Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk

Personligen ser jag det som en no-brainer. Ska det funka för samhället måste alla vara med, och sedan låta bli att resa. Så många länder där det inte kommer vara möjligt att få ut vaccinet.

Sedan så kommer ju mutationer på covid, frågan är när kommer ett som vaccinet inte längre kommer kunna råda bot på...

En forskare från Pfizer svarade i en intervju runt jul att dom hoppas att man är skyddad i ett år efter andra dosen. Så tar man tidigt så är man nästan oskyddad innan den sista är vaccinerad, lämnar man landet till något land som ligger ännu mer efter så...

WHO inväntar stunden när dom kan sluta kalla det en pandemi och kalla det en endemi (låter påhittat) då dom tror att covid inte kommer försvinna då det sprider sig för fort och folk kommer vilja resa.

Så... kommer ta vaccin, men tror livet som det är nu är något som vi nog kommer få vänja oss vid då vi människor är så binära att vi kommer att fortsätta som innan så vi kommer fortsätta dra runt skiten, och nästa och nästa.

Men för att se något bra, som student av epidemiologi och även en del kurser i pandemi så är det skoj att äntligen få se lite av det man pluggat i några år hända!

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du nu finns ett antal mutationer av skiten, därav åtminstone två (501Y.V2 och .V3, kallas den sydamerikanska och den brasilianska mutationen i media) leder till att immunitet från tidigare infektion inte längre fungerar, så känns det som att det finns tre alternativ:

1) Ta vaccinet
2) Räkna med att man blir sjuk minst en gång
3) Isolera sig resten av livet.

Att isolera sig börjar bli jävligt långtråkigt. Jag vet två i min bekantskapskrets som blivit rejält sjuka i Covid och fortfarande inte är tillbaka där de var, så att bli sjuk känns dumt. Det gör att det bara finns ett alternativ kvar.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av orig_rejser:

WHO inväntar stunden när dom kan sluta kalla det en pandemi och kalla det en endemi (låter påhittat) då dom tror att covid inte kommer försvinna då det sprider sig för fort och folk kommer vilja resa.

Jag tror att det tar 10-15 år innan detta är bakom oss. Immuniteten avtar förmodligen för snabbt, och viruset muterar långsamt nog för att det ska krävas många år av smittovågor och massvaccineringar för att tämja det. Men då har redan nästa pandemi slagit till. Jag räknar kallt med en i den här skalan per årtionde under resten av mitt liv.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Sluta strössla med utryck du inte är bekvämt att använda, det skapar bara missinformation och förvirring.

Uhm, vilket utryck har jag använd bortsätt från Covid-19 ?

Permalänk
Inaktiv

Alltså inte så här dom räknar på 100 000 personer sen var det ca: 500+ döda eller hur dela det blir inte det ca: 0.005% att dö o C19 är något överdrivet så skriker om, är inte så dom äldre dom dör mest, eller hur ?

Du vet att död antalet är inte högre efter C19 kom är mindre, hört att USA är så "många" döda kanske är så men fortfarande inte mer brukar vara på år är faktisk mindre, förklara mej då allt går inte för allt är överdrivet, för kollapsa eko min sen "Build Back Better" men det är ju bra är det, nej för kommer inte äga något längre kommer få grund lön "slav till stora bolagen" ska leva på ja du ska hyra allt har så sa du kommer inte "ÄGA" något, ut över det är 5-10 sprutor per år ut över att ska få pengar, ja är ju inte riktiga pengar är bunden till din DNA ungefär som Bitcoin en då inte sa ju DNA, tar du inte vaccin få du INGA pengar ut över det så t ex så här att ta du vaccin från pfizer så äger dom din DNA som kan ta av göra vad dom vill med det visste du inte om ut över det är det pfizer äger det för du tog doms vaccin, varför är sådan hets att ska ta vaccin så klart är en agenda i det ursäkten är ju du ska tro på C19 eller vad kommer heta sen. Jobben kommer robotar sköta så klart kan inte göra allt en men är så få % som kommer jobba, här låter väl bra sitta hemma vara as rädd, nu kommer "dom" kollar om du har c19 ner med byxorna blir o svabba tussen mellan skinkorna nu är bara 4 till 9 gånger kvar här året, ut över spruta med mRNA vaccin för du har chansen att dö i mindre en ca: 0.005% av C19 på 100 000 var ca: 500+ .. .

kolla in 2 andra ja la upp vill veta mer .. . mNRA vaccin & tuss i rumpa .. . Urk .. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag är inte det minsta rädd för att ta vaccinet i sig. Tvärt om, jag vill ha vaccin, men jag vill ha ett bra vaccin.

