Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ok, men Vargfjället, Kynnefjäll och Kroppefjäll då ?

Producerar de någonting på bördig åkermark? Är de del av Norrlands exploaterbara ekonomi? För det verkar ju som att expertpanelen på fullt allvar debatterar om vi kan gå ur unionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Eller så pratar han om robin hood skatten!?

Om jag tolkar det rätt så pröjsar jag till systemet (bor i Lund) eller gjorde iaf. 2015 (Kostnadsutjämning?), rätta mig om jag har fel!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

@cyklonen:

Som sagt flera gånger förr, slår man ut norrlands bidrag per capita till svensk ekonomi så vinner norrland enligt sägen. Vattenkraft, gruvor, stål, skog etc.

Jag vet inte alls om det stämmer, men det låter rimligt

https://www.regionfakta.com/Norrbottens-lan/Regional-ekonomi/...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Yonie:

Producerar de någonting på bördig åkermark? Är de del av Norrlands exploaterbara ekonomi? För det verkar ju som att expertpanelen på fullt allvar debatterar om vi kan gå ur unionen.

Bördig åkerermark och fjäll brukar sällan finnas på samma plats och inte ens de 3 fjällen jag räknade upp är särskilt lämpade för jordbruk men en gång i tiden vill man ju slutförvara atomsopor i Kynnefjäll och det hade väl kunnat räknas som en naturresurs, men fjällkramarna vann kampen.

https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4dda_Kynnefj%C3%A4ll

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ok, men Vargfjället, Kynnefjäll och Kroppefjäll då ?

Totalt okända fjäll. Var är de? Ligger de över trädgränsen? Killgissar att jag inte hade räknat in de till norr då retoriken tyder på att mitt argument ifrågasätts.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe det var nära jag sveptes med i statistikdebatten ovan ditt inlägg.

Låter som att sörmländska lobbyister var inblandade? De ville behålla alla resurser för sig själva, dessa gnidna flinthjärtan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@cyklonen:

Som sagt flera gånger förr, slår man ut norrlands bidrag per capita till svensk ekonomi så vinner norrland enligt sägen. Vattenkraft, gruvor, stål, skog etc.

Hela ditt resonemang bygger på den galna tanken att närhet innebär rättighet. Jag har växt upp en mil från landets största fiskkonservindustri, men jag hävdar ingen rätt till en del av den kakan. Just nu bor jag nån mil från Sveriges två största fordonstillverkningsanläggningar, men jag hävdar ingen rätt till en del av den kakan heller. Jag bor vid Sveriges, ja till och med Nordens, största hamn, men inte heller där anser jag att min fysiska närhet ger mig en större rätt till nyttan av den verksamheten.

Det är ett så tokigt sätt att tänka att man baxnar!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jämtland/Hälsingland och norrut. Skåne är Danmark.

Visa signatur

Moderkort: ASRock H61M- DGS, Processor: Intel i3 3225, Grafik: GTX 460SE, RAM 2x4 GB 1600MHz ddr3 , 1TB HDD Seagate Barracuda, 450W Antec VP450P PSU och en stor svart jävla låda.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av StaffSergeant:

Totalt okända fjäll. Var är de? Ligger de över trädgränsen? Killgissar att jag inte hade räknat in de till norr då retoriken tyder på att mitt argument ifrågasätts.

Västra Götaland, höjdmässigt är de under trädgränsen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

@cyklonen:

Som sagt flera gånger förr, slår man ut norrlands bidrag per capita till svensk ekonomi så vinner norrland enligt sägen. Vattenkraft, gruvor, stål, skog etc.

Jag vet inte alls om det stämmer, men det låter rimligt

https://www.regionfakta.com/Norrbottens-lan/Regional-ekonomi/...

Har aldrig motsatt mig det, däremot motsätter jag mig påståendet att det inte finns värdeförädlande verksamheter i SydSverige som generar pengar till Sverige, jobbar själv inom exportindustrin. Det jag intresserar mig för är dessa allmosor som SydSverige (Götaland är SydSverige enligt mig iaf) behöver för att klara sig det måste finnas någon kalkyl på hur pengaflödet från Norrland ser ut! Vi har diskuterat detta flera gånger på jobbet nämligen hur skulle Sverige se ut om man gjorde om alla landskap till självförsörjande stater?

