Feedback innan köp? 13k utan grafikkort

Permalänk
Medlem

Feedback innan köp? 13k utan grafikkort

Sitter i dagsläget på en gammal i7 2600k som jag har överklockat till 4.6GHz och som förvisso hänger på förvånansvärt bra än idag trots sina närmare 10 år på nacken. Denna ackompanjeras med ett GTX 1070. Men det börjar bli lite väl tungt i framförallt WoW:SL men även Cities Skylines, Factorio, Planet Coaster osv. Alltså CPU-tunga spel. Tanken är därför att behålla mitt 1070 för stunden, för att sedan byta ut det till 3070/3080 senare när de finns i lager och har sjunkit lite i pris.

Så vad tror ni om detta bygge för ändamålet? Anledningen till Intel istället för AMD är främst för att Intel presterar bättre i WoW.

Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-10700K (3 652 kr hos Amazon)
Chassi: Fractal Design Meshify S2 (1 549 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F Gaming (2 099 kr hos Komplett)
RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) (2 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Kingston A2000 M.2 1TB (1 049 kr hos Komplett)
Nätaggregat: Corsair RM750X V2 (1 380 kr hos Dustin)
CPU-kylare: Corsair H100x Liquid (979 kr hos NetOnNet)
Totalt: 12 898 kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Sitter i dagsläget på en gammal i7 2600k som jag har överklockat till 4.6GHz och som förvisso hänger på förvånansvärt bra än idag trots sina närmare 10 år på nacken. Denna ackompanjeras med ett GTX 1070. Men det börjar bli lite väl tungt i framförallt WoW:SL men även Cities Skylines, Factorio, Planet Coaster osv. Alltså CPU-tunga spel. Tanken är därför att behålla mitt 1070 för stunden, för att sedan byta ut det till 3070/3080 senare när de finns i lager och har sjunkit lite i pris.

Så vad tror ni om detta bygge för ändamålet? Anledningen till Intel istället för AMD är främst för att Intel presterar bättre i WoW.

https://komponentkoll.se/bild/YdPAq.png

Bygge från Komponentkoll

CPU: Intel Core i7-10700K (3 652 kr hos Amazon)
Chassi: Fractal Design Meshify S2 (1 549 kr hos Webhallen)
Moderkort: ASUS ROG Strix Z490-F Gaming (2 099 kr hos Komplett)
RAM: G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB (2x16GB) (2 190 kr hos NetOnNet)
SSD: Kingston A2000 M.2 1TB (1 049 kr hos Komplett)
Nätaggregat: Corsair RM750X V2 (1 380 kr hos Dustin)
CPU-kylare: Corsair H100x Liquid (979 kr hos NetOnNet)
Totalt: 12 898 kr

Det ser bra ut

Processorkylaren är väl kanske inte den bästa om du tänka pusha höga överklockningar, men den är heller inte på något sätt dålig. Ett bättre alternativ till typ samma pengar skulle va:

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Det ser bra ut

Processorkylaren är väl kanske inte den bästa om du tänka pusha höga överklockningar, men den är heller inte på något sätt dålig. Ett bättre alternativ till typ samma pengar skulle va: https://komponentkoll.se/bild/mjhIC.png

Tack! Så den presterar bättre än Corsairen jag hade alltså?
Insåg även att jag hade valt fel chassi, var ett Meshify 2 jag är intresserad av, inte ett S2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Så vad tror ni om detta bygge för ändamålet? Anledningen till Intel istället för AMD är främst för att Intel presterar bättre i WoW.

Zen 3 presterar faktiskt aningen bättre än Comet Lake I WoW pga den stora L3 cachen och dess inverkan på vissa dåligt trådade spel (CS, WoW, LoL och SC2 mfl). Redan Zen 2 drog i princip jämt med "skylake" just pga den anledningen i WoW. Men sen kommer ju Rocket Lake om bara några månader och då tar förmodligen Intel tillbaka ledningen.

Men sen nämnde du också factorio, spelar inte själv men vad jag hört så är det begränsat av minneslatenser mer än just "cpu prestanda". Så antar att Intel har övertaget där även om just för WoW så är AMD definitivt ett alternativ sedan Zen 2.

Permalänk
Medlem

Skulle råda dig att snoka runt lite för en sån prolle beggad, om jag inte missminner mig finns det en uppe på marknaden nu för 2.3k eller så. Beggade kan man plocka upp dem mycket billigare, om du prångt måste ha just en sån. Så kan du lägga lite mer pengar på chassifläktar, skulle absolut köpa ett par-tre Noctua 140mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Så vad tror ni om detta bygge för ändamålet? Anledningen till Intel istället för AMD är främst för att Intel presterar bättre i WoW.

Säker på det? Intel var ju bättre in single core än AMD men det förändrades med Zen 3.
Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=Fqq1sCLTLo0

Hoppa till c:a 4:00.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av KalBumling:

Zen 3 presterar faktiskt aningen bättre än Comet Lake I WoW pga den stora L3 cachen och dess inverkan på vissa dåligt trådade spel (CS, WoW, LoL och SC2 mfl). Redan Zen 2 drog i princip jämt med "skylake" just pga den anledningen i WoW. Men sen kommer ju Rocket Lake om bara några månader och då tar förmodligen Intel tillbaka ledningen.

Men sen nämnde du också factorio, spelar inte själv men vad jag hört så är det begränsat av minneslatenser mer än just "cpu prestanda". Så antar att Intel har övertaget där även om just för WoW så är AMD definitivt ett alternativ sedan Zen 2.

Skrivet av Youjimbo:

Säker på det? Intel var ju bättre in single core än AMD men det förändrades med Zen 3.
Källa:
https://www.youtube.com/watch?v=Fqq1sCLTLo0

Hoppa till c:a 4:00.

Tack för feedbacken, inser nu att jag inte riktigt vet vart ifrån jag har hört att Intel skulle vara bättre för WoW. Det är främst prestandan i WoW jag bryr mig om och om det stämmer att 5600x presterar bättre än 10700k där så är det en dealbreaker för mig.

Har ni något bra tips på ett 5600x+Mobo+RAM (32GB och hyfsat snabbt)-kombo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Tack! Så den presterar bättre än Corsairen jag hade alltså?
Insåg även att jag hade valt fel chassi, var ett Meshify 2 jag är intresserad av, inte ett S2

Om garantitiden är något du bryr dig om så har Corsairen 5 år och Arcticen 1 år.

Har själv Corsairen på en 10850K och nog får den kämpa, men har haft lite problem med kylpastan (inte den förapplicerade) så kan inte ge den en rättvis bedömning än (lång historia). Har heller inte testat båda kylarna så kan inte säga något om skillnaden på prestation. Ville bara nämna det med garantin.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Tack för feedbacken, inser nu att jag inte riktigt vet vart ifrån jag har hört att Intel skulle vara bättre för WoW. Det är främst prestandan i WoW jag bryr mig om och om det stämmer att 5600x presterar bättre än 10700k där så är det en dealbreaker för mig.

Har ni något bra tips på ett 5600x+Mobo+RAM (32GB och hyfsat snabbt)-kombo?

Om det är främst prestandan i WoW du bryr dig om så kvittar du vad du väljer. Vi pratar om en gammal spelmotor som går att driva med en 10 år gammal processor. Se min sign, har locked 144 fps och har aldrig sett någon annan siffra.

Du borde fokusera på vad du ska använda datorn till mer än wow. Där har du nog en större betydelse. Hade jag varit du hade jag valt intel, just pga att man ser många trådar där folk har problem med AMD's mjukvara, bios, hårdvara etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

Tack för feedbacken, inser nu att jag inte riktigt vet vart ifrån jag har hört att Intel skulle vara bättre för WoW. Det är främst prestandan i WoW jag bryr mig om och om det stämmer att 5600x presterar bättre än 10700k där så är det en dealbreaker för mig.

Har ni något bra tips på ett 5600x+Mobo+RAM (32GB och hyfsat snabbt)-kombo?

Intel var alltid bättre än AMD i spel men det tog en vänding nu med Zen3 och Ryzen 5000-serien.
Verkar som om BIOS inte är 100% stabil på dem än, men går frammåt.

Som moderkort/CPU/RAM hade jag nog rekommenderat följande:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386371
eller
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5386562

och sen:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5274297 x2 (snabbare)
eller
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4878071 x2 (antagligen snabbt nog, CL18 isf CL16 som ovanstående, men billigare)

Du får bäst CPU-prestanda med 4 stickor med single rank. Därför vill du nog ha 4x8Gb. Kan vara bra att kolla QVL-listan på ovanstående moderkort för minnena så man vet att de stöder 4 stickor i 3600MT/s. MSI X570 Tomahawk stöder dem, men det moderkortet kostar lite mer också.

Redigering:
Det har rapporterats en del problem med BIOS för Ryzen-5000. Typiska problem är:
* Man kan inte klocka minnet över 3600MT/s
* Vissa USB-portar funkar inte alltid under boot
* Några moderkort och beta-BIOS har inte tillåtit överklockning utan crash (ASUS läste jag sist)
Läst mindre problem med MSI:s nyaste alster så gick på MSI själv (X570 Tomahawk, bäst VRM i prisklassen om man vill klocka). Men man skall undvika gamla MSI X570-modeller som pesten då deras VRM är under all kritik.

Lade också till lite info om minnen. Inte alltid man kan köra XMP-profil om man kör 4 stickor. Brukar dock vara ett problem om man kör dual rank och 4 stickor, inte om man kör single rank.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skyclaw:

inser nu att jag inte riktigt vet vart ifrån jag har hört att Intel skulle vara bättre för WoW.

Intel är fortfarande betydligt snabbare än Zen/Zen+ och innan DX12 patchen som kom 2018 kunde Intel ibland ha 2x FPS mot ett AMD system i WoW, så förmodligen äldre info du gått efter.