Vill byta fläkten till Seasonic PRIME Ultra 1000W Titanium

Permalänk
Medlem

Vill byta fläkten till Seasonic PRIME Ultra 1000W Titanium

Jag kan inte förstå hur man kan sätta en skit fläkt i en 3500kr nätagg.
Vill inte reklamera heller , eftersom det sitter nog samma fläkt i alla seasonic nätaggregat som finns.

Jag kör passiv vilket betyder att fläkten inte snurrar.
Men efter att jag spelat klart ett spel eller gjort något annat aktivitet eller när nätagget blivit lite varmt så börjar fläkten snurra och den låter fan kass. Låter precis som dåliga lager eller nått.

här har ni en perfekt exempel. min låter exakt som denna video

https://www.youtube.com/watch?v=3uFWCHgw9So

Går det att byta fläkten till något annat som passar? Som till exempel en Be Quiet fläkt eller Noctua?

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Går det att byta fläkten till något annat som passar? Som till exempel en Be Quiet fläkt eller Noctua?

Generellt sagt så ja, man kan byta ut fläkten på ett nätagg (jag har norpat fläkten på en hel del nätagg).
Hur enkelt det är dock beroende på hur den är kopplad, en del nätagg har att dess strömförsörjning sitter med kontakt, medans andra har att den är löddad på kretskortet.

Jag har dock inte haft något semipassivt nätagg ännu, så det kan hända att dessa har det annorlunda.
Var också medveten om att du bryter garantin, så fort du öppnar upp nätagget.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Det är väl aldrig omöjligt att modda PSU:t.
Det du behöver ta reda på är hur PSU:t varierar fläkthastigheten.
Är det 4 pin fläkt så har den varvtalsreglering på en av kablarna, annars kan den ändra varvtalet genom variera spänningen (eller pwm).
Då vet du vilken typ av fläkt du bör ersätta den med.
Om du inte vill byta ut den till en konstant snurrande fläkt (tar för givet att den inte justerar varvtal med spänningsreglering/pwm).

*Disclaimer:
Jobba med nätaggregat kan vara farligt.
Fläkten är troligen permanent monterad med lödningar, dvs inga snabbkontakter.
Så har du en lödkolv och vet vad du gör så är det inte så svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

Generellt sagt så ja, man kan byta ut fläkten på ett nätagg (jag har norpat fläkten på en hel del nätagg).
Hur enkelt det är dock beroende på hur den är kopplad, en del nätagg har att dess strömförsörjning sitter med kontakt, medans andra har att den är löddad på kretskortet.

Jag har dock inte haft något semipassivt nätagg ännu, så det kan hända att dessa har det annorlunda.
Var också medveten om att du bryter garantin, så fort du öppnar upp nätagget.

garantin är jag medveten om att jag bryter, vill bara byta fläkten på något sätt till en bättre som inte rasslar.
kan man se enkelt om den är löddad eller sitter med kontakt?

Skrivet av Sions:

Det är väl aldrig omöjligt att modda PSU:t.
Det du behöver ta reda på är hur PSU:t varierar fläkthastigheten.
Är det 4 pin fläkt så har den varvtalsreglering på en av kablarna, annars kan den ändra varvtalet genom variera spänningen (eller pwm).
Då vet du vilken typ av fläkt du bör ersätta den med.
Om du inte vill byta ut den till en konstant snurrande fläkt (tar för givet att den inte justerar varvtal med spänningsreglering/pwm).

*Disclaimer:
Jobba med nätaggregat kan vara farligt.
Fläkten är troligen permanent monterad med lödningar, dvs inga snabbkontakter.
Så har du en lödkolv och vet vad du gör så är det inte så svårt.

det jag vill göra är att byta fläkten till något bättre , men att semipassivt mode fortfarande fungerar. dvs 0db så att fläkten slutar snurra när inte nätagget belastas.

kan det finnas dokument på nätet hur fläkten är kopplat i en seasonic nätagg eller behöver jag öppna upp den för att se? är den löddad så låter jag det vara.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

kan det finnas dokument på nätet hur fläkten är kopplat i en seasonic nätagg eller behöver jag öppna upp den för att se? är den löddad så låter jag det vara.

Enligt bilderna i denna recension så är det en 2-pin kontakt. Så inte lödd, men inte standard 3- eller 4-pin heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Enligt bilderna i denna recension så är det en 2-pin kontakt. Så inte lödd, men inte standard 3- eller 4-pin heller.

tack för länken, verkar vara en 135mm fläkt med dessa spec: 0.50A and 2300 rpm at 12 VDC

Går det hitta en be quiet eller noctua fläkt som är 135mm med 2-pin kontakt? sen spelar väll dimension också roll? jag antar det är olika tjocklek på vissa fläktmodeller?

hade varit så jävla bra att byta ut den här kassa Hong Hua fläkten som sitter i den just nu.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

Går det hitta en be quiet eller noctua fläkt som är 135mm med 2-pin kontakt? sen spelar väll dimension också roll? jag antar det är olika tjocklek på vissa fläktmodeller?

Det blir nog svårt. 2-pin går ju att lösa själv genom att byta kontakten, men 135mm är inte ett standardmått på vanliga konsumentfläktar. Det är inget som tillverkas av någon av de mer kända tillverkarna vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det blir nog svårt. 2-pin går ju att lösa själv genom att byta kontakten, men 135mm är inte ett standardmått på vanliga konsumentfläktar. Det är inget som tillverkas av någon av de mer kända tillverkarna vad jag vet.

det va ju synd, 135mm var verkligen inte standardmått. letade lite på internet men hittade ingen vettig fläkt.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

140mm ser ut att få plats fysiskt. Skruvhålen kanske inte passar helt men allt går ju att lösa (utvidga hålen i fläkten t.ex)

Det kan passa med 3 pin kontakten direkt, om det finns plats. (Edit : såg lite mer på bilden och det går inte.) Annars kan du skarva på kontakten från gamla fläkten. Löda och sätta på krympslang så blir det fint.

Men garanti ryker när du öppnar och det kan vara livsfarligt att pilla i ett nätagg som har uppladdade kondensatorer.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd

Låter fläkten fysiskt illa är det ju bara att reklamera. Kan inte vara vanligt.

Permalänk
Medlem

Men du kan väl i alla fall prova med att byta PSU på garanti alt. reklamera? Är den nya bra så är ju problemet löst annars återgår du bara till nuvarande situation och provar att byta fläkten.

Permalänk
Inaktiv

Byt PSU. Ibland kan man få en dålig fläkt.

Permalänk
Rekordmedlem

Man behöver ju inte ha fläkten i nätdelen och inte heller behöver den kopplas i nätdelen, det viktiga är att nätdelen kyls.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Efter att ha sett kommentarerna på den film du bifogade kanske det är bättre att byta till ett Corsair med fokus på låg ljudnivå.

Permalänk
Medlem

Tack killar för alla förslag , tror inte jag kommer skicka iväg den på reklamation.
Dels för att jag tycker det blir så jobbigt montera loss allt och skicka iväg och vara utan dator (har ingen reserv psu) och dels för att nästa kommer låta likadant eftersom det sitter Hong Hua fläkt i alla deras senaste nätagg om jag förstått det rätt.

Kommer nog satsa på Corsair nästa gång.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Corsair inte gör sina egna Nätagg, de använder Channel Well eller Seasonic, deras idag mest populära är från den förstnämnda, men tidigare har deras bästa varit från Seasonic. Klantigt av Seasonic att köpa en så kass fläkt, om det nu inte bara är måndagsex/dålig batch som missades i kontrollerna.

Men eftersom du inte behöver ha fläkten snurrande, så kan du ju se till att den står still genom att hindra den från att snurra.
Sen som någon nämnde så kan du ju om du tex vinklar nätagget så att lufthållet pekar in mot chassit(uppåt), lägga/fästa en lågvarvande fläkt 300-700rpm ovanpå som blåser in eller suger ut luft ur nätagget.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Canson:

Tack killar för alla förslag , tror inte jag kommer skicka iväg den på reklamation.
Dels för att jag tycker det blir så jobbigt montera loss allt och skicka iväg och vara utan dator (har ingen reserv psu) och dels för att nästa kommer låta likadant eftersom det sitter Hong Hua fläkt i alla deras senaste nätagg om jag förstått det rätt.

Kommer nog satsa på Corsair nästa gång.

Jag vann ju ett Seasonic agg, Prime 850W Gold och min har ju aldrig tjutit eller något även om jag har belastat den. Du kan ju höra av dig till Seasonic eller därifrån du köpte agget ifrån. Spela in en video. Seasonic är ju bland det bästa du kan köpa. De är OEM till väldigt många tillverkare idag. Corsair har ju ingen egen design, det är CWT eller Seasonic. Så det är ju samma skit ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Corsair inte gör sina egna Nätagg, de använder Channel Well eller Seasonic, deras idag mest populära är från den förstnämnda, men tidigare har deras bästa varit från Seasonic. Klantigt av Seasonic att köpa en så kass fläkt, om det nu inte bara är måndagsex/dålig batch som missades i kontrollerna.

Men eftersom du inte behöver ha fläkten snurrande, så kan du ju se till att den står still genom att hindra den från att snurra.
Sen som någon nämnde så kan du ju om du tex vinklar nätagget så att lufthållet pekar in mot chassit(uppåt), lägga/fästa en lågvarvande fläkt 300-700rpm ovanpå som blåser in eller suger ut luft ur nätagget.

Jag kör redan passiv mode, fläkten snurrar inget när jag jag spelar eller rummet inte är varm. Vilket är då perfekt.
Jag stör mig på den bara efter att jag spelat klart och den ska kyla ner nätagget eller när rummet är varmt och den går igång för att kyla ner. Då låter det där tragiska ljudet. datorn är i övrigt knäpptyst i idle.

