Permalänk
Medlem

Serverdator till spel

Hej!
Tänkte jag skulle hjälpa kompisen med att få fram lite information till bra hårdvara till en billig server dator, då min kunskap är väldigt bristande inom detta så tänkte jag göra en tråd här istället!

Spelen som det främst rör sig om är Space Engineers och Minecraft, samt servern är egentligen bara uppe internt inom en lite gemenskapskrets så det kommer aldrig röra sig om mer än tio personer på den.

Chassi, nätagg och hårddisk finns redan, så det är väl främst moderkort och processor jag behöver hjälp med att plocka fram.

Budget är inget heller som är spikat i något, men att få fram något billigt alternativ för omkring 4000 och något upp till 8000 hade varit trevligt så man har lite valmöjligheter. Skulle cpun ej ha integrerad grafik så måste det också tas i åtanke att vi då behöver ett billigt grafikkort i budgeten.

Väldigt tacksam för all hjälp!

Mvh

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

är den itx, matx eller atx

ATX bygge: www.prisjakt.nu/list/dator-till-en-ny-person--l4123990

Permalänk
Medlem
Skrivet av 32 Sängar:

är den itx, matx eller atx

Det är ett ATX chassi

Såg du länkade ett alternativ där. Såg du hade en gpu för 2600kr där, kommer det göra någon skillnad att ha den i en server dator om man jämför mot någon billig gpu som bara är där för att rendera en bild på skärmen och inte direkt driva något?

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 32 Sängar:

En fyrkärnig 3100 lämpar sig mycket dåligt för en server. Bättre då att antingen köpa begagnat, exempelvis Xeon (som har fördelen med integrerad grafik) eller första generationen ryzen där man får väldigt mycket för pengarna. Om budget tillåter borde det även gå att hitta 3700X eller liknande för mindre pengar nu när de flesta uppgraderar.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

En fyrkärnig 3100 lämpar sig mycket dåligt för en server. Bättre då att antingen köpa begagnat, exempelvis Xeon (som har fördelen med integrerad grafik) eller första generationen ryzen där man får väldigt mycket för pengarna. Om budget tillåter borde det även gå att hitta 3700X eller liknande för mindre pengar nu när de flesta uppgraderar.

Den är ju dock 4C/8T så bör ju funka kan jag tycka. Kollar man begagnade Xeon så är dom ju också oftast 4C/8T.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Skrivet av jerkaaaa:

Det är ett ATX chassi

Såg du länkade ett alternativ där. Såg du hade en gpu för 2600kr där, kommer det göra någon skillnad att ha den i en server dator om man jämför mot någon billig gpu som bara är där för att rendera en bild på skärmen och inte direkt driva något?

du sa att den också var för spel så jag tänkte att man får en bättre uplevelse så

Permalänk
Medlem
Skrivet av 32 Sängar:

du sa att den också var för spel så jag tänkte att man får en bättre uplevelse så

Oj ett missförstånd där! Nee det ska inte spelas på den, den ska enbart driva servrar för spel

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Den är ju dock 4C/8T så bör ju funka kan jag tycka. Kollar man begagnade Xeon så är dom ju också oftast 4C/8T.

Fast det går ju att få både 6/12 och 8/16 i för ungefär samma pris som 3100 och moderkort. Visst, det är DDR3 och lite äldre grejer i många fall men det ger ju större möjligheter. Sen om den dessutom inte ska vara publik blir ju säkerhet ett mindre problem.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Tittade lite i marknaden och såg t.ex begagnade server datorer med dubbla äldre xeon cpuer. Lönar det sig att ha dubbla när man driver en spelserver eller är det enbart om man driver flera samtidigt? (Tillägger också att det drivs också bara en spelserver i taget är tanken)

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Efter en något för snabb Googling..

Space Engineers och Minecraft servrar använder få kärnor/cores.
Det betyder att det är bättre att leta efter en CPU med få snabba kärnor än många. Minst 4 dock..
RAM är även att prioritera..

Konkreta exempel på hårdvara låter jag övriga forummedlemmar fylla på med..

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Efter en något för snabb Googling..

Space Engineers och Minecraft servrar använder få kärnor/cores.
Det betyder att det är bättre att leta efter en CPU med få snabba kärnor än många. Minst 4 dock..
RAM är även att prioritera..

Konkreta exempel på hårdvara låter jag övriga forummedlemmar fylla på med..

Precis, för Minecraft server specifikt är Intel att föredra. Xeons brukar vara slöare än vanliga konsument-CPU för den delen också.
Om SE har samma systemkrav så är en persondator (typ några år gammal XXXXK processor från Intel) att föredra. Ska den hosta andra servrar också kanske Xeon eller en nyare AMD bättre (Ryzen 3000/5000 serien).

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

Tittade lite i marknaden och såg t.ex begagnade server datorer med dubbla äldre xeon cpuer. Lönar det sig att ha dubbla när man driver en spelserver eller är det enbart om man driver flera samtidigt? (Tillägger också att det drivs också bara en spelserver i taget är tanken)

Har själv server med dubbla Xeon processorer som jag bland annat driver en minecraft server på. Det är förmodligen overkill för ditt usecase och som tidigare tagits upp är minecraft mindre bra på att använda flera kärnor. Det ska dock vara sagt att jag upplevt att min server varit mer stabil när jag allokerat fler kärnor och att mojang dessutom arbetat för att optimera kärnanvändandet bättre.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Jag har en Inte NUC5i3 med 8Gb minne som jag kör Minecraft server på. 2 stycken servar tom. Blir det mer än 15 online brukar det starta att lagga lite marginellt.

Jag kör Ubuntu Linux med Docker på denna. Både Space Engineers samt Minecraft har färdiga containers för detta så det är busenkelt att installera och uppdatera. Öppna din router sen så kan man ansluta externt.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem

Har du läst rekommendationerna för bägge spel?
https://www.spaceengineersgame.com/dedicated-servers.html
https://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements

Som du kan se är kraven inte speciellt höga för spelare omkring 10.

Vad är det för hårddisk/nätagg ni har liggande? Du nämnde inte RAM, så antar ni ska ha CPU, RAM, MOBO.

Jag är säker detta räcker till erat ändamål.
CPU: https://www.komplett.se/product/1155672/datorutrustning/dator...
MOBO: https://www.komplett.se/product/1161229/datorutrustning/dator...
RAM: https://www.komplett.se/product/1165547/datorutrustning/dator...

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fornis:

Har du läst rekommendationerna för bägge spel?
https://www.spaceengineersgame.com/dedicated-servers.html
https://minecraft.gamepedia.com/Server/Requirements

Som du kan se är kraven inte speciellt höga för spelare omkring 10.

Vad är det för hårddisk/nätagg ni har liggande? Du nämnde inte RAM, så antar ni ska ha CPU, RAM, MOBO.

Jag är säker detta räcker till erat ändamål.
CPU: https://www.komplett.se/product/1155672/datorutrustning/dator...
MOBO: https://www.komplett.se/product/1161229/datorutrustning/dator...
RAM: https://www.komplett.se/product/1165547/datorutrustning/dator...

Mvh

I dagsläget sitter vi på en 3570k cpu och 16gb ram, ram bör ju bli aktuellt då det är ddr3 i den idag.

Kom in lite på andra tankevägar, OS vi använder är win10 home, vilket inte ska vara det bästa att driva en server på enligt min vetskap. Kommer prestandan öka märkvärt om man bara byter över till linux där?

Anledningen till uppgradering är ju att vi känner att det börja lagga när vi börja få upp saker i servern. Är det något annat än cpun som verkar vara flaskhalsen kan man ju kolla på det istället, men är nog lämpligt att ha en med fler threads ändå kan jag tänka?

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerkaaaa:

I dagsläget sitter vi på en 3570k cpu och 16gb ram, ram bör ju bli aktuellt då det är ddr3 i den idag.

Kom in lite på andra tankevägar, OS vi använder är win10 home, vilket inte ska vara det bästa att driva en server på enligt min vetskap. Kommer prestandan öka märkvärt om man bara byter över till linux där?

Anledningen till uppgradering är ju att vi känner att det börja lagga när vi börja få upp saker i servern. Är det något annat än cpun som verkar vara flaskhalsen kan man ju kolla på det istället, men är nog lämpligt att ha en med fler threads ändå kan jag tänka?

Utan att veta något om just dina specifika spel och applikationer, så bör du ta reda på om din server ens kan dra nytta av flera kärnor på det sättet.

Det du kan göra för att själva kolla det är att kolla hur CPU-belastningen ser ut när servern börjar gå segt, är det en kärna som går i taket eller är det alla?

Detta gör du så här (från servern).

1. Tryck Ctrl+Alt+Delete
2. Starta Aktivitetshanteraren
3. Gå till fliken Prestanda
4. Se till att det är CPU valt till vänster.
5. Högerklicka på CPU-grafen, gå till Ändra graf till och välj Logiska Processorer.
6. Du får då upp en graf per logisk kärna. I ditt fall så har du en i5-3570K som har 4 kärnor och ingen hyperthreading, och därmed bara 4 grafer, som visar belastning över tid (senaste 6 sekunderna)

Går alla fyra graferna i topp samtidigt så kan du eventuellt vinna på flera CPU-kärnor, annars är det snarare snabbare entrådsprestanda du är ute efter. Att i det läget köpa en Xeon med många kärnor, men med låg klockfrekvens, kommer inte lösa dina problem.

