LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Uj, mycke ljus o reflektioner blir det...
(don't get me wrong: det ser ljust och luftigt och fräscht ut Men kanske inte optimala TV-placeringen?)

Inte alls, när TVn är avstängd så ser man reflektioner men när den slås på ser man inget.

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Inte alls, när TVn är avstängd så ser man reflektioner men när den slås på ser man inget.

https://i.ibb.co/bzv5fbG/78-A6-BCED-2-ED2-4345-8-C88-3-DAAC8-AFF3-EB.jpg

Detta ser precis ut som produktbilderna @emilakered gnällde på i en tråd för ett (bra?) tag sen. Han trodde inte att någon bodde så här.

Jag tycker det ser fint och minimalistiskt ut

Fattar dock inte ’tvn måste vara 14mm tjock’ grejen, 5cm hade ju inte ens gjort skillnad här, knappt hade ens 20cm märkts?

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av medbor:

Detta ser precis ut som produktbilderna @emilakered gnällde på i en tråd för ett (bra?) tag sen. Han trodde inte att någon bodde så här.

Jag tycker det ser fint och minimalistiskt ut

Fattar dock inte ’tvn måste vara 14mm tjock’ grejen, 5cm hade ju inte ens gjort skillnad här, knappt hade ens 20cm märkts?

Haha! Jag skulle väl ändå säga produktbilderna generellt är strået värre.
https://www.sweclockers.com/galleri/15005-pressbilder-pa-tv-e...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Haha! Jag skulle väl ändå säga produktbilderna generellt är strået värre.
https://www.sweclockers.com/galleri/15005-pressbilder-pa-tv-e...

Ja, absolut är de lite värre, men inte så långt ifrån ändå. ’Svävande hyllan’ är ganska nära, även om bakgrunden har lite mer patina, och hyllan är onödigt lång...

Min hjärna kopplade dit i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Detta ser precis ut som produktbilderna @emilakered gnällde på i en tråd för ett (bra?) tag sen. Han trodde inte att någon bodde så här.

Jag tycker det ser fint och minimalistiskt ut

Fattar dock inte ’tvn måste vara 14mm tjock’ grejen, 5cm hade ju inte ens gjort skillnad här, knappt hade ens 20cm märkts?

Det är subjektivt med vad som är snyggt men varför ska man ha 5cm när man kan ha 1.4cm?

Varför ska man en fin och mysig lägenhet när man bara behöver äta, skita, sova i den?

TVn syns oftast alltid från sidan i min lägenhet så i detta fall spelar det en del roll för mig, hade det varit ett rum med väggar på sidorna om TVn hade jag kört på en CX

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Det är subjektivt med vad som är snyggt men varför ska man ha 5cm när man kan ha 1.4cm?

Varför ska man en fin och mysig lägenhet när man bara behöver äta, skita, sova i den?

https://i.ibb.co/MpP4FNv/0-FD2-BE92-E5-A5-4-CB0-AD63-E19-C1-A6-C18-F8.jpg

Som sagt, jag tycker det ser riktigt fint ut, men kopplade det till galleriet från Emil i mitt huvud.

Nu visade du dessutom upp ’En ensam stol’ som var en av bilderna där...

Ingen kritik som sagt, mest en observation som jag tyckte kändes passande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Som sagt, jag tycker det ser riktigt fint ut, men kopplade det till galleriet från Emil i mitt huvud.

Nu visade du dessutom upp ’En ensam stol’ som var en av bilderna där...

Ingen kritik som sagt, mest en observation som jag tyckte kändes passande

Absolut, allt är subjektivt som sagt. Jag föredrar mindre visuellt ”väsen”.

Har nyligen flyttat in i lägenheten så allt är inte på plats såklart, använder köksstol för bättre close-up när jag spelar på xboxet

Visa signatur

Hänger på Sweclockers när jag blir köpsugen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av davitto:

Absolut, allt är subjektivt som sagt. Jag föredrar mindre visuellt ”väsen”.

