2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Fast 7 år är den vanligaste bytetiden för folk med Plasma eftersom TV'n då har förlorat så pass mycket ljusstyrka (pixlarna har blivit bruna) att folk känner de vill uppgradera. Brukar vara ett stort kliv om man uppgraderar så egentligen hade det varit läge för dig i år att uppgradera. Fast du kanske inte kört TV'n så mycket så att den har lite liv kvar kanske?

Jodå, den har verkligen använts flitigt under dessa år.

Tvivlar inte en sekund på att jag skulle märka skillnad om jag satte upp en helt ny oled-tv på väggen istället, men som sagt så känner vi inte något behov då denna är felfri än så länge. Ljusstyrkan är fortfarande långt ifrån maxad.

Det blir en uppgradering av ljudsystemet först istället, eftersom golvhögtalarna är trasiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Calisthenics:

Vilken besvikelse BF2020, sökte en LG CX 55 men har varit +1,000 kr jämfört med vad C9 gick ner till förra året. Såg att i Danmark så reade proshop ut 55 CX till 12,000 men här i Sverige får vi inte bättre deals än 14,000. Uselt.

Nu skiter jag i det här och lägger undan pengarna till sparandet istället.

12000 danska kronor motsvarar dock ~16400 svenska kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

12000 danska kronor motsvarar dock ~16400 svenska kronor.

Fast nu var det 8888 dkk alltså 12137sek det handlade om.

Sen har vi kanske högra skatt på elektronik och sen kemikalieskatten på det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Svårt att säga. Du kanske noterar något som är filmat på det sättet. Generellt rekommenderar jag att ställa i Lokal nedtoning på Låg för att undvika tydligt ljuspumpande. Samsung gör sig som regel bäst i Film-läget för att undvika algoritmer som adderar dynamisk kontrast och liknande.

Ja, I jakten på perfektion så åkte Q80Tn tillbaka till elgiganten, med mig följde istället en LG CX 65".

Nu förstår jag vad du menar med att en tv med DV funkar sömnlös, och jäklar vilken bild på Oled... Svårt att hålla tillbaka smilet.

Kan säga att fenomenet med det pulserande ljuset i See syns även här, måste som sa vara filmat så, men det störde verkligen på Samsung tvn, här ser det bättre ut då det inte sprider sig lika långt över skärmen.

Nu har ju dock resten av familjen börjat klaga på att jag satt dit en liten tv mot förra 75"aren...😔

Kanske måste jag hitta en Sonytv, men då får jag offra 4K/120hz om jag ska ha en tv med bra sido seende vad jag kan se i guiden.

Har även problem med 4k/120hz på LG tvn, den flimmrar till var 10e sekund ca. Sett att det varit detta och många andra problem med denna tv i kombo med Xbox Series X...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pistvakt83:

Köpte en Sony Bravia KD-55XH8196 på media markt idag. Den kalibrerades också men fick det för en 1000 istället för 1500 iallafall. Bra eller anus?
httpss://www.mediamarkt.se/sv/product/_sony-xh8196-55-smart-a...

Skulle du kunna dela bilder på deras kalibrering?

Du bordr fått dokument från dem där de visar före pch efter

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

12000 danska kronor motsvarar dock ~16400 svenska kronor.

12,000 i SEK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Hej.

Är på jakt efter en ny TV.

Vet inte om jag skall välja OLED eller QLED.

Jag kollar mycket på TV, använder Netflix och dylikt.

Kommer spela PS5 samt Xbox Series X.

Prisklass. Ingen speciell, så länge det är kvalité så kan jag betala.

Helst 65 tum eller större.

Kommer även att använda mig utav en hemmabioanläggning.

https://www.proshop.se/TV/LG-65-TV-OLED65BX-OLED-4K/2886976?u...

https://www.larsbengtsson.se/produkter/visa/bild/oled/oled-4k...

Är två bra alternativ.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Sitter nu och kikar på Sony alternativ. Hifiklubben har ju 75" XH95 och XG95, 5000kr skillnad, men som jag förstår dig är det alltså ingen skillnad på dessa? Vad skulle vara värt 5000kr för att köpa 2020års modell? Hoppas du kan svara snabbt, tänkte ringa hifiklubben och beställa så fort de öppnar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

@laxpudding

Sitter nu och kikar på Sony alternativ. Hifiklubben har ju 75" XH95 och XG95, 5000kr skillnad, men som jag förstår dig är det alltså ingen skillnad på dessa? Vad skulle vara värt 5000kr för att köpa 2020års modell? Hoppas du kan svara snabbt, tänkte ringa hifiklubben och beställa så fort de öppnar.