Det är situationen vid vaccineringen som jag anser innebär en stor risk för smitta. En plats där kanske hundratals passerar före mig under dagen, och avger viruspartiklar på ytor och i luften och där personalen kanske bär på smitta och smittar mig.

Så som jag lever mitt liv nu kan jag eliminera risken för mig själv att bli smittad. Därför måste jag inte ha ett vaccin. Jag lever ensam, har ett jobb som funkar till 100 procent hemifrån och får mat hemlevererad. Ett vaccin med en effektivitet på 60-70 procent innebär ändå 1/3 att bli sjuk trots vaccin, så ett sånt vaccin skulle inte göra att jag skulle ändra beteende och röra mig mer bland andra människor, så därför fyller ett så dåligt vaccin ingen funktion för mig.

Jag har också läst om Astra Zenecas resultat och tyckt det varit undermåligt. Men fick nyligen läsa två fakta (som jag inte kollat upp än, men de låter rimliga).

Det första är att alla vaccinen är olika effektiva i olika åldersgrupper. Det vill säga att även Astras vaccin kan vara väldigt effektivt för de under 50. Resultaten de hade med gruppen som fick halvdos följd av heldos kan tyda på det då deltagarna i den gruppen var yngre och fick 90% effekt.

Det andra är att studierna gick till på olika sätt. Pfizer och Moderna loggade vilka som rapporterades med Corona, Astra testade aktivt deltagarna istället. Så både Pfizer och Moderna kan ha haft fall som inte kom med i statistiken. Har som sagt inte grävt ned mig i studierna till den graden att jag sett om det stämmer. Men tycker det är värt att nämnas.

Alla får själva bestämma vad de känner sig säkra med att göra. Om du kan isolera dig fullständigt har jag svårt att se nåt att klaga på. Jag har dock inte den möjligheten och ser två besök till vårdcentral som en rimlig risk att ta. Med det sagt, om jag ser att köerna till vaccination är trånga den dag jag ska få en dos ställer jag mig helt enkelt inte i den.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon17469:

Alltså inte så här dom räknar på 100 000 personer sen var det ca: 500+ döda eller hur dela det blir inte det ca: 0.005% att dö o C19 är något överdrivet så skriker om, är inte så dom äldre dom dör mest, eller hur ?

Du vet att död antalet är inte högre efter C19 kom är mindre, hört att USA är så "många" döda kanske är så men fortfarande inte mer brukar vara på år är faktisk mindre, förklara mej då allt går inte för allt är överdrivet, för kollapsa eko min sen "Build Back Better" men det är ju bra är det, nej för kommer inte äga något längre kommer få grund lön "slav till stora bolagen" ska leva på ja du ska hyra allt har så sa du kommer inte "ÄGA" något, ut över det är 5-10 sprutor per år ut över att ska få pengar, ja är ju inte riktiga pengar är bunden till din DNA ungefär som Bitcoin en då inte sa ju DNA, tar du inte vaccin få du INGA pengar ut över det så t ex så här att ta du vaccin från pfizer så äger dom din DNA som kan ta av göra vad dom vill med det visste du inte om ut över det är det pfizer äger det för du tog doms vaccin, varför är sådan hets att ska ta vaccin så klart är en agenda i det ursäkten är ju du ska tro på C19 eller vad kommer heta sen. Jobben kommer robotar sköta så klart kan inte göra allt en men är så få % som kommer jobba, här låter väl bra sitta hemma vara as rädd, nu kommer "dom" kollar om du har c19 ner med byxorna blir o svabba tussen mellan skinkorna nu är bara 4 till 9 gånger kvar här året, ut över spruta med mRNA vaccin för du har chansen att dö i mindre en ca: 0.005% av C19 på 100 000 var ca: 500+ .. .

kolla in 2 andra ja la upp vill veta mer .. . mNRA vaccin & tuss i rumpa .. . Urk .. .

vad surrar du i?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galvanizer:

Ja, frågan är ju om man ska lyssna på experterna eller de självutnämnda "experterna" som figurerar på Facebook, Flashback och diverse andra forum.

