LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnnymann:

Jag har också 03.11.30
Sedan ser jag en del andra ver upp till 03.21.16 ?
https://www.youtube.com/watch?v=Y7aqsOmp0Ng&ab_channel=HDTVTe...

Jag installerade 03.21.16 i början på veckan

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Skrivet av mrrock:

Jag installerade 03.21.16 i början på veckan

Direkt via internet från tv:ns interface eller från ett USB med firmware?

Som sagt min tv hittar ingen av sig själv så jag får väl använda den manuella metoden med USB.

Permalänk
Medlem

Senaste firmware finns nu tillgänglig här för manuell installation
03.21.16
https://www.lg.com/uk/support/software-firmware?csSalesCode=O...

Fixar till ljusstyrkan i HDR Game, och upphöjda skuggor. Samt innehåller buggfixar i 03.21.09 t ex fel med Dolby Vision/Atmos.

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Någon som kan tipsa om en 5 meter HDMI-kabel till denna TV godkänd för 4K/120Hz? Slipper helst importera från utlandet, men alla tips uppskattas. Tänker dra en kabel från PC:n med mitt RTX 3080-kort och ha LG CX som 3:e skärm framför soffan förutom de två jag redan har på skrivbordet. Har tänkt spela med TV:n som skärm och att G-Sync fungerar som det ska är ett måste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Typoon9150:

Direkt via internet från tv:ns interface eller från ett USB med firmware?

Som sagt min tv hittar ingen av sig själv så jag får väl använda den manuella metoden med USB.

Det var 📺 som sa till att den fanns

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Senaste firmware finns nu tillgänglig här för manuell installation
03.21.16
https://www.lg.com/uk/support/software-firmware?csSalesCode=O...

Fixar till ljusstyrkan i HDR Game, och upphöjda skuggor. Samt innehåller buggfixar i 03.21.09 t ex fel med Dolby Vision/Atmos.

Är det lugnt att uppdatera med UK-firmware även för "svenska" apparater?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NossliN:

Är det lugnt att uppdatera med UK-firmware även för "svenska" apparater?

Borde vara lugnt men vänta annars. För mig dök den upp för 1 timme sedan när jag kom hem från jobbet och startade tv:n.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NossliN:

Är det lugnt att uppdatera med UK-firmware även för "svenska" apparater?

Finns annars att ladda ned från LG:s svenska sida sedan 1-2 dagar tillbaka, om du inte lyckas få den OTA.
https://www.lg.com/se/support/software-firmware
Men den länkar förmodligen till samma fil då modellnumren är likadana som i UK.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Fick hem min LG 48 CX igår, phew man blev lite "övervälmigad" av storleken först, just nu sitter jag bara 60cm ifrån skärmen, och det var som att ha ett stort FÖNSTER in i spelvärdarna, han prova många olika spel och 4k gaming är något väldigt speciellt imo

Och som mitt 3080 började skina i denna upplösning, känns som mitt system går BÄTTRE nu med 4k än när jag körde min UW 3440x1440, otrolig respons, och spelen flöt på som smör, har givetvis aktiverat 120hz & GSync.

Upplevelsen var lite mycket att ta in i början, men redan efter 2 timmar så började man vänja sig kände jag, ska försöka att få ut 20cm distans till skärmen till, då blir det nog perfekt.

Dock lite ovant att gå ifrån 21:9 format till 16:9

Nu är känslan så att man är sugen på att köpa diverse spel bara för att se hur de ser ut på 4k skärmen haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Fick hem min LG 48 CX igår, phew man blev lite "övervälmigad" av storleken först, just nu sitter jag bara 60cm ifrån skärmen, och det var som att ha ett stort FÖNSTER in i spelvärdarna, han prova många olika spel och 4k gaming är något väldigt speciellt imo

Och som mitt 3080 började skina i denna upplösning, känns som mitt system går BÄTTRE nu med 4k än när jag körde min UW 3440x1440, otrolig respons, och spelen flöt på som smör, har givetvis aktiverat 120hz & GSync.

Upplevelsen var lite mycket att ta in i början, men redan efter 2 timmar så började man vänja sig kände jag, ska försöka att få ut 20cm distans till skärmen till, då blir det nog perfekt.