Har nyligen flyttat in i lägenheten så allt är inte på plats såklart, använder köksstol för bättre close-up när jag spelar på xboxet

Det ser mycket lovande ut. Håll det oplottrigt, det ger lugn i sinnet.

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa denna i 48" (finns väl ingen mindre?) att använda som datorskärm för ex jobb, media och spel.

Jag har en 'okej' dator men inte mer än så. Jag anar att man behöver en rätt fet dator för att köra denna skärm?

Sedan undrar jag också om det finns risk för inbränning av vissa fält som är statiska (det övre fältet med favoriter och dyl) i webbläsaren iom att det är OLED?

Funderar på att köpa denna eller om jag ska gå på en 4k IPS.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Funderar på att köpa denna i 48" (finns väl ingen mindre?) att använda som datorskärm för ex jobb, media och spel.

Jag har en 'okej' dator men inte mer än så. Jag anar att man behöver en rätt fet dator för att köra denna skärm?

Sedan undrar jag också om det finns risk för inbränning av vissa fält som är statiska (det övre fältet med favoriter och dyl) i webbläsaren iom att det är OLED?

Funderar på att köpa denna eller om jag ska gå på en 4k IPS.

Datorn som behövs är inget speciellt, men om du vill ha 120Hz behöver du idag Nvidias 3000-serie om jag minns rätt. ’Alla’ datorer klarar annars 60Hz utan problem skulle jag säga.

Inbränning är ett problem efter tusentals timmars drift på maximal ljusstyrka, och om du har extremt kontrastrika element på samma ställe alltid/väldigt ofta. Det kan uppstå, men man måste nästan aktivt försöka. Lägre ljusstyrka försenar uppkomsten, och att inte låta skärmen stå på i onödan hjälper också. Jag skulle inte vara orolig.

I år släpper de en 4K-oled i ännu mindre storlek, men priset är högt ett bra tag till

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Datorn som behövs är inget speciellt, men om du vill ha 120Hz behöver du idag Nvidias 3000-serie om jag minns rätt. ’Alla’ datorer klarar annars 60Hz utan problem skulle jag säga.

Inbränning är ett problem efter tusentals timmars drift på maximal ljusstyrka, och om du har extremt kontrastrika element på samma ställe alltid/väldigt ofta. Det kan uppstå, men man måste nästan aktivt försöka. Lägre ljusstyrka försenar uppkomsten, och att inte låta skärmen stå på i onödan hjälper också. Jag skulle inte vara orolig.

I år släpper de en 4K-oled i ännu mindre storlek, men priset är högt ett bra tag till

Mycket intressant! Tack för svar.

När tror du att den nya mindre skärmen kommer? Hur stor skulle du säga att skillnaden är mellan denna OLED och en IPS 4k-skärm?

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrQueQue:

Mycket intressant! Tack för svar.

När tror du att den nya mindre skärmen kommer? Hur stor skulle du säga att skillnaden är mellan denna OLED och en IPS 4k-skärm?

OLED vs IPS vs annat är en helt annan diskussion.

För spelande kan man kolla på LTTs video där de testar just LG48CX, men beror ju på vad du ska ha den till...

I swecs artikel står det 42” och ’i år’, men det kan ju finnas mer information sedan dess som framkommit
https://www.sweclockers.com/nyhet/31122-lgs-oled-utbud-for-20...

Permalänk
Medlem

Nu är det väl troligt att det blir så, men det är väl inte heller sagt att just LG kommer släppa en 42" i en TV, utan enbart att man ska leverera paneler. Om det inte framkommit något nytt dvs. Så det finns väl tyvärr en risk att det är en bit bort.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Någon med en 48cx som skulle kunna mäta hur djupt det är från baksida skärm till slutet av foten bakåt? Funderar på om det går att ställa datorn där.

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Avstängd
Skrivet av macmann1:

Någon med en 48cx som skulle kunna mäta hur djupt det är från baksida skärm till slutet av foten bakåt? Funderar på om det går att ställa datorn där.

Totalt 16 cm men det är en liten 'avfasning' på 7 mm så 15,3 cm lätt sluttande yta.

