Nytt batteri i en HK Onyx 3

Permalänk
Avstängd

Nytt batteri i en HK Onyx 3

beställde ett nytt batteri till min högtalare då batteritiden försämrats väldigt mycket.
Beställde ett litet starkare batteri än original och hade förväntat mig betydligt bättre batteritid än när den va ny.
Men så är inte fallet, Batteriet räcker i ca 2 h, När den var ny så var det ca 5-7 timmar beroende på hur högt man spelade.
Jag ställde frågan dit jag köpte batteriet och svaret förvånade mig lite, För det stämmer väl inte att äldre produkter drar mer ström med tiden? Ok om man kanske hade fläktar som fick damm och går trögare, mer för att kyla.. Men inte en högtalare, vad säger ni?
https://forumbilder.com/i/rxA5

Permalänk
Avstängd

Ingen som har erfarenhet av detta ?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det låter skumt. Batteriet du köpte kanske inte lever upp till specifikationerna?

Visa signatur

5600x/B550i @+200mhz/-30 PBO2 | Crucial (E-die) 2x16gb 3000c15 @3800c16 | XFX 319 MERC 6700XT

Permalänk
Avstängd

OK, Då gör jag en retur på batteriet, vad tycker ni?= skall jag köpa ett singel batteri och löda kablar själv, eller sälja den för 2-300 spänn och lägga 7-800 för en helt ny onyx 4 istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Numbnutt:

beställde ett nytt batteri till min högtalare då batteritiden försämrats väldigt mycket.
Beställde ett litet starkare batteri än original och hade förväntat mig betydligt bättre batteritid än när den va ny.
Men så är inte fallet, Batteriet räcker i ca 2 h, När den var ny så var det ca 5-7 timmar beroende på hur högt man spelade.

Törs man gissa på att det var ett billigt tredjepartsbatteri? Det är så mycket fuffens med dessa så närmast meningslöst att köpa. Bästa är nog att köpa en äkta 18650-cell med lödöron och göra iordning ditt eget batteripack. Finns platsen går det ju även att ersätta 1x18650 med flera stycken parallelkopplade celler för riktigt lång drifttid.

Permalänk
Avstängd

Tog inte den billigaste som fanns, dock tror jag inte att det är ett original då inget av det jag sökt på är original batteri förutom fishy ebay annonser

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Numbnutt:

Jag ställde frågan dit jag köpte batteriet och svaret förvånade mig lite, För det stämmer väl inte att äldre produkter drar mer ström med tiden?

Nej prylar drar inte mer ström pga ålder det finns ingeet som åldras på det sättet utan att nått gått sönder och det borde du märkt i så fall. Troligen har det nya batteriet mindre kapacitet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om du kollar inom RC hobbyn så kostar en encellare betydligt mindre, och säkert färskare.
Dessutom kan det inte fuskas på kapaciteten där, det går inte komma undan med det.

Permalänk
Avstängd

Ah, Så om jag kör min 4 cells lipo från min associated bil så kommer batteriet räcka hela året då?

det du menar är att jag alltså kan köra ett annat batteri så länge volt talet stämmer? Kanske ska testa ladda batteriet med min Imax laddare.

Skrivet av Mebbot:

Om du kollar inom RC hobbyn så kostar en encellare betydligt mindre, och säkert färskare.
Dessutom kan det inte fuskas på kapaciteten där, det går inte komma undan med det.

Permalänk
Medlem

Nja, en 4 cell blir ju 14.8 volt så det blir ju inte så bra att köra så, det skulle kräva att man bygger om acken och då bör man veta vad man gör så det inte händer någon olycka

Skrivet av Numbnutt:

Ah, Så om jag kör min 4 cells lipo från min associated bil så kommer batteriet räcka hela året då?

det du menar är att jag alltså kan köra ett annat batteri så länge volt talet stämmer? Kanske ska testa ladda batteriet med min Imax laddare.