Jag förlitar mig på spåkulan istället... känns mer pålitlig än vad någon skriver på nätet iallafall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon17469:

Alltså inte så här dom räknar på 100 000 personer sen var det ca: 500+ döda eller hur dela det blir inte det ca: 0.005% att dö o C19 är något överdrivet så skriker om, är inte så dom äldre dom dör mest, eller hur ?

Du vet att död antalet är inte högre efter C19 kom är mindre, hört att USA är så "många" döda kanske är så men fortfarande inte mer brukar vara på år är faktisk mindre, förklara mej då allt går inte för allt är överdrivet, för kollapsa eko min sen "Build Back Better" men det är ju bra är det, nej för kommer inte äga något längre kommer få grund lön "slav till stora bolagen" ska leva på ja du ska hyra allt har så sa du kommer inte "ÄGA" något, ut över det är 5-10 sprutor per år ut över att ska få pengar, ja är ju inte riktiga pengar är bunden till din DNA ungefär som Bitcoin en då inte sa ju DNA, tar du inte vaccin få du INGA pengar ut över det så t ex så här att ta du vaccin från pfizer så äger dom din DNA som kan ta av göra vad dom vill med det visste du inte om ut över det är det pfizer äger det för du tog doms vaccin, varför är sådan hets att ska ta vaccin så klart är en agenda i det ursäkten är ju du ska tro på C19 eller vad kommer heta sen. Jobben kommer robotar sköta så klart kan inte göra allt en men är så få % som kommer jobba, här låter väl bra sitta hemma vara as rädd, nu kommer "dom" kollar om du har c19 ner med byxorna blir o svabba tussen mellan skinkorna nu är bara 4 till 9 gånger kvar här året, ut över spruta med mRNA vaccin för du har chansen att dö i mindre en ca: 0.005% av C19 på 100 000 var ca: 500+ .. .

kolla in 2 andra ja la upp vill veta mer .. . mNRA vaccin & tuss i rumpa .. . Urk .. .

Vad läste jag precis? 500 av 100.000 är 0,5% btw.

Permalänk
Inaktiv

Är inte så här att tar 500 delat på 100 000 det blir 0.005 eller har jag fel ?

AAaaaa .. . ja förstår nu hur du menar, är då här x 10 på 100 000 sen gånger 1 000 000 x 10 så blir det 0.5% för är 10 000 000 miljoner som bor i Sverige, men jag sa aldrig det sa 100 000 resten får väl andra räkna ut, precis som jag .. .

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon17469:

Är inte så här att tar 500 delat på 100 000 det blir 0.005 eller har jag fel ?

Nej, isåfall hade ju 100.000 av 100.000 varit 1%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon17469:

Är inte så här att tar 500 delat på 100 000 det blir 0.005 eller har jag fel ?

Du har rätt att 500/100000 = 0,005. Och 0,005 är 0,5%

Edit: Hade råkat vända på talen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Forsgren:

Du har rätt att 100000/500 = 0,005. Och 0,005 är 0,5%

Har svara, kolla upp .. .

Permalänk
Inaktiv

Har svarat men ända logiska var det skrev här uppe, matte var ett tag sen gjorde det var inga 5or där du i betyg, men när hoppa den 2 steg komma till att bli 0,5% , ja bara räkna ut i mobilen så fick jag ut det som sa 500 / 100 000 = 0,005% för gör du som sa 100 000 / 500 blir det 200 i stället .. .

Vart vill komma / glömt, är bara så, menar alla kan ha fel / glömma eller hur är ju inte så svårare en det så klart är rätt stor skillnad på 0,005 till 0,5 en då lågt på 10 000 000 miljoner personer .. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon17469:

Har svarat men ända logiska var det skrev här uppe, matte var ett tag sen gjorde det var inga 5or där du i betyg, men när hoppa den 2 steg komma till att bli 0,5% , ja bara räkna ut i mobilen så fick jag ut det som sa 500 / 100 000 = 0,005% för gör du som sa 100 000 / 500 blir det 200 i stället .. .

Vart vill komma / glömt, är bara så, menar alla kan ha fel / glömma eller hur är ju inte så svårare en det så klart är rätt stor skillnad på 0,005 till 0,5 en då lågt på 10 000 000 miljoner personer .. .

Jag är inte hundra on jag eller du inte förstår faktiskt! Men 500 / 100 000 = 0,005 = 0,5%. Så du gjorde rätt från början i telefonen men förstod bara inte svaret!