Tänk om det skulle finnas info om detta i en TV guide här på sweclockers

"XG95 och XH95 nästan samma för 2019 och 2020
XH95 är i bildkvalitet och funktion identisk med 2019-modellen XG95. Förutom att XG95 i storlekarna på 55 och 65 tum saknar X-Wide Angle vilket ger sämre betraktningsvinklar men också högre kontrastförhållande. Detta kan vara en fördel om du är ensam om att sitta rakt framför TV:n. Men en nackdel om ni är flera framför TV:n som vill ha en snarlik upplevelse"

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Tänk om det skulle finnas info om detta i en TV guide här på sweclockers

"XG95 och XH95 nästan samma för 2019 och 2020
XH95 är i bildkvalitet och funktion identisk med 2019-modellen XG95. Förutom att XG95 i storlekarna på 55 och 65 tum saknar X-Wide Angle vilket ger sämre betraktningsvinklar men också högre kontrastförhållande. Detta kan vara en fördel om du är ensam om att sitta rakt framför TV:n. Men en nackdel om ni är flera framför TV:n som vill ha en snarlik upplevelse"

Jo, jag är läskunnig också, det är just därför jag skulle vilja ha mer ingående svar på vad som faktiskt skiljer... Det står ju faktiskt "nästan"...

Att bildkvalitet är detsamma innebär inte att det inte är några skillnader, kanske finns det annat på TV:n som motiverar 5k upp i pris? Bättre snabbare processor?
Nyare komponenter i tv:n som gör att den kommer klara av Android 10 i framtiden?

Jag vet inte, jag skulle bara vilja höra om @Laxpudding finner skäl att lägga 5k på 2020årsmodell av 75" mot 2019års modell, nu när Hifiklubben har bägge.

Jag lägger gärna 5k extra om det kan motiveras av någon anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Jo, jag är läskunnig också, det är just därför jag skulle vilja ha mer ingående svar på vad som faktiskt skiljer... Det står ju faktiskt "nästan"...

Att bildkvalitet är detsamma innebär inte att det inte är några skillnader, kanske finns det annat på TV:n som motiverar 5k upp i pris? Bättre snabbare processor?
Nyare komponenter i tv:n som gör att den kommer klara av Android 10 i framtiden?

Jag vet inte, jag skulle bara vilja höra om @Laxpudding finner skäl att lägga 5k på 2020årsmodell av 75" mot 2019års modell, nu när Hifiklubben har bägge.

Jag lägger gärna 5k extra om det kan motiveras av någon anledning.

Det står ju att de är identiska förutom vad det är för liten skillnad.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Fan vilken beslutsångest jag har nu då.
Sony 55" XG95 7990:- eller Philips 58PU8505 5990:-

Skrivet av Laxpudding:

Du väljer mellan en av de allra bästa i fråga om bildkvalitet inom de normala prisnivåerna, mot en mittenmodell som inte är i närheten av att vara lika bra i fråga om just bildkvalitet.

Det skiljer sig 2000 kronor eller 33 procent mer för en hel annan nivå av kvalitet. Sällan jag pekar ut värde i fråga om andras pengar, men detta är en sådan situation där svaret är givet ifall just bildkvalitet är målet.

Suck.. Jag beställde en Philips 58PU8535 som jag fått hem nu. Är hittills väldigt missnöjd med bilden, trots att jag försökt laborera med inställningarna. Kontrastlöst, väldigt urtvättad och grå bild i Dolby Vision, hackiga panoreringar. Väldigt pixlig/artefaktig bild särskilt i mörka scener. Bilden såg liksom bättre ut på min 10 år gamla Samsung LED.