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Någon med en 48cx som skulle kunna mäta hur djupt det är från baksida skärm till slutet av foten bakåt? Funderar på om det går att ställa datorn där.

Den håller väl samma mått som 65CX, så 160 mm, inte så lätt att ställa nåt där, den lutar ett antal grader bakåt (inte parallel med bordsytan).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arkin:

Totalt 16 cm men det är en liten 'avfasning' på 7 mm så 15,3 cm lätt sluttande yta.

Skrivet av MatteN:

Den håller väl samma mått som 65CX, så 160 mm, inte så lätt att ställa nåt där, den lutar ett antal grader bakåt (inte parallel med bordsytan).

Tack! Hade en tanke att det kanske skulle gå med mitt NR200P även om det sluttar en aning, men det blir nog lite ont om plats. Den får väl stå bredvid istället

Kunde inte hålla emot längre och la en beställning med hemleverans nästa vecka. Ska bli spännande att se om jag lyckas klämma ut 4k 120hz (dock utan VRR) via USB C > HDMI eller om det var pengar åt skogen, annars får jag väl se hur jag gör

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Tack! Hade en tanke att det kanske skulle gå med mitt NR200P även om det sluttar en aning, men det blir nog lite ont om plats. Den får väl stå bredvid istället

Kunde inte hålla emot längre och la en beställning med hemleverans nästa vecka. Ska bli spännande att se om jag lyckas klämma ut 4k 120hz (dock utan VRR) via USB C > HDMI eller om det var pengar åt skogen, annars får jag väl se hur jag gör

Tveksamt att hitta en adapter som klarar full bandbredd, men kanske har mognat lite nu på marknaden?

Tidigare var det ju Nvidia 3000 or bust

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Tveksamt att hitta en adapter som klarar full bandbredd, men kanske har mognat lite nu på marknaden?

Tidigare var det ju Nvidia 3000 or bust

Verkar finnas en adapter DP > HDMI:
https://www.club-3d.com/en/detail/2496/displayport_1.4_to_hdm...

Men det verkar lite si och så, jag beställde ett par av dessa. Förhoppningen är inte jättehög såklart:

https://www.kenable.co.uk/en/usb-cables-adapters/usb-type-c/1...

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Verkar finnas en adapter DP > HDMI:
https://www.club-3d.com/en/detail/2496/displayport_1.4_to_hdm...

Men det verkar lite si och så, jag beställde ett par av dessa. Förhoppningen är inte jättehög såklart:

https://www.kenable.co.uk/en/usb-cables-adapters/usb-type-c/1...

DP1.4 klarar ju ’bara’ 26Gbit/s data, och det räcker inte till alla dataformat som den tvn klarar för UHD-signaler.

Vet inte vad det betyder i praktiken dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

DP1.4 klarar ju ’bara’ 26Gbit/s data, och det räcker inte till alla dataformat som den tvn klarar för UHD-signaler.

Vet inte vad det betyder i praktiken dock

Nej jag vet inte riktigt heller, den totala bandbredden är väl 32.4Gbps och det finns ju redan idag 120hz 4k skärmar som kör via DP, men det är ett redigt longshot. Men annars får jag väl antingen köra 60hz i windows eller stå ut med risigare färger tills det blir ny GPU

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

Behöver lite hjälp från någon som sitter på ett 3000-seriens grafikkort (eller det kanske funkar med äldre också?) och en CX. Formaterade om datorn och kan för allt i världen inte minnas om detta var ett fenomen innan eller om det är nytillkommet. Nu måste jag "tvinga" på G-sync då Nvidia cpanel tycker att min 55CX inte är validerad som G-sync compatible, men jag vill minnas att det stod att den var det innan jag formaterade. Och den finns ju med på Nvidias lista. Minns jag helt enkelt fel? Hur står det för er?