Förövrigt har Skåne köpt in maskinen nu!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Västra Götaland, höjdmässigt är de under trädgränsen.

Ja då räknas de inte! haha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hela ditt resonemang bygger på den galna tanken att närhet innebär rättighet. Jag har växt upp en mil från landets största fiskkonservindustri, men jag hävdar ingen rätt till en del av den kakan. Just nu bor jag nån mil från Sveriges två största fordonstillverkningsanläggningar, men jag hävdar ingen rätt till en del av den kakan heller. Jag bor vid Sveriges, ja till och med Nordens, största hamn, men inte heller där anser jag att min fysiska närhet ger mig en större rätt till nyttan av den verksamheten.

Det är ett så tokigt sätt att tänka att man baxnar!

Inte mitt resonemang, bara byggde ut vad någon annan pratar om... jag tycker inte alls det resonemanget håller...

Edit: det kan dock semantisk argumenteras om ifall det är skillnad på saker man tar ur jorden, eller hur man brukar den, jämfört med en fabrik som tekniskt sett kan anläggas vart som helst där infrastrukturen räcker till.

Vattenkraften och gruvorna går ju inte att flytta till andra ställen så enkelt, samma med åkermarken och klimatet i skåne.

Inget av detta betyder ju dock att lokalbefolkningen har några rättigheter mot detta

Permalänk
Medlem

Men Norrland börjar fortfarande där Svealand slutar!

Edit: Glömde "slutar"!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Blir nästa fråga vart skåne börjar i fjollträsk eller?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Blir nästa fråga vart skåne börjar i fjollträsk eller?

Östdanmark sträcker väl sig upp mot dalälven norrut har jag för mig

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

Östdanmark sträcker väl sig upp mot dalälven norrut har jag för mig

1434 slogs vi mot danskar mellan Norrbo och Delsbo, platsen kallas numera Blodmyra för det beskrev hur det såg ut där. Platsen är i vart fall en bra bit norr om Dalälven men även om danskarna kom och "hälsade på" så långt norrut hade de ingen riktig kontroll över nått annat än det som idag är Sveriges sydligaste ände. Danskarna har ju också styrt över i princip hela västkusten av och till under medeltiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Osäker på Norrland men Skåne tar slut strax efter avfarten till Klippan där träden börjar har min åsikt alltid varigt.

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Musikälskare

Som skåning får jag säga att jag har dåligt med koll på de olika alternativen

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Malmö beter ju sig definitivt enligt de fördomar jag har om Stockholms förorter, så varför inte?

Malmö, Göteborg och andra glesbygdskommuner får Robin Hoodskatt från Stockholm

https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunala_utj%C3%A4mningssystem...

"Det kommunala utjämningssystemet grundar sig i rätten för samtliga svenska kommuner att ha möjligheten att tillhandahålla en likvärdig service för sina kommunmedborgare, oavsett förutsättningar. Det finns också för att kompensera kommuner vars investeringar för ökad produktion av kommunens näringsliv ger skatteintäkter som främst kommer andra ur boendesynpunkt mer attraktiva grannkommuner till godo.[3]

Systemet finansieras huvudsakligen av Stockholm och till en liten del direkt av kommunerna. Av totalt knappt 66 miljarder i bidrag till kommunerna under 2015 finansieras cirka 3,2 miljarder av kommunerna och cirka 63,7 miljarder av staten. Malmö är den kommun som får i särklass mest i det kommunala utjämningssystemet, cirka 4,4 miljarder (cirka 14 000 kr/inv) 2015, där ca 25 procent av kommunens samlade intäkter utgörs av kommunala utjämningsbidrag."

Så jag tycker du har rätt

Permalänk
Medlem

Och ändå så betalar boende i malmö in mer statlig skatt än vad kommunen får i bidrag ...
http://cornucopia.cornubot.se/2020/08/alla-kommuner-ar-plus-f...

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite onödigt att klanka ner på olika område.
Alla har positivt och negativ.
Norrland har fantastisk natur och känner mig lyckligt lottat att fått vandra där.
Malmö är super om man gillar spännande mat.
Göteborg är kanon för familjer och gillar att shoppa där.
Stockholm är party staden nummer ett, och har alltid haft vilda äventyr där.

