Permalänk
Medlem

Ett tips för de som letar billiga och relativt vettiga minnen är dessa, lite slapp latens men för priset inte helt dumma, dessutom dual-rank så den lite slappa latensen gör inte så mycket. Är nog ett bra val med budget i åtanke och för den som kanske föredrar att bara aktivera XMP och inte tweaka maximalt sista droppen prestanda, sålde slut under BF för strax 1500

https://www.inet.se/produkt/5302851/kingston-32gb-2x16gb-ddr4...

Vet att det är OT men då flera frågar just här så svarar jag här.

Finns även som SR med 8GB per sticka och kan då bli bra i pack om 4

https://www.inet.se/produkt/5302848/kingston-16gb-2x8gb-ddr4-...

Enda nackdelen är ojämnt cas värde, det kan ge lite strul om man måste köra GDM. GSkill NeoC 3600 c16 eller ballistix 3600c16 är alternativ men bägge har lite nackdelar (ballistix kan va SR eller DR i 16GB beroende på chip, NeoC är CJR/DJR så du vet vad du får men kan vara trista att klocka om man har otur) . Om budget inte är ett problem så funkar såklart valfritt Samsung b-die kit, för den som jagar ultra budget så duger i princip vilket 3-3200MT/s kit som helst.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk

Beställde en Ryzen 7 5800X igår från https://www.computersalg.se/ och idag så kunde jag hämta ut paketet.
Tacksam för tipset igår att de hade i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

Och vad tror du att "beräknat leveransdatum" står för?

Det var väl lite av poängen. Om det står samma datum som leverans datum på min order och på produktsidan så är det inte riktigt klart vad som gäller.

På min order förväntar jag mig att leveransdatum betyder leverans till mig.
På produktsidan så antar jag att det är leverans till butiken.

Det var därför jag skrev att om butikerna tydligare hade skrivit på ordersidan när de tror att leverans till mig kan ske så hade de fått mindre samtal i kundtjänsten.

Om de på produktsidan skriver att det får in produkten den 1a December, hur ska jag veta om min order kommer att skickas om inte någon motsvarande information finns på min ordersida - ex.vis beräknas skickas 1a December eller vad det nu skulle vara.
Så länge butiken inte vet ifall min order kan skickas med nästa leverans så får den väl ha någon Ospec. leverans som status.

Oavsett hur vi tolkat de olika statusarna i butikernas system så kan de bli bättre - det kan man nog utläsa av de många kommentarerna som skrivits i tråden.
Hur de ska bli bättre vet kanske butikerna nästa själva för att de ska få bättre kundservice nästa gång det sker en processor, cpu eller "annan-produkt-som-alla-vill-ha-just-nu".

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Nu har min beställning från @webhallen på 5900x ändrat statusen från aktiv till hämtad/skickad. Konstigt! På en söndag och förväntades i centrallagret inte först imorgon.
Skulle få den via best, hoppas att det har inte blivit något fel med det 😣😣😕

Permalänk
Medlem
Skrivet av ImLeviathan:

Nu har min beställning från @webhallen på 5900x ändrat statusen från aktiv till hämtad/skickad. Konstigt! På en söndag och förväntades i centrallagret inte först imorgon.
Skulle få den via best, hoppas att det har inte blivit något fel med det 😣😣😕

Beställde i fredags på Netonnet med Best leverans, fick mail imorse också om att den nu är skickad, beräknad leverans imorgon mellan 18-22. Lite som du vågar man inte tro på det helt, men verkar som vi får dem imorgon! Då kan man avboka de andra tre som man bokat haha...

Permalänk
Medlem
Skrivet av aalexjd:

Beställde i fredags på Netonnet med Best leverans, fick mail imorse också om att den nu är skickad, beräknad leverans imorgon mellan 18-22. Lite som du vågar man inte tro på det helt, men verkar som vi får dem imorgon! Då kan man avboka de andra tre som man bokat haha...

