Kommer ni ta covid-19 vaccin när det kommer?

Permalänk
Medlem

Jag vill inte ha. Man borde kunna sälja sin dos.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem

inte jätte pepp på att ta vaccinet helt ärligt, men av respekt och kärlek till mina nära och kära så kommer jag ta det så fort jag får chansen.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Storage Jar:

Jag vill inte ha. Man borde kunna sälja sin dos.

Vem skulle du ens sälja till? Alla får ju "gratis".

Permalänk
Medlem

Har redan tagit en hel radda vaccin i mina dagar och kommer ta detta med när jag får chansen, för min egen, mina näras och samhället i storts skull. Som sagt är risken som insjukning i Covid för med sig bevisligen större än vad vaccinet i sig för med sig, även för mig som frisk 30-åring.

Vaccinet är ute ur kroppen efter någon månad (om jag inte minns fel), efter det finns bara antikropparna kvar. Långtidscovid har folk haft i snart ett år.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk

Förmodligen kommer jag ta det eftersom jag vill kunna resa utomlands, vilket förmodligen kommer kräva att man vaccinerat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matte-elite:

Förmodligen kommer jag ta det eftersom jag vill kunna resa utomlands, vilket förmodligen kommer kräva att man vaccinerat sig.

Har hört att EU kommer att kräva från inresande till EU ett negativt test tre dagar innan inresan. Således kommer man inte vara tvungen att vaccinera sig vilket är förståeligt då man kan smitta andra även om man har tagit vaccinet sägs det.

Vår familj kommer inte att ta den pga pandemrix och hur staten skötte det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Har hört att EU kommer att kräva från inresande till EU ett negativt test tre dagar innan inresan. Således kommer man inte vara tvungen att vaccinera sig vilket är förståeligt då man kan smitta andra även om man har tagit vaccinet sägs det.

Vår familj kommer inte att ta den pga pandemrix och hur staten skötte det hela.

Vad du tror utan fakta.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simonsky:

Vad du tror utan fakta.

Vaddå utan fakta. Hörde det på radio 2 dagar sedan.

"Member States should require travellers to have undertaken a negative COVID-19 PCR (polymerase chain reaction) test before departure, and submit a proof of such a negative test. The test should be taken at the earliest 72 hours before departure; EU citizens, residents and their family members should have the possibility to take the test after arrival. "

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Vaddå utan fakta. Hörde det på radio 2 dagar sedan.

"Member States should require travellers to have undertaken a negative COVID-19 PCR (polymerase chain reaction) test before departure, and submit a proof of such a negative test. The test should be taken at the earliest 72 hours before departure; EU citizens, residents and their family members should have the possibility to take the test after arrival. "

https://ec.europa.eu/commission/presscorner/detail/en/ip_21_1...

Du svara inte på det jag markerade,dvs. att du drar ut trollkarlshatten att inget vaccin behövs för att resa.
Bra mycket säkrare för länderna att kräva vaccin än att negativt test minst 3 dagar före resa. Oändligt med tid att bli smittad på.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Inaktiv

Alltså kan du förklara för mej när blev "så kallade c19" ett så kallat mRNA ett vaccine bara för säger det betyder inte att är det ?

https://79days.news/watch?id=60076fda8c03b74ce0e2f6f5

Den är 29min lång orkar inte du höra vad dom säger då har inget att komma / säga, ska börja gapa bara för att, kan ge dej tips som dagis "nu dygnet runt" grupp på Facebook, Instagram, Reggit & 4chan där alla hönshuvuden är .. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Tja, det första vaccinet som kommer är ju inte ett direktverkande medel mot Covid-19, det är ett immunförstärkande medel.
Jag kommer nog till att vänta med att ta en vaccin till det är beprovat och testat, och flera utgåvar finns. Tur som är, jobbar jag hemma så och lär nog göra detta ett gott tag framöver, och beställer hem varor, besöker ingen.

Dom två första vaccinerna som kommer är vaccin, alla vaccin har slutligen samma effekt, de tränar upp immunförsvaret på ett säkert sätt mot specifika virus/bakterier. Inga vaccin är direktverkande mot själva viruset, däremot finns det antikroppsbaserad medicin som fungerar direktverkande mot Covid-19, t.ex. Regeneton's "REGN-COV2" som Trump fick. Sluta strössla med utryck du inte är bekvämt att använda, det skapar bara missinformation och förvirring.

