Telia/Telenor/Bahnhof-Black week abonnemang. Frågor om prismatchning osv.

Permalänk
Medlem

Fick samma "canned answer" som tidigare i tråden ifrån Bahnhof:
"Se vårt erbjudande nedan för 500/500.

299 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid
Efter denna period, så betalar du 699 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid med en månads uppsägningstid.

Det tillkommer också en engångsavgift på 399 SEK. "

Jag tackade ja och la till en rättelse att 500/500 går upp i pris till mitt bostadsområdes avtalade normalpris 549kr och inte 699.
Det svarade de nej på. 699 skulle det bli hävdar de.
Så de vill straffhöja den normala månadskostnaden med 150kr om de ger mig ett erbjudande. Det är ju inget erbjudande, det är ju en avbetalning med ränta.
Sjukt osnyggt.

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAGE77:

Fick samma "canned answer" som tidigare i tråden ifrån Bahnhof:
"Se vårt erbjudande nedan för 500/500.

299 kr/mån i 12 månader, 12 månaders bindningstid
Efter denna period, så betalar du 699 kr/mån och avtalet fortlöper utan bindningstid med en månads uppsägningstid.

Det tillkommer också en engångsavgift på 399 SEK. "

Jag tackade ja och la till en rättelse att 500/500 går upp i pris till mitt bostadsområdes avtalade normalpris 549kr och inte 699.
Det svarade de nej på. 699 skulle det bli hävdar de.
Så de vill straffhöja den normala månadskostnaden med 150kr om de ger mig ett erbjudande. Det är ju inget erbjudande, det är ju en avbetalning med ränta.
Sjukt osnyggt.

Det är fan bedrövligt. Fick liknande svar med samma typ av förhöjd månadsavgift efter 12 månader. Alltså högre än deras ordinarie pris. Riktigt märkligt tycker jag.

Permalänk
Medlem

Japp, samma här...Desto viktigare att lägga in en påminnelse i kalendern om 1 år och se till att förhandla om rövarpriset.

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Har suttit på ett 200/200 från Telenor sen i juni, och det var inga som helst problem för dom att uppgradera det till 500/500 (för 299:- i månaden) nu under deras black week, trots att jag inte är någon ny kund. Riktigt bra bemötande från deras kundtjänst!

Trevligt, då ringer jag in imorgon och hänvisar till din kommentar!

Jag fick betala 299:- i månaden för 500/500 när jag tecknade avtal med Telenor från början med avsikt att sänka mig till 100/100 för samma kostnad ett år senare, men sen när det var dags så kunde man helt plötsligt enbart erbjuda 200/200 för 399:- i månaden.

Telenor var nu också den enda leverantören som erbjöd bredband till min lägenhet. Jag frågade varför man helt plötsligt 'inte kunde erbjuda samma hastighet nu (100/100) till skillnad från förra året även om min fastighetsägare har gått in i ett avtal med Telenor' och fick ett 'öööööööh..' till svar

Permalänk
Avstängd

I slutändan blev det 250/250 för mig, 299 i månaden och 399 i startavgift. Går upp till 499 efter bindningstiden. Förhoppningsvis finns det andra erbjudanden att ta del av då. Enligt mina sidor är det redan aktiverat, men inte enligt speedtest.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BasseBaba:

Då ligger du sjukt bra till. Listpris på TELIA 250/250 (100 upload erbjuds inte där jag bor), har ett listpris på 509:-, helt horribelt.
500/500 ligger på 699...

Telia har levererat det snabbaste / stabilaste / bäst peerade bredband jag haft, men deras listpriser är så höga att det är löjligt.
Dom flesta andra leverantörer ligger runt 399:- för en 500Mbittare, det festliga är att det är TELIA öppen fiber vi har.

Å andra sidan så blir det nu 3:e året i rad som jag kör på ett bundet pris, hade 299, 339 och nu 299 igen.

Jo det är jobbigt att priserna varierar så mycket beroende på fiberleverantör och diverse andra saker. Priserna här verkar vara rätt öppna i alla fall om någon känner för att jämföra: https://framtidensbredband.se

Alla (tror jag) som bor i allmännyttan i Göteborg har framtidens bredband som nät och det finns ganska många leverantörer.

Permalänk
Medlem

Slängde iväg ett lagom surt mail till Oskar på Bahnhof får se vad dem svarar....
Får faan hålla en enhetlig linje, kan inte vara tombola på slutresultatet.

Permalänk

Bredband2 gjorde en prissänkning i 8 mån tror jag det var. Men då ska också sägas att de fick skämmas i och med att de "glömt" sänka månadsavgiften när den gick ned för nån månad sedan. Vi betalade 355:-/mån i och med att det är IP-ONLY för 100/100. Numera ska det vara 318:-/mån ordinarie. Det kanske bidrog till att de gjorde en prismatchning. Kommer ej ihåg vad det nya priset under perioden blev, ~230-240 nånting. Jag är mest förvånad i sammanhanget att IP-ONLY måste sänkt sina avgifter gentemot Bredband2?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Hinken74:

Slängde iväg ett lagom surt mail till Oskar på Bahnhof får se vad dem svarar....
Får faan hålla en enhetlig linje, kan inte vara tombola på slutresultatet.

Jag gjorde detsamma, fick inget svar

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att gå in och kolla om jag missat något men jag sitter still i båten.
Väldigt nöjd med att jag lyckades förlänga min villafiber från bahnhof i våras om 1/1Gbit till 299kr i ytterligare 2 år...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Jag fick dissen av Bahnhof iaf.

Var kontakt med dom för två veckor sen gällande mitt abonnemang som snart gick ut och frågade då om dom kunde förlänga mitt 500/500 för 299 i månaden som jag tecknade förra året men då fick jag nej.

Frågade igår igen då jag tecknade Telia om dom ville matcha annars vill jag avsluta mitt abonnemang. Fick inget svar tillbaka utan det kom bara en uppsägningsbekräftelse.

Så blir Telia ett år framöver.

Visa signatur

- Intel i7 8700K | Z370 AORUS Gaming 5 | MSI 1080TI | 16GB DDR4 |
- Asus ROG G20AJ | Intel i7 4790K | GTX 970 | 16GB DDR3

Permalänk

ifrågasatte varför dom inte kunde matcha för min del fick det här som svar tillbaka idag
"Vi hade möjlighet att matcha för ett begränsat antal kunder och denna nivå har vi nått upp i vilket är varför vi inte kan matcha kampanjen för dig."
låter som totalt jävla skitsnack tbh ska ringa upp dom senare idag o säga upp deras skit nu vägrar vara trogen kund sen 16 år tillbaka och inte få något tillbaka på den här lotterikarusellen dom kör med för vissa
har zmarket som portal där jag bor om det spelar någon roll förövrigt

grammatik
Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av NeoFlaMeR:

ifrågasatte varför dom inte kunde matcha för min del fick det här som svar tillbaka
"Vi hade möjlighet att matcha för ett begränsat antal kunder och denna nivå har vi nått upp i vilket är varför vi inte kan matcha kampanjen för dig."
låter som totalt jävla skitsnack tbh ska ringa upp dom senare idag o säga upp deras skit nu vägrar vara trogen kund sen 16 år tillbaka och inte få något tillbaka på den här lotterikarusellen dom kör med för vissa
har zmarket som portal där jag bor om det spelar någon roll förövrigt

Japp, fick ungefär samma svar här. Bahnhof:s support är ett riktigt bottennapp.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeoFlaMeR:

ifrågasatte varför dom inte kunde matcha för min del fick det här som svar tillbaka
"Vi hade möjlighet att matcha för ett begränsat antal kunder och denna nivå har vi nått upp i vilket är varför vi inte kan matcha kampanjen för dig."
låter som totalt jävla skitsnack tbh ska ringa upp dom senare idag o säga upp deras skit nu vägrar vara trogen kund sen 16 år tillbaka och inte få något tillbaka på den här lotterikarusellen dom kör med för vissa
har zmarket som portal där jag bor om det spelar någon roll förövrigt

Fick också samma svar under lunchen idag

Permalänk

Kan bara hålla med föregående inlägg, jag fick exakt samma svar.

Frågade om de var ointresserade av att behålla trogna kunder. Fick ett inklistrat standardsvar att de inte matchar kampanjer.

De hade kunnat behålla oss med tex 250/250 för samma pris, eller tom 250/100. Men de bryr sig inte, så vi kommer byta till telia.

Det var stor skillnad på supporten förra året, där de var mkt tillmötesgående och ivriga att man skulle stanna kvar som kund.

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

Har suttit på ett 200/200 från Telenor sen i juni, och det var inga som helst problem för dom att uppgradera det till 500/500 (för 299:- i månaden) nu under deras black week, trots att jag inte är någon ny kund. Riktigt bra bemötande från deras kundtjänst!

Samma här, gick från 200/200 för 319kr/mån till 500/500 för 299kr/mån efter ett snabbt samtal. Hastigheten uppdaterad efter någon timme hemma. Sen bor vi i HSB och ordinariepris för 500/500 är 359kr/mån.

Visa signatur

FormD T1 || i9 10850K || MSI MEG Z490i UNIFY || Nvidia RTX3080FE || 32GB G.SKILL Trident Z Neo 3600MHz CL16 || WD SN550 1TB && Kingston Fury Renegade 2TB|| Corsair SF750 Platinum
Dell S2721DGFA|HP Omen 34C
BenQ W1300 | Yamaha RX-A830 | Playstation 3

Permalänk

Fick inte heller något vidare erbjudande av Bahnhof det här året.
Bor i Östergötland och sitter på 500/500 från förra årets black friday. När jag ringde in och skulle säga upp abonnemanget, fick jag frågan om jag var intresserad av att stanna kvar om de matchade mitt erbjudande.
"Det jag kan erbjuda är halva priset i tre månader. Med 12 månaders bindningstid."
Svarade att det inte var någon vidare matchning, utan endast en liten sänkning av deras standardpriser.
Berättade om Telenor och fick svaret:
"Det är inget vi kan matcha"
Sa upp abonnemanget och nu får det bli Telenor ett år framöver.
Lite surt eftersom att man varit en trogen kund i 11 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo men det är ju fel i mina ögon. Trogen kund borde få bättre villkor än nya kunder eller åtminstone inte sämre. Tyvärr finns det ju i princip inga företag som gör så utan man måste byta hela tiden eller åtminstone hota med att byta. Och det enda sättet att pressa företagen så att de slutar med detta beteende är ju just att byta direkt när erbjudandena går ut så att de ser kostnaden för tappade kunder som ett större problem än hetsen att knyta till sig nya kunder.

Jag vet inte hur jag ska göra nu dock. Telia eller Telenor kommer jag inte att använda om jag kan undvika det. Och Bahnhof verkar inte direkt intresserad av att ha kvar mig som kund. Jag kanske borde börja ringa runt till andra leverantörer och se om de kan prismatcha helt enkelt.

Gör du samma sak med banken då? Trogen kund där är helt värdelöst. Ring och klaga och säg att du ska byta bank så sänker dom bolåneräntan, tar några minuter att göra och kan spara många tusenlappar om året.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Gör du samma sak med banken då? Trogen kund där är helt värdelöst. Ring och klaga och säg att du ska byta bank så sänker dom bolåneräntan, tar några minuter att göra och kan spara många tusenlappar om året.

Bor i hyresrätt och har inga lån (utöver CSN) så bankbyte kan på sin höjd spara mig någon hundralapp om året. Men ja, hade jag haft bolån så hade jag varit mer benägen att ringa dit då summorna är mycket större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAGE77:

Det svarade de nej på. 699 skulle det bli hävdar de.
Så de vill straffhöja den normala månadskostnaden med 150kr om de ger mig ett erbjudande. Det är ju inget erbjudande, det är ju en avbetalning med ränta.
Sjukt osnyggt.

Jag frågade dem det också!
Skulle gå ifrån 460-299:- / månad (161:- skillnad) till
460-699 / 239 ökning

Vi hade kommit överens om något annat än bekräftelsen jag fick senare, såhär skrev dem då

"500/100 - 299 kronor i månaden i 12 månader (12 månader bindningstid)
Är du vänlig och godkänner att det är okej innan vi går vidare?"

När jag får tag i samma person på telefon så är det ett misstag, att det vi kom överens om inte stämmer.
Jag förklarade vänligt att det inte alls va en deal, tvärt om och att jag kände mig lurad.
Fick till svar att "Ja men såhär är det. (Stor punkt)"

Jag sa upp mig då allt kändes väldigt fel, personen i telefonen verkade inte förvånad och sa helt enkelt "Ja då gör vi det.", kom inte ens med ett standard 3 månader för halva priset med bindningstid.

Permalänk
Medlem

Bahnhof har toppat sina Nöjd-kund-undersökningar (kolla förstasidan) så nu har de råd att tappa folk tycker de väl.
Jag känner mig lite tvungen att vara kvar då ingen annan av våra kära ISP:s värnar integriteten alls.
40.000 utpressningsbrev detta år bara (källa: https://bahnhof.se/press/press-releases/2020/11/16/bahnhof-av... ) och vem som helst som är Telia-kund kan råka ut för dem, oavsett torrents eller pensionär som knappt ens kan surfa (se ovan källa). Så det är bara att tugga i sig och inse att man aldrig kommer få något erbjudande från Bahnhof (men heller inga utpressningsbrev).

fixade länken
Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RAGE77:

Bahnhof har toppat sina Nöjd-kund-undersökningar (kolla förstasidan) så nu har de råd att tappa folk tycker de väl.
Jag känner mig lite tvungen att vara kvar då ingen annan av våra kära ISP:s värnar integriteten alls.
40.000 utpressningsbrev detta år bara (källa: https://bahnhof.se/press/press-releases/2020/11/16/bahnhof-av... ) och vem som helst som är Telia-kund kan råka ut för dem, oavsett torrents eller pensionär som knappt ens kan surfa (se ovan källa). Så det är bara att tugga i sig och inse att man aldrig kommer få något erbjudande från Bahnhof (men heller inga utpressningsbrev).