Nu börjar jag bli lite orolig. Beställde 5900x från Netonnet tidigare i veckan (onsdag) men har inte fått ett mail från dom. Har avbokat en order på 5800x från komplett som var bekräftad i lager den 6:e (idag). Levererar inte Netonnet nu så har jag satt mig i skiten.

Permalänk
Skrivet av aalexjd:

Beställde i fredags på Netonnet med Best leverans, fick mail imorse också om att den nu är skickad, beräknad leverans imorgon mellan 18-22. Lite som du vågar man inte tro på det helt, men verkar som vi får dem imorgon! Då kan man avboka de andra tre som man bokat haha...

Har du fått något kollinummer? På bests webbsida står att mitt paket förväntas levereras ikväll men det blir säkert imorgon isf. Vet inte om man vågar tro på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

Nu börjar jag bli lite orolig. Beställde 5900x från Netonnet tidigare i veckan (onsdag) men har inte fått ett mail från dom. Har avbokat en order på 5800x från komplett som var bekräftad i lager den 6:e (idag). Levererar inte Netonnet nu så har jag satt mig i skiten.

Jag tror du kan vara lugn, det är nog säkert endast de som valt ”express-leverans” av något slag som får leveransbesked nu på en helgdag... hoppas jag. 🙂

Jag antar att det står ”Orderstatus: Mottagen” på din ”Mina sidor hos NetOnNet, det verkar gälla alla som förhandsbokat/beställt och säkert har alka dessa valt normal leverans med Postnord. Det är flera här som hört sig för med NoN och fått bekräftat att de har en processor reserverad, imorgon får vi nog veta mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

Nu börjar jag bli lite orolig. Beställde 5900x från Netonnet tidigare i veckan (onsdag) men har inte fått ett mail från dom. Har avbokat en order på 5800x från komplett som var bekräftad i lager den 6:e (idag). Levererar inte Netonnet nu så har jag satt mig i skiten.

Tror du kan vara lugn. Har två ordrar där. En express, beställd i fredags och skickad idag. En med vanlig leverans, beställd 25/11, den sa dem skulle skickas imorgon.

stavning
Permalänk
Medlem

Komplett har nu flyttat fram tidigarelagt från 30e till 13e december för min 5600x. Känns ju trevligt om det stämmer. Beställde 6/11 så var inte så tidigt ute.

Edit :flytta fram är lite oklart uttryck

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

5900x på väg från Netonnet !
https://imgur.com/gallery/AfMM1Ju

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Komplett har nu flyttat fram från 30e till 13e december för min 5600x. Känns ju trevligt om det stämmer. Beställde 6/11 så var inte så tidigt ute.

Min är fortfarande på 30 Dec, beställde 19 Nov.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Skrivet av KexKjell:

Nu börjar jag bli lite orolig. Beställde 5900x från Netonnet tidigare i veckan (onsdag) men har inte fått ett mail från dom. Har avbokat en order på 5800x från komplett som var bekräftad i lager den 6:e (idag). Levererar inte Netonnet nu så har jag satt mig i skiten.

Du kan vara lugn med att det inte var fel att avbeställa ifrån komplett. 5800x med leverans 6:e var fake news.
Det stod bekräftat den 6:e för mig med grön symbol och nu är det ändrat till gul symbol på den 22:a.

Förstår förövrigt inte hur kommunikationen mellan leverantör och återförsäljare kan vara så dålig.

Visa signatur

Vill ni ha svar, så citera!

Permalänk
Medlem

Även jag beställde från netonet. En från 26 och en i fredags. Fått sms leverans den jag beställde i fredags. Valde dock snabbare leverans på den (instaabox). Stort tack till alla som hjälpt till i denna tråd!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Jag tror du kan vara lugn, det är nog säkert endast de som valt ”express-leverans” av något slag som får leveransbesked nu på en helgdag... hoppas jag. 🙂

Jag antar att det står ”Orderstatus: Mottagen” på din ”Mina sidor hos NetOnNet, det verkar gälla alla som förhandsbokat/beställt och säkert har alka dessa valt normal leverans med Postnord. Det är flera här som hört sig för med NoN och fått bekräftat att de har en processor reserverad, imorgon får vi nog veta mer.

