Överbevisa mig! Älskar min Mac 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

...
Pratar du om Apples sätt att validera appar? Ser det som en väldigt bra feature att apple gör så gott dom kan att validera utvecklare och program och skyddar användaren, sedan om användaren väljer att köra programmen ändå så är det fritt fram.

Eller menar du att MacOs skulle vara så nerlåst så att du inte har möjlighet att köra vilka program du vill?

Jag pratar om nivån av kontroll Apple har över en Mac. Och det udda/buggiga sättet de implementerade sin validering på som gjorde att alla Macar med internetanslutning strulade. Dessutom tror jag att de fortfarande läcker vilken utvecklare alla appar man öppnar är från i realtid i klartext över HTTP (kryptering är en feature att lägga till någon gång i framtiden). Den typen av saker än något man får leva med om man kör Macos. Apple vrider skruvarna mot ett mer nedlåst system över tid också. Det går fortfarande att stänga av rätt mycket av detta men de har gett sina egna systemprogram undantag från alla brandväggar som bygger på deras nya system, vilket kommer vara det enda systemet på nyare versioner av Macos om jag fattat rätt. Det går mer och mer mot hur IOS funkar och är man ok med det så kan man köpa en Mac.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Men vid desktop tycker jag mus och tangentbord känns bättre i Windows. Nåt med mus accelerationen jag inte gillar i macOS.

Har främst kört med Razer DeathAdder samt Logitech Anywhere MX i macOS och känner inte riktigt igen det du säger.

Däremot kom jag aldrig överrens med Apples Magic Mouse.

Permalänk
Skrivet av anon18971:

Är ganska nöjd med Linux+Lenovo i dessa underliga tider. En Lenovo-laptop har mycket längre hållbarhet på batteri än en Mac-laptop enligt min erfarenhet. Även usb-kontakter/kretsar har gått sönder på mac-laptopen jag har.

Macen köptes 2018, Lenovon 2017 ungefär 15 månader tidigare. Macen har ganska ostabil batteristatus och den kan hoppa ner från 30% till 10%, Lenovon är stabil fortfarande. I Linux kan man även titta på hur mycket ström som går att dra ur det och Lenovon har en bättre status trots att den är äldre och de har använts ungefär lika mycket

Jag gissar att inte många har gjort en sådan undersökning och troligen är det inte slump när det är så många olika saker som inte fungerar lika bra på macen. Ingen av enheterna har tappats eller använts på något konstigt sätt. Snarare har macen använts något mindre. Har även haft vissa mjukvaruproblem med macen när det gäller koppling till större skärm genom hdmi som fungerar perfekt på Lenovon. Även operativsystemsuppdateringar på macen har falerat delvis, tappade ingen data som tur var. Har upplevt att operativsystemet helt enkelt är instabilt. Senaste året har det fungerat okej.

Angående vilka program du föredrar på macen kan jag tänka mig att det är en showstopper. Men för mig är det överlägset att använda någonting som fungerar klockrent och hade jag bara haft en dator hade svaret varit givet Lenovo för min egen del. Den är som en klippa.

Har två mbp 2013 hemma som fungerar finfint fortfarande för det vi gör, surfa och skriva ut lite dokument då och då

Det enda är batteriet på ena som har gett upp helt, det andra har kanske 4 timmars batteritid om man laddar det fullt. De låter också mycket under load men det har de alltid gjort

Lenovo har jag också haft, men bara på jobbet. Kan tänka mig att Lenovo i samma prisklass som mac kan vara bra, speciellt om man gillar thinkpads tangentbord. Tänker mig att den största fördelen pc gentemot mac är servicebarheten om man behöver byta ut något egentligen. Så det man mest ska ha i åtanke i min mening är ägandehorisonten och användningsområde. Med det vi gör med våra datorer hemma så hade det räckt att byta till en M1-macbook air när de väl ger upp helt om ett par år..

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Once you go Mac, you never go back!

