Samsung Galaxy S21 — 5G, pennor och platta skärmar i årets flaggskepp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas_Br:

Hoppas ju det kommer någon bra "bundle" med en 25W Samsung laddare då min gamla Samsung laddare med Micro USB är för liten.
Har en känsla av att vi kommer få läsa ännu mera om brinnande mobiler med Kina/pirat laddare i Aftonbladet/Expressen nu efter det här att tillverkarna slutar skicka med en Orginal laddare.
Väntar nu med spänning på när testare får tag på både Exynos och Snapdragon och kan jämföra dom.
Är den likvärdig i prestanda, inte blir varmare eller drar mer batteri så blir det nog "snikmodellen" av Ultran.
Dags för min Samsung S6 Edge Plus att få gå i välförtjänt pension nu!
Och jag som tyckte den var dyr med sina 7990kr inklusive både laddare och hörlurar...
Synd Phantom Titanium bara kommer finnas i Samsungs butik, fast man kommer ju endå aldrig se baksidan på grund av ett skyddande skal.

Phantom silver s21 ultra 128 gb beställde jag på telenor. 2400 kr i rabatt och galaxy buds pro och en tag för 11500kr totalt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av naikon:

Vet inte om jag kommer låta som en gammal gubbe nu. Men sen att jag nyligen blivit berikad med inbyggd reklam i gränssnittet på min Samsung-TV som jag betalat 10.000kr för - har jag strängt bestämt mig för att bojkotta alla produkter från Samsung. Jag tappade nästan hakan när reklamen ploppade upp, tydligen har Samsung mage att sjunka så lågt.
Då kan väl nästa steg lika gärna vara att det läggs in i telefonerna också...

Kvittar om du köper en tv för 40k, sponsored content finns här o där.

Permalänk

Inte mycket positivt i den här nyheten enligt mig. För stor skärm, låg upplösning, saknar minneskort, saknar hörlursuttag. Det enda positiva är nog att baksidan inte är av glas på den "mindre" modellen. Pennan är visserligen ganska lockande men med så många nackdelar så är inte detta en telefon jag skulle vilja köpa.

Permalänk
Medlem

Patcha upp Note 20 Ultra nu så man får 120 hz i 1440x3200 upplösningen tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

S6 kostade 6990:- vid lansering. Sett till inflationen motsvarar det ungefär 7500:- i 2020 års prisläge. För 2000 kronor mer får du väsentligt större skärm, fler kameramoduler och mycket större lagringsutrymme, för att nämna några saker. Jag tycker nog inte att det är helt orimligt. Med det sagt är ju dagens mellanklassmobiler i ungefär samma prisklass, men erbjuder också mer än vad flaggskeppen gjorde 2015.

Jag betalade 8999 för min S6 med 128 GB på Webhallen när den släpptes.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Sjuka priser som vanligt, har svårt att tro att det skulle kosta så mycket pengar att tillverka en mobil.

Det gör det inte. Om de uppskattningar som kommit ut stämmer så kostar det Samsung 3000 kronor eller däromkring att bygga ihop värstingmodellerna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av pellen:

Hur är det med codec-stödet i BT? Aptx-hd? Ldac?

Jag kollar upp detta och återkommer!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

F*n vad surt att vi i Swe inte får bra deals vid köp av S21.
Får betala 1500 extra för standard varianten. Buds live och taggen kostar 99 spänn extra. I andra länder, tyskland, får man dom gratis.
Inga andra erbjudanden vid beställning av mobilen heller. I usa, tex, får man lägga till en Tab S7(med en gratis xbox-liknande kontroller) för ca 4000 kr!
F*N!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Ja, sedan är ju inte det rekommenderade utpriset vad Samsung får för telefonen. I det ryms ju handlarnas marginaler, moms, transportkostnader, förpackningar, marknadsföring, med mera. Det är ju en lång kedja av saker som till slut blir en produkts pris i handeln.

Glöm inte skatterna i sverige....

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

F*n vad surt att vi i Swe inte får bra deals vid köp av S21.
Får betala 1500 extra för standard varianten. Buds live och taggen kostar 99 spänn extra. I andra länder, tyskland, får man dom gratis.
Inga andra erbjudanden vid beställning av mobilen heller. I usa, tex, får man lägga till en Tab S7(med en gratis xbox-liknande kontroller) för ca 4000 kr!
F*N!!!

Jag anser att 2400 kr i rabatt + galaxy buds pro och en tag för 99 spänn är en bra deal. Det är iof bara ultran som man kan välja buds pro på.
Nu gäller det att man får mobilen INNAN erbjudandet går ut den 14 februari.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

När kommer testresultat?

Här har du lite jämförelser.
https://www.phonearena.com/news/samsung-galaxy-s21-snapdragon...

Permalänk
Skrivet av Korkskruv:

Inte mycket positivt i den här nyheten enligt mig. För stor skärm, låg upplösning, saknar minneskort, saknar hörlursuttag. Det enda positiva är nog att baksidan inte är av glas på den "mindre" modellen. Pennan är visserligen ganska lockande men med så många nackdelar så är inte detta en telefon jag skulle vilja köpa.

Gissar på att du är en utav de motsvararnde runt 10% som använder de funktioner. Nästa alla lurar som säljs för portabelt bruk är med BT. Väldigt få behöver mer än 265GB lagring. Skärmen är precis lagom stor för oss dödliga som har något fel på ögonen eller befinner sig i en ålder över 20år. Laddaren förstår jag. S20 använder en mindre USB som är ovanligt och laddaren som följer med s10 fungerar faktiskt bättre. Trådlös laddning säger jag nej tack till än så länge. En S Pen kan de ju bara hiva åt helskotta. De kunde lagt den budgeten på något annat.

Permalänk
Avstängd

Gillar designen, får intrycket att baksidan inte tar till sig massa fingeravtryck enkelt

Tycker man den är dyr så är nog Xiaomi 11 mycket mer prisvärd.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av pellen:

Hur är det med codec-stödet i BT? Aptx-hd? Ldac?

Det stöds eftersom den hanterar version 5
Om du hör skillnad är vette fasiken

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Buddaz112:

Gissar på att du är en utav de motsvararnde runt 10% som använder de funktioner. Nästa alla lurar som säljs för portabelt bruk är med BT. Väldigt få behöver mer än 265GB lagring. Skärmen är precis lagom stor för oss dödliga som har något fel på ögonen eller befinner sig i en ålder över 20år. Laddaren förstår jag. S20 använder en mindre USB som är ovanligt och laddaren som följer med s10 fungerar faktiskt bättre. Trådlös laddning säger jag nej tack till än så länge. En S Pen kan de ju bara hiva åt helskotta. De kunde lagt den budgeten på något annat.

S-pen-stödet är just ett stöd. Det ingår alltså inte en penna till S21 Ultra, utan det är möjligt att använda en äldre S-pen eller en ny, om man så önskar. Det är med andra ord inte en kostnad för pennan, utan möjligheten att komplettera mobilen med det.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Så trött på att bra kameror ska likställas med stora telefoner. Något liknande Galaxy S21 Ultras kamerasetup i "vanliga" Galaxy 21:s formfaktor (yay, platt skärm dessutom!) så är vi hemma.

Permalänk
Skrivet av Samsung:

S-pen-stödet är just ett stöd. Det ingår alltså inte en penna till S21 Ultra, utan det är möjligt att använda en äldre S-pen eller en ny, om man så önskar. Det är med andra ord inte en kostnad för pennan, utan möjligheten att komplettera mobilen med det.

Ok. Missat den biten. Får se om det blir ny Samsung. Lust på annat. Helst Android. Mycket faller på hur pass bra extra beskyttelse man kan köpa till telefunken. Litar nada på Gorilla glas. Jag hade hoppas på bättre variant utav minne och kamera. Resten är väldigt likt förra.

Permalänk

Läste nästan hela artikeln innan jag såg att den är betald reklam från Samsung. Dåligt av SweClockers att detta inte markeras mycket tydligare.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av 14ccKemiskt:

Läste nästan hela artikeln innan jag såg att den är betald reklam från Samsung. Dåligt av SweClockers att detta inte markeras mycket tydligare.

Den här nyheten är ordinarie bevakning som vi skulle gjort även utan samarbetet med Samsung. Samsung har inte fått säga till om innehållet i nyheten, och boxen i slutet på artikeln är det enda som skiljer den från nyheten vi ändå hade skrivit i vanliga fall. Sponsormärkningen finns både på framsidan, i toppen i artikeln och i kampanjboxen i slutet på artikeln. Hur tycker du att vi skulle gjort det tydligare?

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Läste nästan hela artikeln innan jag såg att den är betald reklam från Samsung. Dåligt av SweClockers att detta inte markeras mycket tydligare.

Betald reklam??? Haha den var rolig 🤣

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Tycker man den är dyr så är nog Xiaomi 11 mycket mer prisvärd.

Men vart inte den att kosta 600 Euro om man räknade om det från vad den kostade i Kina.
Och här tillkommer Miljöskatt, Copyswed avgifter och hög svensk moms.
Däremot går dom flesta andra mobiler gå att köpa billigare efter ett tag vilket inte gäller Samsung.

Permalänk

Blir riktigt sugen ...tills jag läste att minneskortsplatsen är slopad...
Kanske tar en ändå, men ska jag göra avkall på minneskort så får det vara för att den överpresterar mina förväntningar i batteritid istället.... Annars blir det bara "meh" till den summan pengar.

I denna prisklass finns det inte mycket plats för kompromisser.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag kan försöka kolla upp vilka delar av 5.x-standarden som implementerats enligt standard, men 5.0 är det som står i materialet jag har. S21 Ultra ska även ha dual mode-bluetooth, som (om jag förstått det rätt) innebär BLE och vanlig BT kombinerat.

Har inte ’alla’ telefoner de senaste åren vanlig BT och BLE? Jag har i alla fall ännu inte stött på någon som inte har båda (sedan Android 6 ungefär). Skillnaden kanske är ett vs 2 chip?

Permalänk
Medlem

Har haft Iphone i 10 år och funderar på att köpa en Samsung S21 😍

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Nastycrew:

Har haft Iphone i 10 år och funderar på att köpa en Samsung S21 😍

Det låter lovande! Vad är det som gör att du överväger det?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buddaz112:

Det stöds eftersom den hanterar version 5
Om du hör skillnad är vette fasiken

BT-versionen har väl inget att göra med vilka ljud-codecs som är inkluderade?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av medbor:

Har inte ’alla’ telefoner de senaste åren vanlig BT och BLE? Jag har i alla fall ännu inte stött på någon som inte har båda (sedan Android 6 ungefär). Skillnaden kanske är ett vs 2 chip?

Jag måste kolla vad Dual bluetooth i S21 Ultra egentligen innebär. Det är ju någonting som S21 Ultra lägger till utöver S21 och S21+.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Är fingeravtrycksläsaren bättre än s10? Tycker den är halvt klapprutten...

Permalänk
Skrivet av pellen:

BT-versionen har väl inget att göra med vilka ljud-codecs som är inkluderade?

Jo. Länken visar nyheter med 5.2an. Men man ska först hitta en mobil plus hörlurar som stöder det, det blir att vänta ett år till för båda:
https://www.novelbits.io/bluetooth-version-5-2-le-audio/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det låter lovande! Vad är det som gör att du överväger det?

Nyfikenhet på Android, är väldigt nöjd med Ios och min iPhone men känner att det skulle vara roligt att testa något helt nytt, plus att iPhone 12 pro är lite väl dyr för min smak.