Ovan gäller bara om du inte hängde med tidigare. Jag är inte här för att sätta dit någon utan bara förklara

Permalänk
Viking
Skrivet av anon17469:

Har svarat men ända logiska var det skrev här uppe, matte var ett tag sen gjorde det var inga 5or där du i betyg, men när hoppa den 2 steg komma till att bli 0,5% , ja bara räkna ut i mobilen så fick jag ut det som sa 500 / 100 000 = 0,005% för gör du som sa 100 000 / 500 blir det 200 i stället .. .

Vart vill komma / glömt, är bara så, menar alla kan ha fel / glömma eller hur är ju inte så svårare en det så klart är rätt stor skillnad på 0,005 till 0,5 en då lågt på 10 000 000 miljoner personer .. .

5 = 500%
0,5 = 50%
0,05 = 5%
0,005 = 0,5%

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ekhyddan:

Jag tror att risken att få biverkningar av Covid-19 är större än av vaccinet.

Du har nog inte förstått att man använder vaccin för att skydda sig själv OCH trycka tillbaka en dödlig sjukdom.

Väldigt svagt av de som inte tar vaccin. Är samma filurer som lägger ut chemtrail och flatearth videos på Youtube.

Permalänk
Medlem

Dum fråga men jag är så sjukt oinsatt, men finns det nån typ FAQ rörande vaccinet hos typ folkhälsmyndigheten eller liknande?

Jag är som sagt oinsatt inte bara om covid-19 vaccin men vaccin i allmänhet.

När man tagit vaccinet ska man leva ett "normalt" liv då och inte isolera sig?

Om man fortfarande ska isolera sig, ska man göra det tills större delen av befolkningen är vaccinerade? Eller helt enkelt tills regeringen säger att "nu är det säkert".

Kan man fortfarande bära på covid-19 om man tagit vaccinet? Dvs. kan man bli en bärare efter man tagit vaccin?

Osv. om man ändå måste fortsätta isolera sig och man är en bärare trots vaccin så kan jag lika gärna vänta.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dum fråga men jag är så sjukt oinsatt, men finns det nån typ FAQ rörande vaccinet hos typ folkhälsmyndigheten eller liknande?

Jag är som sagt oinsatt inte bara om covid-19 vaccin men vaccin i allmänhet.

När man tagit vaccinet ska man leva ett "normalt" liv då och inte isolera sig?

Om man fortfarande ska isolera sig, ska man göra det tills större delen av befolkningen är vaccinerade? Eller helt enkelt tills regeringen säger att "nu är det säkert".

Kan man fortfarande bära på covid-19 om man tagit vaccinet? Dvs. kan man bli en bärare efter man tagit vaccin?

Osv. om man ändå måste fortsätta isolera sig och man är en bärare trots vaccin så kan jag lika gärna vänta.

Precis som en hund kan sprida det vidare, så borde du också kunna det, även fast du inte är smittad eller sjuk. Viruset borde dö i din kropp, men det kommer ju fortfarande kunna spridas via dina händer osv, om du tagit på en "smittad" yta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Dom två första vaccinerna som kommer är vaccin, alla vaccin har slutligen samma effekt, de tränar upp immunförsvaret på ett säkert sätt mot specifika virus/bakterier. Inga vaccin är direktverkande mot själva viruset, däremot finns det antikroppsbaserad medicin som fungerar direktverkande mot Covid-19, t.ex. Regeneton's "REGN-COV2" som Trump fick. Sluta strössla med utryck du inte är bekvämt att använda, det skapar bara missinformation och förvirring.

Onödigt otrevligt, du kan visa hur påläst du är utan att helt missriktat racka ner på andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Uhm, vilket utryck har jag använd bortsätt från Covid-19 ?

Ditt inlägg var bra, inget strössel och ingen misinformation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Du svara inte på det jag markerade,dvs. att du drar ut trollkarlshatten att inget vaccin behövs för att resa.
Bra mycket säkrare för länderna att kräva vaccin än att negativt test minst 3 dagar före resa. Oändligt med tid att bli smittad på.

De listade vad man behöver för att resa in i landet. Står det någonstans om att man behövde vaccinintyg? Det är som när man ansöker om pass. Det står vad man behöver för det och inget annat. Det är inte så att något är gömt. Eller menar du att folk kommer bli nekade vid gränsen även om det inte står något om någon intyg av vaccineringen?