Jag har typ gått tillbaka
Har för det mesta haft en stationär pc för spel ihop med en macbook/macbook pro men sen några år ersatte ipad pro helt mina laptop-behov. Kan sakna MacOS men de har ingen dator som passar mig längre.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Jag pratar om nivån av kontroll Apple har över en Mac. Och det udda/buggiga sättet de implementerade sin validering på som gjorde att alla Macar med internetanslutning strulade. Dessutom tror jag att de fortfarande läcker vilken utvecklare alla appar man öppnar är från i realtid i klartext över HTTP (kryptering är en feature att lägga till någon gång i framtiden). Den typen av saker än något man får leva med om man kör Macos. Apple vrider skruvarna mot ett mer nedlåst system över tid också. Det går fortfarande att stänga av rätt mycket av detta men de har gett sina egna systemprogram undantag från alla brandväggar som bygger på deras nya system, vilket kommer vara det enda systemet på nyare versioner av Macos om jag fattat rätt. Det går mer och mer mot hur IOS funkar och är man ok med det så kan man köpa en Mac.

Man skall alltså ta i beaktning att du tror att i framtiden så kommer MacOS inte tillåta sideloading av applikationer? Mina Macar har internetanslutning och används 8-10 timmar om dagen utan att jag hade några problem som du nämner, så att alla Macar med internetanslutning hade problem stämmer inte.
Kör du MacOS själv? Eller har du läst artiklar på internet endast?

Att Apple är i framkant när det gäller säkerhet kommer såklart med en baksida, personligen tycker jag det är värt det att det är lite krångligare att sideloada en app. Tycker oftast det är krångligare att bypassa defender än gatekeeper.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Har för det mesta haft en stationär pc för spel ihop med en macbook/macbook pro men sen några år ersatte ipad pro helt mina laptop-behov.

Själv trodde jag att iPad Pro skulle skulle slå ut MacBook 12"/MacBook Air helt på sikt.

Men då MacBook M1 nu kan köra merparten av iPhone/iPad-apparna utan större bekymmer, så har iPhone + MacBook blivit bästa kombinationen för mig. Min sambo kör en MacBook 12 med iPad Mini som Sidecar.

Ska tillägga att jag inte haft någon stationär dator de senaste 15 åren, bortsett från en iMac från 2010.

@Json_81:
Är iPad Pro din enda Apple enhet nu, eller kör du fler saker i deras ekosystem? För mig som hemåtvändare till Apple efter flera år med PC/Windows, så känns AirDrop, AirPlay, Sidecar och Screen Mirroring spännande och nytt. På Windows-sidan känns det mesta som halvfärdigt och trasigt i jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv trodde jag att iPad Pro skulle skulle slå ut MacBook 12"/MacBook Air helt på sikt.

Men då MacBook M1 nu kan köra merparten av iPhone/iPad-apparna utan större bekymmer, så har iPhone + MacBook blivit bästa kombinationen för mig. Min sambo kör en MacBook 12 med iPad Mini som Sidecar.

Ska tillägga att jag inte haft någon stationär dator de senaste 15 åren, bortsett från en iMac från 2010.

@Json_81:
Är iPad Pro din enda Apple enhet nu, eller kör du fler saker i deras ekosystem? För mig som hemåtvändare till Apple efter flera år med PC/Windows, så känns AirDrop, AirPlay, Sidecar och Screen Mirroring spännande och nytt. På Windows-sidan känns det mesta som halvfärdigt och trasigt i jämförelse.

Jag kör iphone, airpods och ATV också, så har inte lämnat Apple, bara MacOS.
För mina behov är ipad pro fortfarande bättre än macbook m1 även om den kan köra apparna.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Har du tidigare haft MacBook, så är det bara att fortsätta.

Med nya M1 är MacBook hästlängder prestationsmässigt före Intel datorer, den är snabbare och ex MacBook Air behöver inte fläktar, för den blir inte såpass varm. Saknar alltså rörliga mekaniska delar, vilket är fantastisk, med tanke på livslängden.

Nackdelen med dessa nya (och gamla) MacBooks är att priset är högt, man får dock mycket för pengarna. Själv väljer jag 16 GByte primärminne, vilket gör att priset hoppar upp mer. Och om jag sen köper olika typer av adaptrar (eller dockningsstation) till USB-C porten så blir det mera kostnader.

Använda MacBookar har ett begagnatvärde/eftermarknad, vilket knappast gamla Intel/Windows har.

Det var min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Använda MacBookar har ett begagnatvärde/eftermarknad, vilket knappast gamla Intel/Windows har.

En sak som talar för just MacBook Air M1, är att designen hänger med i ett par år till.
MacBook Pro lär däremot få nytt utseende/nya modeller redan till hösten.

https://www.macrumors.com/2021/01/15/new-macbook-pro-models-m...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av traetaona:

Har två mbp 2013 hemma som fungerar finfint fortfarande för det vi gör, surfa och skriva ut lite dokument då och då

Det enda är batteriet på ena som har gett upp helt, det andra har kanske 4 timmars batteritid om man laddar det fullt. De låter också mycket under load men det har de alltid gjort

Lenovo har jag också haft, men bara på jobbet. Kan tänka mig att Lenovo i samma prisklass som mac kan vara bra, speciellt om man gillar thinkpads tangentbord. Tänker mig att den största fördelen pc gentemot mac är servicebarheten om man behöver byta ut något egentligen. Så det man mest ska ha i åtanke i min mening är ägandehorisonten och användningsområde. Med det vi gör med våra datorer hemma så hade det räckt att byta till en M1-macbook air när de väl ger upp helt om ett par år..

Ja jag tror nog att macen går att använda ganska länge också i praktiken, det är en mbp jag har. Tangentbordet är bättre på lenovon tycker jag. Mycket enklare att hitta knapparna snabbt. Macen utmärker sig bland mina enheter som den som delvis slutar att fungera tekniskt sett. Allt annat jag har är som nytt. Alla mac-enheter jag använt verkar strategiskt gå sönder här & där men de går att fortsätta att använda ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Förstår inte riktigt. Allting visas såvitt jag vet, förutsatt att filen inte är dold d.v.s.

Om din rot betyder samma sak som min rot har jag en tidig julklapp till dig: cmd+uppåtpil Då hamnar du ett steg upp i hierarkin.

Du kan också öppna finder -> view -> show path bar. Då får du upp din plats i mappstrukturen längst ner i finder, inte helt olikt det fält som finns längst upp i Windows. Vill du hoppa upp ett eller flera snäpp så dubbelklickar du på den plats du vill komma.

Nu kommer jag inte ihåg hur Apple ställt in allting "by default" men när jag öppnar finder så är jag en knapptryckning ifrån alla mina mest använda mappar (nedladdat, skrivbordet, dokument, media m.m.). Enda skillnaden jag kan se jämfört med windows är att på mac os så har jag bara genvägar på vänstersidan men i Windows så finns det även mappar, diskar m.fl. i själva huvudfönstret.

För mig är Apples filsystem mer användarvänligt än Windows. Men jag har också haft en mac som primär dator under ca tio år så jag är ganska van. Allt kändes mycket förvirrande när jag skaffade en Windowsdator (för spel) och började använda Windows mer och mer. Nu är jag återigen vad med båda operativsystemen och bägge har sina för och nackdelar men i grunden tror jag att det för normalanvändaren mest är en vanesak.

Skrivet av Jumpcut:

Okej, då är jag med. Kände likadant i början, sen gav jag mig f*n på att bli duktig på finder/filhantering och nu tycker jag Windows gör det bra på sitt sätt och macOS bra på sitt sätt.

Ska man bli snabb är det mycket kortkommandon som gäller, som vanligt på Mac, kör man macOS med musen för navigation i OS:et blir man långsam (och frustrerad). Exempelvis att navigera uppåt i trädet gör man med ⌘ + ↑. Hoppa mellan mappar gör man med shift + ⌘ + g. Ett bra sätt att snabbt hitta filer och starta program blixtsnabbt är ⌘ + mellanslag.

Du kan också gå in under inställningar och ändra exakt vad som ska visas i vänstra sidofältet "favoriter". Vill du se dina diskar, dokumentmappar, bilder etc. så är det bara att ställa in.

Tack.
Jag la lite tid på att ställa in finder nu så att den faktiskt blev användbar. Kunde lägga till så jag fick bread crumbs i botten av fönstret. Detta tillgodoser funktionen att gå mot roten i trädet.

Ni kanske också har en lösning på problemet om man frekvent behöver skriva tecken som ex. "{" på ett tangentbord med svensk layout?
Som det är nu så håller jag på att vricka handen varje gång, shift + option + 8.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Man skall alltså ta i beaktning att du tror att i framtiden så kommer MacOS inte tillåta sideloading av applikationer? Mina Macar har internetanslutning och används 8-10 timmar om dagen utan att jag hade några problem som du nämner, så att alla Macar med internetanslutning hade problem stämmer inte.
Kör du MacOS själv? Eller har du läst artiklar på internet endast?

Att Apple är i framkant när det gäller säkerhet kommer såklart med en baksida, personligen tycker jag det är värt det att det är lite krångligare att sideloada en app. Tycker oftast det är krångligare att bypassa defender än gatekeeper.

Antar att du hade haft problem också beroende på timing men det var inte så långvarigt: https://arstechnica.com/gadgets/2020/11/macos-big-sur-launch-... . Kör inte Macos men det är inte så relevant kan jag tycka, jag kör Linux till del för att jag inte står ut med allt Apple och Microsoft gör och bristen på kontroll. Saker som deras nya kringgående av brandväggar märkte man bara om man körde beta tror jag, har inte kollat om de har pushat det till stabil release än. Exakt vad Apple kommer tillåta i framtiden är naturligtvis omöjligt att veta. De har en ganska tydlig trend av ökad central kontroll och med eget kisel i Mac:ar har de ännu mindre begränsningar än förut i vad de kan göra. Vilka slutsatser man drar här är upp till var och en. Jag är helt ok med att folk tycker att Mac är värt det om de har andra prioriteringar än jag men är inte så förtjust i Apples upplägg personligen, ville presentera den vinkeln i en tråd om fortsatt satsning på Apples plattform.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av cp_:

Ni kanske också har en lösning på problemet om man frekvent behöver skriva tecken som ex. "{" på ett tangentbord med svensk layout?
Som det är nu så håller jag på att vricka handen varje gång, shift + option + 8.

Jag sitter inte vid macen så jag har kanske fel men jag känner mig hyfsat säker på att du får upp ett fönster med emojis och symboler om du trycker på ctrl+cmd+blanksteg. Där finns alla symboler man kan tänka sig. Det finns en flik som heter favourites eller dyl. och där kan man hitta specialtecken man ofta använder. Det blir fler steg men mindre fingersreäckande, vet inte vad som är värst.

En annan metod är att lägger in ”text replacement” som det heter det på min ipad, jag gissar att det heter samma på datorn. Där kan du t.ex. lägga in att om du skriver t.ex. ”((” så blir det automatiskt ”{".

Att ersätta text är ett smidigt verktyg. ”n@” blir förnamn.efternamn@mail.com, perfekt när man ska fylla i sin mail överallt. ”->” blir till ”→”. O.s.v. o.s.v.

Edit: Det finns också program som låter dig programmera om tangentbordet om du vill göra egna kortkommandon. Har använt det förut och det fungerade mycket bra men jag kan inte minnas vad programmet heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Kör inte Macos men det är inte så relevant kan jag tycka, jag kör Linux till del för att jag inte står ut med allt Apple och Microsoft gör och bristen på kontroll.

Ok, ja att det inte är open source och Linuxbaserat antar jag att op är medveten om. Jag kör själv Linux, Windows och MacOS hemma och i jobbet, alla har sina för och nackdelar.

Skrivet av Jpau94:

Exakt vad Apple kommer tillåta i framtiden är naturligtvis omöjligt att veta. De har en ganska tydlig trend av ökad central kontroll och med eget kisel i Mac:ar har de ännu mindre begränsningar än förut i vad de kan göra.

Håller inte med om den ökade kontrollen och nerlåsningen, snarare tvärt om när man ser på iOS och att ha APIer för diverse hårdvara och funktioner som tidigare varit first party only. Ser inte heller varför egentillverkad SOC skulle göra att man kan och vill låsa ner Mac:ar mer än man gör idag?

