Bästa processorn och gpu för mitt moderkort

Permalänk
Medlem

Bästa processorn och gpu för mitt moderkort

Hej!

Har en äldre dator jag skulle vilja maxa så mycket det går utefter mitt moderkort som är ett M4A78LT-M LE från Asus.

Idag har jag en Athlon II x2 250 som cpu och ett Radeon HD 6770 som gpu.
8 Gb Ram och kör Windows 7 Ultimate SP1.

Har aldrig uppgraderat datorer tidigare så ville börja med den här uppsättningen för att förhindra att dyrbarare grejer går
åt skogen pga. dålig erfarenhet.

Har kollat på Asus hemsida gällande mitt moderkort och vad jag förstått det som så är ett Phenom IIx4 960t den bästa processorn
jag kan skaffa för mitt kort. Kan det stämma?

En sak till gällande begagnade processorer. Dessa säljs nästan alltid begagnat utan vare sig fläkt eller kylfläns, vad har man för nytta av processorn då? För jag tvivlar starkt på att fläkten och kylflänsen som hör till mitt nuvarande Athlon IIx2 250 skulle fungera till en Phenom IIx4 960t. Eller måste man helt enkelt ha en så pass tur att man hittar en kylfläkt och kylfläns som tillhört en gammal Phenom IIX4 960t? Hur gör ni i det här fallet, ni som sätter ihop äldre datorer gällande separata processorer och div. fläktar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Hej!

Har en äldre dator jag skulle vilja maxa så mycket det går utefter mitt moderkort som är ett M4A78LT-M LE från Asus.

Idag har jag en Athlon II x2 250 som cpu och ett Radeon HD 6770 som gpu.
8 Gb Ram och kör Windows 7 Ultimate SP1.

Har aldrig uppgraderat datorer tidigare så ville börja med den här uppsättningen för att förhindra att dyrbarare grejer går
åt skogen pga. dålig erfarenhet.

Har kollat på Asus hemsida gällande mitt moderkort och vad jag förstått det som så är ett Phenom IIx4 960t den bästa processorn
jag kan skaffa för mitt kort. Kan det stämma?

En sak till gällande begagnade processorer. Dessa säljs nästan alltid begagnat utan vare sig fläkt eller kylfläns, vad har man för nytta av processorn då? För jag tvivlar starkt på att fläkten och kylflänsen som hör till mitt nuvarande Athlon IIx2 250 skulle fungera till en Phenom IIx4 960t. Eller måste man helt enkelt ha en så pass tur att man hittar en kylfläkt och kylfläns som tillhört en gammal Phenom IIX4 960t? Hur gör ni i det här fallet, ni som sätter ihop äldre datorer gällande separata processorer och div. fläktar?

asså det är ju minst 10år gamla prylar, det finns nog massor med medlemmar som har saker på vinden som samlat damm i åratal som ändå ska rensas ut. i vilken del av landet bor du ?

jag skulle inte lägga ner mer än fraktkostnaden/bensinpengar på den datorn, & vill du lära dig mer on datorer behöver den ju inte fungera vilket skrot som helst kan ju funka så du lär dig hur saker är fastsatta,
med AMD är det lite krångligt att byta processor om du är nybörjare. pinnarna under processorn böjs väldigt lätt.

dom flesta cpu-kylare brukar funka med socket AM3
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?m=s444828456&o=produ...

sen har ju både Inet&webhallen montering som ingår om du köper ny dator så du behöver ju inte göra det själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Har kollat på Asus hemsida gällande mitt moderkort och vad jag förstått det som så är ett Phenom IIx4 960t den bästa processorn
jag kan skaffa för mitt kort. Kan det stämma?

Även Phenom II X6 1045T passar, vilken som är bäst beror på vilken definition av "bäst" man använder eftersom den har lite lägre klockfrekvens med två kärnor mer. Men någon X4:a i 900-serien eller X6:a är väl vad du bör leta efter i alla fall.

Skrivet av NickeP86:

En sak till gällande begagnade processorer. Dessa säljs nästan alltid begagnat utan vare sig fläkt eller kylfläns, vad har man för nytta av processorn då?

Det är bara att köpa en ny kylare om det skulle vara så, de flesta kylare som säljs har fortfarande stöd för AM3-sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xcalibur:

asså det är ju minst 10år gamla prylar, det finns nog massor med medlemmar som har saker på vinden som samlat damm i åratal som ändå ska rensas ut. i vilken del av landet bor du ?

Har efterlyst just den här processorn i ett par FB grupper men inget napp överhuvudtaget så det var därför jag blev orolig att inte få tag på den här modellen. Skulle vara väldigt trevligt om man fick tag på en dock. Bor i Sörmland, ungefär 13 mil från Stockholm.

Skrivet av Xcalibur:

Tack för länken! En sån här skulle exempelvis fungera i mitt fall?

https://cdon.se/hemelektronik/deepcool-ck-am209-processor-kyl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Även Phenom II X6 1045T passar, vilken som är bäst beror på vilken definition av "bäst" man använder eftersom den har lite lägre klockfrekvens med två kärnor mer. Men någon X4:a i 900-serien eller X6:a är väl vad du bör leta efter i alla fall.

Tack för ditt tips!
Vad är egentligen att föredra, lägre klockfrekens men med fler antal kärnor eller vice versa?
Funderar just nu vad som är bäst för mig. En x4:a eller X6:a. Syftet är att lira äldre PC spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NickeP86:

Vad är egentligen att föredra, lägre klockfrekens men med fler antal kärnor eller vice versa?
Funderar just nu vad som är bäst för mig. En x4:a eller X6:a. Syftet är att lira äldre PC spel.

För äldre spel är hög frekvens helt klart att föredra framför många kärnor.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen hittat en AMD Phenom II X4 965 processor. Både kylare och fläkt ingick och processorn är installerad och klar
i datorn. Fungerar bra. Moderkortet är ett M4A78LT-M LE och ram minnet ligger på 8 Gb. Hur kraftigt GPU kan jag ha till den här datorn? Bör jag ha ett AMD Radeon eller dylikt? RX 570? Någon särskild modell som rekommenderas?
Som passar bra med AMD Phenom II X4 965.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NickeP86:

Nu har jag äntligen hittat en AMD Phenom II X4 965 processor. Både kylare och fläkt ingick och processorn är installerad och klar
i datorn. Fungerar bra. Moderkortet är ett M4A78LT-M LE och ram minnet ligger på 8 Gb. Hur kraftigt GPU kan jag ha till den här datorn? Bör jag ha ett AMD Radeon eller dylikt? RX 570? Någon särskild modell som rekommenderas?
Som passar bra med AMD Phenom II X4 965.

Skulle satsa på ett Radeon HD 7970/8970/R9 280X. Alla dessa tre är typ samma kort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Skulle satsa på ett Radeon HD 7970/8970/R9 280X. Alla dessa tre är typ samma kort.

Tack för tips!