DLSS-fråga - blir kvalitén bättre över tid?

Permalänk
Medlem

DLSS-fråga - blir kvalitén bättre över tid?

Hej Sweclockers,

Dlss är ju en teknik med en prediktiv modell (ett CNN) som score:ar varje bildruta för att prediktera hur det bör se ut.
Modellen tränas på nvidias datacenter.

En modell bör ju bli bättre ju längre den tränas så hur funkar det i praktiken?

Är det när nvidia släpper ny drivrutin som det ”skickas med en nya modell” så att vi får bättre kvalitet (dvs färre fel) i ett specifikt spel? Eller tränas det fram till launch och sen får man det man får?

Någon som vet hur det funkar?

//Jacob

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Hej Sweclockers,

Dlss är ju en teknik med en prediktiv modell (ett CNN) som score:ar varje bildruta för att prediktera hur det bör se ut.
Modellen tränas på nvidias datacenter.

En modell bör ju bli bättre ju längre den tränas så hur funkar det i praktiken?

Är det när nvidia släpper ny drivrutin som det ”skickas med en nya modell” så att vi får bättre kvalitet (dvs färre fel) i ett specifikt spel? Eller tränas det fram till launch och sen får man det man får?

Någon som vet hur det funkar?

//Jacob

När Nvidia introducerade DLSS 2.0 vet jag att en av poängerna med detta var att de förenklat integrationsprocessen för nya spel bland annat genom att använda SAMMA nätverk.

"One Network For All Games - The original DLSS required training the AI network for each new game. DLSS 2.0 trains using non-game-specific content, delivering a generalized network that works across games. This means faster game integrations, and ultimately more DLSS games." -- https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/nvidia-dlss-2-0-a-b...

Jag vet ju dock inte hur detta faktiskt fungerar, särskilt då i kombination av vad som faktiskt krävs från båda håll för att DLSS ska lira i ett spel...
Men om det nu stämmer att det är en enda modell de tränar för DLSS 2.0 (till skillnad från DLSS 1.0 där väl allting gjordes spel för spel) så är ju det mycket rimligare att fortsätta att träna denna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nvidia uppdaterar DLSS tillsammans med drivrutinerna. Uppdateringen verkar ske 1-2 gånger per år. Se Wikipedia DLSS

Citat:

In April 2020, Nvidia advertised and shipped with driver version 445.75 an improved version of DLSS named DLSS 2.0, which was available for a few existing games including Control and Wolfenstein: Youngblood, and would be available later for upcoming games. This time Nvidia said that it used the Tensor Cores again, and that the AI did not need to be trained specifically on each game.[2][8]

A side effect of DLSS 2.0 is that it seems not to work very well with anti-aliasing techniques such as MSAA or TSAA, the performance being very negatively impacted if these techniques are enabled on top of DLSS.[9]

As of April 2020, DLSS 2.0 must still be included on a per-game basis by the game developers.

  1. DLSS 1.0 February 2019 First version, using AI and specifically trained for some specific games, including Battlefield V and Metro Exodus

  2. DLSS 2.0 (first iteration) August 2019 First 2.0 version, also referenced as version 1.9, using an approximated AI of the in-progress version 2.0 running on the CUDA shader cores and specifically adapted for Control

  3. DLSS 2.0 (second iteration) April 2020 Second 2.0 version, using Tensor Cores again and trained generically

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Nvidia uppdaterar DLSS tillsammans med drivrutinerna. Uppdateringen verkar ske 1-2 gånger per år. Se Wikipedia DLSS

Jag vet inte om man riktigt kan se någon eventuell trend baserat på den där listan...

Listan verkar ju i förenklad form vara:

  • 1.0, för specifika spel

  • 2.0 "prerelease", ny arkitektur men specifikt tränad för Control

  • 2.0, generisk version

Så vi har ju inga exempel där på regelbundna uppdateringar med förbättringar, jag får snarare känslan av att den där listan kommer ha 2.1 (som det snackas om nu) som nästa punkt.

Och då är väl frågan dels vad den där listan egentligen representerar, dvs om den ens svarar på TS fråga eller om den snarare representerar DLSS-teknologins versioner i stort, och dels om det faktiskt släpps regelbundna uppdateringar (egentligen då oberoende av vad den där listan säger).

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Okej, låter som att det har en generell modellstruktur med X antal layers, sen tränas nätverket för det specifika spelet, annars är det jäkligt skumt

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Okej, låter som att det har en generell modellstruktur med X antal layers, sen tränas nätverket för det specifika spelet, annars är det jäkligt skumt

De har gått ut och sagt att det inte är någon spelspecifik träning för DLSS 2.0+. Hur det fungerar har jag ingen aning om, har aldrig läst på om ML/DL.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av JacobMardfelt:

Okej, låter som att det har en generell modellstruktur med X antal layers, sen tränas nätverket för det specifika spelet, annars är det jäkligt skumt

https://www.anandtech.com/show/15648/nvidia-intros-dlss-20-ad... verkar läsvärt. Beskriver visserligen bara övergripande, men förklarar iaf lite vad upplägget är.

"The single biggest change here is of course the new generic neural network. Looking to remove the expensive per-game training and the many (many) problems that non-deterministic games presented in training, NVIDIA has moved to a single generic network for all games. This newer neural network is based on a fully synthetic training set rather than individual games, which in turn is fully deterministic, allowing NVIDIA to extensively train the new network in exactly fashion they need for it to iterate and improve over generations. According to NVIDIA, this new network is also faster to execute on the GPU as well, reducing the overhead from using DLSS to begin with."

...

"The catch to DLSS 2.0, however, is that this still requires game developer integration, and in a much different fashion. Because DLSS 2.0 relies on motion vectors to re-project the prior frame and best compute what the output image should look like, developers now need to provide those vectors to DLSS. As many developers are already doing some form of temporal AA in their games, this information is often available within the engine, and merely needs to be exposed to DLSS. None the less, it means that DLSS 2.0 still needs to be integrated on a per-game basis, even if the per-game training is gone. It is not a pure, end-of-chain post-processing solution like FXAA or combining image sharpening with upscaling."

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

https://www.anandtech.com/show/15648/nvidia-intros-dlss-20-ad... verkar läsvärt. Beskriver visserligen bara övergripande, men förklarar iaf lite vad upplägget är.

"The single biggest change here is of course the new generic neural network. Looking to remove the expensive per-game training and the many (many) problems that non-deterministic games presented in training, NVIDIA has moved to a single generic network for all games. This newer neural network is based on a fully synthetic training set rather than individual games, which in turn is fully deterministic, allowing NVIDIA to extensively train the new network in exactly fashion they need for it to iterate and improve over generations. According to NVIDIA, this new network is also faster to execute on the GPU as well, reducing the overhead from using DLSS to begin with."
...
"The catch to DLSS 2.0, however, is that this still requires game developer integration, and in a much different fashion. Because DLSS 2.0 relies on motion vectors to re-project the prior frame and best compute what the output image should look like, developers now need to provide those vectors to DLSS. As many developers are already doing some form of temporal AA in their games, this information is often available within the engine, and merely needs to be exposed to DLSS. None the less, it means that DLSS 2.0 still needs to be integrated on a per-game basis, even if the per-game training is gone. It is not a pure, end-of-chain post-processing solution like FXAA or combining image sharpening with upscaling."

Grymt!!

Visa signatur

Cpu: Ryzen 5800x3D, 32 GB, GPU: EVGA RTX 3060 TI Massa SSDs