Tror inte det påverkar funktionaliteten direkt, men jag är ändå konfunderad och skulle vilja lägga det till ros om någon kan bekräfta.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Behöver lite hjälp från någon som sitter på ett 3000-seriens grafikkort (eller det kanske funkar med äldre också?) och en CX. Formaterade om datorn och kan för allt i världen inte minnas om detta var ett fenomen innan eller om det är nytillkommet. Nu måste jag "tvinga" på G-sync då Nvidia cpanel tycker att min 55CX inte är validerad som G-sync compatible, men jag vill minnas att det stod att den var det innan jag formaterade. Och den finns ju med på Nvidias lista. Minns jag helt enkelt fel? Hur står det för er?

https://i.imgur.com/g1u8BSC.png

Tror inte det påverkar funktionaliteten direkt, men jag är ändå konfunderad och skulle vilja lägga det till ros om någon kan bekräfta.

Samma fast utan notisen om att skärmen inte är validerad för G-sync.

Vilken har du som primär skärm? Spelar det någon roll?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Samma fast utan notisen om att skärmen inte är validerad för G-sync.

Vilken har du som primär skärm? Spelar det någon roll?

Oj, vad skumt isåfall. Vill minnas att jag fick en popup att en gsync compatible display hade anslutits osv när jag satte på TV:n förut också men som inte kommer upp nu.

Spelar ingen roll om jag dräper (LG) monitorn och bara använder TV:n, blir samma notis för TV:n ändå att den inte är validerad. Provat ett helt gäng kablar så det verkar inte vara där det ligger... Undrar vad som kan orsaka att det står att den ej är validerad.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt exakt samma på min med ett RTX 3080. Har inte heller för mig det stått så innan men kan inte garantera det. Är ju lite lustig skärm med då jag bara den som skärm just nu så har jag ändå den menyn med "Display specific settings.". Frågan är om det är någon skillnad på att ha rutan ibockad eller ej, hade det inte innan men nu bockade jag i den och skärmen blev svart en stund när jag tryckte Apply så något gjorde den nog. Kanske har kommit med någon uppdatering? Har senaste (461.40).

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensa86:

Jag har faktiskt exakt samma på min med ett RTX 3080. Har inte heller för mig det stått så innan men kan inte garantera det. Är ju lite lustig skärm med då jag bara den som skärm just nu så har jag ändå den menyn med "Display specific settings.". Frågan är om det är någon skillnad på att ha rutan ibockad eller ej, hade det inte innan men nu bockade jag i den och skärmen blev svart en stund när jag tryckte Apply så något gjorde den nog. Kanske har kommit med någon uppdatering? Har senaste (461.40).

Det verkar krävas att man bockar i den rutan för att få G-sync aktiverat. I alla fall om man får upp det som icke-validerad som jag får nu. Testa t.ex. nvidias Gsync pendulum så ser du att det inte funkar alls att sätta igång gsync där utan den ikryssad. TV:n sätter också på ”Instant Game Response” då vilket jag antar är ALLM.

Kan hända att det ändrats i nyare drivare. Beteendet känns främmande för mig.

Edit: Ska punga ut för en certad lång kabel när ekonomin tillåter och se om det gör skillnad men tvivlar på det. Får åtminstone bot på mina error counts då med längre kabel och således inget mer fryslagg vill jag hoppas.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Bildexpert 📺

En kabel ska inte påverka detta utan det verkar mer som en situation med metadata som inte fungerar som det ska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En kabel ska inte påverka detta utan det verkar mer som en situation med metadata som inte fungerar som det ska.

Typ EDID som inte kommuniceras korrekt? Vad är troliga skäl till det?

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karate Taco:

Typ EDID som inte kommuniceras korrekt? Vad är troliga skäl till det?

Har du testat rulla tillbaka nvidiadrivarna till någon äldre som du vet fungerade?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Har du testat rulla tillbaka nvidiadrivarna till någon äldre som du vet fungerade?

Japp, provat DDU och de äldsta drivrutinerna jag någonsin använde med mitt RTX 3080, vilket är 460.79 (9 dec-20) men det ger samma notis om att den inte är G-sync validerade.
Gjorde just också en fabriksåterställning av TV:n men får samma notis.

Börjar fundera på om notisen kanske alltid varit där och att jag bara inte lagt märke till den innan...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer