Permalänk
Medlem

överdragna moderkortsskruvar

Hejsan!
Jag har kommit över ett moderkort som blivit väl åtdraget vid montering och översta pcb lagret runt skruvhålet är skadat.
Är det monterat i chassi så dör datorn när windows läser in tjänsterna men om det ligger utanför så fungerara det som det ska.

Söker tips på hur man kan reparera det om möjligt.
Det är alltså inte bara kuddarna runt hålet som är borta utan översta svarta lagret.

Gäller ett ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570.

Vill ogärna skrota ett moderkort som kostar närmare 6k om man inte måste.

Permalänk
Föredetting

Lägg på ett isolerande lager, typ eltejp, över skadan och skruva fast det försiktigt i chassit?

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meantek:

Lägg på ett isolerande lager, typ eltejp, över skadan och skruva fast det försiktigt i chassit?

Blir att testa!
Funderade på ett lager icke ledande nagellack och sen eltejp men bara eltejp borde funka

Permalänk

Finns ingen lag som säger att alla skruvar skall användas. Man kan ju också ta bort skruvmuttern under moderkortet med risk att kortet blir lite svampigt när man monterar delar.
Jag hade kört på utan skruv vid skadan då det finns fler fästpunkter för jordplan och stadga. Har kört med flera saknade skruvar utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlizzor:

Hejsan!
Jag har kommit över ett moderkort som blivit väl åtdraget vid montering och översta pcb lagret runt skruvhålet är skadat.
Är det monterat i chassi så dör datorn när windows läser in tjänsterna men om det ligger utanför så fungerara det som det ska.

Söker tips på hur man kan reparera det om möjligt.
Det är alltså inte bara kuddarna runt hålet som är borta utan översta svarta lagret.

Gäller ett ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570.

Vill ogärna skrota ett moderkort som kostar närmare 6k om man inte måste.

Hur skadat?
Monteringshålen är ju även jordpunkter och skall tåla en "vass" skruvskalle.
Och du har ju även ett litet "tu-fri" område runt varje hål där det inte finns vare sig komponenter eller ledningsbanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultrabrite:

Finns ingen lag som säger att alla skruvar skall användas. Man kan ju också ta bort skruvmuttern under moderkortet med risk att kortet blir lite svampigt när man monterar delar.
Jag hade kört på utan skruv vid skadan då det finns fler fästpunkter för jordplan och stadga. Har kört med flera saknade skruvar utan problem.

Vill ogärna minska fästpunkterna då det är mitten i toppen och har en Noctua NH d15 kylare som väger en del men kanske bara är nojig

Skrivet av Svensktiger:

Hur skadat?
Monteringshålen är ju även jordpunkter och skall tåla en "vass" skruvskalle.
Och du har ju även ett litet "tu-fri" område runt varje hål där det inte finns vare sig komponenter eller ledningsbanor.

kan fixa en bild när jag är i närheten av kortet senare under dagen.

Det är inom ringen vid skruvhålet så ska ju inte gå några trace där men man blir nojjig

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zlizzor:

Hejsan!
Jag har kommit över ett moderkort som blivit väl åtdraget vid montering och översta pcb lagret runt skruvhålet är skadat.
Är det monterat i chassi så dör datorn när windows läser in tjänsterna men om det ligger utanför så fungerara det som det ska.

Söker tips på hur man kan reparera det om möjligt.
Det är alltså inte bara kuddarna runt hålet som är borta utan översta svarta lagret.

Gäller ett ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO (Wi-Fi) X570.

Vill ogärna skrota ett moderkort som kostar närmare 6k om man inte måste.

Lödmasken kan ju vara bortsliten men det ska bara vara jord runt skruvhålen. Om det är för överdraget så kan lager i moderkortet blivit mosade utanför skruvskallarna, då är det bara att se glad ut och inte använda det/de hål som är paj.

Funkar systemet om du bara lägger moderkortet i chassit på distanserna utan att skruva fast det?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lödmasken kan ju vara bortsliten men det ska bara vara jord runt skruvhålen. Om det är för överdraget så kan lager i moderkortet blivit mosade utanför skruvskallarna, då är det bara att se glad ut och inte använda det/de hål som är paj.

Funkar systemet om du bara lägger moderkortet i chassit på distanserna utan att skruva fast det?

har inte testat att bara lägga det på distanserna men får testa det! återkommer hur det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlizzor:

har inte testat att bara lägga det på distanserna men får testa det! återkommer hur det går

Tänkte också att man kan ta bort distansen i chassit helt och sätta en lite gummilist eller gummifot under så blir det stabilt. Så är det ingen risk för elfel. Tänker att de flesta el/teknik kedjor har något som skulle passa.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Lödmasken kan ju vara bortsliten men det ska bara vara jord runt skruvhålen. Om det är för överdraget så kan lager i moderkortet blivit mosade utanför skruvskallarna, då är det bara att se glad ut och inte använda det/de hål som är paj.

Funkar systemet om du bara lägger moderkortet i chassit på distanserna utan att skruva fast det?

Testade att bara lägga det på distanserna och ja det verkar funka

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zlizzor:

Testade att bara lägga det på distanserna och ja det verkar funka

Då är mitt förslag att du börjar leta efter vilket skruvhål det är som pajar systemet, se till att datorn är avstängd bara, lätt att tappa skruvar på moderkortet när man ska montera det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Finns ju brickor i plast/nylon med, men jag hade ju bara struntat i skruven och varit försiktig med tryck vid montering.

Visa signatur

No1. Intel Core i7-11700K @5ghz - Msi MPG Z590 Gaming Plus
- 32gb DDR4-3200MHz - GIGABYTE RTX 3080 Ti EAGLE
--------------------------------------------------------------------------------
No2. Intel Core i7-10700K @5GHz - Msi MPG Z490 Gaming Carbon WIFI
- 32GB DDR4-3200MHz - ZOTAC RTX 2080 Ti ArcticStorm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Då är mitt förslag att du börjar leta efter vilket skruvhål det är som pajar systemet, se till att datorn är avstängd bara, lätt att tappa skruvar på moderkortet när man ska montera det.

Monterat 7 av 9 skruvar och funkar än

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Zlizzor:

Monterat 7 av 9 skruvar och funkar än

Låter som att det räcker, jag hade inte krånglat med de sista skruvarna iaf.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Detta är hur det ser ut.
http://imgur.com/a/x5Y9eqg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zlizzor:

Onödigt hårt draget men och absolut ingen fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Onödigt hårt draget men och absolut ingen fara.

Håller helt med, som sagt handhavandefel