Är det bara en graf som går i topp åt gången, eller om CPU-grafen inte går i toppen alls, så är det något annat som är flaskhalsen.

Eftersom detta är en överklockningsvar i5-3570K, bör det finnas en del att hämta på överklockning om du inte redan gjort det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerkaaaa:

I dagsläget sitter vi på en 3570k cpu och 16gb ram, ram bör ju bli aktuellt då det är ddr3 i den idag.

Kom in lite på andra tankevägar, OS vi använder är win10 home, vilket inte ska vara det bästa att driva en server på enligt min vetskap. Kommer prestandan öka märkvärt om man bara byter över till linux där?

Anledningen till uppgradering är ju att vi känner att det börja lagga när vi börja få upp saker i servern. Är det något annat än cpun som verkar vara flaskhalsen kan man ju kolla på det istället, men är nog lämpligt att ha en med fler threads ändå kan jag tänka?

Har du tittat i "aktivetshanteraren" när känner av lagget? Där kan man få en rätt bra bild på om det är CPU/RAM/DISK som går i taket. Har ni ingen SSD idag skulle jag helt klart rekommendera det också.

Linux skapar betydligt mindre "overhead" än Windows gör, så det skulle jag helt klart hellre köra.

4 Trådar borde räcka, min rekommendation håller er på omkring 4000 tysen i alla fall. Så kan ni använda resterande 4000 på systembolaget.

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag gjorde precis lite snabba test inne i minecraft samtidigt som jag övervakade prestandan. Nu laddade jag ju bara upp nya chunks visserligen men cpun verkade inte ta speciellt stor smäll utav det. Så vad jag får ut utav detta verkar det ju faktiskt vara Ramet som är flaskhalsen. Ska hålla koll på aktivitetshanteraren där! Tackar för all hjälp! Pratar med server ägaren senare idag så får vi se vad som beslutas, vi får hoppas att någon själ där ute får hjälp utav era köpråd iaf!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jerkaaaa:

Jag gjorde precis lite snabba test inne i minecraft samtidigt som jag övervakade prestandan. Nu laddade jag ju bara upp nya chunks visserligen men cpun verkade inte ta speciellt stor smäll utav det. Så vad jag får ut utav detta verkar det ju faktiskt vara Ramet som är flaskhalsen. Ska hålla koll på aktivitetshanteraren där! Tackar för all hjälp! Pratar med server ägaren senare idag så får vi se vad som beslutas, vi får hoppas att någon själ där ute får hjälp utav era köpråd iaf!

Var försiktig med att dra den slutsatsen, RAM-förbrukning brukar ligga i topp eftersom Windows t.ex. cachar tidigare inlästa filer i RAM för att öka prestandan.

Ska du titta på RAM bör du kolla under resursövervakaren, och kolla under fliken Minne. Kolla där hur mycket minne som används till olika saker, och kolla även på om du får många hårda fel (förenklat: tillfällen då datorn måste läsa från växlingsfil eftersom det den vill ha inte finns i minne) per sekund. Har du många hårda fel så kan med RAM förbättra din prestanda, annars så kvittar det.

(Det är för övrigt helt normalt att ha "hårda fel" när man byter mellan program, även om man har mycket RAM. Jag har 32 GB i min dator, hälften är ledigt, och får ändå hårda fel, så den grafen är lite svårtolkad.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Var försiktig med att dra den slutsatsen, RAM-förbrukning brukar ligga i topp eftersom Windows t.ex. cachar tidigare inlästa filer i RAM för att öka prestandan.

Ska du titta på RAM bör du kolla under resursövervakaren, och kolla under fliken Minne. Kolla där hur mycket minne som används till olika saker, och kolla även på om du får många hårda fel (förenklat: tillfällen då datorn måste läsa från växlingsfil eftersom det den vill ha inte finns i minne) per sekund. Har du många hårda fel så kan med RAM förbättra din prestanda, annars så kvittar det.

Noterat!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk
Medlem

Det finns ju även två servrar att välja mellan för Minecraft. Bedrock eller Java. Har läst att Bedrock kan vara mer resurssnål.

Visa signatur

Freddan

Permalänk
Medlem
Skrivet av planet4:

Det finns ju även två servrar att välja mellan för Minecraft. Bedrock eller Java. Har läst att Bedrock kan vara mer resurssnål.

Helt rätt, däremot så är det moddarna som gör minecraft för oss och bedrock är inte alls like bra för det ändamålet dessvärre!

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!