AIO tuber går framför grafikkortet, är det ett problem?

Permalänk

AIO tuber går framför grafikkortet, är det ett problem?

Jag håller på att bygga min nya dator (r9 5900x & rtx 3080 ) och har lite problematik då mitt moderkort gör att jag inte får plats med min AIO heatsink uppetill, och man ska ju ha tuberna nedåt om man har den där fram .

Dock hamnar tuberna då framför grafikkortet, som tur är nuddar den dock inte förutom lite på kanten.

Är det ett problem? Ska jag kanske flytta så tuberna går som här istället?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag hade vridit radiatorn 180 grader, så att slangarna går från toppen istället för botten.

26 minuter utbildning av Steve från Gamers Nexus

Vad slangarna sen går förbi för andra enheter gör obetydlig skillnad

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag hade vridit radiatorn 180 grader, så att slangarna går från toppen istället för botten.

26 minuter utbildning av Steve från Gamers Nexus

Vad slangarna sen går förbi för andra enheter gör obetydlig skillnad

Har du ens tittat på videon?
Där går han ju igenom att man inte skall göra så för att man inte skall få luftbubblor som cirkulerar i vattenblocket, vilket är dåligt sett till både kylprestanda och oljud.

@Ludde_12345
Kör du som du gör idag, finns inget som säger att det är dåligt för slangarna att ligga där, alternativ sätt dit något så de inte ligger dikt an mot kylaren.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Jag hade vridit radiatorn 180 grader, så att slangarna går från toppen istället för botten.

26 minuter utbildning av Steve från Gamers Nexus

Ja har sett den, och just därför jag satte den så eftersom han I videon visar upp ditt förslag som en dålig uppställning (runt 18 minuter)

Skrivet av Printscreen:

Vad slangarna sen går förbi för andra enheter gör obetydlig skillnad

Skönt att höra!

Permalänk
Medlem

Huvudsaken är att inte pumpen är den komponent som befinner sig överst (mot rummets tak).

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde_12345:

Jag håller på att bygga min nya dator (r9 5900x & rtx 3080 ) och har lite problematik då mitt moderkort gör att jag inte får plats med min AIO heatsink uppetill, och man ska ju ha tuberna nedåt om man har den där fram .https://i.imgur.com/v0QLa21.jpg Dock hamnar tuberna då framför grafikkortet, som tur är nuddar den dock inte förutom lite på kanten. https://i.imgur.com/YEqKMtt.jpgÄr det ett problem? Ska jag kanske flytta så tuberna går som här istället? https://i.imgur.com/LOlZlaq.jpg

Nej, det spelar ingen roll, du kan slappna av, tycker det ser bra ut

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Ingen fara, men åt andra hållet kan du dra rgb skräpkablarna lite bättre uppåt. Jobbigt att öndra nu dick, det där funkar bra

Permalänk

jag har monterat min radiator med slangarna i överkant och har varken problem med oljud eller kylning . Fungerar alldeles förträffligt.

https://i.imgur.com/isPkLP6.jpg

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest