Permalänk
Medlem

Två routrar i följd för VPN?

Hej,

Jag bytte precis till Comhem som bredbandsleverantör. Som jag förstått det går det inte att sätta upp en VPN på deras egna modem/router och det går inte heller att byta ut modemet då det behövs för att "godkänna" uppkopplingen.

Nu till min fråga;
Kan jag koppla två routrar i följd?
Tre hål i väggen - till -> Comhems C3 -följt av en-> Asus RT-AC87U och köra VPN på den sistnämnda?
Eller hur bör jag göra?

"Drömmen" vore att kunna välja vilka enheter som då får VPN-koppling baserat på vilken router de kopplar mot.
Är det möjligt?

Är en total nybörjare på området och tar tacksamt mot all hjälp.

Permalänk

Comhems router går att brygga utan problem, sen använder du din asus som router och kör vpn på den om du vill.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NossliN:

Hej,

Jag bytte precis till Comhem som bredbandsleverantör. Som jag förstått det går det inte att sätta upp en VPN på deras egna modem/router och det går inte heller att byta ut modemet då det behövs för att "godkänna" uppkopplingen.

Nu till min fråga;
Kan jag koppla två routrar i följd?
Tre hål i väggen - till -> Comhems C3 -följt av en-> Asus RT-AC87U och köra VPN på den sistnämnda?
Eller hur bör jag göra?

"Drömmen" vore att kunna välja vilka enheter som då får VPN-koppling baserat på vilken router de kopplar mot.
Är det möjligt?

Är en total nybörjare på området och tar tacksamt mot all hjälp.

Placerar du din Asus bakom Comhemroutern utan att brygga den senare så kan du få precis det du frågar om. Anslutning via VPN om du kopplar till Asus och anslutning utan VPN om du kopplar via Comhems router.

Normalt är det ju inte att rekommendera att köra NAT på NAT, dvs två routers efter varandra, men iomed att du kör allt över VPN på din Asus så spelar den delen ingen roll.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Placerar du din Asus bakom Comhemroutern utan att brygga den senare så kan du få precis det du frågar om. Anslutning via VPN om du kopplar till Asus och anslutning utan VPN om du kopplar via Comhems router.

Normalt är det ju inte att rekommendera att köra NAT på NAT, dvs två routers efter varandra, men iomed att du kör allt över VPN på din Asus så spelar den delen ingen roll.

Så för att förtydliga för mig själv.

Väggkoppling > Comhems router (utan att justera några inställningar, eller?) > Asus Router med VPN.
Alla enheter som kopplar upp mot Asus hamnar bakom VPN utan att det finns några krockar i Comhem-routern? Övriga enheter som inte behöver vara bakom VPN kan fortsätta koppla upp mot Comhems router?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NossliN:

Så för att förtydliga för mig själv.

Väggkoppling > Comhems router (utan att justera några inställningar, eller?) > Asus Router med VPN.
Alla enheter som kopplar upp mot Asus hamnar bakom VPN utan att det finns några krockar i Comhem-routern? Övriga enheter som inte behöver vara bakom VPN kan fortsätta koppla upp mot Comhems router?

Precis. Dock så hade jag sett till att de inte har samma nrserie, dvs så att det ena nätet heter 192.168.1.x och det andra 192.168.2.x.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Precis. Dock så hade jag sett till att de inte har samma nrserie, dvs så att det ena nätet heter 192.168.1.x och det andra 192.168.2.x.

Comhem ligger på 192.168.0.x och Asus på 192.168.1.x, men jag får "This site can’t be reached – 192.168.1.1 refused to connect."

Jag har kopplat Port 1 till Port 1 mellan routrarna. Kunde nå Asus-routern för att köra deras setup och valde "Access Point", men nu kommer jag inte åt den för att göra resten av inställningarna.

Vad är det jag gjort fel? Som sagt, 100% okunnig - ber om ursäkt för ev. dumma frågor.

Permalänk
Hedersmedlem

Du måste koppla till WAN på Asusen. Och den ska vara inställd som router.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Aldrig rört en Comhemrouter så kan inte ge klara instruktioner.

Men jag hade satt upp det typ såhär:
1. Om det går att skapa flera fysiska nätverk i routerns gränssnitt sätt Nät1 (comhemnätet) på 192.168.0.x 255.255.x.x
Sätt Nät2 (Asusnätet) på 192.168.1.1 255.255.255.252 (Stäng av DHCP), sätt fast adress på Asusens WAN 192.168.1.2

2. Går det inte att skapa fler än 1 nät på Comhemroutern, skapa en dhcp pool, exempelvis 192.168.0.2-100 där comhemroutern ligger på 192.168.0.1 och sätt sedan Asusroutern på en fast adress utanför spannet, exempelvis 192.168.0.254

Edit: Ändringar pga siffermissar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alternative:

Aldrig rört en Comhemrouter så kan inte ge klara instruktioner.

Men jag hade satt upp det typ såhär:
1. Om det går att skapa flera fysiska nätverk i routerns gränssnitt sätt Nät1 (comhemnätet) på 192.168.0.x 255.255.x.x
Sätt Nät2 (Asusnätet) på 192.168.1.1 255.255.255.252 (Stäng av DHCP), sätt fast adress på Asusens WAN 192.168.1.2

2. Går det inte att skapa fler än 1 nät på Comhemroutern, skapa en dhcp pool, exempelvis 192.168.0.2-100 där comhemroutern ligger på 192.168.0.1 och sätt sedan Asusroutern på en fast adress utanför spannet, exempelvis 192.168.0.254

Edit: Ändringar pga siffermissar

Då blir Asusen en accesspunkt och man kommer aldrig att utnyttja dess vpn.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Då blir Asusen en accesspunkt och man kommer aldrig att utnyttja dess vpn.

Hur blir detta en accesspunkt menar du? Asusen blir en klient till Comhemroutern med en fast adress.
Det är enda skillnaden mot att låta Asusen ta en adress från DHCP.
Fortfarande NAT på NAT. Asusenroutern ska fortfarade ha DHCP igång.

Permalänk
Inaktiv

Det ska inte vara några problem, men du måste se till att de inte kör på samma ip-adresser som flera nämnt ovan.

Kör t.ex följande config på Asus-routern: 10.0.0.x
Och ha kvar det du hade på Comhem-routern, 192.168.0.x

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar. Nollställde routern och började om.

Följde instruktionerna under denna artikeln, vilket var busenkelt;
https://www.vpnuniversity.com/routers/setup-two-routers-with-...

För att koppla upp mot VPN på min Asus-router följde jag de här stegen;
https://support.nordvpn.com/Connectivity/Router/1047410562/Ho...