Eller så lägger man mellanskillnaden på en vettig VPN och köper något roligt för resten...

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Det är fan bedrövligt. Fick liknande svar med samma typ av förhöjd månadsavgift efter 12 månader. Alltså högre än deras ordinarie pris. Riktigt märkligt tycker jag.

Det beror väl på att de kopierar Telias erbjudande rakt av. Väldigt tråkigt oavsett.

"Kampanjpris 299 kr/mån i 12 mån, därefter ord. pris 699 kr/mån." -Telia

Permalänk
Medlem

Känslan är att kundtjänst hos operatörerna inte direkt är informerade och med på båten.

Förmodligen, nu killgissar jag, handlar BF kampanjerna om att håva in nya kunder. Man är beredd att ta en sämre förtjänst (till och med förlust?) ett år för att sen börja tjäna stålar. Förmodligen därför folk som har ett lägre normalpris tvingas upp till en högre nivå.

Att dom sen istället tappt kunder är väl förmodligen precis som dom säger, det finns ingen mening med att helt plötsligt ge halva kundvagnen 20-50% rabatt. Vilket på nått sätt ändå är förståeligt.

Däremot borde dom kanske haft en plan, med ett nykundserbjudande och ett till befintliga kunder som ringer och fiskar.

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/BoInk58572567/status/1331520440792125441

LOL!!
Bahnhof: "För att vi ska kunna erbjuda kampanjen måste vi ha ett högre tillsvidarepris efter bindningstiden."

Då är det ju inget erbjudande! Säg bara "Nej! Vi kan inte matcha konkurrentens kampanj."
Ska det vara så jävla svårt.

Visa signatur

| Lian Li PC-O11 XL | AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair 3600Mhz VENGEANCE | ASUS Strix B550-A Gaming | Be Quiet Dark Power PRO 12 1200W | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB | Sapphire Radeon RX 6900 XT Ultimate Toxic |

Permalänk
Medlem

Hej *****,

Jag har kikat på det erbjudande du fått från en annan operatör och det är inget vi har möjlighet att matcha längre. Vi hade endast den möjligheten under en tidsbegränsad period och till ett begränsat antal kunder.

Har du några frågor kring våra tjänster eller priser får du gärna svara på det här mejlet.

Med vänliga hälsningar
Oscar | Bahnhof Kundtjänst

(Öppen fiber)
Nyinflyttad i villa, haft Bahnhof i ca 4 månader, funderar stark på att byta.

Permalänk

Sa upp mitt bahnhof nyss, de protesterade inte alls och gav inga erbjudanden för att vara kvar som kund.

Fixade Telias 500/100 för 299kr/mån i 12 månader via gemigfiber.nu

Gött mos

Visa signatur

Monitor: ASUS SWIFT PG279Q 27" 2560x1440 @ 144hz G-SYNC Moderkort: ASUS ROG STRIX Z270H GAMING CPU: INTEL CORE i7-7700K RAM: VENGEANCE LPX RED DDR4 3200MHZ CL16 2x8GB GPU: EVGA GEFORCE RTX 3070 XC3 ULTRA HD: SAMSUNG SSD PRO 960 512GB PSU: CORSAIR RM850X 850W, 80+ GOLD Chassi: LIAN LI PC-O11DXL DYNAMIC XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lithium81:

Sa upp mitt bahnhof nyss, de protesterade inte alls och gav inga erbjudanden för att vara kvar som kund.

Fixade Telias 500/100 för 299kr/mån i 12 månader via gemigfiber.nu

Gött mos

Samma här, fast jag tecknade 250 via Telenor. Det var ca 1h väntetid i telefon så jag gissar att de fått in ett antal uppsägningar idag...

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling tycker jag.
Väntar på att dom ska åtekomma med svar, men ser ju inte så lovande ut.
Kommer förmodligen som många andra byta till Telia.
Vill ju helst stanna kvar men inte för 699kr i månaden när jag vet att andra fått vara kvar för 299kr.

Permalänk
Medlem

Well, I have itux fiber, on itux there is no telia, thus telenor could only provide at max 250/250 mbps, bahnhof is tough to argue for the price to 299 on the 500/500, guess have to move to comhem but i don't trust comhem...