Ångrar så att jag inte lade på lite mer och fick något bättre. Och nu är det inte längre någon rea på XG95... Finns det i nuläget något bra alternativ under 8 000? Kan eventuellt tänka mig att gå ner till 50" om det innebär ett riktigt lyft i bildkvalitet.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av linderborg:

Suck.. Jag beställde en Philips 58PU8535 som jag fått hem nu. Är hittills väldigt missnöjd med bilden, trots att jag försökt laborera med inställningarna. Kontrastlöst, väldigt urtvättad och grå bild i Dolby Vision, hackiga panoreringar. Väldigt pixlig/artefaktig bild särskilt i mörka scener. Bilden såg liksom bättre ut på min 10 år gamla Samsung LED.

Ångrar så att jag inte lade på lite mer och fick något bättre. Och nu är det inte längre någon rea på XG95... Finns det i nuläget något bra alternativ under 8 000? Kan eventuellt tänka mig att gå ner till 50" om det innebär ett riktigt lyft i bildkvalitet.

SÅ illa borde det dock inte vara, mjuka panoreringar till exempel har väl varenda modell (även Philips) klarat i bra många år nu. Likadant kontrast, brukar ju annars vara lite Philips-signum att snarast överdriva där.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dizzö:

Skulle du kunna dela bilder på deras kalibrering?

Du bordr fått dokument från dem där de visar före pch efter

Ska definitivt kolla upp det, har ett dokument hängandes på lådan. Vad tycks om själva TV-modellen? Bra köp för pengarna eller jag kunde tagit något annat? Har inte packat upp och kollar TVn än för jag är mitt i flytt.

Visa signatur

Jag kom, jag såg, jag fick panik och sprang.

Permalänk

Lite nyfiken ifall någon vet livslängden på en oled, efter googling är det allt mellan 20 000-100 000h.

Vad kör @laxpudding själv för tv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Suck.. Jag beställde en Philips 58PU8535 som jag fått hem nu. Är hittills väldigt missnöjd med bilden, trots att jag försökt laborera med inställningarna. Kontrastlöst, väldigt urtvättad och grå bild i Dolby Vision, hackiga panoreringar. Väldigt pixlig/artefaktig bild särskilt i mörka scener. Bilden såg liksom bättre ut på min 10 år gamla Samsung LED.

Jag har en 65PUS8545 och den har precis samma problem. Mörka scener ser ut som skit med dassig svärta. Urtvättade färger, dålig kontrast, clouding över 1/3 av skärmen. Uppskalning av SD är extremt dålig med mycket artefakter, särskilt mörka bakgrunder. Åker tillbaka nästa vecka och nästa TV blir ingen Philips.

Permalänk

Kom över Samsung q95t 85" för 35k på BF via mecenat. Skulle ni, utifrån era preferenser/åsikter säga att det är en bra deal eller är bara Samsungs modeller så galet överprissatta i grunden att det framstår som det? Vet är den är toppklass, men är ju något dyrare än många konkurrenters. Saknar ju DV, men utöver det? Är ju väldigt mycket pengar för en TV kan jag tycka oavsett. Det som känns bra är att den verkar ha varit eftertraktad/svårköpt på BF då den verkar ha sålt slut direkt i den storleken. Kan inte hitta den hos någon återförsäljare heller just nu. Eller så produceras den inte i många exemplar öht.

Är dessutom lite orolig för DSE som jag läst en del om framför allt efter jag beställde TV:n. Vet inte vad man kan vänta sig där och om det bara är några få procents risk att man får en panel som har märkbara problem eller om risken är överhängande. Illa kan jag tycka att en så dyr TV har sådana omfattande problem med panelen, låter inte normalt. Dessutom har det satt sig i mitt huvud nu att jag troligtvis kommer haka upp mig på det The bliss of ignorance...

Någon som har Q95/Q90? Nöjda?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av firefly93:

Lite nyfiken ifall någon vet livslängden på en oled, efter googling är det allt mellan 20 000-100 000h.

Vad kör @laxpudding själv för tv?

Sedan när är detta en frågeställning?

Förstå mig rätt nu – vet att det var mycket diskussioner för om livslängder för i tiden då var allting så nytt. "livslängd" är något alla begriper så det blir en naturlig sak att fråga om jämfört med nits och färgtemperaturer etc. Även om många nog inte riktigt kopplar hur mycket 10 000 timmar faktiskt är. Det är cirka 5 000 långfilmer.

