USB-minne går ej att läsa, Prövat "allt"

Permalänk
Medlem

USB-minne går ej att läsa, Prövat "allt"

Den bara tvärdog. USB-porten känner av att minnet sätts in men systemet lyckas inte identifiera vare sig disk eller partition.

Har den döden dött eller finns det något sätt? Det är ett Kingston DataTraveler Micro 3.1, 16GB. Exakt samma sak hände även med ett Kingston DataTraveler 32gb

Undrar om det är Kingston som är problemet eller om det är något med mitt system som orsakar det här.

Googlat och testat det mesta men det verkar hopplöst. Syns heller inte på mac eller i Linux.

Disk Management:

DISKPART:

Permalänk
Medlem

du ska nog ta och prova ett recovery program och se om du hittar fragment eller data på minnet.
det finns ett gäng gratis program där ute. Hittar du merparten av filerna kvar är det troligtvis filsystemet som är korrupt. Men jag känner igen problemet -framförallt med Kingston stickor

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

du ska nog ta och prova ett recovery program och se om du hittar fragment eller data på minnet.
det finns ett gäng gratis program där ute. Hittar du merparten av filerna kvar är det troligtvis filsystemet som är korrupt. Men jag känner igen problemet -framförallt med Kingston stickor

Prövat det men inte ens recovery-programmen hittar driven..

Permalänk
Medlem

Det är lägsta nivåns flash som används i dem precis som i SD-minnen dvs. sämsta nivån sortering som inte går att sälja på annat sätt för högre pris.

skall du ha något som garanterar är bättre så blir det att titta efter liknande https://www.digikey.se/product-detail/en/atp-electronics-inc/... - dvs industri-grads USB som används boot-media för servrar etc.

och ja - du ser prislappen...

---

Ha aldrig orginaldata i ett enda ex på SD-minnen/USB-stickor och är det kamerabilder som läggs på SD så överför det till stabilare media så fort det är möjligt - har varit med om att bilder får grön linje och resten borta av bilden på bara 1 dygns liggetid med konsument-SD minne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Det är lägsta nivåns flash som används i dem precis som i SD-minnen dvs. sämsta nivån sortering som inte går att sälja på annat sätt för högre pris.

skall du ha något som garanterar är bättre så blir det att titta efter liknande https://www.digikey.se/product-detail/en/atp-electronics-inc/... - dvs industri-grads USB som används boot-media för servrar etc.

och ja - du ser prislappen...

---

Ha aldrig orginaldata i ett enda ex på SD-minnen/USB-stickor och är det kamerabilder som läggs på SD så överför det till stabilare media så fort det är möjligt - har varit med om att bilder får grön linje och resten borta av bilden på bara 1 dygns liggetid med konsument-SD minne.

Mkt klokt råd!

Detta har faktiskt aldrig någonsin hänt mig tidigare trots många "snik"-stickor. Antagligen en kombination av tur och måttligt användande av Kingston kanske..