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått en Macbook Air M1 med 16/512 GB och kan säga att jag är lite besviken, förklarar nedan varför.
- Start av program tar mycket längre tid än PC, jag kommer på mig själv att dubbelklicka flera gånger då jag tror att jag har missat att dubbeklicka men det tar bara en lång tid innan programmen startar ex. MS office. Vet inte om det har med att programmen ska konverteras till ARM eller så.
- 12/18 timmars batteritid är rena skämtet, jag får inte ens ut en hel arbetsdag, kanske batteriet behöver köras in... (har bara 4 laddcykler än så länge).
- Det största problemet jag har är att bilden på en extern ultrawide skärm 3440x1440 (en Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34") är så mycket sämre än PC. Jag använder en Displayport kabel->USB C. Jag får ut rätt upplösningen i 144 Hz men bilden är av mycket sämre kvalitet (känns oskarp), har Googlat och fipplat med skärminställningar och det verkar bara vara så helt enkelt.

Om jag fick välja om skulle jag hellre ha valt en PC om inte annat bara för sämre kvalitet på bilden på den externa skärmen då jag blir grymt trött i ögonen. Dock är bilden på den inbyggda skärmen bra men jag gillar Surface Book 2 skärmen bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

- 12/18 timmars batteritid är rena skämtet, jag får inte ens ut en hel arbetsdag, kanske batteriet behöver köras in... (har bara 4 laddcykler än så länge).

Själv har jag 7 laddcykler på min M1 från 2020-12-29 (utifrån "stat -x /var/db/.AppleSetupDone"). Är dock van vid att optimera macOS och har stängt av allt onödigt. Kör även nästan uteslutande program skapade för "Apple Silicon".

Har just nu 42% batteri kvar efter 12 timmar på batteri och "Activity monitor" rapporterar 12 timmar kvarstående tid.
Stänger aldrig av datorn, utan den brukar tappa 1% under natten i standby. För mig är det imponerande siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Jag har precis fått en Macbook Air M1 med 16/512 GB och kan säga att jag är lite besviken, förklarar nedan varför.
- Start av program tar mycket längre tid än PC, jag kommer på mig själv att dubbelklicka flera gånger då jag tror att jag har missat att dubbeklicka men det tar bara en lång tid innan programmen startar ex. MS office. Vet inte om det har med att programmen ska konverteras till ARM eller så.
- 12/18 timmars batteritid är rena skämtet, jag får inte ens ut en hel arbetsdag, kanske batteriet behöver köras in... (har bara 4 laddcykler än så länge).
- Det största problemet jag har är att bilden på en extern ultrawide skärm 3440x1440 (en Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34") är så mycket sämre än PC. Jag använder en Displayport kabel->USB C. Jag får ut rätt upplösningen i 144 Hz men bilden är av mycket sämre kvalitet (känns oskarp), har Googlat och fipplat med skärminställningar och det verkar bara vara så helt enkelt.

Om jag fick välja om skulle jag hellre ha valt en PC om inte annat bara för sämre kvalitet på bilden på den externa skärmen då jag blir grymt trött i ögonen. Dock är bilden på den inbyggda skärmen bra men jag gillar Surface Book 2 skärmen bättre.

MS Office ska ju vara uppdaterat för M1 Mac:ar nu, så kolla om du inte har någon uppdatering som väntar på den...
Batteritid har ju påverkan från väldigt mycket, så svårt att säga varken bu eller bä... Men det finns en hel del man kan stänga av, för att förbättra den som även nämndes ovan. Sen antar jag att du inte kör med extern skärm på batteri?
Vad det gäller upplösning och skärmfrekvens på externa skärmar, så har jag fattat det som att de klarar av upp till 6K, men bara 60Hz. Många rapporter om att med "Big Sur" så blir det bara 30Hz i och med någon bugg.
Dock så lovar Apple att fixa problem med nästa uppdatering i början av året.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Du kanske borde specificera vilka program du vill ersätta. Men generellt finns det 100000% fler program och spel till PC än det gör till Mac, några program där ute borde ju passa tycker man.

jag menar de som ingår, iMovie etc förr använde jag tex iweb...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag kör iphone, airpods och ATV också, så har inte lämnat Apple, bara MacOS.
För mina behov är ipad pro fortfarande bättre än macbook m1 även om den kan köra apparna.

På vilket sätt är iPad pro bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

Jag förstår inte frågeställningen. Är du van vid Mac och gillar Mac, varför inte köpa en M1-modell? Det är ju typ den absolut mest moderna datorn du kan köpa idag dessutom. Hela Mac vs PC/Windows-grejen är oerhört korkad tycker jag. Köp det du vill ha. Hade själv gärna skaffat en men dels är det mycket pengar och jag använder inte en dator professionellt och jag använder mindre och mindre tid till datorn så att lägga de pengarna känns sjukt ovärt plus att jag dels spelar en del spel samt rotar runt i allt möjligt gammalt x86-skräp så det finns liksom ingen anledning. Men är du ute efter en ny Mac är det ju M1 som gäller.

Det är väl Rosetta-grejen jag inte förstår än, när den behövs, vad behöver en göra för att få saker att funka?.... Så lite osäker på om systemet fungerar. Och så om det finns nåt likvärdigt prestandamässigt på PC fronten.

Permalänk
Medlem

Jag tested lite en Macbook Air M1 med 16/256 GB.

Har inga problem med prestandan, men har o andra sidan inte kört något krävande på den ännu, och inte heller några program med Intel kod, som använder Rosetta.

Men hittade två problem:
a, När man kör Facetime, så fladdrar bilden från kameran. Gjorde sökning på nätet och andra har också samma problem, när de kör applikationer som använder Macens kamera. Någon sa att apple har hittat felet och att det skulle vara fixat i nästa release av operativ systemet. Jag har den sista versionen av macOS som finns att ladda ner, och fixen finns inte på den.

b, På iTunes kunde man lyssna på internet radio, detta går inte att göra på Apple Music, som ersätter iTunes. Och Apple Music måste man betala extra för. Kan någon verifiera att det är på detta sätt. Vet någon om det finns en bra applikation, som visar internet radiostationer, och som man kan lyssna med?

Annars verkar den vara bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

På vilket sätt är iPad pro bättre?

För att jag kan använda den till allt jag skulle använt en MacBook till samtidigt som den är en surfplatta.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

MS Office ska ju vara uppdaterat för M1 Mac:ar nu, så kolla om du inte har någon uppdatering som väntar på den...
Batteritid har ju påverkan från väldigt mycket, så svårt att säga varken bu eller bä... Men det finns en hel del man kan stänga av, för att förbättra den som även nämndes ovan. Sen antar jag att du inte kör med extern skärm på batteri?
Vad det gäller upplösning och skärmfrekvens på externa skärmar, så har jag fattat det som att de klarar av upp till 6K, men bara 60Hz. Många rapporter om att med "Big Sur" så blir det bara 30Hz i och med någon bugg.
Dock så lovar Apple att fixa problem med nästa uppdatering i början av året.

Har googlat runt och tydligen är det så att alla appar och program som inte är native apple silicon dränerar batteriet rejält mycket snabbare.

Gällande skärm så har jag inga problem med varken 144Hz eller 3440x1440 upplösningen utan endast att bildkvaliteten är sämre än PC (tyvärr), tror det har med hur apple hanterar typsnitt (lite mjukare så att säga). Observera att ni behöver använda en displaypor-USB C-kabel för 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Själv har jag 7 laddcykler på min M1 från 2020-12-29 (utifrån "stat -x /var/db/.AppleSetupDone"). Är dock van vid att optimera macOS och har stängt av allt onödigt. Kör även nästan uteslutande program skapade för "Apple Silicon".

Har just nu 42% batteri kvar efter 12 timmar på batteri och "Activity monitor" rapporterar 12 timmar kvarstående tid.
Stänger aldrig av datorn, utan den brukar tappa 1% under natten i standby. För mig är det imponerande siffror.

Hur stäner en av allt onödigt och optimerar os? Låter som bra att göra för att spara ladd...

Permalänk
Inaktiv

Köp en mac mini istället prisskillnaden är stor mycket större än priset för en vettig skärm och 13 tum vad har man det till om man gör nåt riktigt med datorn. Tror inte nån som jobbar med pro appar ljud och eller video bara har den där lilla skärmen ja utom kanske på pendeln då. 20 000 för att ordbehandla, mejla eller kolla netflix är ju liiiite dyrt

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mac är för proffs.
Windows är för spel.
IMHO.

@AppaRata :
För 13000:- hittar du inget som kan matcha en MacBook Air M1 på PC-sidan. Speciellt inte någon laptop. Kan tillägga att skärmen på MacBook Air M1 är helt underbar för grafiskt arbete.

Jag är proffs och jag använder HP laptop

Permalänk
Medlem

Gjorde jag också i början, men insåg ganska snart att Mac:en för typ samma pris var bättre på nästan allt.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jem:

Jag tested lite en Macbook Air M1 med 16/256 GB.

Har inga problem med prestandan, men har o andra sidan inte kört något krävande på den ännu, och inte heller några program med Intel kod, som använder Rosetta.

Men hittade två problem:
a, När man kör Facetime, så fladdrar bilden från kameran. Gjorde sökning på nätet och andra har också samma problem, när de kör applikationer som använder Macens kamera. Någon sa att apple har hittat felet och att det skulle vara fixat i nästa release av operativ systemet. Jag har den sista versionen av macOS som finns att ladda ner, och fixen finns inte på den.

b, På iTunes kunde man lyssna på internet radio, detta går inte att göra på Apple Music, som ersätter iTunes. Och Apple Music måste man betala extra för. Kan någon verifiera att det är på detta sätt. Vet någon om det finns en bra applikation, som visar internet radiostationer, och som man kan lyssna med?

Annars verkar den vara bra köp.

B. Tydligen så kan man lägga till en radiostation i Musik-appen som en playlist? Eller nåt. Kika här:

http://samsoft.org.uk/iTunes/InternetRadio.asp

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Gjorde jag också i början, men insåg ganska snart att Mac:en för typ samma pris var bättre på nästan allt.

Kul att vi har så olika erfarenheter, jag hade Mac, jag tyckte inte om det och nu använder jag endast PC-arkitektur för datorer. Det jag inte gillade med min Mac var att den var inlåst, ointutiv, opålitlig, överprisatt, höga reservdelspriser och svårreparerad. Det jag gillade var att sleep funktionen faktiskt fungerade. Bra som surf laptop men att använda den i mitt jobb? Hopplöst. Jag har aldrig sett tillbaka. Gillar du Mac så använd det. Det är inte för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av B. Ulván:

Kul att vi har så olika erfarenheter, jag hade Mac, jag tyckte inte om det och nu använder jag endast PC-arkitektur för datorer. Det jag inte gillade med min Mac var att den var inlåst, ointutiv, opålitlig, överprisatt, höga reservdelspriser och svårreparerad. Det jag gillade var att sleep funktionen faktiskt fungerade. Bra som surf laptop men att använda den i mitt jobb? Hopplöst. Jag har aldrig sett tillbaka. Gillar du Mac så använd det. Det är inte för mig.

Är väl bara att konstatera att smaken är som baken...

Min personliga uppfattning är att Mac:en för samma pris som den HP jag hade, hade bättre hårdvara (tangentbord, touchpad, skärm, chassi, processor, RAM och SSD) på alla punkter som var viktiga för mig. Om man gillar OSX eller inte är ju personligt, men de flesta upplever OSX mer användarvänligt och intuitivt än andra operativsystem. Att det är inlåst kan jag väl hålla med om.. om man jämför. Men det beror ju på vad man ska göra med datorn. Själv känner jag mig inte ett dugg inlåst, med det jag använder mina datorer till.
Reparationer brukar gå ganska snabbt, om man behöver det. Fick en skada på min MBP:s skärm, då en sak trillade ner och spräckte skärmen. Gick hur smidigt som helst att få den utbytt. Visst kostade det, men det hade det gjort om det varit en HP med en sådan skärm också... Faktiskt nog den enda gången jag haft "problem" med någon Mac sedan 2013 och det pga. yttre påverkan.
Tror de flesta som klagar, är inte vana/har vant sig vid OSX eller har väldigt specifika krav, där t.ex. Windows är bättre. Själv jobbar jag snabbare i OSX än i Windows och delvis för att datorerna har bättre prestanda.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD