2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Yes gjort jäkla massa research. 960E använder top processorn HCX Pro som Panasonic OLED flaggskepp både från 2019 och 2020.

Väldigt nöjd so far!

B9 är ju två snäpp ner från årets CX då det är en a7 ist för a9 processor samt ver 2 mot ver 3.

Hade själv inte ens köpt B9 för 10k.

Ok, LG OLED55CX6LA (LG 2020 oled modell) får man dock till ungefär samma prisnivå som 960E om man vågar sig på presentkort-trixet via https://partner.getgifted.com/se/

Får se hur jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

https://www.sony.co.uk/electronics/support/lcd-tvs-android-xh...

Ladda ner den själv på en USB sticka och uppdatera!

vågar man? varför kommer den inte automagiskt? hmmm okej jag testar

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Ok, LG OLED55CX6LA (LG 2020 oled modell) får man dock till ungefär samma prisnivå som 960E om man vågar sig på presentkort-trixet via https://partner.getgifted.com/se/

Får se hur jag gör

Vad är det för trix?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Vad är det för trix?

Kolla på länken https://partner.getgifted.com/se/ så förstår du.

Du köper presentkort för att täcka kostnaden vad TVn kostar (via NetOnNet) i detta fall så får du 10% rabatt extra totalt, dvs rabatt på rabatten. 1500 kr i detta fall om jag går på LG OLED55CX6LA, alla bäckar små är ju bra. Jag skulle ändå spränga min budget för detta (har dock inte köpt någonting ännu).

Diskussion pågår här:
#18756569

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pentav:

Åh fy, har fastnat i valet just nu. Behöver verkligen ny TV men kan inte riktigt välja. Hade en Philips OLED 55" som gick sönder och varit utan tv ett tag nu. min 10+ år gamla lcd som reserv har gjort sitt.

Så jag står och väljer mellan Philips 65oled805 för 21k, Samsung qe75q80t för 20k eller Samsung qe65q80t för 13k.

  • Sitter kanske 2-2,5m bort

  • har redan en 7.1.4 soundbar-system från samsung

  • har inga egentliga planer på att skaffa konsol

  • kollar mest tv/netflix

  • men har ett ganska stort fönster i vardagsrummet så blir rätt så ljust (som i alla nya lägenheter.. varför planerar ingen lägenheter för att få plats med TV??)

Är 10" större men inte oled värt i storleken eller vill en ha oled-kvaliteten? Med tanke på att de är i samma prisklass.
Eller ta 65" qled för att lättare kunna byta i framtiden utan att det känns för mycket i plånboken?

Kollar du Netflix så går Samsung bort pga ingen Dolby Vision.

Sen kommer du från OLED så kommer du nog sakna det så skulle rekommendera OLED från en av de fyra tillverkarna som har dem.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

OM jag köper en Samsung tv och tittar på ett Netflixkonto med 4K och möjlighet till Dolby Vision, vad är det då TV:n kommer att visa? Blir det bara "vanlig" HDR? Bör jag se detta som en dealbreaker eller inte? @Laxpudding.

Jag sitter idag med en 4K tv utan vare sig HDR eller nått annat... Men jag vill ju gärna inte stå där och bara få HDR...

Samma gäller väl då tvärt emot? Om jag tittar på Amazon, som har HDR10+, vad får jag då på en tv som bara stödjer DV? Endast HDR?

Permalänk
Medlem

Precis köpt Philips 58" The One 58PUS8505 för 5990,-

Känns som mycket tv för pengarna med hdr10+ stöd + Dolby vision och Philips ambilight. Oavsett är det en uppgrade eftersom jag inte har ägd tv i ungefär 15 år.

Redan slut på lager i Mediamarkt men finns några kvar på komplett de kan skicka 3 Dec. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264603

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

vågar man? varför kommer den inte automagiskt? hmmm okej jag testar

ser fram emot att höra resultatet

Permalänk
Skrivet av Maxfly:

Precis köpt Philips 58" The One 58PUS8505 för 5990,-

Känns som mycket tv för pengarna med hdr10+ stöd + Dolby vision och Philips ambilight. Oavsett är det en uppgrade eftersom jag inte har ägd tv i ungefär 15 år.

Redan slut på lager i Mediamarkt men finns några kvar på komplett de kan skicka 3 Dec. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264603

Gjrode som dig, hade en TV från 2012, köpte en "the one" 65", inget att klaga över ambilight gör mycket och bilden är fantastiskt fin, mycket tv för pengarna. Åkte till elgiganten som matched webbhallens pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Gjrode som dig, hade en TV från 2012, köpte en "the one" 65", inget att klaga över ambilight gör mycket och bilden är fantastiskt fin, mycket tv för pengarna. Åkte till elgiganten som matched webbhallens pris.

