Överbevisa mig! Älskar min Mac 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Hur stäner en av allt onödigt och optimerar os? Låter som bra att göra för att spara ladd...

Jag har stängt av allt i Notifications, iCloud samt Location Services. Även automatisk uppdatering av systemet samt appar är avstängt. Dvs inget körs i bakgrunden såvida jag inte själv aktiverar något.

Antalet Widgets är även på en minimum bortsett från väder, kalender samt världsklocka.

Tangentbordsbelysningen är satt till minimum samt stängs av automatiskt efter 5 sekunder. Skärmstyrkan i sig är oftast på 30-50% med TrueTone aktiverat.

Utöver detta använder jag Onyx ( https://titanium-software.fr/en/onyx.html ) för att optimera systemet, även om detta inte påverkar batteritiden nämnvärt. Att stänga av animationer i systemet kan dock ge en ökad känsla av respons/snabbhet.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av walkir:

Skärmstyrkan i sig är oftast på 30-50% med TrueTone aktiverat.

Finns det någon anledning till varför du har TrueTone aktiverat?

Har testat det kort på min MacBook Air och iPhone SE varav båda ger mycket kraftiga skiftningar i vitbalans samt färghantering. Jag vet att funktionen är avsedd för att kompensera hur ögat vänjer sig i olika miljöer, men ändringarna är så grava att bilden blir närmast obrukbar enligt min mening.

EDIT: Gällande huvudfrågan så är det upp till var och en att göra egna avvägningar. Jag använder både Windows, macOS och Linux privat samt på jobbet. Dels behöver jag alla tre på min arbetsplats av yrkesmässiga skäl, men jag gillar också alla vid vardagligt bruk. Skulle inte vilja välja bort någon av dem alls. MacBooken är inte primärt val hemma men är jag på resande fot så är det antagligen det första jag stoppar ner i väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Finns det någon anledning till varför du har TrueTone aktiverat?

Lathet? På min MacBook Air M1 som har DCI-P3-skärm, så ger det en behagligare bild enligt mig. Visste inte ens att det var aktiverat förrän jag kollade inställningarna här, vilket är ett bra betyg i sig.

Permalänk
Bildexpert

Kan inte se varför det skulle vara någon poäng alls att ha P3-färgrymd om vitbalansen är helt åt skogen, men trevligt att du är nöjd iaf.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av cp_:

Det är omstädligt att navigera i katalogstrukturen med finder. Filhanteraren är fruktansvärt oinutitiv med varför saker visas och inte visas. Finns inget enkelt, intuitivt sätt att navigera mot roten i trädet.

I andra system så öppnar man bara filhanteraren så kan man se sina filer i sin "home", sina dokument, bilder, nedladdade filer osv. Det är enkelt att navigera i trädet, det finns en möjlighet att navigera mot roten med ".." eller en uppåtpil. Det bara fungerar, det är intuitivt om man vet hur katalogstrukturen ser ut.

Att navigera uppåt i filhierarkin kan jag hålla med om att det inte finns något "Intuitivt" sätt att göra, men ett bekvämt sätt som funkar i Finder sedan åtminstone System 7 (Mac OS innan det hette Mac OS, och det är vid den versionen jag först körde Mac) är att ⌘-klicka på fönstrets titelrad. Då får man en dropdown som visar var man är i filträdet och man kan gå hur många nivåer upp och ner man vill. Eftersom det visas vertikalt så kan man lätt se hela sökvägen även om man har långa katalognamn.

Så här såg det ut under "System 7", fungerar liknande idag på modern macOS.

Permalänk
Medlem

Tycker Windows 10 fungerar rätt bra så hade egentligen inte tänkt att köpa en Mac efter min Macbook Air 2015. Jag var tveksam till om det var värt merkostnaden. Sen kom M1..

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Apple M1 är väldigt prispressad från Apple för att få in Arm på marknaden. Om man gillar Apple och nöjer sig med programutbudet som finns där och man vill ha en ultratunn laptop i runt 13" så är Macbook M1 ett bra val. Jag personligen skulle gärna vänta in version 2, bara för att bli av med barnsjukdomar.