Uppdatering, jag verkar haft fel då NetOnNet nyss skickat min order trots att det är söndag och inte express.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Även jag beställde från netonet. En från 26 och en i fredags. Fått sms leverans den jag beställde i fredags. Valde dock snabbare leverans på den (instaabox). Stort tack till alla som hjälpt till i denna tråd!

Jag tog också instabox! ;D Smart move!

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Uppdatering, jag verkar haft fel då NetOnNet nyss skickat min order trots att det är söndag och inte express.

Har statusen ändrat sig på dina order när du kollar på den hos Netonnet?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av goat:

Uppdatering, jag verkar haft fel då NetOnNet nyss skickat min order trots att det är söndag och inte express.

Fick ett mail precis om att dom har skickat 5900x från NoN. Hade leverans via postombud/PostNord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Har statusen ändrat sig på dina order när du kollar på den hos Netonnet?

Japp! 🙂

Orderstatus: Skickad
Den är även registrerad hos Postnord.

Snart sker det nog även för dig skulle jag tro.

Permalänk
Medlem

Nu har tydligen min 5900X också skickats, jag som egentligen hade bestämt mig för en 5600x...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KexKjell:

Fick ett mail precis om att dom har skickat 5900x från NoN. Hade leverans via postombud/PostNord.

Har inte fått någon uppdatering och fortfarande status mottagen på ordersidan. När beställde du? Verkar som om de betar av ordrarna lite märkligt 🤔

Visa signatur

Fyra ord före katastrofen: "Lugnt, vi har backuper".

Permalänk
Medlem
Skrivet av brize:

Har inte fått någon uppdatering och fortfarande status mottagen på ordersidan. När beställde du? Verkar som om de betar av ordrarna lite märkligt 🤔

Jag gick tillbaka och kollade när ordern var lagd. Det var den 27/11. Fick mailet och uppdatering från mottagen till skickad på mina sidor för 5-10 minuter sedan så dom håller väl på på att skicka mailen nu. Förhoppningsvis får du också ett mail strax

Permalänk
Medlem

Fick också "Din order har skickats" från Netonnet i morse. Beställning av 5900x, lagd i fredags (4 december).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Min är fortfarande på 30 Dec, beställde 19 Nov.

De kanske får in en mindre leverans den 13e, men om folk står i kö på flera butiker samtidigt så kan ju kön sjunka när det börjar komma in i lager på olika ställen. Detta kan vara orsaken till att jag flyttats upp i kön också.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Även min 5900X från Netonnet (beställd 26/11 som en backup för min Webhallen-beställning 5/11) har skickats nu och kommer imorgon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

De kanske får in en mindre leverans den 13e, men om folk står i kö på flera butiker samtidigt så kan ju kön sjunka när det börjar komma in i lager på olika ställen. Detta kan vara orsaken till att jag flyttats upp i kön också.

Känner mig ändå hoppfull om leverans innan jul!

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

15:04 96-167 webhallen ='( hoppas på massiv leverans

Permalänk
Medlem
Skrivet av zap117:

15:04 96-167 webhallen ='( hoppas på massiv leverans

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/processor/amdsoc...

finns på lager igen hos NON

Permalänk
Medlem

vågar inte chansa med beställningarna . har inte råd å ligga ute med 6k till innan jul heller

Permalänk
Avstängd

Ett tips om du har 5000 serien och Asus bräda. Ta på asus enhanced performance i bios.
Geekbench5 poäng

Original:

1579
Single-Core Score
8826
Multi-Core Score

Asus performance mode:
1637
Single-Core Score
8913
Multi-Core Score

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR