LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

Det kanske är gubbtänk men jag har ingen 2.1 enhet än (väntar på xbox) så jag kommer vänta på certifierade kablar innan jag köper någon ny. Det är så otroligt mycket artiklar där ute med strul som beror på dåliga kablar. Jag orkar inte med sånt och jag har inte bråttom just nu.

Supra kablarna är svensktillverkade och deras HDMI UHD8K kablar är HDMI 2.1 certifierade

Supra Cables hemsida: http://www.jenving.se/

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doritobadkar:

Är det någon som beställde CX 65" från Mediamarkt i måndags? Gjorde det vid midnatten mellan sön/mån och den har fortfarande inte kommit fram. Tog till onsdag innan Mediamarkt överlämnade till DHL och till idag innan det ändrade status från mottagen till fraktning. Den sitter i Örebroterminalen just nu.

Beställde en som jag sedan avbeställde och köpte direkt i butik, avbokade samtidigt den jag beställt på nätet i deras kundtjänt i butiken, och förstod att det var extremt mycket att göra för dem (web-butiken/lagret).
Så det är nog tyvärr bara överbelastning i alla system.
Men du kommer bli sjukt nöjd när du väl får den, grym TV 😊👍

Visa signatur

/O

Permalänk

Dags för dagens ohh shiiit! moment, har kopplat in min CX48 till datorn nu där den hör hemma och jag faller stenhårt på för gammalt grafikkort.
Får inte ens ut 4k via hdmi med mitt antika kort och de nya korten från AMD och Nvidia är ju fortfarande omöjliga att få tag i

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lanbonden:

Dags för dagens ohh shiiit! moment, har kopplat in min CX48 till datorn nu där den hör hemma och jag faller stenhårt på för gammalt grafikkort.
Får inte ens ut 4k via hdmi med mitt antika kort och de nya korten från AMD och Nvidia är ju fortfarande omöjliga att få tag i

Borde kunna köra 1080p/120 även med ett kort från hedenhös.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Borde kunna köra 1080p/120 även med ett kort från hedenhös.

Från vad jag kunnat läsa ut så finns inget stöd för 1080p @120Hz med HDMI 1.3a.

Och ja, det är ett riktigt hedenhös kort i form av ett gtx 460 då mitt nuvarande dog och jag väntar på att kunna få tag i ett nytt kort med hdmi 2.1 från AMD eller Nvidia för att kunna köra 4k @ 120Hz, hade tyvärr helt missat att inte ens 4k@ 60Hz funkade bara

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lanbonden:

Från vad jag kunnat läsa ut så finns inget stöd för 1080p @120Hz med HDMI 1.3a.

HDMI-versioner syftar på specifikationen. Säger inget om vad som är möjligt eller för den delen omöjligt med enskilda produkter. Bandbredden för den tidens utrustning är i praktiken antingen 5 Gbps eller 9 Gbps där det senare räcker för 1920x1080/120. 1.3-specen säger 10,4 Gbps men det är inte mycket som ger det.

Nu kan iofs ett riktigt enkelt och gammalt kort ändå ha en såpass låg bandbredd totalt att det inte ens klarar 9 Gbps.

Skadar i alla fall inte att försöka.

Permalänk
Medlem

Jag tänkte uppgradera mig till CX från en B9.

Hur är det med begränsningen på bandbredden från hdmi porten?
Jag tänker, B9/C9 är ju 10 bits paneler, vilket gör 48 gb/s meningslöst, eller?

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Någon som tittar på fotboll på LG CX och kan ge bra råd om inställningarna ?
Har såklart tittat på nätet och youtube men det är rätt stor skillnad på vad dom föreslår och tycker det ser rätt ”konstigt” ut just på sporten. Tv, film och gaming får jag att se bra ut genom att följa råden på nätet dock.

Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av MrWIB:

Beställde en som jag sedan avbeställde och köpte direkt i butik, avbokade samtidigt den jag beställt på nätet i deras kundtjänt i butiken, och förstod att det var extremt mycket att göra för dem (web-butiken/lagret).
Så det är nog tyvärr bara överbelastning i alla system.
Men du kommer bli sjukt nöjd när du väl får den, grym TV 😊👍

Jaa, ringde t.ex. Elgiganten om en annan order som ramlat mellan stolarna hos Bring, och det märks hur mycket butikerna har att göra.