Men vi får la se hur det blir. Just nu är reglerna (som är uppdaterade för några dagar sen) att man INTE behövde någon intyg att man har vaccinerat sig. Det gav jag dig källa till.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha ihjäl min mor och andra släktingar så det är självklart att jag vaccinerar mig så fort jag får möjlighet.

Vill såklart inte heller bli sjuk, yngre personer än jag har dött.

Permalänk
Medlem

Vårdgivare och äldre får ju först, så jag får det väl när det funnits ute ett tag redan så den efterfrågade prövotiden kommer ju så att säga gratis. Så jag tar det gärna så fort jag får chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Onödigt otrevligt, du kan visa hur påläst du är utan att helt missriktat racka ner på andra.

Otrevlig? Jag var saklig, och försökte förklara vad skillnaden mellan vaccin och medicin. Stora faran är att folk i allmänhet inte har kunskap nog att tolka den information som finns, och att media i jakt på clicks delar information som dom själva inte förstår och oftast negativt vinklat. Hen jag skrev till från början har med säkerthet läst att den nya generationens mRNA vaccin inte innehåller virus som klassiska vaccin gör, vilket i hen tolkat som att dessa inte är direktverkande, vilket är felaktigt.
Sedan denna debatt om hur 85% hit och 78% dit. Finns och har aldrig funnits vaccin med 100% effektivitet. Det beror på massa faktorer, genetiska, andra sjukdomar personen har eller har haft, ålder etc. Samma gäller med all typ av medicin. Finns en anledning varför läkemedelsmyndigheterna har 50% effektivitet som gräns för att godkänna vaccin.
Men med det sagt så ber jag om ursäkt om jag lät otrolig, är bara allmänt trött på all misinformation som sprid. Låt läkare och myndigheter med korrekt kunskap avgöra om vaccinet är effektivt eller ej, utifrån de ramar som har används och förfinats över lång lång tid.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Inaktiv

Jag har redan fått för några veckor sedan (vårdgivare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du har nog inte förstått att man använder vaccin för att skydda sig själv OCH trycka tillbaka en dödlig sjukdom.

Väldigt svagt av de som inte tar vaccin. Är samma filurer som lägger ut chemtrail och flatearth videos på Youtube.

Du har missförstått det jag skrev.
Jag tycker samma sak om de som ej vill ta vaccin för att skydda andra.

Första vaccinsprutan fick jag för 12 dagar sen på grund av att jag jobbar i vården.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Jag tror att det tar 10-15 år innan detta är bakom oss. Immuniteten avtar förmodligen för snabbt, och viruset muterar långsamt nog för att det ska krävas många år av smittovågor och massvaccineringar för att tämja det. Men då har redan nästa pandemi slagit till. Jag räknar kallt med en i den här skalan per årtionde under resten av mitt liv.

Hinner nog komma nästa pandemi innan sviterna av denna är över. Who säger ju att det kommer komma större.
Få bort ohyran människan så jorden klarar sig.

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gambit_2K:

Dum fråga men jag är så sjukt oinsatt, men finns det nån typ FAQ rörande vaccinet hos typ folkhälsmyndigheten eller liknande?

Jag är som sagt oinsatt inte bara om covid-19 vaccin men vaccin i allmänhet.

När man tagit vaccinet ska man leva ett "normalt" liv då och inte isolera sig?

Om man fortfarande ska isolera sig, ska man göra det tills större delen av befolkningen är vaccinerade? Eller helt enkelt tills regeringen säger att "nu är det säkert".

Kan man fortfarande bära på covid-19 om man tagit vaccinet? Dvs. kan man bli en bärare efter man tagit vaccin?

Osv. om man ändå måste fortsätta isolera sig och man är en bärare trots vaccin så kan jag lika gärna vänta.

BBC är en bra källa för info.
Generellt om Covid: https://www.bbc.com/news/coronavirus
Mer specifikt som svarar på flera av dina svar: https://www.bbc.co.uk/news/resources/idt-b6360f40-84f9-469b-b...

Är fortfarande mycket okänt men den stora fördelen med vaccin är att den reducerar trycket på sjukvården med färre allvarliga fall / dödsfall.

Att det blir som innan beror nog på vad man har för referenser. Långväga resande lär ta lång tid att bli "normalt" igen, kanske till och med aldrig. Med vaccin så blir det hur som enklare att träffa nära och kära igen och vi slipper nog nerstängningar i samhällen med stor andel vaccinerade.

Permalänk