Intel presenterar NUC-datorer med Tiger Lake i uppskruvade klockfrekvenser

Permalänk
Melding Plague

Intel presenterar NUC-datorer med Tiger Lake i uppskruvade klockfrekvenser

De populära kompakta datorerna NUC uppdateras. Nytt är processorfamiljen Tiger Lake med uppskruvade klockfrekvenser.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att de har ’samma’ TDP på 28W, men nätadaptern skiljer med 30W. Undrar vad peak är på dessa, lär ju ligga en bit upp om det behövs 120W. Skulle vara kul med en jämförelse mot M1 Mac Mini

Permalänk
Medlem

Ingen HDMI 2.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de har ’samma’ TDP på 28W, men nätadaptern skiljer med 30W. Undrar vad peak är på dessa, lär ju ligga en bit upp om det behövs 120W. Skulle vara kul med en jämförelse mot M1 Mac Mini

Skulle tro att det är GPU skillnaden framförallt.

Visa signatur

Xavve

Permalänk
Datavetare

Undrar om inte tabellen hos AnandTech/SweClockers blivit lite fel, är inte själv hundra men tror (givet informationen hos Intel själva) att man denna gång valt att ha olika TDP på den "tjocka" modellen som listas i artikeln, NUC11PAQ, och den "tunna" modellen, NUC11TNK (vad är det för fel på majoriteten av all teknikföretag när det kommer till namngivning?).

Finns ju redan NUCs utrustade enbart med Intels iGPU med TDP allt från ~10 W upp till 45 W. Innan 8000-serien var inte kyllösningen någon höjdare. Kyllösningen designades om rejält vid lansering av Bean Canyon och samtidigt blev Iris Graphics samt 28 W TDP standard på i5/i7.

I samband med CES lanseras en "ny" variant av Tiger Lake U där enda egentliga skillnaden var att cTDP-up taket lyfts från tidigare 28 W. Verkar som NUC11PAQ använder sig av TDP på 40 W medan NUC11TNK använder sig av 28 W.

Tror kyllösningen från Bean canyon absolut kan hantera 40 W, och har i alla fall tidigare varit fullt möjligt att skruva ned TDP om man vill. Hur man ändrar PL1 (TDP) och PL2 (max peak effekt) är faktiskt fullt dokumenterat i Intels HW-manualer, så kräver inget hack eller så.

Har en rad NUC:ar, gillar verkligen den här formfaktor. Använder Bean Canyon med i7-8559U både som enklare server (Home Assistant) samt som plattform för att lära mig Intels OneAPI (det lanserades skarpt i början av december 2020, första realistiska utmanaren av CUDA).

Lär bli uppgradering till en Tiger Lake baserad NUC, det specifikt för Iris Xe och OneAPI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Kul att de har ’samma’ TDP på 28W, men nätadaptern skiljer med 30W. Undrar vad peak är på dessa, lär ju ligga en bit upp om det behövs 120W. Skulle vara kul med en jämförelse mot M1 Mac Mini

För Frost Canyon (hexa core) peakar den upp mot 100W, sen runt 50-60W, vid väggen då. För dom vanligare quadcore modellerna skulle jag gissa på runt 80 peak & 40W sustained.

https://images.anandtech.com/doci/15571/AIDA-Power.png

Jag använder NUCar en hel del, och väljer nu mer alltid i5orna, i7orna har imo alltid låtit för mycket, kylningen hänger inte med på högre frekvenser.

Permalänk
Medlem

Jag har en äldre NUC Core i3 2C/4T.
De här verkar vara en ganska stor uppgradering.
Framförallt en i5 eller i7 med Xe grafik.
Undrar om i5:an är tillräcklig sval vid "normal användning" för att kunna köras stabilt passiv.
(Den i3 jag har går att justera fläktkurva så fläkten körs i 0% fläkthastighet upp till vald temperatur och sen ökar några procent per extra grad).

Stöder grafiken hårdvaruaccelererad AV1 video ?

"1 × Ethernet 2,5 Gbit (Intel I225-V)"

Var det inte de här kretsarna som hade något problem?
Eller var det åtgärdat?
De här kanske är en senare revision?

Skrivet av medbor:

Kul att de har ’samma’ TDP på 28W, men nätadaptern skiljer med 30W. Undrar vad peak är på dessa, lär ju ligga en bit upp om det behövs 120W. Skulle vara kul med en jämförelse mot M1 Mac Mini

Undrar hur många watt som går till trådlös laddning om man skaffar en Q eller QA modell.
För förutom att Core i3 modellerna så verkar det ju som alla i5 och i7 modeller får samma externa PSU oavsett om du använder trådlös laddning eller inte.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mazk0:

Ingen HDMI 2.1

Vad skulle du med den kontakten till?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sKRUVARN:

För Frost Canyon (hexa core) peakar den upp mot 100W, sen runt 50-60W, vid väggen då. För dom vanligare quadcore modellerna skulle jag gissa på runt 80 peak & 40W sustained.

https://images.anandtech.com/doci/15571/AIDA-Power.png

Jag använder NUCar en hel del, och väljer nu mer alltid i5orna, i7orna har imo alltid låtit för mycket, kylningen hänger inte med på högre frekvenser.

NUC:arna brukar följa PL1/PL2 slaviskt. Detta är från AnandTechs test av Bean Canyon i7-8559U

Detta är vad man får om man läser ut PL1 värdet från en sådan NUC efter boot (använder ett litet verktyg jag skrev med informationen från Intels HW-manual)

$ sudo ./target/debug/plshow PackagePowerLimit { pl1: 30, enable_pl1: true, clamping_limit_1: false, time_window_pl1: 1.0, pl2: 50, enable_pl2: false, clamping_limit_2: false, time_window_pl2: 0.0, lock: false }

AnandTech mäter rätt exakt 30 W "CPU package power" vilket är precis vad PL1 är.

Kan hålla med om i5 vs i7, kanske inte om ljudnivån (var ingen relevant skillnad på Bean Canyon i all fall) utan mer att effekten CPUn får dra räcker inte till för att hålla de betydligt högre boost-frekvenser som i7-modellen har -> i praktiken är det väldigt liten skillnad mellan i5 och i7. Möjligen kan den skillnaden bli mer relevant om man kör med 40 W TDP.

Skrivet av GuessWho:

Stöder grafiken hårdvaruaccelererad AV1 video ?

Stödet för detta är en av nyheterna i Xe.

Skrivet av GuessWho:

"1 × Ethernet 2,5 Gbit (Intel I225-V)"

Var det inte de här kretsarna som hade något problem?
Eller var det åtgärdat?
De här kanske är en senare revision?

Det var kretsen med problem och problemet åtgärdades i en senare HW-revison (som kom under sensommaren / hösten 2020 tror jag).

Skrivet av GuessWho:

Undrar hur många watt som går till trådlös laddning om man skaffar en Q eller QA modell.
För förutom att Core i3 modellerna så verkar det ju som alla i5 och i7 modeller får samma externa PSU oavsett om du använder trådlös laddning eller inte.

Från Intel ARK:

"15W Wireless charging lid"

Det var kanske vad du letade efter?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Stödet för detta är en av nyheterna i Xe.

Det var kretsen med problem och problemet åtgärdades i en senare HW-revison (som kom under sensommaren / hösten 2020 tror jag).

Från Intel ARK:

"15W Wireless charging lid"

Det var kanske vad du letade efter?

Här kommer Yoshman med svar på tal !
Perfekt!
Tack

Permalänk
Medlem

Jag har 3st NUC hemma, rätt gamla modeller. En till sambon, en till HTPC och en i3 som jag inte använder just nu. Har sagt att jag inte ska köpa någon mer NUC, men blir ju så sugen och köpa fler.

Ska ha ögonen på tester och se vad de verkligen klarar av, de kommer säkert gå jämnt eller vara snabbare än min 7700k vid allt utan spel. Vill ju kunna spela lite ibland med datorn så därför har det inte blivit någon NUC som main-dator.

Så roligt att de utvecklar sådana maskiner, och att det kommit AMD versioner i samma koncept.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Jag har en NUC med Intel i3 8109U. Väldigt liten dator som är mindre än mac mini och gick på halva priset mot mac mini(som då körde med samma CPU om jag inte minns fel). Haft den ca 2 år och är nöjd. Kör ubuntu på den. Kul att intel fortsätter med NUC.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

verkar som de lyssnat på mig iaf, döskalle designern har fått sparken? tacka fan för det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Så roligt att de utvecklar sådana maskiner, och att det kommit AMD versioner i samma koncept.

Jag hade inte haft något emot ifall fler tillverkare gjorde samma sak. Kanske utan CPU också :),.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Snusfri

En NUC11PAKi5 med 32-64GB RAM skulle sitta riktigt fint som Proxmox-server.
I med en lagom stor NVME och en typ 2TB SSD.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

NUC-formatet (och motsvarande för andra märken) gör sig bra som mediadator, men ev även för användning i övrigt med belastning under kort tid.