Så jag tycker det inte finns mycket att diskutera om önskemålet är sådant.
Om man däremot vill ha en 15-16" laptop, ja då är det antagligen att köpa en pc nu eller vänta in vad Apple har att erbjuda med deras kommande inom denna storlek.

Orsaker till att välja pc framför Apples M1. 1 Man vill komma billigare undan, men jag tycker de flesta pc inom 13" också är dyra. Många är t.o.m. mycket dyrare. Sedan kan det vara att man ej vill köra windows virtuellt då det är svårt att få ut bra grafikprestanda.

*edit*
Angående många PC dyrare så se på denna Dell XPS, en i5, 120GB ssd och för nästan 14000kr.
https://www.dustinhome.se/product/5011204480/xps-13-7390?ssel...

Jag köpte en MacBook Pro med i9-processor (2019) härom månaden. Ville vänta på nya Mac-processorn, men det fanns bara för 13" när jag kollade.
Kommer sälja denna och köpa de nya 16" (eller vad det blir) när de nu kommer.

Tutar på med Windows 10 också på en Workstation då Apple inte verkar ha stationära datorer längre. De som finns till salu är lastgamla

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Skrivet av Dockland:

Jag köpte en MacBook Pro med i9-processor (2019) härom månaden. Ville vänta på nya Mac-processorn, men det fanns bara för 13" när jag kollade.
Kommer sälja denna och köpa de nya 16" (eller vad det blir) när de nu kommer.

Tutar på med Windows 10 också på en Workstation då Apple inte verkar ha stationära datorer längre. De som finns till salu är lastgamla

Företagsdator eller? för privatpersoner så är det att vänta. Egenligen ska man inte köpa någon produkt nu innan den har Bluetooth 5.2 som innebär ett helt nytt ljudcodec för trådlös kommunikation. Problemet med denna väntan att det är hela tiden att man ska vänta in något som kommer om ett år.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pv2b:

Att navigera uppåt i filhierarkin kan jag hålla med om att det inte finns något "Intuitivt" sätt att göra, men ett bekvämt sätt som funkar i Finder sedan åtminstone System 7 (Mac OS innan det hette Mac OS, och det är vid den versionen jag först körde Mac) är att c-klicka på fönstrets titelrad. Då får man en dropdown som visar var man är i filträdet och man kan gå hur många nivåer upp och ner man vill. Eftersom det visas vertikalt så kan man lätt se hela sökvägen även om man har långa katalognamn.

Så här såg det ut under "System 7", fungerar liknande idag på modern macOS.
https://i.imgur.com/jfiJPQx.png

Det finns ett ännu lättare sätt att gå uppåt som jag brukar använda: ⌘ + piltangent upp . Det går även att öppna en mapp/fil med ⌘ + piltangent ned

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Företagsdator eller? för privatpersoner så är det att vänta. Egenligen ska man inte köpa någon produkt nu innan den har Bluetooth 5.2 som innebär ett helt nytt ljudcodec för trådlös kommunikation. Problemet med denna väntan att det är hela tiden att man ska vänta in något som kommer om ett år.

Privat. På företaget kör vi Windows fullt ut.

Jag bytte så att säga eko-system då jag var trött på Samsungs envishet att behålla deras egna lager och appar istället för att köra vanilla Android. Det blev en MacBook i9, iPad Pro (2020) (denna kunde varit bättre dock inte ens OLED-skärm vilket jag är van vid från Samsung's premiummodeller) iPhone 12 Pro Max, iPhone 11 (jobb), Apple keyboard/magic mouse, iPod Pro eller vad de heter de där nya lurarna med ANC, Apple Pencil 2 och en Apple Watch 6. Väldigt nöjd på det stora hela, bortsett iPad. Hade iPad haft OLED hade det varit full pott där med. Samt det inkonsekventa att använda två olika till och med tre olika anslutningar för deras grejer. Ibland gamla USB 2, ibland USB-C och ibland Lightning. Men det är inte hela världen, men tycker de borde vara konsekventa som sagt.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara en bra källa för just alternativ till MacBook Air.
https://www.notebookcheck.net/The-Best-Windows-Alternatives-t...