Sedan har vi frågeställningen vad som menas med livslängd. Vanligtvis är försämring och slitage gradvis. Så när är livslängden slut? 90% av ursprunglig ljsstyrka? 50 procent? 10 procent? När definieras TV:n som inte längre funktionsduglig? Därav siffror som varierar.

Rtings inbränningstest är det bästa vi har: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Där har man grafer för 10 000+ timmar av drift med 2017-OLED-paneler. Alltså lite mer än fem timmar om dagen i fem år. Peak Brightness har varierat men är i stor sett oförändrad. Färgomfånget (gamut) är oförändrad. Finns ett litet undantag och det är den TV som kört CNN hela tiden.

Lärdom: titta inte på nyheterna dygnet runt på en OLED.

Permalänk
Bildexpert 📺

XG95 eller XH95

Angående vad som är identiskt med XH95 och XH95 så är det resultatet – bildkvaliteten. Är förmodligen större individuella skillnader mellan exemplaren än vad modellerna ger i skillnad.

Men det är inte identiska modeller. Det skiljer sig ett år mellan dem i tillverkning. Jag testade XG95 för snart två år sedan (feb 2019) och XH95 i februari i år. Så har aldrig kört dem sida vid sida. Men XH95 var i fråga om bild en flashback till XG95. Skrev nästan identiska anteckningar.

Däremot har XH95 ett bättre uppstyrt menysystem som samlar inställningar bättre. Mina anteckningar och omdömen om XG95 är att det är knivigt när man växlar mellan SDR och HDR10 eftersom vissa inställningar är mer passande för HDR och viceversa. Då vill man gärna kunna separera dessa baserat på signalen vilket inte fungerade fullt ur. Plus att Sony döljer "HDR"-indikatorn djupt nere i menyerna. XG95 krävde mycket spring i menyer. Tills jag körde Dolby Vision.

Med XH95 har jag inga sådana anteckningar om besvär. Och svårt att minnas detaljer från februari. Har sett rätt många menyer sedan dess.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Sedan när är detta en frågeställning?

Förstå mig rätt nu – vet att det var mycket diskussioner för om livslängder för i tiden då var allting så nytt. "livslängd" är något alla begriper så det blir en naturlig sak att fråga om jämfört med nits och färgtemperaturer etc. Även om många nog inte riktigt kopplar hur mycket 10 000 timmar faktiskt är. Det är cirka 5 000 långfilmer.

Sedan har vi frågeställningen vad som menas med livslängd. Vanligtvis är försämring och slitage gradvis. Så när är livslängden slut? 90% av ursprunglig ljsstyrka? 50 procent? 10 procent? När definieras TV:n som inte längre funktionsduglig? Därav siffror som varierar.

Rtings inbränningstest är det bästa vi har: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Där har man grafer för 10 000+ timmar av drift med 2017-OLED-paneler. Alltså lite mer än fem timmar om dagen i fem år. Peak Brightness har varierat men är i stor sett oförändrad. Färgomfånget (gamut) är oförändrad. Finns ett litet undantag och det är den TV som kört CNN hela tiden.

Lärdom: titta inte på nyheterna dygnet runt på en OLED.

Haha, sen tankarna går att köpa en alldeles för dyr tv. Inte ens LG själva kunde ge något svar 🙂
Har sett rtings burn-in test.

Blir mestadels streamingtjänster.

Är nöjd med min gamla Samsung 55" från 2013 eftersom jag inte har något att jämföra med. Har under alla år inte letat mer fel än den kantbelysning den har.
Men den är för liten. Därav tankar på något större. Och likt många andra går man lite i fällan att leta den perfekta tv:n.
Alla har sina för och nackdelar. Och så länge man inte letar fel så kommer nog de flesta vara nöjda. Kan bara se till mig själv, hur mycket märker man under normalt tittande egentligen? 😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Zoux:

Har även problem med 4k/120hz på LG tvn, den flimmrar till var 10e sekund ca. Sett att det varit detta och många andra problem med denna tv i kombo med Xbox Series X...

Ja, man behöver en bättre HDMI-kabel. Eftersom det inte är många Ultra High Speed-certifierade kablar ute ännu får man testa sig fram eftersom få kablar håller för den påstådda bandbredden.

Permalänk
Medlem

Sätts HDR och dolby vision på automatiskt eller är det något man startar manuellt? Har en Sony a8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Angående vad som är identiskt med XH95 och XH95 så är det resultatet – bildkvaliteten. Är förmodligen större individuella skillnader mellan exemplaren än vad modellerna ger i skillnad.

