LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Har fått hem min CX och kört ett tag, men undrar om fler har släpningar i ljudet ? Framförallt om jag använder inbyggda appar tex youtube och min harman kardon SB26 🤔 ansluten via ARC.

Har googlat och läst att många har liknande problem, men inte hittat någon lösning.. det är minimalt men tyvärr tillräckligt för att störa sig när man betalat 20k för TVn 🤷‍♂️

Jag har dock inte det problemet, men finns en inställning under ljudfliken i tv’n där man kan ändra på sync. Provat det?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Jag har dock inte det problemet, men finns en inställning under ljudfliken i tv’n där man kan ändra på sync. Provat det?

Ja, verkar inte göra någon större skillnad.. har ändrat de flesta inställningarna fram och tillbaka.. den synk-inställningen fungerade icke 🤷‍♂️

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishliquid:

Har fått hem min CX och kört ett tag, men undrar om fler har släpningar i ljudet ? Framförallt om jag använder inbyggda appar tex youtube och min harman kardon SB26 🤔 ansluten via ARC.

Har googlat och läst att många har liknande problem, men inte hittat någon lösning.. det är minimalt men tyvärr tillräckligt för att störa sig när man betalat 20k för TVn 🤷‍♂️

Får bara det om jag kör nåt annat än PCM när jag är i game mode (ps5). Annars funkar Dolby 5.1 kanon vid film, appar osv.

Permalänk
Medlem

Måste nog vara något med din SB26. Funkar klockrent med ARC mellan min CX och Yamaha RX-V681 med såväl inbyggda apparna och PS5an inställd på DD.

Permalänk
Avstängd

Någon som upplevt problem med internetanslutning på sin CX?

Jag satte upp en i sovrummet och kan knappt kolla varken youtube eller netflix. Kör till och med trådat, och uttaget är det inget fel på för kunde byta med datorn utan problem. Trådlöst verkar inte heller fungera, tycker även att det fungerar halvdåligt på min C8 i vardagsrummet (om det inte är youtube som strulat senaste tiden?) men där fungerar i alla fall netflix bra över trådlöst också.

Finns det något sätt att testa hastigheten på uppkoplingen via TVn? Den sitter på väggen så kommer inte riktigt åt att testa byta sladd utan bärhjälp.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Någon som upplevt problem med internetanslutning på sin CX?

Jag satte upp en i sovrummet och kan knappt kolla varken youtube eller netflix. Kör till och med trådat, och uttaget är det inget fel på för kunde byta med datorn utan problem. Trådlöst verkar inte heller fungera, tycker även att det fungerar halvdåligt på min C8 i vardagsrummet (om det inte är youtube som strulat senaste tiden?) men där fungerar i alla fall netflix bra över trådlöst också.

Finns det något sätt att testa hastigheten på uppkoplingen via TVn? Den sitter på väggen så kommer inte riktigt åt att testa byta sladd utan bärhjälp.

surfa in via webbläsaren på bredbandskollen och testa

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yugoboy:

surfa in via webbläsaren på bredbandskollen och testa

Klokt! Får bra resultat där..

Någonting är ju knasigt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Lotteriet. Tror fan min gamla c7 är betydligt bättre än nya cx i panel kvalla och den har dolbyljudet dessutom. Tur cx hamnar i mancave då den hade sabbat ljudsystemet i vardagsrummet. C7 fick en att känna sig som en kung ett par år tidigare. CX ful plastfot och hälften är fel. Luktar casha in på tidigare framgångar men svårt lämna lg oled. Finns tydligen självhjälpsgrupper numera om oled. C7 vs CX = sjukt nöjd med nya CX ändå men jag ser vad ni gör.. Skär ner på vår glädje. C7 var perfekta året.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Det trådlösa nätverkskortet verkar riktigt kasst (LG CX), fick endast ut runt 60 mbit/s på internet/bredbandskoll när det var kopplad till 5 ghz nätet på acceccpunkten som är två meter bort. Min Chromecast Google TV får ut 320 mbit/s.. Tänkte att det borde vara snabbare trådlöst än trådat som jag läst bara är 100mbit kort. Byte till trådat iaf och fick ut 89 mbit/s. Känns lite kasst att dom inte sätter i bättre och snabbare nätverkskort.. Sjukt nöjd i övrigt

Permalänk
Bildexpert 📺

En sådan där ständig återkommande: Dålig wifi på TV är ofta relaterat till vilka kanaler man kör och påverkas av sådant som TV:ns placering samt andra enheter som är igång. Men också störningar från dåligt konstruerade HDMI-kablar. Det senare är något som kablar certifierade för Premium High Speed och Ultra High Speed har i åtanke för.

Så man behöver vara lite systematisk där och testa runt. Kanske är en helt annan fart i Wifi:n när man byter kanal och tar bort chromecasten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pata88:

Det trådlösa nätverkskortet verkar riktigt kasst (LG CX), fick endast ut runt 60 mbit/s på internet/bredbandskoll när det var kopplad till 5 ghz nätet på acceccpunkten som är två meter bort. Min Chromecast Google TV får ut 320 mbit/s.. Tänkte att det borde vara snabbare trådlöst än trådat som jag läst bara är 100mbit kort. Byte till trådat iaf och fick ut 89 mbit/s. Känns lite kasst att dom inte sätter i bättre och snabbare nätverkskort.. Sjukt nöjd i övrigt

Min 65CX trådlöst, Comhem 200/10.

Rätt många andra enheter igång med bla nedladdningar.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pata88:

Det trådlösa nätverkskortet verkar riktigt kasst (LG CX), fick endast ut runt 60 mbit/s på internet/bredbandskoll när det var kopplad till 5 ghz nätet på acceccpunkten som är två meter bort. Min Chromecast Google TV får ut 320 mbit/s.. Tänkte att det borde vara snabbare trådlöst än trådat som jag läst bara är 100mbit kort. Byte till trådat iaf och fick ut 89 mbit/s. Känns lite kasst att dom inte sätter i bättre och snabbare nätverkskort.. Sjukt nöjd i övrigt

Känns som en begränsning i TVn?

Dator - Ned: 290,62 Mbit/s Upp:295,60 Mbit/s
LG CX - Ironiskt nog har jag tydligen ingen uppkoppling alls nu trots att den går via kabel Men med kabel direkt i uttaget utan router fick jag ca 60 Mbit/s upp och ned, LG C8 på wifi i vardagsrummet låg på ca 45-55 Mbit/s.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Haft problem att kunna spela upp kanaler via LGs kontroll med Com Hem TV. Någon som haft samma problem? Försökt att ställa in den osv enligt manual.

Funkar fint att använda Com Hems fjärrkontroll men önskar såklart att slippa det.

Visa signatur

CHASSI - BeQuiet Dark Base 900 Pro - CPU - Delidded Intel i7 8700K OC 5000Mhz @ 1,375V LLC 6 - MOBO - ASUS Z370 ROG Strix E-Gaming - GPU - EVGA RTX 3070 - RAM - 16GB G.Skill DDR4 3000Mhz - PSU - Seasonic 750W 80+ GOLD - AIO - NZXT Kraken X62 280mm - SSD - 1TB + 500GB Samsung 970 EVO Plus - MONITOR 25" ASUS ROG Swift PG258Q 1080p 1ms 240Hz - CHAIR - Maxnomic Chief Pro TBE - MISC - Corsair K70 LUX - Steelseries QcK Heavy - BENQ Zowie EC2-B - Sennheiser GAME ONE

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Cx 48, Jag vet inte om det var bara jag, men jag returnerade TV efter bara 5 dagar. Nåt var inte rätt. Jag ansträngde mina ögon, jag var tvungen att använda ögondroppar. Jag satt 1.5 meter från TV:n. Jag försökte verkligen att få det funka för mig eftersom jag tyckte om TV bilden, men det gick inte.

Permalänk
Medlem

Har haft min 65'' CX sedan BF-veckan och kört den kanske 4 h per dag sedan dess.

Är dock lite missnöjd med andelen vertical banding på mitt exemplar:

10% grått:

Har fortfarande öppet köp på den, så överväger att lämna tillbaka den.

I jämförelse med era exemplar, är denna värre eller liknande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nymannen:

Har haft min 65'' CX sedan BF-veckan och kört den kanske 4 h per dag sedan dess.

Är dock lite missnöjd med andelen vertical banding på mitt exemplar:

10% grått:

https://i.imgur.com/1V2DFCz.jpg

Har fortfarande öppet köp på den, så överväger att lämna tillbaka den.

I jämförelse med era exemplar, är denna värre eller liknande?

Har du fått ditt exemplar från @emilakered?

Bara att prata med LG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nymannen:

Har haft min 65'' CX sedan BF-veckan och kört den kanske 4 h per dag sedan dess.

Är dock lite missnöjd med andelen vertical banding på mitt exemplar:

10% grått:

https://i.imgur.com/1V2DFCz.jpg

Har fortfarande öppet köp på den, så överväger att lämna tillbaka den.

I jämförelse med era exemplar, är denna värre eller liknande?

Nu är det svårt att jämföra och bedöma utifrån bilder men ser väl ut som att det är något "bättre" än Emils bilder. Men syns det och störs du av det vid vanligt tv-tittande? Om ja kontakta LG eller byt ut den. Om nej skulle jag fundera på om det verkligen behövs bytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Nu är det svårt att jämföra och bedöma utifrån bilder men ser väl ut som att det är något "bättre" än Emils bilder. Men syns det och störs du av det vid vanligt tv-tittande? Om ja kontakta LG eller byt ut den. Om nej skulle jag fundera på om det verkligen behövs bytas.

Så fort det är scener med en jämngrå nyans så syns det. Sedan tycker jag såklart att pris kontra acceptans för fel gör att det sticker mer i ögonen i detta fall än om TVn hade kostat 10 kkr, inte 20 kkr.

Hör av mig till LG och ser vad de säger, annars tittar jag på det jag vill se i 4k och återlämnar skiten och går tillbaka till min 50'' Kuro och surar ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nymannen:

Så fort det är scener med en jämngrå nyans så syns det. Sedan tycker jag såklart att pris kontra acceptans för fel gör att det sticker mer i ögonen i detta fall än om TVn hade kostat 10 kkr, inte 20 kkr.

Hör av mig till LG och ser vad de säger, annars tittar jag på det jag vill se i 4k och återlämnar skiten och går tillbaka till min 50'' Kuro och surar ett tag till.

Nu är inte alla paneler sådär dåliga, det är lite av ett lotteri när det gäller LGs paneler. Men syns och störs du av det vid vanligt tittande så tror jag absolut LG kommer byta ut din panel som dom gjorde med Emils.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nymannen:

Har haft min 65'' CX sedan BF-veckan och kört den kanske 4 h per dag sedan dess.

Är dock lite missnöjd med andelen vertical banding på mitt exemplar:

10% grått:

https://i.imgur.com/1V2DFCz.jpg

Har fortfarande öppet köp på den, så överväger att lämna tillbaka den.

I jämförelse med era exemplar, är denna värre eller liknande?

35 oled ljus

100 oled ljus

Så ser min ut, om det nu är samma testbild, 10% grå

Haft min sen tidigt oktober

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
Asus TUF 4080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
Alienware 34" QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag får banding liknande ovan vid 2-5% grå med testpattern från youtube. Xbox interfacet kan banda lite om det är mycket bakgrundsfärg synlig tex. Ett avsnitt av the mandalorian var väldigt grått/brunt och det är nog enda stället som jag noterat banding (utan att provocerat fram det) under film/tv tittande.
Någon youtube-filur tyckte att panelen behövde 100h "burn in" som ny och sen skulle man köra pixel refresh.

Hur kräsen ska man vara?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Nymannen:

Har haft min 65'' CX sedan BF-veckan och kört den kanske 4 h per dag sedan dess.

Är dock lite missnöjd med andelen vertical banding på mitt exemplar:

10% grått:

https://i.imgur.com/1V2DFCz.jpg

Har fortfarande öppet köp på den, så överväger att lämna tillbaka den.

I jämförelse med era exemplar, är denna värre eller liknande?

Skrivet av medbor:

Har du fått ditt exemplar från @emilakered?

Bara att prata med LG

Onekligen likt min, om än lite blekare! Är den helt ny kan det mycket väl bli bättre, men min blev aldrig det ska sägas. Sedan är det olika hur mkt du stör dig på det i praktiken. Mitt var extremt framträdande i "vanligt" material.

Även med nya panelen ser jag mörkare områden och banding med testbilder som den där, men tänker inte på det alls i riktigt content. Då känns det som det kvittar.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Nån som kör trådlöst tangentbord på sin LG? Vilka funkar? Vilka funkar inte?
Har bara testat med ett överblivet Rapoo E2700 (ett ganska litet tangentbord) än så länge, det funkar utmärkt.
Har några Logitech & Microsoft jag tänkte testa vid tillfälle.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Jag har det här till min LG OLED65E6V. Ingår dessutom en liten förlängare till USB-enheten som utökar räckvidden.
Lagom strorlek och fungerar utmärkt. Vet inte hur bra de nyare modellerna fungerar.

Logitech Wireless Touch Keyboard K400 (Nordisk)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har det här till min LG OLED65E6V. Ingår dessutom en liten förlängare till USB-enheten som utökar räckvidden.
Lagom strorlek och fungerar utmärkt. Vet inte hur bra de nyare modellerna fungerar.

Logitech Wireless Touch Keyboard K400 (Nordisk)
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=941685

https://pricespy-75b8.kxcdn.com/product/standard/800/941685.jpg

Har nu förutom det tidigare testade Rapoo E2700 nu även kollat med de andra trådlösa tangentborden jag hade liggande hemma:
Logitech Illuminated Living Room Keyboard K830
Logitech Wireless Touch Keyboard K400
Microsoft All-in-one Media Keyboard
Alla fungerar bra.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Får min TV om någon timme, hemleverans med Postnord... Orimligt rädd för att montera ihop denna! Har kollat några Youtube guider. Det rekommenderade sättet verkar vara att lägga ned den på kartongen, som man stoppat in lite frigolit i, skruva ihop fram och bakdelen av foten separat och sedan skruva fast foten i TV:n. Hur lyfter man sedan upp TV:n till tv-bänken? Fattar man tag i fot+topp eller i skärmens nedre och över delar på vardera sida? Den delen verkar alla hoppa över och det är nog det jag tycker är mest obehagligt. Kommer ha hjälp av en annan person för att göra just detta, men är osäker på vart man ska greppa tag.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Får min TV om någon timme, hemleverans med Postnord... Orimligt rädd för att montera ihop denna! Har kollat några Youtube guider. Det rekommenderade sättet verkar vara att lägga ned den på kartongen, som man stoppat in lite frigolit i, skruva ihop fram och bakdelen av foten separat och sedan skruva fast foten i TV:n. Hur lyfter man sedan upp TV:n till tv-bänken? Fattar man tag i fot+topp eller i skärmens nedre och över delar på vardera sida? Den delen verkar alla hoppa över och det är nog det jag tycker är mest obehagligt. Kommer ha hjälp av en annan person för att göra just detta, men är osäker på vart man ska greppa tag.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack, det gick bra, men tyvärr är den DOA. Sätts inte på. Det ser ut som att den blivit tappad eller fått sig en rejäl smäll, ena hörnet är inbucklat och panelen sprucken i samma hörn. Kartongen såg.... Inte så bra ut, om man säger så. Så om det är LG, Komplett eller Postnord man ska skylla på vet jag inte, men vi var jävligt försiktiga och kan knappast ha orsakat det. Sjukt jävla tråkigt.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Tack, det gick bra, men tyvärr är den DOA. Sätts inte på. Det ser ut som att den blivit tappad eller fått sig en rejäl smäll, ena hörnet är inbucklat och panelen sprucken i samma hörn. Kartongen såg.... Inte så bra ut, om man säger så. Så om det är LG, Komplett eller Postnord man ska skylla på vet jag inte, men vi var jävligt försiktiga och kan knappast ha orsakat det. Sjukt jävla tråkigt.

Vill du lägga upp bild på tv och kartong?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Visst. Ursäkta flottiga fingrar, men skulle känna på sprickorna.
https://imgur.com/a/scX7gQK

Postnordkillen drog tv:n i bandet och släpade den in i hissen och av sin pirra, möjligt att spänningen från bandet har skurit in i kartongen då eller att TV:n helt enkelt tappats under transport. Försökte trycka på metallen på utsidan av hörnet med manuell kraft för att se hur mycket kraft som krävdes för att göra en sådan skada, och det är bra mycket mer än vad jag kan orsaka genom att bara trycka eller som den utsattes för vid montering. Nästan all frigolit i lådan var i flera bitar förutom topp- och bottendelen.

Tråkigt när man väntat på något och inte kan börja använda det direkt, hoppas att återförsäljaren löser det på ett smidigt sätt åt dig

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Arc Midi R2 Moderkort: ASUS Z97-A ATX CPU: i5 4690K @3,5GHz CPU-kylare: SilverStone Argon AR01 RAM: VENGEANCE LP 4x4GB GPU: Sapphire Radeon R9 290 TRI-X OC 4GB PSU: EVGA Supernova G2 750W SSD: Samsung EVO 840 250GB HDD: Seagate Desktop HDD 7200rpm 2TB Skärm: ASUS MG279Q @2560x1440