen är pausade då pengarna för 2020 är slut, så det är väl bara att vänta på att den kassan fylls på. Eller kan man beställa en bil nu och lösa in klimatbonusen senare?

Ni som kör Tesla, är ni nöjda? Jag tycker dom ser för jäkla fina ut, fullproppade med teknik

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Samsung Sverige

Det är kanonfina bilar enligt mig. Med basmodellen, menar du då Short range plus med bakhjulsdrift? Jag skulle nog kanske välja en begagnad LR AWD i stället. Stora ljudsystemet, mycket bättre prestanda och fantastisk fyrhjulsdrift är lite tråkigt att missa.

Servicebehovet är nästan icke-existerande. Jag har kört snart 5000 mil med min och jag har i princip bara fyllt på spolarvätska. Det är bra att ha för vana att faktiskt använda de mekaniska bromsarna emellanåt och göra någon lite hårdare inbromsning. Tesla har ju plockat bort kravet på årlig/återkommande service för garantierna, och bilen säger till om något börjar vara knasigt.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svar! Om man kan göra en bra deal på lätt begagnad så är det helt klart aktuellt! LR är ju alltid trevligt, fast jag kommer utan tvekan klara mig på "lilla batteriet". 4WD kan vara trevligt på vintern.

Låter vettigt med servicen, att bilen själv säger till om det är ngt fel. Hur ser det ut med serviceställen för Tesla? Har dom egna eller samarbetar dom med andra "kedjor"?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Micke_JKUR:

Tack så mycket för svar! Om man kan göra en bra deal på lätt begagnad så är det helt klart aktuellt! LR är ju alltid trevligt, fast jag kommer utan tvekan klara mig på "lilla batteriet". 4WD kan vara trevligt på vintern.

Låter vettigt med servicen, att bilen själv säger till om det är ngt fel. Hur ser det ut med serviceställen för Tesla? Har dom egna eller samarbetar dom med andra "kedjor"?

Tesla har egna servicecenter för allt utom plåt- och vissa glasskador, där de har ett samarbete med några andra (Werksta är nog en av dessa om jag minns rätt). Tyvärr inget vidare servicenät norr om Uppsala, även om Umeå verkar vara på gång.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt nöjd med Teslas bilar, haft en Model S och nu en Model 3 (LR AWD). Det finns ju som en hel del brister som det skrivs en del om, servicenivån kan vara lite hipp som happ, vissa paneler sitter inte alltid 100% om man inspekterar bilen osv. Men för en teknikintresserad är infotainmentsystemet riktigt bra och körglädjen är riktigt svår att matcha, sen är de ju riktigt effektiva och laddar fort så man behöver inte direkt vänta på att bilen skall ladda på långresorna.

Behöv som nämnts ingen årlig service eller liknande utan man åker bara till servicecentret om något går fel, nu vet jag inte hur det är under Covid men tidigare har jag dessutom fått "mobile service" där en servicetekniker åkte ut till där bilen stod parkerad på fruns jobb och fixade det som behövdes fixas.

Nu när de höjt priserna på SR+ så känns faktiskt LR AWD som ett bättre köp faktiskt, så har man pengarna till det skulle jag ta en sådan. Men vilken man än tar lär man bli riktigt nöjd.

Permalänk
Medlem

Tråkigt om det är brister i byggkvalitén. Jag har tidigare kört amerikanska bilar och kvalitén har inte varit lika hög som i de tyska bilar jag kört de senaste åren.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Viking
Skrivet av Micke_JKUR:

Tråkigt om det är bister i byggkvalitén. Jag har tidigare kört amerikanska bilar och kvalitén har inte varit lika hög som i de tyska bilar jag kört de senaste åren.

Själv tycker jag byggkvalitén är helt okej (ja, den är helt klart sämre än hos tyska bilar, men det vägs upp av prestandan). Men en rekommendation är ju att provköra en innan du köper så du själv kan avgöra hur byggkvalitén är.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Micke_JKUR:

Tråkigt om det är bister i byggkvalitén. Jag har tidigare kört amerikanska bilar och kvalitén har inte varit lika hög som i de tyska bilar jag kört de senaste åren.

Drivlinan är nog den bästa jag någonsin haft. Plåtmässigt har min inte haft några stora monteringsbrister eller så, men invändigt saknades något clips på passagerardörren fram, eller om det bara var löst. Jag fick i alla fall trycka fast dörrsidan efter leverans.

Annars ingenting att anmärka på.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Värt att notera att M3 refresh inte kommer till norden troligtvis tills produktionen påbörjas i Tyskland. Vi kommer att få våra M3 från Kina framöver där de inte ännu tillverkar refreshen.

Som Servicetekniker för Tesla där man nästan bara ser alla problem med bilarna så måste jag ändå erkänna att 3:an är en riktigt bra bil

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Värt att notera att M3 refresh inte kommer till norden troligtvis tills produktionen påbörjas i Tyskland. Vi kommer att få våra M3 från Kina framöver där de inte ännu tillverkar refreshen.

Kan vara bra att nämna att det gäller bara SR+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Kan vara bra att nämna att det gäller bara SR+

Ja det var ju den han kollat på

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Värt att notera att M3 refresh inte kommer till norden troligtvis tills produktionen påbörjas i Tyskland. Vi kommer att få våra M3 från Kina framöver där de inte ännu tillverkar refreshen.

Som Servicetekniker för Tesla där man nästan bara ser alla problem med bilarna så måste jag ändå erkänna att 3:an är en riktigt bra bil

Redan konstaterat att det var bara SR+ det gällde!
Menar du på fullt allvar att fabrikerna i Freemont och Shanghai skulle ha separata linor med bilar som går till Europa? Eller har Tesla så mycket delar på lager så att dom kommer att göra slut på delarna för dom bilar som ska till Europa, innan dom börjar skicka den nya?

Det finns ju redan klipp på Youtube från personer i Europa som har tagit emot Model 3, dom nya: https://youtu.be/HwZscyuH1UM

Det är ju endast SR+ som kommer levereras ifrån Kina framöver. LR och Performance skickas från USA - vad jag vet. Vet du något annat?

Förtydligande av information
Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Ja det var ju den han kollat på

Hade varit bra om du varit tydligare med informationen.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Värt att notera att M3 refresh inte kommer till norden troligtvis tills produktionen påbörjas i Tyskland. Vi kommer att få våra M3 från Kina framöver där de inte ännu tillverkar refreshen.

Som Servicetekniker för Tesla där man nästan bara ser alla problem med bilarna så måste jag ändå erkänna att 3:an är en riktigt bra bil

Ok, bra att veta! Det är väl iofs inga jättestora ändringar på 2021. Lite längre räckvidd, kromlisterna borta, automatisk öppning / stängning baklucka, ny mittkonsoll, skönt att den svarta blanka ytan är borta. Nått mer?

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Alldrig kört eller åkt elbil. Men vill ge ett till alternativ.
Så tänkte bara nämna Polestar 2 då den enligt täster jag sätt slår modell 3 på fingrarna. Inga hästlängder men lite bättre på det mästa

Och den är lite snyggare enligt mig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Polestar 2 känns inge bra, den är infekterad av Google.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Mega-Dark:

Alldrig kört eller åkt elbil. Men vill ge ett till alternativ.
Så tänkte bara nämna Polestar 2 då den enligt täster jag sätt slår modell 3 på fingrarna. Inga hästlängder men lite bättre på det mästa

Och den är lite snyggare enligt mig

Här uppe i norr har Tesla en enorm fördel med sitt laddnätverk, men jag håller med om att Polestar 2 är snygg!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Här uppe i norr har Tesla en enorm fördel med sitt laddnätverk, men jag håller med om att Polestar 2 är snygg!