Nu gör ni mig nyfiken, vore ju trevligt att hålla budget får läsa på lite om the one.

Både 55 och 65 kan vara intressant.

Är det WA panel på 55 men IPS på 65 eller samma?

Philips 58" The One 58PUS8505 för 5990,- är ju ganska behagligt under förutsättning att man blir nöjd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Oneone:

misstänkte det, såg att den kommit ut i USA men ej EU verkar det som

Måste antaglige välja en eller kanske två specifika HDMI-anslutningar och eventuell aktivera en inställning som ger ökad bandbredd på dessa HDMI-portar. Din bild kör dessutom 4K/60 med 4:2:0 på 8 bitar vilket är 9 Gbps. Så inte ens full 18 Gbps.

Samsung är ju kanske mest bråkig här nu då deras modeller har 4K/120-kapaciteten på HDMI 4, men hela tiden flippar om inställningen för porten. Måste springa ned i menyerna och slå om detta varje gång man försöker få till signalen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

OM jag köper en Samsung tv och tittar på ett Netflixkonto med 4K och möjlighet till Dolby Vision, vad är det då TV:n kommer att visa? Blir det bara "vanlig" HDR? Bör jag se detta som en dealbreaker eller inte? @Laxpudding.

Jag sitter idag med en 4K tv utan vare sig HDR eller nått annat... Men jag vill ju gärna inte stå där och bara få HDR...

Samma gäller väl då tvärt emot? Om jag tittar på Amazon, som har HDR10+, vad får jag då på en tv som bara stödjer DV? Endast HDR?

Stämmer, du får traditionell statisk HDR10 om du saknar Dolby Vision. Då missar du den bättre kvaliteten med DV, missar dynamisk HDR (som sätter kvalietten per scen), missar att DV säkerställer tonemappingen och får TV:ns mer godtyckliga nivåer, samt missar den där sömlösheten som gör att du slipper tänka på olika inställningar när det är HDR eller SDR.

Ifall källan har HDR10+ kan du åtminstone få vanliga HDR10 utan tonemapping-godtycket. Netflix använder inte HDR10+, men du kan i teorin köra en källa som har HDR10+ och ser till att HDR10 tonemappas bättre.

Nu gör Samsung inte särskilt mycket tokfel med vanliga HDR10 i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Måste antaglige välja en eller kanske två specifika HDMI-anslutningar och eventuell aktivera en inställning som ger ökad bandbredd på dessa HDMI-portar. Din bild kör dessutom 4K/60 med 4:2:0 på 8 bitar vilket är 9 Gbps. Så inte ens full 18 Gbps.

Samsung är ju kanske mest bråkig här nu då deras modeller har 4K/120-kapaciteten på HDMI 4, men hela tiden flippar om inställningen för porten. Måste springa ned i menyerna och slå om detta varje gång man försöker få till signalen.

så efter firmware update då eller? försökte hitta inställningar i menyn för HDMI portarna men hittade inget , får kolla igen.

ah haaa så det är HDMI 4 man skall använda, testa två andra men ej 4 hehe.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Tänkte köpa en ny tv nu på fredag... Jag ska titta på sport samt serier. Rummet är relativt ljust. Jag ska inte spela några spel. Min budget är 10 000.
Finns det något vettigt? Jag är inte så kräsen. 65" hade varit trevligt men jag kanske får nöja mig med 55" i och med min budget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landqvist00:

Gjrode som dig, hade en TV från 2012, köpte en "the one" 65", inget att klaga över ambilight gör mycket och bilden är fantastiskt fin, mycket tv för pengarna. Åkte till elgiganten som matched webbhallens pris.

Hmmm, vad gav du för din 65 tummare?

Är det bättre pris på 70 jämfört med 65? Jag är något förvirrad....

Förstår inte riktigt vad som skiljer de olika The One PUS85XX modellerna heller.

Här är 70 tum för 8990
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70-smart-uhd-4k...

Edit: Tydligen remote kontrollen (vissa har querty tangentbord och andra inte) samt utseendet som skiljer sig något lite mellan de olika PUS85XX modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av makatech:

Hmmm, vad gav du för din 65 tummare?

Är det bättre pris på 70 jämfört med 65? Jag är något förvirrad....