Men om man är nöjd med den lagring och RAM man får för pengarna och gillar eller accepterar macOS så verkar de nya macarna med M1 processorn riktigt fina.

Visa signatur

Sapphire Pure Innovation/ Athlon X2 4400+@2.7GHz/ 2GB OCZ/ X1800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Har två mbp 2013 hemma som fungerar finfint fortfarande för det vi gör, surfa och skriva ut lite dokument då och då

Det enda är batteriet på ena som har gett upp helt, det andra har kanske 4 timmars batteritid om man laddar det fullt. De låter också mycket under load men det har de alltid gjort

Har också gamla Mac men de är otroligt långsamma och låser sig under sidladdning allt som oftast. Hur har du lyckats hålla dina i form? 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Har också gamla Mac men de är otroligt långsamma och låser sig under sidladdning allt som oftast. Hur har du lyckats hålla dina i form? 😊

Det bästa är nog att läsa nyheterna på:
https://www.svt.se/svttext/web/pages/100.html

Istället för aftonbladet/expressen.
😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppaRata:

Har också gamla Mac men de är otroligt långsamma och låser sig under sidladdning allt som oftast. Hur har du lyckats hålla dina i form? 😊

Really? Liksom det sitter en Ivy Bridge propp i min 2012 Macbook Air. Klart man fortfarande kan surfa på som vanligt med sån hårdvara eller bättre

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem

Gillar du Mac så köp Mac. De är du som ska använda skiten så de är vad du tycker som räknas, inte våra åsikter.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Medlem

Jag kör Mac pga jag måste kunna supporta det på jobbet. Kört det i 2 år och jag hatar det tyvärr. Försöker verkligen tycka om det men det går inte.
Installera en enkel skrivare river upp magsår när man ska leta drivrutiner. Uppdaterade till Big Sur, det blir bara värre. Batteriet räcker knappt 3 timmar på en dator från sent 2018. Mest surfande, mailande och lite RDPande in på servrar.
Visst är copy paste från iPhone -> datorn smutt, när det väl fungerar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Jag kör Mac pga jag måste kunna supporta det på jobbet. Kört det i 2 år och jag hatar det tyvärr. Försöker verkligen tycka om det men det går inte.
Installera en enkel skrivare river upp magsår när man ska leta drivrutiner. Uppdaterade till Big Sur, det blir bara värre. Batteriet räcker knappt 3 timmar på en dator från sent 2018. Mest surfande, mailande och lite RDPande in på servrar.
Visst är copy paste från iPhone -> datorn smutt, när det väl fungerar

Du lär ha en defekt MacBook, 3 timmars batteritid tyder på att batteriet är defekt. Batteritiden på MacBook slår de allra flesta Windows PCs. Ang att det skulle vara några problem att installera skrivare i MacOS har jag inte erfarit själv, har alltid varit väldigt simpelt. Skrivaren har dykt upp när jag sökt efter den direkt.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Jag kör Mac pga jag måste kunna supporta det på jobbet. Kört det i 2 år och jag hatar det tyvärr. Försöker verkligen tycka om det men det går inte.
Installera en enkel skrivare river upp magsår när man ska leta drivrutiner. Uppdaterade till Big Sur, det blir bara värre. Batteriet räcker knappt 3 timmar på en dator från sent 2018. Mest surfande, mailande och lite RDPande in på servrar.
Visst är copy paste från iPhone -> datorn smutt, när det väl fungerar

Kanske har valt fel produkt att supporta, när du inte ens kan installera en skrivare? Har själv installerat 3st olika skrivare på Mac senaste halvåret och ingen av dem var det något problem med, utan gick som smort.
Kanske gå någon utbildning?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falang:

Jag kör Mac pga jag måste kunna supporta det på jobbet. Kört det i 2 år och jag hatar det tyvärr. Försöker verkligen tycka om det men det går inte.
Installera en enkel skrivare river upp magsår när man ska leta drivrutiner. Uppdaterade till Big Sur, det blir bara värre. Batteriet räcker knappt 3 timmar på en dator från sent 2018. Mest surfande, mailande och lite RDPande in på servrar.
Visst är copy paste från iPhone -> datorn smutt, när det väl fungerar

Som nämnts är det troligtvis något fel på batteriet om det bara håller tre timmar. Min bp från 2012 fick nytt batteri ca 2015 och det håller betydligt längre än tre timmar. Senaste åren har den visserligen bara använts någon eller några gånger per vecka men innan dess var det nästan dagligen. Med tanke på att det inte gått tre år sedan du köpte datorn skulle jag kolla om det inte går att få ett nytt batteri.

De två skrivare jag använt till min mac har såvitt jag minns varit plug n’ play men det kanske beror på skrivare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falang:

Jag kör Mac pga jag måste kunna supporta det på jobbet. Kört det i 2 år och jag hatar det tyvärr. Försöker verkligen tycka om det men det går inte.
Installera en enkel skrivare river upp magsår när man ska leta drivrutiner. Uppdaterade till Big Sur, det blir bara värre. Batteriet räcker knappt 3 timmar på en dator från sent 2018. Mest surfande, mailande och lite RDPande in på servrar.
Visst är copy paste från iPhone -> datorn smutt, när det väl fungerar

Installera drivrutiner för skrivare på en mac låter tokigt. Du bör köra airprint, då slipper du installera drivrutiner osv. "It just works" (Oftast )

Permalänk
Inaktiv

Bytte ned mig från Macbook Pro till en vanlig laptop, herregud vilken skit. Once you go Mac you never go back.

Skärm, trackpad, ljud, känslan i tangenterna, byggkvalitet... man får vad man betalar för. ARM funkar dock inte för musikproduktion så M1 är ej aktuellt, men lite sugen på att plocka upp en i9 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Du lär ha en defekt MacBook, 3 timmars batteritid tyder på att batteriet är defekt. Batteritiden på MacBook slår de allra flesta Windows PCs. Ang att det skulle vara några problem att installera skrivare i MacOS har jag inte erfarit själv, har alltid varit väldigt simpelt. Skrivaren har dykt upp när jag sökt efter den direkt.

Har funderat på det också, men kollegor rapporterar liknande problem med batteritiden så jag vet inte. Office-programmen verkar suga en hel del kräm tillsammans med Chrome.
Visst går dom flesta skrivarna att installera utan problem. Men på olika företag finns det olika typer av skrivare. Tillsammans med Big Sur så fungerar inte en modell HP skrivare på ett kontor då datorn anser att drivrutinen har skadlig kod
Verkar inte bara vara jag som har problem med detta om man googlar:
https://discussions.apple.com/thread/252047347
Nu verkar det ha kommit en lösning till problemet, det var ju såklart HPs fel. Men när man sitter och ska installera en skrivare, som ska vara så enkelt så blir man lätt stressad...
Att säga att allt bara fungerar alltid med Mac, jo visst för det mesta. Men inte alltid!

Oftast en mardröm när det kommer nya OS-uppdateringar, vad krasar denna gång? Visst det är inte Apples egna program kanske.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Falang:

Har funderat på det också, men kollegor rapporterar liknande problem med batteritiden så jag vet inte. Office-programmen verkar suga en hel del kräm tillsammans med Chrome.
Visst går dom flesta skrivarna att installera utan problem. Men på olika företag finns det olika typer av skrivare. Tillsammans med Big Sur så fungerar inte en modell HP skrivare på ett kontor då datorn anser att drivrutinen har skadlig kod
Verkar inte bara vara jag som har problem med detta om man googlar:
https://discussions.apple.com/thread/252047347
Att säga att allt bara fungerar alltid med Mac, jo visst för det mesta. Men inte alltid!