Ja
Och Polstar har fördel med servis ställen, tack vare Volvo
Så både för och nackdelar...

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mega-Dark:

Alldrig kört eller åkt elbil. Men vill ge ett till alternativ.
Så tänkte bara nämna Polestar 2 då den enligt täster jag sätt slår modell 3 på fingrarna. Inga hästlängder men lite bättre på det mästa

Och den är lite snyggare enligt mig

Det som gör att andra elbilar än Tesla känns mindre lockande att köpa är för mig infrastrukturen.
Teslas superchargers är ju överlägsna för tillfället. Att köra långa sträckor med en Polestar känns inte alls lika lockande.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Viking
Skrivet av Mega-Dark:

Ja
Och Polstar har fördel med servis ställen, tack vare Volvo
Så både för och nackdelar...

Men du behöver ju knappt serva en Tesla.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Polestar 2 känns inge bra, den är infekterad av Google.

Det är framförallt det som hyllas mest igentligen nästan. Den försöker inte med något eget halvdant som monga anndra tillvärkare gör.
Och att kvaliteten är Volvo.

Men Täsla har ju ett av de bättre information sytemen de med så. Valet är ju ditt
Ville bara nämna ett till alternativ som sagt

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Men du behöver ju knappt serva en Tesla.

Fins andra saker som kan gå sönder okså.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Viking
Skrivet av Mega-Dark:

Fins andra saker som kan gå sönder okså.

Såklart. Men går något sönder så kommer dem hem till en, och du behöver inte röra dig ur fläcken.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Såklart. Men går något sönder så kommer dem hem till en, och du behöver inte röra dig ur fläcken.

Det visste jag inte om. Det låter ju toppen

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Ok, bra att veta! Det är väl iofs inga jättestora ändringar på 2021. Lite längre räckvidd, kromlisterna borta, automatisk öppning / stängning baklucka, ny mittkonsoll, skönt att den svarta blanka ytan är borta. Nått mer?

Ett gäng små detaljer utöver det men egentligen ingenting som är värt att nämna. Personligen hade jag inte brytt mig om vilken jag hade fått om jag nu skulle köpa en

Skrivet av Bart:

Redan konstaterat att det var bara SR+ det gällde!
Menar du på fullt allvar att fabrikerna i Freemont och Shanghai skulle ha separata linor med bilar som går till Europa? Eller har Tesla så mycket delar på lager så att dom kommer att göra slut på delarna för dom bilar som ska till Europa, innan dom börjar skicka den nya?

Det finns ju redan klipp på Youtube från personer i Europa som har tagit emot Model 3, dom nya: https://youtu.be/HwZscyuH1UM

Det är ju endast SR+ som kommer levereras ifrån Kina framöver. LR och Performance skickas från USA - vad jag vet. Vet du något annat?

Vet inte riktigt om jag förstår vad du är ute efter.
Fabrikerna tillverkar i perioder för olika regioner. X antal veckor för en region och x antal veckor för nästa.

Freemont tillverkar nu alla 3:or med faceliften medans Shanghai fortfarande bygger den gamla modellen. Det är endast SR+ vi får från Kina vilket innebär att det är den enda modellen vi ser utan facelift. Alltså är det inget konstigt att den LR du länkade är en facelift.

Kommer säkert ett antal SR facelifts vid övergången dock

Skrivet av Bart:

Hade varit bra om du varit tydligare med informationen.

Inser det, my bad!

Skrivet av Donnerstal:

Såklart. Men går något sönder så kommer dem hem till en, och du behöver inte röra dig ur fläcken.

I vissa fall ja men det är ganska begränsat med vilka typ av arbeten som kan utföras på det sättet. Det finns t.ex ingen möjlighet att på något sätt arbeta med högvolt utanför verkstädernas väggar vilket begränsar en del.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500