Hoppas du är nöjd med TVn! Får väl se om jag får den på måndag. Har gått och siktat på OLED sedan jag gjorde en teknikuppsats 2010 om LCD vs OLED vs SED (en bl.a. Canon-utvecklad display som dog i utvecklingen och liknade framtida Micro-LED), så blev inte alls avundsjuk när polarn som frågade om tips i måndags fick sin CX 55" idag via webhallen

Permalänk
Medlem

Stänga av Apple TV "box" när tvn stängs av?

Blev en CX 55" igår från Elgiganten med 5 års extra garanti på plats för tex burn in, känns skönt!
Satte upp den igår och kopplat in Sonos Beam i eARC, PS5 och Apple TV.
Min tidigare Samsung stängde alltid av Apple TVn när jag stängde av tvn, men det händer inte på CX. Alla HDMI-uttag har väl samma funktioner utöver eARC. Kan det vara någon inställning?
Kanske ska koppla min nya fjärrkontroll i Apple TVns inställningar, eller nån CEC-inställning i tvn?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av role:

Någon som tittar på fotboll på LG CX och kan ge bra råd om inställningarna ?
Har såklart tittat på nätet och youtube men det är rätt stor skillnad på vad dom föreslår och tycker det ser rätt ”konstigt” ut just på sporten. Tv, film och gaming får jag att se bra ut genom att följa råden på nätet dock.

Sport är inte en egen bildstandard utan följer samma standard som allting annat. Så det som ger bra bild för film och generellt TV-tittande ska fungera för sport också. Däremot är det ofta att källan till sport vanligtvis är röviga digitalsändningar vilka sällan håller måttet för de sport som är rörlig. Det är tyvärr något man får leva med eftersom sport är så hårt knutet till gamla affärsmodeller.

Så en del gillar att aktiver interpolering och mixtra med ljus och kontrast. Därav att det finns en "Sport"-inställning på alla TV för extra mycket interpolering och radioaktiva gräsmattor.

Det finns en tjänst, DAZN, som ger streaming av sport med hög kvalitet. Flera TV-tillverkare brukar hänvisa till dem för exempel på hur bra sport kan bli på en modern TV. DAZN har dock inte Sverige som affärsområde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Så, en follow upp kanske är på sin plats. Några minns min "fläckiga" TV med ovanligt stora mörka fält? Bestämde mig ju för att ha kvar den i hopp om att det skulle blekna, för enligt "internet" var det så i de flesta fall.

Så här ser den ut nu ett antal månader och många hundra timmars drift senare.
https://i.imgur.com/PEfhKa3.jpeg

Ser ni hur mycket bättre det är? Nä? Inte jag heller. Har kört en ny runda med LG-support nu, och väntar på service. Förhoppningsvis innebär det att jag får en ny panel.

Så lite TL;DR. OLED är inte en perfekt teknik. Banding finns alltid, och ojämnheterna kan vara rätt extrema som i mitt fall. Det är lite #dealwithit och de flesta tycker nog fördelarna uppväger nackdelarna, men var beredda på att det är lite av ett lotteri.

Använder du någon mjukvara för att få fram testscenarion så som den som visas och printas ut på bilden?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av McKonny:

Använder du någon mjukvara för att få fram testscenarion så som den som visas och printas ut på bilden?

Det är ett äkta Youtube-klipp!

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Tack! Efter 3år så ser jag bara väldigt subtila sträck där subtitles brukar vara på min oled. Trodde det skulle vara värre

Permalänk
Medlem

Upplever ni inga problem med tvn kan det vara bra för psyket att låta bli sådana videos.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Ugga:

Upplever ni inga problem med tvn kan det vara bra för psyket att låta bli sådana videos.

Dagens sanning. Ni KOMMER hitta något. Jag borde lägga till spoiler.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag försöker streama en 80 GB film till min sprillans nya 65CX men blir galen. Antingen blir det inget ljud (LG:s egna streamingfunktion), ingen HDR (Emby), eller japanskt ljud (Plex!?). Hur gör ni för att titta på film som ni köpt/laddat ner till datorn?

Antar att problemen har att göra med att videofilen har DTS ljud?

Jag har tillgång till:
TV:n
PS4
Stationär dator
Dålig laptop

Hur visar jag smidigast en 4K HDR-video med 5.1-ljud från datorn till TV + 5.1 ljudsystem!?

EDIT:
Fick ljudet att fungera nu genom att avaktivera DTS i Plex-inställningarna på TV:n, men om ni har bättre förslag så är jag öppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Dagens sanning. Ni KOMMER hitta något. Jag borde lägga till spoiler.

Borde ju finnas en sådan för varje primärfärg också?

Känns ju nästan farligt att köra för en välanvänd tv dock...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sport är inte en egen bildstandard utan följer samma standard som allting annat. Så det som ger bra bild för film och generellt TV-tittande ska fungera för sport också. Däremot är det ofta att källan till sport vanligtvis är röviga digitalsändningar vilka sällan håller måttet för de sport som är rörlig. Det är tyvärr något man får leva med eftersom sport är så hårt knutet till gamla affärsmodeller.

Så en del gillar att aktiver interpolering och mixtra med ljus och kontrast. Därav att det finns en "Sport"-inställning på alla TV för extra mycket interpolering och radioaktiva gräsmattor.

Det finns en tjänst, DAZN, som ger streaming av sport med hög kvalitet. Flera TV-tillverkare brukar hänvisa till dem för exempel på hur bra sport kan bli på en modern TV. DAZN har dock inte Sverige som affärsområde.

Tackar @laxpudding för infon.

Med vänlig hälsning,
role

Permalänk
Medlem

Väggfäste till CX 55, någon som har tips på ett slimmat där skruvarna som kommer med passar till tvn och skärmen blir rak?

Har kikat på https://www.dustinhome.se/product/5011018738/superslim-fixed-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Jag försöker streama en 80 GB film till min sprillans nya 65CX men blir galen. Antingen blir det inget ljud (LG:s egna streamingfunktion), ingen HDR (Emby), eller japanskt ljud (Plex!?). Hur gör ni för att titta på film som ni köpt/laddat ner till datorn?

Antar att problemen har att göra med att videofilen har DTS ljud?

Jag har tillgång till:
TV:n
PS4
Stationär dator
Dålig laptop

Hur visar jag smidigast en 4K HDR-video med 5.1-ljud från datorn till TV + 5.1 ljudsystem!?

EDIT:
Fick ljudet att fungera nu genom att avaktivera DTS i Plex-inställningarna på TV:n, men om ni har bättre förslag så är jag öppen!

Med tanke på att årets modeller inte stödjer DTS så finns det nog inte så mycket annat du kan göra om du inte kopplar en mediastreamer som t ex Nvidia Shield eller dyl in i en receiver som tar hand om ljudet och sedan skickar bilden vidare till TVn.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

För dom som undrade om det var bra eller dålig FOMO att köpa 65CX under/innan BF, nästan alla affärer har slut i lager och har höjt priset igen enligt prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av geuken:

För dom som undrade om det var bra eller dålig FOMO att köpa 65CX under/innan BF, nästan alla affärer har slut i lager och har höjt priset igen enligt prisjakt.

Jo. Men vem köper till standardpris? 65 CX var ju ok deal likvärdig med förra året. 55 var sämre än förra året. Överlag så har det varit mycket högre marginal för tillv/återförs i år då CX mer var en evolution och troligtvis hade billigare komponenter än C9.

Hade förväntat mig mer iom att LG öppnade en ny gigantisk OLED fabrik i Kina under hösten och typ dubblade sin produktionskapacitet eller något.

Permalänk
Medlem

Fick nyligen hem en 55 CX.

Jag kan ej få ner motion blur så att det blir användbart
www.testufo.com/framerates#count=1&background=none&pps=240
I detta test kan jag ej urskilja pupillerna.

Info:
GPU: GTX 1070 (Native resolution 60Hz, full färg)
Firmware: 03.11.30
Satt HDMI input till PC.
Satt Picture Mode: Game

Stängd av:
Motion Eye Care
TruMotion (Ska vara avstängd enligt råd samt blinkar hela skärmen när den är på.)
Allt i AI menyn.

Trots detta är motion blur enormt, trots att oled ska ha minst motion blur av alla paneltyper.
Vad är fel?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sinery:

Trots detta är motion blur enormt, trots att oled ska ha minst motion blur av alla paneltyper.
Vad är fel?

Dina ögon och din hjärna. Ja, allas ögon och hjärnor då.

Du måste ha BFI påslaget för att inte få smet. Då blir det flimmer eftersom det är själva nedsläckningen som lurar hjärnan att se skarpt. Blir bättre om du kör 120 Hz-signal.

Permalänk
Medlem

Jupp, i 60hz så spelar det egentligen inte så stor roll om responstiden skulle vara oändligt snabb: hjärnan suddar ihop bilderna iallafall.

I 120hz kommer det automatiskt bli bättre, och som Laxpudding är inne på så är BFI nästa steg att gå: släcker man skärmen mellan varje rörelse så "nollställs" förutsättningarna och skärpan går upp!
Men då blir det flimmer och lägre ljusstyrka istället Fast kör du 120hz så bör flimret vara överkomligt.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Dina ögon och din hjärna. Ja, allas ögon och hjärnor då.

Du måste ha BFI påslaget för att inte få smet. Då blir det flimmer eftersom det är själva nedsläckningen som lurar hjärnan att se skarpt. Blir bättre om du kör 120 Hz-signal.

Skrivet av Roger W:

Jupp, i 60hz så spelar det egentligen inte så stor roll om responstiden skulle vara oändligt snabb: hjärnan suddar ihop bilderna iallafall.

I 120hz kommer det automatiskt bli bättre, och som Laxpudding är inne på så är BFI nästa steg att gå: släcker man skärmen mellan varje rörelse så "nollställs" förutsättningarna och skärpan går upp!
Men då blir det flimmer och lägre ljusstyrka istället Fast kör du 120hz så bör flimret vara överkomligt.

Vänta här nu, om man inte använder BFI eller dylikt så spelar tex 1ms vs 5ms pixel response time ingen roll för motion blur?

Så då är BFI rekommenderat för spelade?
Testade i 100 Hz utan att uppleva flimmer, men om VRR droppar under 100 Hz kan man förvänta sig flimmer?

Permalänk
Medlem

Dum fråga, men hur skiljer det sig om man använder eARC mot att använda en optisk kabel ut till förstärkaren? I praktiken, om man har ett enkelt 2.0 system med en dac/amp-hybrid. Jag har en NAD C 368 som har slots för expansionskort och där finns möjlighet att utöka med ett relativt billigt HDMI-kort, men vad det gynnar sig i praktiken är inte solklart för mig.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Karate Taco:

Dum fråga, men hur skiljer det sig om man använder eARC mot att använda en optisk kabel ut till förstärkaren? I praktiken, om man har ett enkelt 2.0 system med en dac/amp-hybrid. Jag har en NAD C 368 som har slots för expansionskort och där finns möjlighet att utöka med ett relativt billigt HDMI-kort, men vad det gynnar sig i praktiken är inte solklart för mig.

För dig som kör stereoljud är det ingen skillnad. ARC behöver du för sådant som Atmos via Dolby Digital Plus. eARC för sådant Atmos för Dolby True HD.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Sinery:

Vänta här nu, om man inte använder BFI eller dylikt så spelar tex 1ms vs 5ms pixel response time ingen roll för motion blur?

"1 ms" eller "5 ms" spelar inte roll för någonting eftersom det är påhittade siffror.

Men ja, kortfattat så kommer en responstid som är nästan av/på inte göra så stor skillnad baserat på hur vi uppfattar saker och ting. Vi behöver den där korta nedsläckningen för att rörelsen inte ska uppfattas som utsmetad.