Tror inte jag kan göra det där förslaget eftersom jag har ett Evolve X chassi, annars var det faktiskt en smart lösning, har ju lediga fläktuttag på moderkortet och har några 140mm fläktar liggandes hemma som ingick chassit.

Skrivet av anon2110:

Jag vann ju ett Seasonic agg, Prime 850W Gold och min har ju aldrig tjutit eller något även om jag har belastat den. Du kan ju höra av dig till Seasonic eller därifrån du köpte agget ifrån. Spela in en video. Seasonic är ju bland det bästa du kan köpa. De är OEM till väldigt många tillverkare idag. Corsair har ju ingen egen design, det är CWT eller Seasonic. Så det är ju samma skit ändå.

Kan faktiskt prova skicka seasonic den här videon https://www.youtube.com/watch?v=3uFWCHgw9So och se vad de säger. Det är inte mitt nätaggregat men mitt låter exakt likadant.

EDIT: Har nu skickat mail nu till deras support sida!

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Men att hindra fläkten från att snurra kan du ju göra fysiskt tänkte jag, en fasttejpad penna lr w-ever ;), om du känner dig säker på att fläkten aldrig ska behövas, skulle den bli överhettad så bör PSU kunna hantera en hård shutdown ;).

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag har två nätaggregat från Prime Ultra Titan serien och ett från nya TX. Ingen av fläktarna låter något så det märks när datorn belastas. Klart ett garantiärende som du kan få löst via ett nytt exemplar. Skulle inte hålla på och bygga om eller annat då du har tio års garanti.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Canson:

Jag kör redan passiv mode, fläkten snurrar inget när jag jag spelar eller rummet inte är varm. Vilket är då perfekt.
Jag stör mig på den bara efter att jag spelat klart och den ska kyla ner nätagget eller när rummet är varmt och den går igång för att kyla ner. Då låter det där tragiska ljudet. datorn är i övrigt knäpptyst i idle.

Tror inte jag kan göra det där förslaget eftersom jag har ett Evolve X chassi, annars var det faktiskt en smart lösning, har ju lediga fläktuttag på moderkortet och har några 140mm fläktar liggandes hemma som ingick chassit.

Kan faktiskt prova skicka seasonic den här videon https://www.youtube.com/watch?v=3uFWCHgw9So och se vad de säger. Det är inte mitt nätaggregat men mitt låter exakt likadant.

EDIT: Har nu skickat mail nu till deras support sida!

Fy fan. Det där lät ju skit. Klart du ska reklamera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Men att hindra fläkten från att snurra kan du ju göra fysiskt tänkte jag, en fasttejpad penna lr w-ever ;), om du känner dig säker på att fläkten aldrig ska behövas, skulle den bli överhettad så bör PSU kunna hantera en hård shutdown ;).

Haha fläkten kommer nog behövas tror jag när mitt rum ofta är runt 28 grader och jag ska börja spela Warzone eller Cyberpunk2077

Skrivet av Wachtel:

Jag har två nätaggregat från Prime Ultra Titan serien och ett från nya TX. Ingen av fläktarna låter något så det märks när datorn belastas. Klart ett garantiärende som du kan få löst via ett nytt exemplar. Skulle inte hålla på och bygga om eller annat då du har tio års garanti.

När datorn belastas så märkar jag såklart inte ljudet eftersom mina chassi fläktar och gpu fläktarna överröstar den.

kan du gärna prova när du är i idle trycka på den där passiv knappen bakom nätagget så fläkten startar igång och lyssna på den?
Låter den som videon jag länka? eller tyst? Killen på videon bytte 3st och alla lät likadant.

Visa signatur

9900k @ 5.0ghz | MSI 3090 Suprim X | G-Skill 32GB @ 4133mhz C16 | Gigabyte Z390 Aorus Master | Seasonic 1000W 80+ Titanium | Samsung 970 Evo 500GB | Phanteks Evolv X | Asus Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

Enligt https://www.tomshardware.com/reviews/seasonic-prime-ultra-tit... så är fläkten en
"Hong Hua HA13525M12F-Z" (135mm, 12V, 0.36A, 1800 RPM, fluid dynamic bearing).
24USD på ebay
https://www.ebay.com/itm/1PC-HA13525M12F-Z-13025-12V-0-36A-13...
Kanske det kan fungera med en 130mm fläkt? Tex https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5380666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Canson:

När datorn belastas så märkar jag såklart inte ljudet eftersom mina chassi fläktar och gpu fläktarna överröstar den.

kan du gärna prova när du är i idle trycka på den där passiv knappen bakom nätagget så fläkten startar igång och lyssna på den?
Låter den som videon jag länka? eller tyst? Killen på videon bytte 3st och alla lät likadant.

Testade detta, på den dator jag sitter vid, och märker inte av något påtagligt skorrande. Men jag kör normalt alltid i passivt läge, har 20-21 grader på rummet.

Permalänk
Medlem

Tyckte fläkten lät när den väl gick igång så jag klippte av gallret & ersatte det med ett jag köpte på Inet vilket gjorde att ljudet försvann.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless