Telia: "5G-nätet ska täcka 99 procent av befolkningen"

Permalänk
Medlem

Fan förr va ju Telia bra, nu har de ju skitdålig täckning. Vi bor en mil från Gävle och har knappt täckning hos nån av jättarna och definitivt inte med Telia. Har extern antenn för bredbandet och får med 3 som har bäst hastighet här runt 10mbit en bra dag.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Borde väl bara krävas runt en miljard master eller så.

Snarare närmare 29 miljoner master om alla har 100m räckvidd i 360 grader....

Visa signatur

I7 920 @ 4,2GHz, Gigabyte GA-X58A-UD7, 6 GB Coirsair XMS 7-7-7-20-1, Noctua D-14, Gigabyte 9800GT, Coirsair 650W, Egenmoddat Chassi med 290mm frontfläktar, 2 st 120mm top fläktar och 1 90mm fläkt där bak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hybris6:

Snarare närmare 29 miljoner master om alla har 100m räckvidd i 360 grader....

Det finns 5G master med 100m räckvidd, ja, men det finns också 5G-master med längre räckvidd än de ’bästa’ för 2G eftersom nya frekvensband har gjorts tillgängliga.

Masterna med kort räckvidd är till för idrottsarenor och tågperronger där det kan vara tusentals personer inom en liten yta, det behövs inte och kommer inte användas i norrland...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5G är en samling tekniker som på sikt ska ersätta generation 2, 3, och 4. Alla egenskaper angående räckvidd, effektivitet, bandbredd, frekvensområden och antalet enheter per mast är extremt mycket bättre. Allt det du säger här kan alltså utföras med 5G och alltså bli bättre på alla sätt i alla situationer så länge du har en enhet som kan ta emot signalerna.

Du känner dig inte lite bortskämd när du behöver vänta några kilometer med att streama videoströmmar dynamiskt till din enhet du har i fickan när du åker tåg i tunnlar och obygd? Till och med gotlandsfärjan har ju internet nästan hela överfarten nu för tiden. Det kommer nog bli bättre ska du se, men det är inte ekonomiskt med 100% täckning med full mottagning på alla ställen en person kan vara...

Att det kan vara svårt att streama på tåget är inget jag stör mig på i någon större utsträckning och det var bara ett exempel.
Det är ju inte Norrland vi talar om utan i dessa områden bor ju faktiskt folk.
Att det inte fungerar i tunnlarna är ju knappast förvånande.
Menar du att det finns en ekonomisk aspekt i det hela? Hade jag aldrig trott.
Jag kan ju tillägga att jag personligen inte är direkt missnöjd över hur det fungerar idag.

Diskussionen handlade om hur bra täckning vi hade i landet. Att det existerar någon form av signal är som sagt ointressant om man inte kan nyttja den praktiskt.
Det är definitionen av "täckning" som jag inte gillar så jag tycker att det är lite ointressant när Telia säger att deras 5G-nät skall "täcka" 90 % av landets yta eller 99 % av befolkningen.

Telias beskrivning för deras nivåer:

Bastäckning
Här finns möjlighet att kunna ringa och surfa utomhus under förutsättning att du inte försämrar mottagningen genom att ha telefonen till exempel i handen, fickan eller väskan.

God täckning
Här finns goda möjligheter att kunna ringa och surfa utomhus. Det kan även gå att ringa och surfa inomhus, särskilt om du står nära ett fönster och inte försämrar mottagningen genom att ha telefonen till exempel i handen, fickan eller väskan.

Mycket god täckning
Här kan du sannolikt ringa och surfa både utomhus och inomhus. Inomhustäckningen påverkas dock av vilken typ av väggar, fönster och dörrar byggnaden har samt var i byggnaden du befinner dig.

Här hade jag personligen kallat "mycket god täckning" för "godkänd täckning".
Sedan litar jag inte på kartorna oavsett då det inte överensstämmer med den verkligheten jag har upplevt.
Jag gjorde nog iofs misstaget att hålla mobilen i handen vid dessa tillfällen...

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Att det kan vara svårt att streama på tåget är inget jag stör mig på i någon större utsträckning och det var bara ett exempel.
Det är ju inte Norrland vi talar om utan i dessa områden bor ju faktiskt folk.
Att det inte fungerar i tunnlarna är ju knappast förvånande.
Menar du att det finns en ekonomisk aspekt i det hela? Hade jag aldrig trott.
Jag kan ju tillägga att jag personligen inte är direkt missnöjd över hur det fungerar idag.

Diskussionen handlade om hur bra täckning vi hade i landet. Att det existerar någon form av signal är som sagt ointressant om man inte kan nyttja den praktiskt.
Det är definitionen av "täckning" som jag inte gillar så jag tycker att det är lite ointressant när Telia säger att deras 5G-nät skall "täcka" 90 % av landets yta eller 99 % av befolkningen.

Telias beskrivning för deras nivåer:

Bastäckning
Här finns möjlighet att kunna ringa och surfa utomhus under förutsättning att du inte försämrar mottagningen genom att ha telefonen till exempel i handen, fickan eller väskan.

God täckning
Här finns goda möjligheter att kunna ringa och surfa utomhus. Det kan även gå att ringa och surfa inomhus, särskilt om du står nära ett fönster och inte försämrar mottagningen genom att ha telefonen till exempel i handen, fickan eller väskan.

Mycket god täckning
Här kan du sannolikt ringa och surfa både utomhus och inomhus. Inomhustäckningen påverkas dock av vilken typ av väggar, fönster och dörrar byggnaden har samt var i byggnaden du befinner dig.

Här hade jag personligen kallat "mycket god täckning" för "godkänd täckning".
Sedan litar jag inte på kartorna oavsett då det inte överensstämmer med den verkligheten jag har upplevt.
Jag gjorde nog iofs misstaget att hålla mobilen i handen vid dessa tillfällen...

Nej du måste hålla mobilen med en drake som flyger på minst 50 meters höjd

God täckning är inte alls rätt ord om det ’kan’ gå att ringa och surfa utomhus...

Permalänk
Hedersmedlem

*Otrevligt sidospår raderat*

Vänligen håll diskussionen på en trevlig och saklig nivå.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...