2020 års TV-modeller och den kompletta guiden

Permalänk
Medlem

Sony xh90 uppdatering idag till 2.1 Hdmi👍👍👍

Visa signatur

Fractal Design Core 3000 Svart-AMD Phenom II X4 965 3,4GHz Black Edition-GA-990FXA-UD3-Asus geforce gtx 560ti OC top-Corsair 8GB-OCZ PowerSupply 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Vilken besvikelse BF2020, sökte en LG CX 55 men har varit +1,000 kr jämfört med vad C9 gick ner till förra året. Såg att i Danmark så reade proshop ut 55 CX till 12,000 men här i Sverige får vi inte bättre deals än 14,000. Uselt.

Nu skiter jag i det här och lägger undan pengarna till sparandet istället.

Under BF 2020 i sverige såldes CX 55” för 11200 som billigast

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av makatech:

@andr3a$ & @linderb

Usch då, synd och oroväckande att ni är så otroligt missnöjda med era Philips "The One". Tror 65 tummaren är IPS panel och 58 tummaren VA men inte helt hundra.

Jag har inte fått min 70 tummare ännu. Både 58 & 70 tummaren misstänker jag kan vara verkliga storsäljare under årets BF så det blir ju en intressant situation för tex Media Markt och Komplett om det blir en hel massa returer. Skulle innebära enormt med badwill för Philips också.

Jag hittade eventuellt varför bilden blev så kontrastlös i DV jämfört med SDR, tydligen är det separata bildinställningar när DV hoppar igång. Jag pillade runt lite och fick det att se mycket trevligare ut, framförallt djupare svärta!

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Under BF 2020 i sverige såldes CX 55” för 11200 som billigast

Vart hittade du denna deal? Uppdaterade på Prisjakt som en besatt samt direkt på säljares sidor

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vart hittade du denna deal? Uppdaterade på Prisjakt som en besatt samt direkt på säljares sidor

Genom att köpa hos netonnet och betala med presentkort som gav ytterligare 15% rabatt så landade priset på 11 800:- med frakt för CX 55” 😀

Jag tycker inte det är ett dåligt pris

Kampanjkoder brukar inte räknas med i priset på prisjakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Genom att köpa hos netonnet och betala med presentkort som gav ytterligare 15% rabatt så landade priset på 11 800:- med frakt för CX 55” 😀

Jag tycker inte det är ett dåligt pris

Kampanjkoder brukar inte räknas med i priset på prisjakt.

11 800 är inte är dåligt pris, synd bara att teven inte sänktes till det utan till 13 990.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag hittade eventuellt varför bilden blev så kontrastlös i DV jämfört med SDR, tydligen är det separata bildinställningar när DV hoppar igång. Jag pillade runt lite och fick det att se mycket trevligare ut, framförallt djupare svärta!

Ang. 58PUS8535.

Jag har lyckats få det att se rätt bra ut på Dolby Vision och HDR nu också. Men ser allt som inte är 4K DV/HDR ut som pixlig havregrynsgröt för er också? Om jag slår på nåt som är "HD" (men inte 4k) i Netflix eller spelar från SVT Play-appen så ser det ut som en dålig DivX-cam från 2002... Eller har ni hittat bra inställningar för detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Genom att köpa hos netonnet och betala med presentkort som gav ytterligare 15% rabatt så landade priset på 11 800:- med frakt för CX 55” 😀

Jag tycker inte det är ett dåligt pris

Kampanjkoder brukar inte räknas med i priset på prisjakt.

Får man fråga var du köpte det rabatterade presentkortet? Finns ju på Benify ibland men brukar som mest vara 5%.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Jag hittade eventuellt varför bilden blev så kontrastlös i DV jämfört med SDR, tydligen är det separata bildinställningar när DV hoppar igång. Jag pillade runt lite och fick det att se mycket trevligare ut, framförallt djupare svärta!

Toppen, du får ett pm från mig om jag inte får till det.