Förstår inte riktigt vad som skiljer de olika The One PUS85XX modellerna heller.

Här är 70 tum för 8990
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_philips-70-smart-uhd-4k...

Svarar på mitt inlägg, möjligen ligger det till så här (en diskussion om The One på Youtube), om jag förstår det rätt så föredras VA panelen men de är kanske inga experter som kommenterar. Det är ju något överraskande att man får bättre deal på 70 tummaren vs 65 tummaren just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Inga problem sitter lite nära nu men runt 1.2 meter är perfekt tycker jag! den skall upp på väggen då får jag det precis!

Dator skärm och TV helt magiskt.

Du som har en CX, har du märkt det som klagas på med VRR-gamma-problemet? om så, är det något som du skulle säga du kan stå ut med eller? Väldigt sugen på o skaffa en själv, så alla detaljer är välkomna ;D

Visa signatur

-~=| Louqe Ghost S1 MKII, Ryzen 5800X3D, Nvidia 4070 FE |=~-

Permalänk
Medlem

Typiskt, Sony 75XH90 är borta från Mediamarkt och genast hoppade priset upp några tusan....
Skulle ju få genom det med sambon ikväll.... Ska man kansle avvakta och se om samma deal kommer tillbaka hos nån annan eller slå till på nått annat? Varit lite sugen på Philips 70pus8535, betydligt billigare men också en sämre tv som jag förstår.... Kommer dock inte användas till spel utan film o tv, även ex Netflix så Dolby vision kan ju vara bra och sorterar då bort Samsungs modeller...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matnil:

Typiskt, Sony 75XH90 är borta från Mediamarkt och genast hoppade priset upp några tusan....
Skulle ju få genom det med sambon ikväll.... Ska man kansle avvakta och se om samma deal kommer tillbaka hos nån annan eller slå till på nått annat? Varit lite sugen på Philips 70pus8535, betydligt billigare men också en sämre tv som jag förstår.... Kommer dock inte användas till spel utan film o tv, även ex Netflix så Dolby vision kan ju vara bra och sorterar då bort Samsungs modeller...

Jag gick till slut på Philips 70PUS8535 för 8990kr men inte tillräckligt stora efterforskningar egentligen...

Det är ju riktigt fin deal på 58 tums varianten på Komplett vilken jag var nära att klicka hem men sedan såg jag att 70 tummaren verkade vara lägre prissatt än 65 tummaren och till slut klickade jag hem den istället.

Samma för mig, det är film och tv som gäller. Var först inne på en Oled 55 men nu blev det lite billigare och större istället, får väl se om denna chansning gick hem eller ej.

Blev nog lite psykad av också att The One serien ändå verkar få så pass bra betyg rent generellt, åtminstone vad jag kan se men självklart har den säkert sina brister också samt att det är ingen Oled vilket alltid är en klass bättre.

Permalänk
Skrivet av Maxfly:

Precis köpt Philips 58" The One 58PUS8505 för 5990,-

Känns som mycket tv för pengarna med hdr10+ stöd + Dolby vision och Philips ambilight. Oavsett är det en uppgrade eftersom jag inte har ägd tv i ungefär 15 år.

Redan slut på lager i Mediamarkt men finns några kvar på komplett de kan skicka 3 Dec. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264603

Lyckades norpa Philips 58" The One 58PUS8535 för 5990:- på MediaMarkt vid midnatt. Ville hellre har 8535 än 8505 för att få qwerty-tangentbord på baksidan av fjärrkontrollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Lyckades norpa Philips 58" The One 58PUS8535 för 5990:- på MediaMarkt vid midnatt. Ville hellre har 8535 än 8505 för att få qwerty-tangentbord på baksidan av fjärrkontrollen.

Du som var tjuven i natten... Vi kan inte vara vänner längre

Permalänk

Lite kluven, har tänkt byta ut en gammal Samsung TV. Tänkte mig kring 6000kr, 55"/50". Film/serier, inge spel.
Idéer?

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/157167/samsung-5...
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/225826/lg-55-nan...

Visa signatur

Bulldozer since 2017-12-15
[8700k @ 4.9 ghz ¤ ASUS PRIME Z370-A ¤ Corsair Vengeance LPX DDR4 16gb 3000 mhz ¤ Asus EVGA RTX 2070 8GB BLACK GAMING ¤ Seasonic Focus 650w ¤ Fractal Define Define C TG ¤ Samsung 860 Evo 1TB ¤ Seagate Ironwolf 2TB ¤ Chassifans: Noctua Redux Series 1x120mm 2x140mm * Cryorig H5 Ultimate]

Permalänk

Hur jämför sig den lägre mellanklassens modeller från olika tillverkare? tex q60t, pus8505, nano 79?
Är bildkvaliteten ungefärligt den samma eller finns det en modell som är "klart" bättre?
@laxpudding

Permalänk
Skrivet av macke75:

Ja, efter alldeles för mycket velande och funderande så slog jag till slut till på en Sony KD-65XH9005 för ca 12k från HiFi-Klubben. Får tacka speciellt Laxpudding för ytterligare en utmärkt guide och mycket bra information, har underlättat massor att få ta del av dina kunskaper.

All den information, artiklar och videos som jag försökt att sålla genom senaste veckorna eller så i hopp om att få en schysst och relativt framtidssäker TV för film, serier och förhoppningsvis en framtida PS5 ledde mig till denna modell/variant. Funderade mycket på en LG CX men kändes till slut som att en LCD-skärm blev det vettigare valet. 8k extra för en sådan kändes som ett för stort steg för mig.

Kan man få fråga varför valet föll på just den, sett till att du både vill ha en framtidssäker tv för ps5 men också serier/film? Är LCD verkligen framtidssäkert?
Är LG CX också ett bra val för din preferenser men att den hade OLED plus var lite för dyr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxfly:

Precis köpt Philips 58" The One 58PUS8505 för 5990,-

Känns som mycket tv för pengarna med hdr10+ stöd + Dolby vision och Philips ambilight. Oavsett är det en uppgrade eftersom jag inte har ägd tv i ungefär 15 år.

Redan slut på lager i Mediamarkt men finns några kvar på komplett de kan skicka 3 Dec. https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5264603

Köpte samma till föräldrarna nyss. Julklapp!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Också köpt 58PU8505 på komplett. Bra den inte kommer i lager fören 3/12 om det dyker upp något annat resten av veckan man blir sugen på.

Var antingen denna eller 65" Q60T för 7990 men då kändes Philipsen mer prisvärd.
Ju längre upp man går desto mer vill man ha "topmodell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Lyckades norpa Philips 58" The One 58PUS8535 för 5990:- på MediaMarkt vid midnatt. Ville hellre har 8535 än 8505 för att få qwerty-tangentbord på baksidan av fjärrkontrollen.

Jag tror du gjorde rätt.

Den gamla fjärrkontrollen är den med qwerty på baksidan och har sagts vara riktigt billigt gjord.

Medan den utan qwerty är den nya för i år.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk

LGs OLED CX har alltså senaste gaming funktionerna (som är bra till ps5 osv) men samtidigt också dolby vision som ger litet extra kvalitetsskjuts när man kollar Netflix/Disney+?

Men det är enligt Laxpudding INTE en premium tv (fast den ändå klassades som det i laxpuddings genomgång)

Vilka fler tillverkare/modeller erbjuder senaste inom gaming plus Dolby men samtidigt är en premium tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Stämmer, du får traditionell statisk HDR10 om du saknar Dolby Vision. Då missar du den bättre kvaliteten med DV, missar dynamisk HDR (som sätter kvalietten per scen), missar att DV säkerställer tonemappingen och får TV:ns mer godtyckliga nivåer, samt missar den där sömlösheten som gör att du slipper tänka på olika inställningar när det är HDR eller SDR.

Ifall källan har HDR10+ kan du åtminstone få vanliga HDR10 utan tonemapping-godtycket. Netflix använder inte HDR10+, men du kan i teorin köra en källa som har HDR10+ och ser till att HDR10 tonemappas bättre.

Nu gör Samsung inte särskilt mycket tokfel med vanliga HDR10 i vilket fall.

Så om man väljer mellan Sony KD55XH9005 och Samsung 55"Q80T.
Vilken skulle du föredra? I vilka ställen är vilken tv bäst av dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Detarvisomar:

LGs OLED CX har alltså senaste gaming funktionerna (som är bra till ps5 osv) men samtidigt också dolby vision som ger litet extra kvalitetsskjuts när man kollar Netflix/Disney+?

Men det är enligt Laxpudding INTE en premium tv (fast den ändå klassades som det i laxpuddings genomgång)

Vilka fler tillverkare/modeller erbjuder senaste inom gaming plus Dolby men samtidigt är en premium tv?

Kort sagt ingen.
Sony XH90 är väl det närmsta du kommer och har alla funktioner förutom HGiG.
LG Nano90/91 har alla funktioner inkl HGiG men är långt ifrån premium.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!