Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Medlem

Min S7 hade blivit tappad en gång för mycket och börjat släppa lite på ena hörnet av fronten, så IP-skyddet är sabbat delvis och det ser rätt fult ut med luftspalten runt högtalaren.

Jag tänkte då vänta på S21, men är glad att jag inte gjorde det nu. Jag lyckades istället få tag i en S20 4G några dagar efter "Black Week".

Både S20 och S21 är dock i största laget så det är synd att inte S10e var nedsatt då, för då hade jag tagit en sån istället.
Min S20 ligger ju inte bekvämt i en normal jeansficka, utan den sticker ut lite och man får lägga dne lite snett om man ska sätta sig på golvet och leka med pojken t.ex. Dessutom är den stor nog att ramla ur mina luvtröjfickor lättare än min S7 gjorde.

Frun skaffade en S10e akut efter sommaren då hennes S7s batteri svullnade upp och puttade isär fronten på mobilen. Den är lika stor som våra gamla S7or och ligger perfekt i handen och fickor.

Jag förstår ju att man inte kan få in alla nya funktioner och kameror på hur liten yta som helst, men jag hade hellre offrat lite batteri eller kamera för att få ned storleken en cm till på höjden.
Det handlar ju inte bara om att få större skärm på de större mobilerna, för er som klagar på att man inte kan få samma kameror i grundmodellen, utan platsen används ju till just fler och större linser/kameramoduler, större batteri m.m.

Jag saknar inte hörlursuttaget dock, eftersom jag fick bluetooth-hörlurar i födelsedagspresent i september och det är såpass smidigt att slippa kabeltrassel, även om man får en extra sak att ladda, men det är ju en bonus att S10e hade det kvar.

Välvda kanter är skräp, tycker jag, så det är tur att S20 hade dem något nedtonade mot äldre Edge-varianter åtminstone, men där var S10e också bättre.

Jag saknar även en svart variant av grundmodellerna, men den grå S20n fick duga. Pastellblå (cloud...) och rosa hade jag inte orkat med, även om jag har fodral runt hela mobilen.

SD-kortplats däremot är ett krav, just för den lilla chansen att mobilen går sönder så man inte kommer åt internminnet och inte har hunnit göra backup på alla de senaste korten och filmerna m.m. Jag har redan råkat ut för black screen of death på min S4 mini och nu sist vår S4 som var reservmobil hemma. Då var det tur att allt viktigt låg på SD-kortet, så det bara var att flytta över till nya reservmobilen.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Kanske börjar bli dags att uppgradera från min Nokia 3310 nu då...

Neeeeej! Sämsta beslutet ever!

Permalänk
Skrivet av loevet:

Den här nyheten är ordinarie bevakning som vi skulle gjort även utan samarbetet med Samsung. Samsung har inte fått säga till om innehållet i nyheten, och boxen i slutet på artikeln är det enda som skiljer den från nyheten vi ändå hade skrivit i vanliga fall. Sponsormärkningen finns både på framsidan, i toppen i artikeln och i kampanjboxen i slutet på artikeln. Hur tycker du att vi skulle gjort det tydligare?

Vad i innehållet är det då som är sponsrat? Väldigt märkligt sätt att blanda redaktionellt innehåll och reklam. Det är inte såhär som s.k. "native advertising" brukar göras.

Artiklar av det här slaget på SweClockers kommer jag sannolikt inte att läsa i framtiden då jag inte kan veta från vem innehållet egentligen kommer. Det är väl ok att ha rena reklamartiklar men då bör de markeras mycket tydligare som sådana samt att innehållet entydigt bör komma från annonsören.

Permalänk
Avstängd

Hörlursutgång?
SD-kortplats?

Har Samsung gjort samma med S-telefonerna som med A, att seriekoda komponenterna så även om man reparerar telefonen med identisk komponent så vägrar telefonen att det skall fungera ändå? Något som aktiverades via en mjukvaruuppdatering. Alltså en medveten spärr precis som Apple gjorde med skärmar i bärbara datorer så ljusstyrkeunktionen slutade fungera. Apple-stilen, allt för att jävlas med sina kunder?

Vad är det dessa 10000-15000 kr-telefoner erbjuder som 5000 kr-telefoner inte har? Enda jag kan komma på är bättre kameror men är det värt dom pengarna?

Varför kopierar alla konkurrenter till Apple allt dåligt dom gör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Vad i innehållet är det då som är sponsrat? Väldigt märkligt sätt att blanda redaktionellt innehåll och reklam. Det är inte såhär som s.k. "native advertising" brukar göras.

Artiklar av det här slaget på SweClockers kommer jag sannolikt inte att läsa i framtiden då jag inte kan veta från vem innehållet egentligen kommer. Det är väl ok att ha rena reklamartiklar men då bör de markeras mycket tydligare som sådana samt att innehållet entydigt bör komma från annonsören.

Förstår verkligen inte personer som tänker såhär.
Så länge innehållet är fakta baserat med tekniska spec och funktioner spelar det väl ingen som helst roll om de är sponsrat eller inte.

En teknisk nyhet är en teknisk nyhet.
Försöker de pusha det med egna lovord om att detta är bästa produkten sedan skivat bröd, okej då kan jag köpa det.

Sen är du och andra likasinnade så klart fria och läsa vad ni vill.
Personligen läser jag det jag är intresserad av, sen om det är sponsrat eller inte skiter jag fullständigt i då det inte påverkar nyheten i sig det minsta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag var lite skeptisk först när Apple valde att inte skicka med laddaren men nu kan jag nog tycka någonstans att alla tillverkare bör sluta med det. Ingen behöver ha 13 olika nättuttag till USB hemma och vid det här laget har de flesta det. Svårt att tänka mig någon idag som går och köper t ex en iPhone 12 som inte har minst 3 sådana "klumpar" hemma.

Borde skicka med hörlurar! Vilket konsumenten faktiskt har stort behov av.

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Jag har redan råkat ut för black screen of death på min S4 mini och nu sist vår S4 som var reservmobil hemma. Då var det tur att allt viktigt låg på SD-kortet, så det bara var att flytta över till nya reservmobilen.

Samma sak hände mig med just S4 mini, där SD-kortet blev min räddning.

Var nära på att skaffa mig en Samsung S10e när jag såg den för under 5000:- i julas, men sitter istället med en iPhone 12 mini 128GB nu.

Har för övrigt ett USB-minne (Sandisk iXpand 64GB) för att lätt och snabbt flytta bilder och filmer från telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bigpapabear:

Låt kunden välja gör ett litet prisavdrag om man inte vill ha.

Borde gälla för processorerna också, låt oss välja. Och det är därför det inte blir någon Samsung detta år. Får väl hoppas att Xiaomi 11 har stöd för våra 5g nät, svårt att slå det priset!

https://www.giztop.com/xiaomi-mi-11-5g.html

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ekorrism:

Min P30 pro kan inte ersätta min 5D mark 3 helt ärligt. P30 pro är sjukt horribel kamera och jag valde den tex just för KAMERAN... Men jag har nog aldrig blivit så blåst på en kamera någonsin.. Även i Pro läget är den horribel.. Duger absolut till Facebook / Instagram / Snapchat osv.. Men inte mycket mer skulle jag säga.

Va kosta din mark3 ny....

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stank:

Hörlursutgång?
SD-kortplats?

Har Samsung gjort samma med S-telefonerna som med A, att seriekoda komponenterna så även om man reparerar telefonen med identisk komponent så vägrar telefonen att det skall fungera ändå? Något som aktiverades via en mjukvaruuppdatering. Alltså en medveten spärr precis som Apple gjorde med skärmar i bärbara datorer så ljusstyrkeunktionen slutade fungera. Apple-stilen, allt för att jävlas med sina kunder?

Vad är det dessa 10000-15000 kr-telefoner erbjuder som 5000 kr-telefoner inte har? Enda jag kan komma på är bättre kameror men är det värt dom pengarna?

Varför kopierar alla konkurrenter till Apple allt dåligt dom gör?

Hörlursutgång: Nej
SD-kortsplats: Nej

Angående kostnaden för telefonen så tycker jag Comviq har ett väldigt bra erbjudande just nu. 200:-/mån med 24 månaders bindningstid för telefonen och sedan vilket abonnemang ni vill ha. Det gör att telefonen i sej bara kostar 4800:- vilket är ett väldigt bra pris

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Förstår verkligen inte personer som tänker såhär.
Så länge innehållet är fakta baserat med tekniska spec och funktioner spelar det väl ingen som helst roll om de är sponsrat eller inte.

En teknisk nyhet är en teknisk nyhet.
Försöker de pusha det med egna lovord om att detta är bästa produkten sedan skivat bröd, okej då kan jag köpa det.

Sen är du och andra likasinnade så klart fria och läsa vad ni vill.
Personligen läser jag det jag är intresserad av, sen om det är sponsrat eller inte skiter jag fullständigt i då det inte påverkar nyheten i sig det minsta.

Om det bara är tekniska specs som ska presenteras, varför då göra en artikel alls. Då kan den som är intresserad bara gå till Samsungs hemsidor och kolla. En redaktionell artikel bör tillföra något utöver ett produktblad. T.ex. jämförelser med äldre modeller eller andra tillverkare, eventuella problem med den nya eller äldre modeller (som nu kan vara rättade). En artikel såsom denna om SG21 är i bästa fall meningslös och i sämsta fall opålitlig, då vi kan utgå från att Samsung inte skulle vara med och betala för den ifall den tog upp nånting negativt.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av 14ccKemiskt:

Om det bara är tekniska specs som ska presenteras, varför då göra en artikel alls. Då kan den som är intresserad bara gå till Samsungs hemsidor och kolla. En redaktionell artikel bör tillföra något utöver ett produktblad. T.ex. jämförelser med äldre modeller eller andra tillverkare, eventuella problem med den nya eller äldre modeller (som nu kan vara rättade). En artikel såsom denna om SG21 är i bästa fall meningslös och i sämsta fall opålitlig, då vi kan utgå från att Samsung inte skulle vara med och betala för den ifall den tog upp nånting negativt.

Skapa en tråd i feedbackforumet eller skicka PM till mig så kan vi fortsätta diskussionen om sponsorskap, så får denna tråd fortsatt handla om telefonen Galaxy S21.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Om det bara är tekniska specs som ska presenteras, varför då göra en artikel alls. Då kan den som är intresserad bara gå till Samsungs hemsidor och kolla. En redaktionell artikel bör tillföra något utöver ett produktblad. T.ex. jämförelser med äldre modeller eller andra tillverkare, eventuella problem med den nya eller äldre modeller (som nu kan vara rättade). En artikel såsom denna om SG21 är i bästa fall meningslös och i sämsta fall opålitlig, då vi kan utgå från att Samsung inte skulle vara med och betala för den ifall den tog upp nånting negativt.

För folk kanske inte orkar gå in på 500 olika tillverkares hemsidor för att försöka hitta alla nyheter.

En tekniksida samlar alla tekniknyheter på 1 sida, det är precis därför man är på sådana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Gillar designen, får intrycket att baksidan inte tar till sig massa fingeravtryck enkelt

Tycker man den är dyr så är nog Xiaomi 11 mycket mer prisvärd.

Xiaomi 11 verkar lovande bara 4 och 5 g banden stöds (plus laddare skickas med separat)! Stor mobil Xiaomi, liten mobil Iphone mini.
5G: Sub6G: n1/n3/n28a/n41/n77/n78/n79
4G: FDD-LTE: B1/B2/B3/B4/B5/B7/B8/B12/B17/B18/B19/B20/B26/B28A

Missade info!
Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samma sak hände mig med just S4 mini, där SD-kortet blev min räddning.

Var nära på att skaffa mig en Samsung S10e när jag såg den för under 5000:- i julas, men sitter istället med en iPhone 12 mini 128GB nu.

Har för övrigt ett USB-minne (Sandisk iXpand 64GB) för att lätt och snabbt flytta bilder och filmer från telefonen.

Ah, vi har iPhone som policy på jobbet för "kontorsfolket", men just att man behövde ha iTunes för överföring är en anledning till att vi kört Android på underhållsavdelningen och ute i produktionen. Men det är klart, har man ett USB-minne som mellanlagring så skulle det ju kunna fungera. Vi har en del gamla NT4-datorer som man ibland snabbt vill föra över filer från och maila eller spara på nätverket. Då är det smidigt att mobilen dyker upp som masslagring i utforskaren bara.

USB-minne får jag fundera på då, eftersom min gamla A3 2017 fått en spricka i skärmen och jag kan välja på en ny iPhone SE 2020 eller försöka hitta en Android som "inte kostar så mycket". Jag föreslog S10e, men den "verkar lite dyr, eftersom det bara är iPhones som går på IT-budgeten", även om de ligger nära i prisklass annars.

Dessa uppdelade budgets... bah.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag var lite skeptisk först när Apple valde att inte skicka med laddaren men nu kan jag nog tycka någonstans att alla tillverkare bör sluta med det. Ingen behöver ha 13 olika nättuttag till USB hemma och vid det här laget har de flesta det. Svårt att tänka mig någon idag som går och köper t ex en iPhone 12 som inte har minst 3 sådana "klumpar" hemma.

Har inte en enda USB-c laddare! Tycker det är idiotiskt att inte skicka med en laddare. Produkten ska ju skickas med innehåll så den kan användas. Så korkat!

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

9500kr för en telefon med specs som snarare motsvarar en telefon för 4000-5000kr.

Utan hörlurar, utan laddare och inte ens ett litet klistermärke. Så dåligt! Känner mig upprörd, detta skulle vara dagen man gick tbx till Samsung, tittar på min underbara note 2 med plastbaksida och möjligheten att byta batteri snabbt. Det var tider!

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det stämmer. Anledningen är att många redan har tillräckligt bra laddare hemma. I gengäld har priset sänkts något. Kabel medföljer fortfarande!

i gengäld har priset sänkts, har det?

Visa signatur

Macbook Air 2021 (Standard)-Airpods and Xiomi Airdots-Iphone SE 2020-Skärm på gång!

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av nicjor:

i gengäld har priset sänkts, har det?

Ja, om man jämför med S20 så är det rekommenderade priset lägre. Från 9990:- för S20 4G och 10990:- för S20 5G, till 9490:- för S21 (som bara kommer i 5G-variant).

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk

Ingen bluetooth 5.2? Trodde att tws var viktigt för dem...

Permalänk
Medlem

@Samsung Hur är Samsung "glastic" är det mer stöt/rep/tap tåligt en Gorilla glas telefoner? Eller är det vekare?

Visa signatur

| Core i7-9700k | 32 GB Ram | RTX 2080 |

Permalänk

Blir lätt en uppgradering från Iphone 12 pro max som inte alls var så awesome och rolig efter haft Samsung s20 ultra med 120hz skärm.

Så blev en S21 ultra phantom silver med Nudient skal för dom är dom bästa enligt mig.

Visa signatur

*🖥️ [i9 12900ks][Corsair Dominator 32gb DDR5 5600MHz] [EVGA 3080ftw Ultra] [Lian Li Galahad SL Edition 360][Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Svart][EVGA Supernova G6 1000W}[Alienware AW2723DF + 2x Dell 2715H 27"]
*🎮 Ps5 Digital Edition
*📱 S23 Ultra | 🎧Sony WH-1000XM3|
*📺LG Oled CX48
*noblechairs LEGEND TX Tyg Antracitgrå

Permalänk

Ingen plats för minneskort. Nu tar Samsung bort en stor fördel man hade mot tex Apple.

Pris 9 490 - 15 990 kr. Sjuka priser för en mobil. Vad blir nästa nivå för mobiler om 2-3 år. 20 000 kr för "värstingen". Köper man mobiler via avbetalning med abonnemang så märks väl inte priset av lika mycket som om man skulle slanta upp 9 - 16 lök. Därav kan väl priserna eskalera och folk ändå så köper dessa dyra mobiler.

Samsung har hånat Apple för att man tar bort laddaren. Nu gör man samma sak. Men att ta bort laddare och hörlurar för att sedan ta ut ett "högre" pris för dessa produkter som tillbehör ger mer klirr i kassan för bolagen. Men då kan man välja om man vill "gynna" något annat företag istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicjor:

Har inte en enda USB-c laddare! Tycker det är idiotiskt att inte skicka med en laddare. Produkten ska ju skickas med innehåll så den kan användas. Så korkat!

Man får väl en usb c kabel med?
Du har väl någon usbport i något hemma som du kan ladda den i?

Håller med i viss mån, jag har s20 fe och laddaren som följde med ligger orörd i lådan den kom i.
Har sen tidigare men har köpt en trådlös laddare och har sen inte använt något annat.

Men angående telefonen så känns det bara som en hårdvaruuppgradering av förra med små designförändringar.
Jag hoppas att trenden fortsätter att dom tar bort kamerahuset så att telefonen blir platt på baksidan

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Mitt abonnemang slutar om 4 månader. Hoppas huawei levererar p50 pro innan dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Angående kostnaden för telefonen så tycker jag Comviq har ett väldigt bra erbjudande just nu. 200:-/mån med 24 månaders bindningstid för telefonen och sedan vilket abonnemang ni vill ha. Det gör att telefonen i sej bara kostar 4800:- vilket är ett väldigt bra pris

Ja verkligen, blev förbluffad hur bra erbjudandet faktiskt är. Även om jag hade tagit Ultran så hade den kostat 200kr mindre i månaden än vad jag betalar idag för min S10+

Man blir bra sugen alltså även om S10+ fortfarande är superbra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv

Det där med adaptiv uppdateringsfrekvens och att det sparar ström är bajs. När den är låst på 60Hz drar mobilen mindre ström. Testat och konstaterat

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Det där med adaptiv uppdateringsfrekvens och att det sparar ström är bajs. När den är låst på 60Hz drar mobilen mindre ström. Testat och konstaterat

Tanken är ju att det ska spara ström jämtemot att köra den låst på 120hz.
Vilket inte är bajs.

60hz är däremot bajs.

Permalänk
Medlem

Lite ironiskt är det ju att man först hånar Apple för att exkludera laddare, för att sen göra samma sak.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

USB-minne får jag fundera på då, eftersom min gamla A3 2017 fått en spricka i skärmen och jag kan välja på en ny iPhone SE 2020 eller försöka hitta en Android som "inte kostar så mycket".

Har hört rykten att det ska komma en uppdaterad iPhone SE snart. Skulle inte förvåna mig om det blir något i klass med iPhone XR utan Face ID. Kanske värd att vänta på?

I övrigt så funkar iXpand-minnet perfekt för mig:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3697163