Oftast en mardröm när det kommer nya OS-uppdateringar, vad krasar denna gång? Visst det är inte Apples egna program kanske.

Det är just därför jag aldrig kör den allra senaste mjukvaran. Tillverkarna (HP i detta fall) har troligen inte hunnit uppdatera sina drivrutiner för Big Sur. Finns säkert många fler saker som inte fungerar heller och måste uppdateras, så blir det alltid vid en ny uppdatering. Kör man senaste så får man tyvärr agera försökskanin :/ Av denna anledning så sitter jag just nu på Catalina (Näst senaste versionen) och kommer troligen sitta kvar på denna version ett tag Jag kan rekommendera dig att köra Catalina också, om du vill att allt (det mesta iallafall) "bara ska fungera".

Edit: Och det är även pga detta som jag inte köpt en M1 än (Pga att Big Sur hittills är det enda kompatibla operativsystemet). Alla med M1 är tvungna att agera försökskaniner, på grund av den nya arkitekturen. Några måste självklart göra det, så att utvecklingen går framåt. Men det kommer inte att vara jag, då jag värdesätter min tid till annat

Permalänk
Medlem

För mig är en av de bästa funktionerna i Mac finder och dess kolumnnavigering. Otroligt användbart när man har stora mängder mappar att navigera i eftersom man aldrig behöver använda datormusen. Du navigerar med piltangenterna och öppnar/stänger filen med space-tangenten. Innan det finns motsvarande i Windows kommer blir det svårt att kunna byta ut macOS mot Windows för annat än spel. Blir irriterad varje gång jag måste navigera i olika mappar i Explorer på Windows eftersom det inte finns något motsvarande där man kan navigera med piltangenterna och förhandsvisa filen utan kortkommandon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Bytte ned mig från Macbook Pro till en vanlig laptop, herregud vilken skit. Once you go Mac you never go back.

Skärm, trackpad, ljud, känslan i tangenterna, byggkvalitet... man får vad man betalar för. ARM funkar dock inte för musikproduktion så M1 är ej aktuellt, men lite sugen på att plocka upp en i9 igen.

Får jag fråga om du gick till en motsvarande klass av dator? Säger inte emot att det finns mycket som Apple är klassledande på, men det är allt för ofta privpersoners upplevelse faller på att de köper en icke-mac för avsevärt mycket lägre och jämför.

Ivf, om frågan. Iom att TS inte säger vad han/hon ska göra med datorn så bedömer jag utifrån mitt egna behov.

M1 har kraftfull hårdvara och på CPU fronten är det framför allt andra RISC baserade processorer som kommer kunna konkurrera, X86 är (äntligen) på väg att dö. Ingen annan är ikapp M1 ännu så ur det perspektivet är de utan konkurrens. Dealbreaker på M1 för mig är att de motarbetar andra operativsystem, vill kunna köra Linux med bra stöd. Även Windows kan för många vara viktigt, även om jag själv kan leva utan och de har inget vettigt ARM stöd ute ännu ivf.

En annan potential deal-breaker för mig är att man max kan få 16GB RAM och de tar bra betalt för det. Samma med SSD där en rimlig mängd höjer priset rejält. Varav inga av de går att uppgradera själv, vilket bara är riktigt trist. Beror givetvis på vad man ska göra med datorn om det spelar roll, men det begränsar iaf mig en hel del i vad jag kan använda den till.

Nu har jag bedömt M1 ur perspektivet av en arbetsdator, som en spelmaskin så är det bara rent krasst ett kasst val. Både Linux och Windows har bättre spelstöd och en spel-laptop som Razor Blade har hästlängder mer GPU prestanda.

Icke-M1 Mac är däremot en helt annan grej är enligt mig inga höjdare till maskiner på de flesta fronter förutom byggkvalité och hårdvaru-interfaces.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.