Dock lite ovant att gå ifrån 21:9 format till 16:9

Nu är känslan så att man är sugen på att köpa diverse spel bara för att se hur de ser ut på 4k skärmen haha.

Kommer ihåg när jag ’lurade’ min kompis att köpa 40” ’TV’ till sin speldator för många år sedan (2500K och dubbla 6850 som vi låste upp). Han dissade tanken när vi monterade, men har inte sagt ett dåligt ord sedan dess. Detta var bara 1080p dessutom.

Många har så förutfattade meningar angående vad som fungerar. Att spela med en så stor skärm så känns det som VR att man är i spelet typ, svårt att jämföra med andra. Sen tillkommer om man jobbar på den ytan, fantastiskt med så mycket yta för fönster. Som att ha 4x24” skärmar, men utan skärmkanter inom ytan.

Helt rätt att köra den som skärm och nu för tiden med 120Hz så finns det knappt någon anledning att köpa annat tycker jag i alla fall

Höjden är något att vänja sig vid dock, som du säger är 16:9 inte 100% optimalt för skrivbordet, men man behöver inte använda hela höjden om man inte vill heller

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Höjden är något att vänja sig vid dock, som du säger är 16:9 inte 100% optimalt för skrivbordet, men man behöver inte använda hela höjden om man inte vill heller

Insåg precis att jag kan skala bilden så att det i princip blir 21:9 Ultrawide utförande, fast med svarta bars uppe/nere, det är ju hur bra som helst.

Har börjat spela Star Wars Jedi: Fallen Order och där vill man ju ha fulla utförandet på 16:9 (helt otrolig upplevelse på Epic inställningar btw, satan vilket spel!).

Men sen kan jag se mig skifta till ett mer 21:9 utförande i spel såsom Division 2 och andra mer FPS inriktade spel.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som milt "stör" mig på att stativet för CX serien är onödigt djup? Det möjliggör samling av kablarna, visst, men det ser man ändå inte om TVn hamnar nära väggen som med ett stativ från B-serien. (Är ute efter en sån, har annons ute )

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZD:

Senaste firmware finns nu tillgänglig här för manuell installation
03.21.16
https://www.lg.com/uk/support/software-firmware?csSalesCode=O...

Fixar till ljusstyrkan i HDR Game, och upphöjda skuggor. Samt innehåller buggfixar i 03.21.09 t ex fel med Dolby Vision/Atmos.

Hoppas denna FW fixar de problem som jag haft med Atmos.. Har en Samsung Q86R/XE som har omöjligt kan få ut Atmos på.
Har testat Netflix, Amazon Prime och Disney+´s utbud med Vision och Atmos och TVn känner av att den matas med Vision-material, men inte Atmos.
Nån annan här som har fått Atmos att fungera tillsammans med soundbar kopplad via eARC?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av µiCro:

Är det bara jag som milt "stör" mig på att stativet för CX serien är onödigt djup? Det möjliggör samling av kablarna, visst, men det ser man ändå inte om TVn hamnar nära väggen som med ett stativ från B-serien. (Är ute efter en sån, har annons ute )

Ja det är fruktansvärt. Jag satte upp min på väggen, blev svinbra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av hazelgrouse86:

Någon som kan tipsa om en 5 meter HDMI-kabel till denna TV godkänd för 4K/120Hz? Slipper helst importera från utlandet, men alla tips uppskattas. Tänker dra en kabel från PC:n med mitt RTX 3080-kort och ha LG CX som 3:e skärm framför soffan förutom de två jag redan har på skrivbordet. Har tänkt spela med TV:n som skärm och att G-Sync fungerar som det ska är ett måste.

Ja, Supras 48gbps kabel
Jag kör 5m varianten till min C9.

edit:
jag menar då sk. den passiva varianten med maxlängd på 5m
HBB har den tex.

Visa signatur

Technörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Insåg precis att jag kan skala bilden så att det i princip blir 21:9 Ultrawide utförande, fast med svarta bars uppe/nere, det är ju hur bra som helst.

Har börjat spela Star Wars Jedi: Fallen Order och där vill man ju ha fulla utförandet på 16:9 (helt otrolig upplevelse på Epic inställningar btw, satan vilket spel!).

Men sen kan jag se mig skifta till ett mer 21:9 utförande i spel såsom Division 2 och andra mer FPS inriktade spel.

Exakt så! Dessutom kan man spela i 1080p ellee till och med 720p med heltalsskalning om man har ett sämre grafikkort och vill ha högre FPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Fick hem min LG 48 CX igår, phew man blev lite "övervälmigad" av storleken först, just nu sitter jag bara 60cm ifrån skärmen, och det var som att ha ett stort FÖNSTER in i spelvärdarna, han prova många olika spel och 4k gaming är något väldigt speciellt imo

Och som mitt 3080 började skina i denna upplösning, känns som mitt system går BÄTTRE nu med 4k än när jag körde min UW 3440x1440, otrolig respons, och spelen flöt på som smör, har givetvis aktiverat 120hz & GSync.

Upplevelsen var lite mycket att ta in i början, men redan efter 2 timmar så började man vänja sig kände jag, ska försöka att få ut 20cm distans till skärmen till, då blir det nog perfekt.

Dock lite ovant att gå ifrån 21:9 format till 16:9

Nu är känslan så att man är sugen på att köpa diverse spel bara för att se hur de ser ut på 4k skärmen haha.

Kul! HDR i spel har väckt nytt liv i så många titlar för min egen del. Spel med bra HDR implementering i PC är dock något sällsynt har jag upptäckt, men Horizon Zero Dawn ser rentutsagt helt jävla fantastiskt ut på denna TV med en riktigt bra HDR-implementering. Spelade det igår i några timmar och tappade hakan flera gånger. Rekommenderas!

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd

Jag upplever att HDR fuckar upp allt annat. När man t ex startar ett spel, och tabbar ut och surfar så ser det väldigt konstigt ut. Kör ni HDR igång hela tiden eller aktiverar ni det innan ni startar specifika spel?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Min CX höll i 10H - Oklart om LG har nå vidare intresse att fixa detta på nått snabbt vis. /rant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag upplever att HDR fuckar upp allt annat. När man t ex startar ett spel, och tabbar ut och surfar så ser det väldigt konstigt ut. Kör ni HDR igång hela tiden eller aktiverar ni det innan ni startar specifika spel?

Bara innan jag startar ett spel och sedan av. Annars blir allting extremt ljust och sticker i ögonen. Men om du justerar slidern i Windows som balanserar sdr/hdr brightness så ser inte SDR-content riktigt lika knäppt ut när desktop körs i HDR, dvs den här:
https://www.tenforums.com/tutorials/146775-how-change-hdr-sdr...

Min ligger nånstans mellan 10 och 20 och då ser det ändå relativt OK ut, men ingenting jag skulle köra hela tiden, men duger för att tabba ut och surfa.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Exakt så! Dessutom kan man spela i 1080p ellee till och med 720p med heltalsskalning om man har ett sämre grafikkort och vill ha högre FPS

Hade jag vetat att man kunde skala om bilden mot 21:9 format ifrån början, så hade jag förmodligen köpt 55" istället för 48" men men, "mycket vill ha mer" så att säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Kul! HDR i spel har väckt nytt liv i så många titlar för min egen del. Spel med bra HDR implementering i PC är dock något sällsynt har jag upptäckt, men Horizon Zero Dawn ser rentutsagt helt jävla fantastiskt ut på denna TV med en riktigt bra HDR-implementering. Spelade det igår i några timmar och tappade hakan flera gånger. Rekommenderas!

Blir förmodligen nästa spel man kör

Det som ligger på horisonten att köra närmast är väll det spelet, RDR2, kanske också börjar om helt och hållet i Cyberpunk trots att jag inte spelat klart det ännu. Var inne en sväng i GTAV också, det ser ju också väldigt trevligt ut trots att det "är så gammalt" nu :).

Har heller inte kört Witcher 3 + addons som jag har köpt sen tidigare, men jag tror att de kommer med RTX patch i år? så väntar nog med det tills det kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LastNinjas:

Hade jag vetat att man kunde skala om bilden mot 21:9 format ifrån början, så hade jag förmodligen köpt 55" istället för 48" men men, "mycket vill ha mer" så att säga

Kan vara så, absolut, men en platt skärm börjar se begränsningarna när man sitter så nära tänker jag. Dock är det nog ingen extrem skillnad tänker jag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Princeps:

Min CX höll i 10H - Oklart om LG har nå vidare intresse att fixa detta på nått snabbt vis. /rant

På min slutade 3/4 HDMI-kontakter att fungera efter ett par veckor, efter en jävla massa felsökning lovade LG att boka in en servicereparation och fick alla uppgifter som behövdes, har nu gått en vecka utan att jag hört nåt.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mammuth:

Hoppas denna FW fixar de problem som jag haft med Atmos.. Har en Samsung Q86R/XE som har omöjligt kan få ut Atmos på.
Har testat Netflix, Amazon Prime och Disney+´s utbud med Vision och Atmos och TVn känner av att den matas med Vision-material, men inte Atmos.
Nån annan här som har fått Atmos att fungera tillsammans med soundbar kopplad via eARC?

Har LGs största soundbar och den fungerar utmärkt med Atmos vi eArc

Visa signatur

|Fractal R2| i7 930@2,8 GHz| NH-D14| X58A-UD3R| ATI 5870| Corsair 6GB XMS3 ram| Crucial m4 64GB SSD +Intel x25 G2 40GB SSD +2*Samsung F3 1T i raid| FD 650W| WIN 10 64|

Permalänk
Avstängd

Är det någon som har bra tips eller guide på inställningar?

Kör en LG C8 och upplever flimmer/eftersläpningar på objekt som rör sig snabbt, speciellt om det är framför/bakom andra objekt. Bilar som åker förbi träd är väl ett typexempel. Netflix tänkte jag att det var kvalitén bara som spökade, för jag tycker inte att jag upplevt samma sak med bluray via min PS4. Men nu fick jag hem min UHD blu-rayspelare och upplevde samma sak i Rouge One.

Behöver man en high end HDMI för 4k UHD? Tänker att det borde vara mycket mindre krävande än 4K 120 Hz som jag kör på min CX.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

På min slutade 3/4 HDMI-kontakter att fungera efter ett par veckor, efter en jävla massa felsökning lovade LG att boka in en servicereparation och fick alla uppgifter som behövdes, har nu gått en vecka utan att jag hört nåt.

Tråkigt att höra. Hoppas inte man råkar ut för detta. Min ska fixas "inom två veckor" suck.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Är det någon som har bra tips eller guide på inställningar?

Kör en LG C8 och upplever flimmer/eftersläpningar på objekt som rör sig snabbt, speciellt om det är framför/bakom andra objekt. Bilar som åker förbi träd är väl ett typexempel. Netflix tänkte jag att det var kvalitén bara som spökade, för jag tycker inte att jag upplevt samma sak med bluray via min PS4. Men nu fick jag hem min UHD blu-rayspelare och upplevde samma sak i Rouge One.

Behöver man en high end HDMI för 4k UHD? Tänker att det borde vara mycket mindre krävande än 4K 120 Hz som jag kör på min CX.

Att köra på någon annans inställningar (för färger alltså) är ett totalt lotteri och kan lika gärna göra saker värre.

Enda säkra sättet är att kalibrera tyvärr. Går också att leka med en färgpalett och en kamera, men inte alls lika garanterade resultat

Permalänk
Skrivet av Hybe:

Ja, Supras 48gbps kabel
Jag kör 5m varianten till min C9.

edit:
jag menar då sk. den passiva varianten med maxlängd på 5m
HBB har den tex.

Tack!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Att köra på någon annans inställningar (för färger alltså) är ett totalt lotteri och kan lika gärna göra saker värre.

Enda säkra sättet är att kalibrera tyvärr. Går också att leka med en färgpalett och en kamera, men inte alls lika garanterade resultat

Det är ju dock inte färger jag är ute efter då jag pratar om flimmer och problem med rörelser

Visa signatur

Mr. Scriptman