Men det är inte identiska modeller. Det skiljer sig ett år mellan dem i tillverkning. Jag testade XG95 för snart två år sedan (feb 2019) och XH95 i februari i år. Så har aldrig kört dem sida vid sida. Men XH95 var i fråga om bild en flashback till XG95. Skrev nästan identiska anteckningar.

Däremot har XH95 ett bättre uppstyrt menysystem som samlar inställningar bättre. Mina anteckningar och omdömen om XG95 är att det är knivigt när man växlar mellan SDR och HDR10 eftersom vissa inställningar är mer passande för HDR och viceversa. Då vill man gärna kunna separera dessa baserat på signalen vilket inte fungerade fullt ur. Plus att Sony döljer "HDR"-indikatorn djupt nere i menyerna. XG95 krävde mycket spring i menyer. Tills jag körde Dolby Vision.

Med XH95 har jag inga sådana anteckningar om besvär. Och svårt att minnas detaljer från februari. Har sett rätt många menyer sedan dess.

Tack, precis vad jag var ute efter!

De tycks ju i princip vara identiska hårdvarumässigt. Många har ju flashat XH-firmware på sina XG också.
Då är ju egentligen frågan om det är värt 5000 kr att gå till 75XH95 .... fasen, min budget började på 12-13 kkr och nu är jag snart uppe på det dubbla :-/

Vad säger du, Laxen? Ni andra får naturligtvis också komma med er input, det uppskattas varmt.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av omdull:

Sätts HDR och dolby vision på automatiskt eller är det något man startar manuellt? Har en Sony a8

HDR-bild är automatiskt när den kommer en signal (med metadata) som säger vilket format som används. Oftast lyser det upp en logotyp på TV:n och för Dolby Vision på Sony ändras inställningarna till just Dolby Vision: ljus/mörk och liknande. Man kanske också lär sig med tiden att se på bilden när HDR är igång eller inte.

Vet man med sig att man har en HDR-källa men HDR inte aktiveras är det något som är fel inställt. Ofta källan i sig själv som behöver ställas om eller köra igenom en inställningsguide. Men också vanligt att folk kommer på att de faktiskt inte betalar för Netflix premium.

Alla former av "HDR" man slår på själv i TV:n är inte HDR, utan en variant av Dynamiskt bildläge där man arbetar med HDR-omfånget. Brukar bli en märkligt överdriven bild överlag och se ut som... För övrigt en klassisk frågeställning runt HDR, följt av besvikelse över att "HDR är en bluff och ser ut som...". Men det var länge sedan den dök upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, man behöver en bättre HDMI-kabel. Eftersom det inte är många Ultra High Speed-certifierade kablar ute ännu får man testa sig fram eftersom få kablar håller för den påstådda bandbredden.

Ja, fast kabeln som medföljer Xbix Series X ska vara korrekt enligt Microsoft, och den fungerade alldeles utmärkt ihop med den Samsung Q80t jag hade hemma i veckan.

Nåja, familjen tyckte ju att 65 Oled var pluttigt på väggen nu när vi haft en 75a hemma några dagar, det och kombon med att den flimmrar vid 120hz/4k från Xbox, gör att den också får gå tillbaka till elgiganten.

Hittade av en slump en Sony XH95a 75" på Mediamarkt (finns inte på deras hemsida, och få butiker som har den) Jönköping hade ett demoex som jag fick köpa för 22.990kr. Slog precis till på den. Hoppas den håller högre bildkvalitet än Q80T vi hade,får ialf DV nu. Och spel finns ju ändå inte i 120hz... Så det får duga med 60hz vid tv-spel.

3dje gången gillt som de säger, nu vill jag verkligen bli nöjd.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Nilzohn:

Tack, precis vad jag var ute efter!

De tycks ju i princip vara identiska hårdvarumässigt. Många har ju flashat XH-firmware på sina XG också.
Då är ju egentligen frågan om det är värt 5000 kr att gå till 75XH95 .... fasen, min budget började på 12-13 kkr och nu är jag snart uppe på det dubbla :-/

Vad säger du, Laxen? Ni andra får naturligtvis också komma med er input, det uppskattas varmt.