Nackdelen med just Intel NUC är att de verkar ha en tendens att dö.
De flesta sådana jag haft att göra med (oklart exakt antal, men några st är det) har varit helt livlösa, provat med annan strömadapter m m men ingen skillnad.
Visserligen kan det ev bero på att de körts dygnet runt i flera år, men motsvarande Lenovo-maskiner håller helt klart bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag hade inte haft något emot ifall fler tillverkare gjorde samma sak. Kanske utan CPU också :),.

Fler tillverkare ja, i formatet mellan en Nuc och ASRock deskmini med CPU-sockel. Eller en riktigt specad Asrock Deskmini helt enkelt. Men lite bättre GPU så man kan spela lite skapligt snyggt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Fler tillverkare ja, i formatet mellan en Nuc och ASRock deskmini med CPU-sockel. Eller en riktigt specad Asrock Deskmini helt enkelt. Men lite bättre GPU så man kan spela lite skapligt snyggt.

Ja, just GPU är ett gissel där. De kanske kan fixa nån mittemellan krets som funkar. Då blir det varmt!

Tycker att Asus PN50 annars är jävligt intressanta. Köra lite docker och sånt på. Kan man lätt få 8/16 eller 8/8 vilket hade räckt och blivit över. Och de är inte så svettigt dyra heller.

4800U har väl ok grafik. Ska man spela LoL och CS är det inga problem. Annars får man nog nöja sig med 20 FPS =). Hade det gått för Minecraft så hade jag kunnat skaffa en sådan till ett av barnen. Men för ungefär liknande från så kan jag smälla ihopa en mini-itx med 1660, så det känns inte prisvärt. Ink moderkort, SSD, minne, 10400F. Fast då jag chassi och PSU redan.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Är dessa verkligen ett vettigt desktop alternativ för en modern kontorsburk med office och W10? Storleken är ju ok, men jag är lite orolig för prestandan, kan någon som har en ge sitt intryck?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Ja, just GPU är ett gissel där. De kanske kan fixa nån mittemellan krets som funkar. Då blir det varmt!

Tycker att Asus PN50 annars är jävligt intressanta. Köra lite docker och sånt på. Kan man lätt få 8/16 eller 8/8 vilket hade räckt och blivit över. Och de är inte så svettigt dyra heller.

4800U har väl ok grafik. Ska man spela LoL och CS är det inga problem. Annars får man nog nöja sig med 20 FPS =). Hade det gått för Minecraft så hade jag kunnat skaffa en sådan till ett av barnen. Men för ungefär liknande från så kan jag smälla ihopa en mini-itx med 1660, så det känns inte prisvärt. Ink moderkort, SSD, minne, 10400F. Fast då jag chassi och PSU redan.

PN50 hade väl någon gräns på m.2 disken på 512gb om jag inte minns fel. lite konstigt. Jag var riktigt taggad på PN50 när de kom, men är ju grafiken som sätter stopp som vanligt.

Skrivet av Homdax:

Är dessa verkligen ett vettigt desktop alternativ för en modern kontorsburk med office och W10? Storleken är ju ok, men jag är lite orolig för prestandan, kan någon som har en ge sitt intryck?

De fungerar riktigt bra till kontorsbruk. Sambons gamla NUC i5 är snabb och rapp och har inga problem att hänga med när det gäller surf och office. Hon kör lite enkelt photoshop också ibland. Nu har det väl kommit 3-5 generationer efter också.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Är dessa verkligen ett vettigt desktop alternativ för en modern kontorsburk med office och W10? Storleken är ju ok, men jag är lite orolig för prestandan, kan någon som har en ge sitt intryck?

Det är ju precis Intels bästa slim-laptop-processorer som sitter i dem, så prestandan räcker om en tunn laptop hade gjort jobbet. En sådan räcker för de allra flesta normala datoruppgifter idag, men är ju riktigt poweruser med avancerade krav kanske du får kolla tester. Det är ju inte Atom som de gamla som presterade riktigt dåligt (innan windows 10 menar jag då, inte testat Atom sedan dess)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

De fungerar riktigt bra till kontorsbruk. Sambons gamla NUC i5 är snabb och rapp och har inga problem att hänga med när det gäller surf och office. Hon kör lite enkelt photoshop också ibland. Nu har det väl kommit 3-5 generationer efter också.

@medbor

Tack, det var hyvens... precis samma som jag skall ha den till.
Måste bara ha en med dubbla HDMI, eller , ja, två skärmuttag.