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Inaktiv

Så om tycker var jobbigt ta prov i näsa eller hals, nu vill ska göra i rumpan i stället .. .

https://79days.news/watch?id=601478a98d12c715239d4c96

Jobbigt värre .. .

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Jag blir snorig av takfläkten i alla fall. Min säng har pajat så jag var tvungen att ta bort benen och ligger nästan i golvhöjd. Då känner man draget klart tydligare

Är nog mer att du blir snorig för att inte näsan ska torka, är samma sak som när det är kallt ute typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon17469:

Så om tycker var jobbigt ta prov i näsa eller hals, nu vill ska göra i rumpan i stället .. .

https://79days.news/watch?id=601478a98d12c715239d4c96

Jobbigt värre .. .

Lägg ner...

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Jag börjar faktiskt ändra mig angående vaccinering för min egen del. De vaccin som verkar bli de som dominerar när det är min tur, dvs sensommar eller tidig höst, lär vara de som nu är på väg, som har så pass dålig effektivitet att jag ändå inte skulle våga slappna av ens en gnutta. Jag skulle fortsätta isolera mig lika mycket efter ett sånt vaccin som utan, och i det läget tycker jag det är lika bra att helt strunta i det, för att eliminera den förmodligen ganska stora risken att bli smittad vid vaccinationstillfällena.

Jag utgår från att man vid kallelse/anmälan inte kommer att få reda på vilket vaccin man kommer att erbjudas, så då är det enda rimliga att avstå helt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon17469:

Så om tycker var jobbigt ta prov i näsa eller hals, nu vill ska göra i rumpan i stället .. .

https://79days.news/watch?id=601478a98d12c715239d4c96

Jobbigt värre .. .

Haha trodde det va ett skämt först men verkar vara sant

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbo:

Haha trodde det va ett skämt först men verkar vara sant

Är nog lugnt. Ska ju gå att testa lika bra med bara saliv (som i t.ex näsan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag börjar faktiskt ändra mig angående vaccinering för min egen del. De vaccin som verkar bli de som dominerar när det är min tur, dvs sensommar eller tidig höst, lär vara de som nu är på väg, som har så pass dålig effektivitet att jag ändå inte skulle våga slappna av ens en gnutta. Jag skulle fortsätta isolera mig lika mycket efter ett sånt vaccin som utan, och i det läget tycker jag det är lika bra att helt strunta i det, för att eliminera den förmodligen ganska stora risken att bli smittad vid vaccinationstillfällena.

Jag utgår från att man vid kallelse/anmälan inte kommer att få reda på vilket vaccin man kommer att erbjudas, så då är det enda rimliga att avstå helt.

Ska du hålla dig isolerad resten av livet då? Låter rätt deprimerande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag börjar faktiskt ändra mig angående vaccinering för min egen del. De vaccin som verkar bli de som dominerar när det är min tur, dvs sensommar eller tidig höst, lär vara de som nu är på väg, som har så pass dålig effektivitet att jag ändå inte skulle våga slappna av ens en gnutta. Jag skulle fortsätta isolera mig lika mycket efter ett sånt vaccin som utan, och i det läget tycker jag det är lika bra att helt strunta i det, för att eliminera den förmodligen ganska stora risken att bli smittad vid vaccinationstillfällena.

Jag utgår från att man vid kallelse/anmälan inte kommer att få reda på vilket vaccin man kommer att erbjudas, så då är det enda rimliga att avstå helt.

Är du orolig för att bli sjuk själv eller smitta andra?

Permalänk
Medlem

Jag kommer ta vaccinet av princip. Det är det enda logiska beslutet att ta för att förhoppningsvis lätta på restriktioner, även om jag inte alls tror på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Är du orolig för att bli sjuk själv eller smitta andra?

Hur menar du?

Jag är i princip totalt isolerad hemma, och har varit sen mars 2020, så jag smittar inga andra, den saken är klar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mateush:

Ska du hålla dig isolerad resten av livet då? Låter rätt deprimerande.

Som sagt, eftersom de vaccin som sannolikt blir aktuella för mig ändå inte kommer att ge mig tillräckligt högt skydd för att jag ska våga mig ut, så spelar det ingen roll i praktiken. Jag får åtminstone vänta tills massvaccineringarna är över och man kan köpa vaccinering på eget bevåg och då ha möjlighet att välja ett bra. Förhoppningsvis en bit in på 2022.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, eftersom de vaccin som sannolikt blir aktuella för mig ändå inte kommer att ge mig tillräckligt högt skydd för att jag ska våga mig ut, så spelar det ingen roll i praktiken. Jag får åtminstone vänta tills massvaccineringarna är över och man kan köpa vaccinering på eget bevåg och då ha möjlighet att välja ett bra. Förhoppningsvis en bit in på 2022.

Låter riktigt jobbigt att vänta så länge! Men har du bra jobb och sånt hemma så kan jag förstå att det funkar ändå.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Som sagt, eftersom de vaccin som sannolikt blir aktuella för mig ändå inte kommer att ge mig tillräckligt högt skydd för att jag ska våga mig ut, så spelar det ingen roll i praktiken. Jag får åtminstone vänta tills massvaccineringarna är över och man kan köpa vaccinering på eget bevåg och då ha möjlighet att välja ett bra. Förhoppningsvis en bit in på 2022.

Jag skulle nog också ställa mig tveksam till att ta ett vaccin som har så pass dålig effektivitet att den troligen inte borde få säljas ens. Hoppas verkligen att när det väl är dags finns något vettigt och inte bottenskrapet som blev över.

Permalänk
Medlem

Ta ett vaccin som är testat på tiotusentals människor utan att signifikanta biverkningar upptäckts. Eller så småningom få en sjukdom där folk även i yngre grupper dör, blir långtidssjuka, tappar smak och luktsinne (vilka andra nervskador det blir kan man bara gissa).
Mitt val är enkelt. Jag har tittat på statistiken från fas 3 studierna och sannolikheten att få en svagare biverkning av vaccin mot att faktiskt DÖ i covid är lägre även om man tittar på yngre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Hur menar du?

Jag är i princip totalt isolerad hemma, och har varit sen mars 2020, så jag smittar inga andra, den saken är klar.

Vet du vad vaccinet innebär egentligen? Det verkar som att du inte har det minsta koll.
Är det av ren princip du inte vill ta vaccinet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jag skulle nog också ställa mig tveksam till att ta ett vaccin som har så pass dålig effektivitet att den troligen inte borde få säljas ens. Hoppas verkligen att när det väl är dags finns något vettigt och inte bottenskrapet som blev över.

Vad menar du med dålig effektivetet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KoiKoo:

Vad menar du med dålig effektivetet?

J&J har 66% effektivitet och tycks inte klara mutationerna speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devien:

Ta ett vaccin som är testat på tiotusentals människor utan att signifikanta biverkningar upptäckts. Eller så småningom få en sjukdom där folk även i yngre grupper dör, blir långtidssjuka, tappar smak och luktsinne (vilka andra nervskador det blir kan man bara gissa).
Mitt val är enkelt. Jag har tittat på statistiken från fas 3 studierna och sannolikheten att få en svagare biverkning av vaccin mot att faktiskt DÖ i covid är lägre även om man tittar på yngre.

Jag är inte det minsta rädd för att ta vaccinet i sig. Tvärt om, jag vill ha vaccin, men jag vill ha ett bra vaccin.

Det är situationen vid vaccineringen som jag anser innebär en stor risk för smitta. En plats där kanske hundratals passerar före mig under dagen, och avger viruspartiklar på ytor och i luften och där personalen kanske bär på smitta och smittar mig.

Så som jag lever mitt liv nu kan jag eliminera risken för mig själv att bli smittad. Därför måste jag inte ha ett vaccin. Jag lever ensam, har ett jobb som funkar till 100 procent hemifrån och får mat hemlevererad. Ett vaccin med en effektivitet på 60-70 procent innebär ändå 1/3 att bli sjuk trots vaccin, så ett sånt vaccin skulle inte göra att jag skulle ändra beteende och röra mig mer bland andra människor, så därför fyller ett så dåligt vaccin ingen funktion för mig.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av KoiKoo:

Är det av ren princip du inte vill ta vaccinet?

Nej, det är för att det inte innebär nåt positivt för mig (dvs om det är nåt av de sämre vaccinen, vilket det med största sannolikhet blir när jag får erbjudandet), och innebär en betydande risk för faktisk smitta vid vaccinationstillfället, eftersom hundratals, kanske tusentals, personer rör sig i samma lokal på väldigt kort tid. Inte värt den risken, som skulle innebära den ojämförligt största smittrisken jag utsatt mig för sen mars 2020.

Om jag däremot är garanterad nåt av de två vaccin som används just nu, med betydligt högre effektivitet, då hade det varit värt det. Men de vaccinen kommer nästan ingen under 65 få, och kanske nästan ingen alls när väl AZ och de andra kommer igång med leveranserna.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S