Dina pengar förstås. Det som annars talar för att välja senaste årsmodellen är att tillverkaren ger just året till av uppdateringar och firmwarefixar. De flesta tillverkare verkar tappa intresset för att lösa sina problem 2-3 år efter att modellen släpptes. Så XH95 får kanske ett år till jämfört med XG95.

Permalänk
CS-mästare

Borde nålas fast en tack/hyllningstråd till @Laxpudding där alla han hjälpt kan lämna en kommentar, skulle nog bli den längsta tråden på forumet ganska snart 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zoux:

Ja, fast kabeln som medföljer Xbix Series X ska vara korrekt enligt Microsoft, och den fungerade alldeles utmärkt ihop med den Samsung Q80t jag hade hemma i veckan.

Nåja, familjen tyckte ju att 65 Oled var pluttigt på väggen nu när vi haft en 75a hemma några dagar, det och kombon med att den flimmrar vid 120hz/4k från Xbox, gör att den också får gå tillbaka till elgiganten.

Hittade av en slump en Sony XH95a 75" på Mediamarkt (finns inte på deras hemsida, och få butiker som har den) Jönköping hade ett demoex som jag fick köpa för 22.990kr. Slog precis till på den. Hoppas den håller högre bildkvalitet än Q80T vi hade,får ialf DV nu. Och spel finns ju ändå inte i 120hz... Så det får duga med 60hz vid tv-spel.

3dje gången gillt som de säger, nu vill jag verkligen bli nöjd.

Se till att uppdatera ditt firmware från LGs hemsida som rättar till dessa problem.. Eller kanske du redan gjort?

Hdtvtest på YT tar upp detta.

Gällande 2.1 kablar.
https://youtu.be/u6SguHsfv3M

Permalänk
Medlem

Hej!
Sitter och tittar på ny tv till sovrummet, i dagsläget har vi en lastgammal 55" plasma som förra ägarna av huset tyckte var för gammal och undrade om vi ville ha när vi köpte, för 7 år sedan
Den har gjort sitt, och nu med Black Friday så kändes det som att det var läge för att slå till på ny.

Vi har ungefär 4.5m från huvudändan till väggen, och är vana med stor bild (projektor i vardagsrummet), och tv´n kommer i princip uteslutande användas till filmer och serier, så jag tänker mig ~70-75", eller blir det för stort?
Våran 55´a vi har nu känns väldigt liten i jämförelse med 89" i vardagsrummet, men vi ska ju inte ha så stor tv som möjligt för bästa upplevelse.. Men väggytan finns.

Bild-kvalité är viktigare än funktioner, helst hade jag velat ha en dum bra tv som man kan höja volymen med och byta ingång, vi har inget tv-abonnemang utan kör allt via Kodi eller Chromecast, 95% av tiden så är det Disney+, SVT Barn eller liknande som snurrar då nån av ungarna vill ligga och titta, men nån enstaka gång i månaden tittar jag och sambon på serie innan läggdags.

Elgiganten har t.ex följande modeller högt upp på deras sida:
Samsung 75" Q70T 4K UHD QLED Smart-TV QE75Q70TAT - 14 990 ("spara" 4500)
Samsung 75" TU7175 4K UHD Smart-TV UE75TU7175 9 990 (-3000)
Samsung 75" TU8005 Crystal 4K UHD Smart TV UE75TU8005 - 12 990 (-5000)

Finns det någon anledning att lägga på 5000:- för en QLED vs TU7175?
Eller är TU8005 bättre, eller finns det nån annan modell som är att föredra?
Vill ju inte snåla in för mycket, även om den kommer användas sparsamt så vill jag inte slå på en film och bli besviken på kontraster och liknande.

Visa signatur

Nemo me impune lacessit

Permalänk
Medlem

@andr3a$ & @linderb

Usch då, synd och oroväckande att ni är så otroligt missnöjda med era Philips "The One". Tror 65 tummaren är IPS panel och 58 tummaren VA men inte helt hundra.

Jag har inte fått min 70 tummare ännu. Både 58 & 70 tummaren misstänker jag kan vara verkliga storsäljare under årets BF så det blir ju en intressant situation för tex Media Markt och Komplett om det blir en hel massa returer. Skulle innebära enormt med badwill för Philips också.