Lutar åt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5146875

fast tar man i3 blir det lite billigare, kan man dra på med mer RAM istället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4515215

Just nu sitter kvinnan med en HP Desktop som har i5 4570 samt DDR3 i 1300 Ghz... det är lite segt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@medbor

Tack, det var hyvens... precis samma som jag skall ha den till.
Måste bara ha en med dubbla HDMI, eller , ja, två skärmuttag.

Lutar åt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5146875

fast tar man i3 blir det lite billigare, kan man dra på med mer RAM istället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4515215

Just nu sitter kvinnan med en HP Desktop som har i5 4570 samt DDR3 i 1300 Ghz... det är lite segt.

Jag skulle definitivt köra i5, men alla gör sina val

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag skulle definitivt köra i5, men alla gör sina val

Jo, men den kommer bara med 2x4GB=8GB RAM, så det får man ju köra upp på stört.

https://www.intel.com/content/www/us/en/products/boards-kits/...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@medbor

Tack, det var hyvens... precis samma som jag skall ha den till.
Måste bara ha en med dubbla HDMI, eller , ja, två skärmuttag.

Lutar åt denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5146875

fast tar man i3 blir det lite billigare, kan man dra på med mer RAM istället: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4515215

Just nu sitter kvinnan med en HP Desktop som har i5 4570 samt DDR3 i 1300 Ghz... det är lite segt.

Någon anledning varför du kollar på gen7? Dom du länka är bara dual core med rätt klen grafik.

Hade kollat på denna https://cdon.se/hemelektronik/intel-nuc-kit-nuc8i5bek-p547735... om du inte vill vänta på tiger-lake modellerna. Du kan använda type-c kontakten som displayport, eller med en type-c-hdmi kabel.

Nu har jag iof alltid gillat NUCarna, men det var med gen8 (Bean Canyon) i5/i7 dom blev riktigt bra, quadcore, Iris Pro GPU och förbättrad kylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Någon anledning varför du kollar på gen7? Dom du länka är bara dual core med rätt klen grafik.

Finns ingen som helst anledning att tänka prestanda utöver vad Office och Outlook kräver. Inte alls överhuvudtaget.

Men den du länkade var ändå intressant.

Faktiskt så intressant att jag tog den, den kom visserligen inte med någon NVME disk, men jag har liggandes.

Visa signatur
Permalänk
Snusfri
Skrivet av sKRUVARN:

Någon anledning varför du kollar på gen7? Dom du länka är bara dual core med rätt klen grafik.

Hade kollat på denna https://cdon.se/hemelektronik/intel-nuc-kit-nuc8i5bek-p547735... om du inte vill vänta på tiger-lake modellerna. Du kan använda type-c kontakten som displayport, eller med en type-c-hdmi kabel.

Nu har jag iof alltid gillat NUCarna, men det var med gen8 (Bean Canyon) i5/i7 dom blev riktigt bra, quadcore, Iris Pro GPU och förbättrad kylning.

Snälla sluta länka till det där scamföretaget på cdon.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Finns ingen som helst anledning att tänka prestanda utöver vad Office och Outlook kräver. Inte alls överhuvudtaget.

Men den du länkade var ändå intressant.

Faktiskt så intressant att jag tog den, den kom visserligen inte med någon NVME disk, men jag har liggandes.

Om du köpte den från Xstra Digital Storage så hoppas jag att du får den, de är inte att lita på helt. Tror de skickar från europa och kan vänta länge på sakerna, eller de drar ut och säger att saker kommer och massa historier om detta företag.

Köpa den nyaste generationen som finns ute och en i5 är helt att föredra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Om du köpte den från Xstra Digital Storage så hoppas jag att du får den, de är inte att lita på helt. Tror de skickar från europa och kan vänta länge på sakerna, eller de drar ut och säger att saker kommer och massa historier om detta företag.

Köpa den nyaste generationen som finns ute och en i5 är helt att föredra.

Pris är relevant, och jag har hört om Xtra Digital Storage, men, jag köpte genom CDON, så de är min leverantör, inte XDS direkt... vi får se.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad skulle du med den kontakten till?

120 Hz i 4k, eller kanske 60 hz med hdr till en hdmi 2.1-tv antar jag?

Visa signatur

5900X | Gigabyte 4090 Gaming OC | 2x16GB 3800 MHz | Asus Crosshair VIII Dark Hero
Define R5 | SN850 1TB / KC3000 2TB | EVGA G2 850W | NH-D15
LG 38GN950 | Logitech G502X Plus + G910