Varigt runt i stort sett hela landet och kan säga gott om alla landskap, de få dåliga erfarenheterna är
bara otur och oftast mitt eget fel Sverige är fantastiskt.

En sann landskaps patriot hittar det positiva i sitt och försöker inte lyfta det genom att hitta fel på andra.
Skåning forever

Visa signatur

Asus X99-A i7-5820K GTX1060 men är typ P3 800MHz 256mb RAM 2xV2 12mb and Geforce3 Ti200 40Gb plus, Atari, Amiga, NES, SNES, SEGA and all the fun that make a retro geek happy :-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Norrland börjar där man inte klagar på kylan innan det är minst -20 grader kallt.

Nä man klagar när det är för varmt som nu, i Umeå iallafall, snön smölter och det blir vått och halkigt, -10 är lagomt så det inte är halkigt.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OSkar000:

Jag har ju hört om skåningen som skulle åka norrut, men han vände i Markaryd för att han tröttnat på Norrland...

O den här skåningen tog E6an när han skulle till Norrland och missade således Markaryd, men det kanske va tur för annars hade han kanske inte kommit hela vägen fram.

På tal om att tröttna, även om Småland är måttligt tråkigt är det ändå förhållandevis en kort sträcka jämfört med inlandsvägen (E45) som är tråkig från Dalarna tills man kommer till Hornavan.

Men Norrland börjar fortfarande norr om Halland's'såsen.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Efter Jönköping är väl rimligt att räkna Norrland. Sveriges gräns börjar strax runt Halmstad, resten är Danmark.

Permalänk
Medlem

I egenskap av Gävlebo har man iallafall vant sig vid att vara en paria.
Norrlänning enligt stockholmaren, sveing enligt sundsvallsbon, skåning enligt umebon och allmänt lite den som alltid blev vald sist när det var dags att dela upp fotbollslagen under skolrasten. 😄
Nåväl... något som iallafall står alltmer klart är att vi mer och mer börjar likna Stockholms nordligaste förort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nä man klagar när det är för varmt som nu, i Umeå iallafall, snön smölter och det blir vått och halkigt, -10 är lagomt så det inte är halkigt.

Så är det. Men dessa björklövare är aldrig nöjda

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

O den här skåningen tog E6an när han skulle till Norrland och missade således Markaryd, men det kanske va tur för annars hade han kanske inte kommit hela vägen fram.

På tal om att tröttna, även om Småland är måttligt tråkigt är det ändå förhållandevis en kort sträcka jämfört med inlandsvägen (E45) som är tråkig från Dalarna tills man kommer till Hornavan.

Men Norrland börjar fortfarande norr om Halland's'såsen.

Du får svänga av vid Slagnäs om du ska förbi Hornavan ;). E45 är fortsatt tråkig hela vägen upp annars.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Oväntat att tråden skulle spåra ur av "flashbackarna" som aldrig kan ta en tråd med humor utan att ondgöra sej om de eller dom, med hatet som ledstjärna

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothdeus:

I egenskap av Gävlebo har man iallafall vant sig vid att vara en paria.
Norrlänning enligt stockholmaren, sveing enligt sundsvallsbon, skåning enligt umebon och allmänt lite den som alltid blev vald sist när det var dags att dela upp fotbollslagen under skolrasten. 😄
Nåväl... något som iallafall står alltmer klart är att vi mer och mer börjar likna Stockholms nordligaste förort.

Jag trodde fjollträsk var gävles förort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Nä man klagar när det är för varmt som nu, i Umeå iallafall, snön smölter och det blir vått och halkigt, -10 är lagomt så det inte är halkigt.

Å här i s-vall så har vi ingen snö alls. Vilket är enligt mig ovanligt för den här tiden på året.

Värre och värre för varje år, må väl tilläggas. Men att inte ha någon snö alls dec 20. Är ovanligt.
Vi får oftast våran första snö runt början på december.

När jag var liten så hade vi redan snö i november.

Så ni är inte ensam om att klaga på att det är för varmt

Permalänk
Medlem

Försvarsmakten tycker Gävle är Norrland och Skutskär är i Sveland. Jag fick åka nattåg till A9 i Boden medans polaren fick flyga. Spenderade 23,2 dygn på nattåg ett år i slutet på 10:talet 😅

Visa signatur

System: Team Red