Du är generellt nöjd med TVn?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av PlogarN97:

Genom att köpa hos netonnet och betala med presentkort som gav ytterligare 15% rabatt så landade priset på 11 800:- med frakt för CX 55” 😀

Jag tycker inte det är ett dåligt pris

Kampanjkoder brukar inte räknas med i priset på prisjakt.

Presentkorten var väl på 10%? Så bör ha blivit ~12600:-.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Lämnade tillbaka A87 för XG95, och nu även XG95 för CX55, LG finns på Mediamarkt för 13980:- inklusive kalibrering. Malmö svågertorp har 9 exemplar kvar just nu

Permalänk
Medlem

Förstklassig guide @Laxpudding och Sweclockers!

En fråga:

På Samsungs egna hemsida anger man att Q60T och Q70T skiljer sig från Q64/65/67T och Q74/75/77T på så sätt att Q60T och Q70T har "Micro Dimming: Supreme UHD Dimming" medan Q64/65/67T och Q76/75/77T har "Micro Dimming: Ultimate UHD Dimming".
Jmf: Q60T, Q67T, Q70T, Q77T (Scrolla ner till "Specifikationer -> Se mer".)

Noterade att skillnaden ej är angiven i guiden. Någon som vet hur stor skillnad på bildkvalitén, om någon, som differensen i dimming-teknologi resulterar i? (En skillnad på 100 i "PQI (Picture Quality Index)" enligt Samsung, men det säger mig inte så mycket.)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av linderborg:

Ang. 58PUS8535.

Jag har lyckats få det att se rätt bra ut på Dolby Vision och HDR nu också. Men ser allt som inte är 4K DV/HDR ut som pixlig havregrynsgröt för er också? Om jag slår på nåt som är "HD" (men inte 4k) i Netflix eller spelar från SVT Play-appen så ser det ut som en dålig DivX-cam från 2002... Eller har ni hittat bra inställningar för detta?

Nja, första sekunderna innan det buffrat upp kanske men sen tycker jag att det ser bra ut.

Skrivet av makatech:

Toppen, du får ett pm från mig om jag inte får till det.

Du är generellt nöjd med TVn?

Ja, det skulle jag säga. Finns nog lite finlir kvar att göra och jag ska göra en ordentlig koll av bakgrundsbelysningen någon kväll också för att vara helt hundra på att det är inom rimliga gränser.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av linderborg:

Ang. 58PUS8535.

Jag har lyckats få det att se rätt bra ut på Dolby Vision och HDR nu också. Men ser allt som inte är 4K DV/HDR ut som pixlig havregrynsgröt för er också? Om jag slår på nåt som är "HD" (men inte 4k) i Netflix eller spelar från SVT Play-appen så ser det ut som en dålig DivX-cam från 2002... Eller har ni hittat bra inställningar för detta?

Samma på min 65PUS8545. 1080p ser ganska ok ut, men lågupplöst går inte att se på utan att bli irriterad.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av linderborg:

Ang. 58PUS8535.

Jag har lyckats få det att se rätt bra ut på Dolby Vision och HDR nu också. Men ser allt som inte är 4K DV/HDR ut som pixlig havregrynsgröt för er också? Om jag slår på nåt som är "HD" (men inte 4k) i Netflix eller spelar från SVT Play-appen så ser det ut som en dålig DivX-cam från 2002... Eller har ni hittat bra inställningar för detta?

Det är lite av Philips idé att det du ser ska vara ett resultat av hur det processas av en bildmotor med en arsenal av kantskärpning, brusfilter, färgförstärkning och kontrastfilter med mera. En Philips rakt upp och ned ser inte som något annat. Eller ja, kanske en DivX från 2002 då.

Gillar man inte den känslan i bilden

Har inte kommit allt för nära Philips LCD:er på länge, men på OLED-modellerna går det att få en normal bild genom ISF-lägena och personligt-läget. Men det kan vara en kamp ska sägas.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fastback:

Förstklassig guide @Laxpudding och Sweclockers!

En fråga:

På Samsungs egna hemsida anger man att Q60T och Q70T skiljer sig från Q64/65/67T och Q74/75/77T på så sätt att Q60T och Q70T har "Micro Dimming: Supreme UHD Dimming" medan Q64/65/67T och Q76/75/77T har "Micro Dimming: Ultimate UHD Dimming".
Jmf: Q60T, Q67T, Q70T, Q77T (Scrolla ner till "Specifikationer -> Se mer".)

Noterade att skillnaden ej är angiven i guiden. Någon som vet hur stor skillnad på bildkvalitén, om någon, som differensen i dimming-teknologi resulterar i? (En skillnad på 100 i "PQI (Picture Quality Index)" enligt Samsung, men det säger mig inte så mycket.)

Det där är sedan många år tillbaka en steg i syftet att få fram en "egen" modell så att butiker kan ducka jämförelser. Även Sony gör samma sak. Påhittade specar och funktioner med små skillnader om är omöjliga att kvalitetsmäta. Micro Dimming är ett sätt att emulera en FALD genom att manipulera bilden där en FALD istället påverkar ljuset i panelen. Skillnaden mellan "ultimate" "Pro" "extreme" etc. brukar vara mängden referenszoner för den manipuleringen. Vilket antagligen är något parameter man ställer i en firmware.

Ingen av dessa utökade modeller fanns med i den ursprungliga lanseringen, utan det är Q60T, Q70T och Q80T där. Alla andra är varianter som lagts till senare och dessutom går via olika återförsäljare.

Vill du ha en verklig skillnad mellan modeller ska man gå just det spåret: Q70T är bättre än Q60T Q80T är bättre än Q70T och så vidare.

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Samma på min 65PUS8545. 1080p ser ganska ok ut, men lågupplöst går inte att se på utan att bli irriterad.

Har hunnit leka lite med min 70pus8535 och kan nog motvilligt hålla med. Tyvärr. Vanligt SD material ser ut som skit. TV/film som är lägre än 1080 ser verkligen inte bra ut. 1080p är ändå skapligt ut, 4k ser jävligt bra ut.

Får testa mer. Men är väl sådär nöjd...alltså ändå OK för 8990kr. Dessutom så tänker jag att samma fenomen skulle uppstå oavsett märke. Alltså kolla på SD material på en 70", det är ju inte förlåtande direkt. Så här stora tv-apparater är ju byggda för att matas med UHD.

Mäktig upplevelse av 70" och ambilight, men min 10år gamla 50" plasma Panasonic har bättre bild vid vanligt boxer tv tittande.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag brukar använda termer som "sminka en gris" eller "polera en bajskorv" för just uppskalning av SD-material. Det går inte att få det bra. Bara annorlunda.

Där har tillverkarna lite olika filosofier och idéer om hur man drar en eye-liner på en gris eller vilket finish som får korven att blänka. På 70+ tum syns det mer än väl. Om det någon gång det gamla tricket om att en utsträckt näve ska täcka bilden så är det när man kör SD-material.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Samma på min 65PUS8545. 1080p ser ganska ok ut, men lågupplöst går inte att se på utan att bli irriterad.

Lite klurigt detta men jag är relativt säker på att din 65 tummare har en annan panel (IPS) jämfört med många andra i tråden med 58 och 70 som har VA (för Philips "The One" menar jag). Därför kan det kanske bli lite klurigt om du jämför dina resultat med andra icke 65 tum "The One" ägare.

Permalänk
Medlem

Som bekant var inte heller jag helt nöjd med min nyinköpta 70" The One (VA-panel). Har sedan dess åtminstone delvis omvärderat min åsikt.

För det första bör man vara medveten om att inställningar sparas "en källa åt gången". Gäller även inom en och samma app. För det andra har jag nu efter en del jämförelser med andra skärmar, min äldre 50" Panasonic-plasma och min ASUS-monitor (VA), kommit fram till att de problem jag tyckte mig ha med bilden på min Philips nästan helt och hållet ligger i grundmaterialet och min ovana av jätteskärmar. Min Panasonic är rätt och slätt fortfarande överlägsen på svärta, men den förlorar i allt annat. Min monitor har samma problem med svärtan som Philips och får även den se sig slagen i alla resterande ronder. Tydligen fungerar uppskalning och allt digitalt hokus pokus riktigt bra i sitt sammanhang. Detta märks tydligt vid direktjämförelser av samma material.

Mest nöjd med bilden blev jag sedan jag accepterat att inte ens en modern smart-TV kan göra underverk med direkt undermåligt material, samt när jag slutade försöka få fram en "naturlig bild" och i stället lät min Philips göra det den vill.

Permalänk
Medlem

Allround TV på max 50" för kontor/spelrummet. Ska användas till streaming/film, kontorsarbete och enkelt spel(PC/PS5).
Har kollat på,
LG nano86
SonyXH8096
Samsung Q60T
Pihlips PUS85
Någon koll på det?

Permalänk

Fick Series X på lanseringsdatumet och tänkte uppdatera min tv-hörna till något som kan visa en liten del av dess potential.

Slog till på en LG CX 65 och soundbaren LG SN9YG. Så det bör nog hålla generationen ut.
Lite synd att 77-tummaren är så dyr annars hade jag nog slagit till på den.

Permalänk

Denna tråd fick mig väldigt sugen på att byta upp mig till en större och nyare tv.

Sitter idag på 50" med avstånd på ca 3m så lite liten är den.

Tvn jag har nu är en tcl 1080p så både 4k och hdr blir nytt för mig.

Började titta på budgetklass men kom snabbt upp till mellanklass för att senare sitta och dregla över LG oled. Men med tanke på att jag sitter på en tcl budget tv idag och faktiskt är rätt nöjd med bilden är det då inte rimligt att tro att en budgetklass 4k tv borde göra mig nöjd då? Var väldigt sugen på xh90 65" från hifiklubben men den rean försvann. Nu verkar vara q70 finnas kvar och då är frågan om det ens är värt att gå upp till den?

Visa signatur

Fractal Design Define S | AMD Ryzen 3700x |Dark Rock pro 4| MSI x570 Gaming Edge WIFI | Corsair LPX 32GB | AMD RX 5700 XT |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ja, man behöver en bättre HDMI-kabel. Eftersom det inte är många Ultra High Speed-certifierade kablar ute ännu får man testa sig fram eftersom få kablar håller för den påstådda bandbredden.

Testat bäda dessa nu och de klarar 4k 120hz från mitt 3070 till en Q80T med hdr påslaget:

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/hdmi-kablar/ande...

https://www.hembiobutiken.se/produkter/kablar/hdmi/311770-sup...

Visa signatur

DAN A4 - RTX 4070 - Ryzen 5800x3d - 32Gb 3600DDR4 - 4TB NVME m.2 SSD - ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac - Corsair SF450 - Samsung 65Q80

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Under BF 2020 i sverige såldes CX 55” för 11200 som billigast

I vilken hemlig klubb kunde man köpa för det priset ?

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem
Skrivet av ola33:

I vilken hemlig klubb kunde man köpa för det priset ?

Det var ingen som sålde den för det priset.
Men man kunde köpa massa presentkort på netonnet för 10% billigare via getgifted och då få ner priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det där är sedan många år tillbaka en steg i syftet att få fram en "egen" modell så att butiker kan ducka jämförelser. Även Sony gör samma sak. Påhittade specar och funktioner med små skillnader om är omöjliga att kvalitetsmäta. Micro Dimming är ett sätt att emulera en FALD genom att manipulera bilden där en FALD istället påverkar ljuset i panelen. Skillnaden mellan "ultimate" "Pro" "extreme" etc. brukar vara mängden referenszoner för den manipuleringen. Vilket antagligen är något parameter man ställer i en firmware.

Ingen av dessa utökade modeller fanns med i den ursprungliga lanseringen, utan det är Q60T, Q70T och Q80T där. Alla andra är varianter som lagts till senare och dessutom går via olika återförsäljare.

Vill du ha en verklig skillnad mellan modeller ska man gå just det spåret: Q70T är bättre än Q60T Q80T är bättre än Q70T och så vidare.

Tack för ett bra svar!

Har sett att Samsung marknadsför "skillnaden" i Micro Dimming som "förbättring av algoritmen/ny algoritm", så det är högst sannolikt som du skriver firmware-styrt.

Att de riktiga skillnderna finns mellan Q80T, Q70T, Q60T etc. var jag sedan innan med på, blev endast lite förbryllad av den påstådda skillnaden i Micro Dimming när själv satt och försökte navigera mig i TV-djungeln för ett tag sedan. Men bra att du bekräftar att skillnaden är obetydlig!

I ärlighetens namn är Q60T/Q70T inte av intresse, jag sneglar själv mot Sony XH95 och hoppas att den går ner ännu lite mer i pris till mellandagsrean.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valloniet:

Som bekant var inte heller jag helt nöjd med min nyinköpta 70" The One (VA-panel). Har sedan dess åtminstone delvis omvärderat min åsikt.

För det första bör man vara medveten om att inställningar sparas "en källa åt gången". Gäller även inom en och samma app. För det andra har jag nu efter en del jämförelser med andra skärmar, min äldre 50" Panasonic-plasma och min ASUS-monitor (VA), kommit fram till att de problem jag tyckte mig ha med bilden på min Philips nästan helt och hållet ligger i grundmaterialet och min ovana av jätteskärmar. Min Panasonic är rätt och slätt fortfarande överlägsen på svärta, men den förlorar i allt annat. Min monitor har samma problem med svärtan som Philips och får även den se sig slagen i alla resterande ronder. Tydligen fungerar uppskalning och allt digitalt hokus pokus riktigt bra i sitt sammanhang. Detta märks tydligt vid direktjämförelser av samma material.

Mest nöjd med bilden blev jag sedan jag accepterat att inte ens en modern smart-TV kan göra underverk med direkt undermåligt material, samt när jag slutade försöka få fram en "naturlig bild" och i stället lät min Philips göra det den vill.

Tack! Bra Feedback om precis sådana där jämförelser som är omöjlig för andra att få till

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av S1im:

Allround TV på max 50" för kontor/spelrummet. Ska användas till streaming/film, kontorsarbete och enkelt spel(PC/PS5).
Har kollat på,
LG nano86
SonyXH8096
Samsung Q60T
Pihlips PUS85
Någon koll på det?

Du är precis på trygg-men-tråkig-nivå och egentligen är det sak samma. Fördelarna Nano86 är att det är IPS:er och har du skärmen nära dig kommer vinklar inte påverkas lika mycket som med en VA-panel. Samsung är helt klart VA (eftersom det är deras QLED) och LG då helt klart IPS (eftersom det är deras nanocell). Men för övriga kan det vara antingen eller. 49 tum är ofta IPS (men inte alltid, inte Samsung) och 50 tum är ofta VA.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Fastback:

Tack för ett bra svar!

Har sett att Samsung marknadsför "skillnaden" i Micro Dimming som "förbättring av algoritmen/ny algoritm", så det är högst sannolikt som du skriver firmware-styrt.

Att de riktiga skillnderna finns mellan Q80T, Q70T, Q60T etc. var jag sedan innan med på, blev endast lite förbryllad av den påstådda skillnaden i Micro Dimming när själv satt och försökte navigera mig i TV-djungeln för ett tag sedan. Men bra att du bekräftar att skillnaden är obetydlig!

I ärlighetens namn är Q60T/Q70T inte av intresse, jag sneglar själv mot Sony XH95 och hoppas att den går ner ännu lite mer i pris till mellandagsrean.

Typiskt när man ställs inför sådana jämförelser sida-vid-sida i en praktisk situation som det skulle bli med en Samsung Q60T mot en Q67T eller en Sony XH9005 mot en XH9299 är att man inte kan spåra någon synbar skillnad ens med testbilder. Än mindre med verkligt material. Och när man märker skillnader kan det lika gärna handla om exemplarvariationer. Och även då är skillnaden inte lika stor som att gå upp ett steg i modellklass.