Intels processorer bättre än Apple M1 – med tre gånger högre strömbudget

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Blir väl lite orättvist att jämföra m1 mot Core i3 med tanke på vilken typ av datorer de brukar sitta i? Sitter oftast inte Core i3 i laptops för 999+ dollar.

Du har rätt! Det kan även vara Intel Core m3:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/c...

Många verkar glömma bort att MacBook Air M1 är en ultrabook och borde alltså jämföras med motsvarande Intel-processorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Saker som Apple betraktar som gamla, fungerande eller inte, skall skrotas fastän de har andrahandsvärde.
Tex:
https://www.highsnobiety.com/p/apple-sues-iphone-reseller/

Stämningen handlar ju mest om att det är kontraktsbrott, och stöld. Jag skulle också va skitarg om man systematiskt bröt mot kontraktet man ingått med mig.

Men visst, Apple vill gärna sälja nytt, det har man bäst vinst på! Dom säljer ju dock själva refurbished grejer, så inte är dom HELT emot att begagnade grejer cirkulerar.

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem

Som en väldigt nöjd ägare av en MBA M1 som samtidigt inte lockas varken av Apples normalt sett hutlösa priser eller deras "walled garden" så hoppas jag på att Qualcomm, Samsung, AMD eller någon annan tar fighten och börjar göra lika bra grejer. Dels för att konkurrens är bra, men mest för att jag hellre kör Windows som jag har kört i typ 25 år och kan ut och innan. (Macen är ganska lik Ubuntu dock som jag körde ett tag så ändå ganska chill). Men jag är helsåld. Kommer antagligen aldrig att bli en x86 igen.

Permalänk
Skrivet av Pacman5:

Som en väldigt nöjd ägare av en MBA M1 som samtidigt inte lockas varken av Apples normalt sett hutlösa priser eller deras "walled garden" så hoppas jag på att Qualcomm, Samsung, AMD eller någon annan tar fighten och börjar göra lika bra grejer. Dels för att konkurrens är bra, men mest för att jag hellre kör Windows som jag har kört i typ 25 år och kan ut och innan. (Macen är ganska lik Ubuntu dock som jag körde ett tag så ändå ganska chill). Men jag är helsåld. Kommer antagligen aldrig att bli en x86 igen.

Jag håller inte med att Apple har hutlösa priser för egentligen något. Problemet är snarare att de har produktkategori som borde ha varit extremt nischat, men de får ändå väldigt hög försäljning tack vare deras operativsystem.
Det jag syftar på är att deras produkter ofta är en betydligt dyrare produkttyp än vad som annars bruka sälja mest, folk köper ofta en riktig billiga och dåliga produkter av allt annat. Det finns t.ex. garanterat fler konsumenter som har en Biltema eller Jula borrmaskin hemma än en Makita eller Bosch. Men ofta så är det för personer rätt val att ändå köpa det billiga.
När det gäller datorteknik så har vi haft en utveckling som innebär att oavsett vad man än köper idag, så är produkten redan inom något år bristfällig emot det nya som finns att köpa. I extremfallet, man köper inte ett Nvidia titan kort idag, för att man ska slippa behöva byta grafikkort de närmsta 5 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Du har rätt! Det kan även vara Intel Core m3:
https://www.intel.com/content/www/us/en/products/processors/c...

Många verkar glömma bort att MacBook Air M1 är en ultrabook och borde alltså jämföras med motsvarande Intel-processorer

Ja jämför man macbook air så bör man jämföra mot en passiv intel dator för 999 dollar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja jämför man macbook air så bör man jämföra mot en passiv intel dator för 999 dollar.

Passivt kan bli svårt att hitta men om du jämför 2019 MBA(i3) med 2020 MBA(M1), båda för $999, så ligger prestandaökningen på 300-400% till M1s fördel. Plus att batteritiden är väldigt mycket längre och att den är ljudlös. Samtidigt är det förra årets Intel i3, så inte helt rättvist men så nära du kan komma.

Permalänk
Medlem

Det är nästan så man inte kan släppa vad som helst på internet, speciellt inte om det är sjukt vinklat, och hoppas på att ingen är källkritisk nog att ifrågasätta informationen. Suck. Sjukt jobbigt!

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Så M1 är tre gånger bättre än Intels? Det är vad jag läste

Men det är väl en marknadsförares uppgift!
Annat är det med prestada/effekt eller prestanda/energi.....Där behöver vi våra kritiska testare!

Permalänk
Medlem

Först anklagar Intel AMD för att inte redovisa "Real life" prestandatester sedan gör dom samma sak mot det Intel kallar "ett life style company from Cupertino". Trodde inte att dom kunde sjunka lägre som företag än vad deras CPU:er gjort

Visa signatur

Ny Data NZXT H440--I7 6700K/Kraken x61--Asus Hero Viii--Suprim X 3080--Corsair 2x8Gb--EVGA 1300W 80+gold--Samsung 980 Pro--Asus 27" G-synch
Data 2 MBP13"-15 TBD27" Data 3 HP Z-Book Server HP Micro 8 FreeNAS-11.3

Permalänk
Skrivet av Pimmp:

Trodde inte att dom kunde sjunka lägre

Du har inte varit med så länge, va? 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pacman5:

Passivt kan bli svårt att hitta men om du jämför 2019 MBA(i3) med 2020 MBA(M1), båda för $999, så ligger prestandaökningen på 300-400% till M1s fördel. Plus att batteritiden är väldigt mycket längre och att den är ljudlös. Samtidigt är det förra årets Intel i3, så inte helt rättvist men så nära du kan komma.

MBA 2019 är bland de sämsta Intel baserade systemen vid den prispunkten så en ganska dåliga jämförelse att Apple inte valde att använda en heatpipe och kylfläns utan bara en fläkt gjorde att MBA 2019 prestanda var ganska dålig plus högljudd.

Dock så håller jag med att ifall M1 stödjer programmen så är MBA M1 2020 bland de bästa datorerna på marknaden.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Webb-baserad fotoredigering känns som ett sjukt relevant test.

Permalänk
Medlem

må den bästa kiselkrets vinna!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Jag blev förvånad när jag inte såg någon benchmark disclaimer som de var tvugna att lägga in efter uppgörelsen ftc. Letade efter deras benchmarks sida, men kunde inte hitta någon sådan...

Efter att ha letat ett tag så sökte jag upp pressmeddelandet som AMD publicerade och där står det tydligen att Intel inte behöver nämna några disclaimers sedan 29 October 2020, så ja, det är tillåtet.

Intel also entered into a Consent Decree with the United States Federal Trade Commission in October of 2010 that continues in effect until October 29, 2020 that imposes further restrictions and requirements intended to foster competition in the x86 semiconductor market.

Detta betyder att de inte längre behöver skriva någon disclaimer eller lägga in:
“For more complete information about performance and benchmark results, visit www.intel.com/benchmarks ,” and that website must contain the disclosure language.

Wow visst är internet härligt och historielöst, tur att vi och the wayback machine aldrig glömmer!
Ja Intel la upp för de fint när vi inte skulle kolla så mycket på tester och nu har de själva gått från att producera "tester" till ren och skär bluffmarknadsföring.. Undra vad FTC tycker om detta, någon borde ju redan skickat sin första anmälan eller?

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Men snälla Intel. Jag har sagt till er tusen gånger nu att göra så bra produkter att de säljer sig själva istället för att ödsla tid och energi på marknadsföring på sandlådenivå. Jag börjar nästan tro att ni inte kan.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag är sjukt sugen på en M1, men jag vet att jag inte har någon större användning för den. en windowsmaskin för samma peng skulle vara hästlängder bättre för mig och mitt användarmönster, så tyvärr. Svårt sexig produkt dock.

Permalänk
Medlem

Och?
Vem vill ha en långsammare dator?

Visa signatur

i9 9900k, RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men snälla Intel. Jag har sagt till er tusen gånger nu att göra så bra produkter att de säljer sig själva istället för att ödsla tid och energi på marknadsföring på sandlådenivå. Jag börjar nästan tro att ni inte kan.

Inget företag har så bra produkter att de säljer sig själv.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men snälla Intel. Jag har sagt till er tusen gånger nu att göra så bra produkter att de säljer sig själva istället för att ödsla tid och energi på marknadsföring på sandlådenivå. Jag börjar nästan tro att ni inte kan.

De kan men det kommer ta flera år innan de är på banan igen. AMD är redan på god väg att snart släppa en ARM variant.

Permalänk
Snusfri

Verkar som att bean rollern vill avsluta sin karriär hos Intel with a bang.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Generellt så Apple gör väldigt få modeller av det mesta. Dessa modeller brukar inte precis vara budget och de säljer i extremt stora volymer. Detta underlättar extremt mycket för Apple att just underhålla sina produkter med nya drivrutiner, speciellt när de har full koll på operativsystemet.

De andra märkena gör ofta själva fler modeller än vad Apple gör, där de har en otroligt mycket mindre försäljningsvolym. Detta gör för dem riktigt kostsamt att underhålla produkterna, speciellt när vi pratar budgetversioner med små marginaler.

Det kan då tyckas att det för konsumenter är bättre att välja en produkt från Apple, men det kommer med en stor nackdel. Apple tillverkar bara produkter med vissa egenskaper som inte passar oss alla.

Bra analys, och lyfter en av de största skillnaderna mellan MacOS och Windows som plattformar.
Andra sidan av myntet är ju att om ens behov/önskemål tillfredställs av en Appleprodukt, så har man något som gör jobbet, är trevligt att använda och supportas länge.

Citat:

*edit*
De som rekommenderar köp en dyr maskin och ha i många år. Om teknikutvecklingen i princip står still så kan detta vara ett smart val, men om den rusar fram så innebär det att man får köra med gammal dritt i många år. När det gäller mobiler så suger dagens bluetooth för musiklyssning, men det löses snart med bluetooth 5.2.

Teknikutvecklingen rusar inte precis fram.
Min iMac från 2009 har en Core-i7 4C8T, 16GB RAM, 4TB disk med SSD-cache och en 27" 2560x1440 IPS-skärm.
Den är tolv år gammal. Den gör jobbet. (Fungerar dessutom som skärm åt min stationära PC-burk.)

Efter tolv år har jag egentligen fortfarande ingen anledning att uppgradera den datorn annat än att det skulle vara kul.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Bra analys, och lyfter en av de största skillnaderna mellan MacOS och Windows som plattformar.
Andra sidan av myntet är ju att om ens behov/önskemål tillfredställs av en Appleprodukt, så har man något som gör jobbet, är trevligt att använda och supportas länge.
Teknikutvecklingen rusar inte precis fram.
Min iMac från 2009 har en Core-i7 4C8T, 16GB RAM, 4TB disk med SSD-cache och en 27" 2560x1440 IPS-skärm.
Den är tolv år gammal. Den gör jobbet. (Fungerar dessutom som skärm åt min stationära PC-burk.)

Efter tolv år har jag egentligen fortfarande ingen anledning att uppgradera den datorn annat än att det skulle vara kul.

Köpte du 16GB ram, 4TB ssd och en 27" 2560x1440 IPS år 2009? Det måste väl ha gått på en halv miljon eller så..
Du har troligen uppgraderat din dator i efterhand. När det gäller utvecklingen inom datorer så har den inte precis varit linjär och det pratas nu om prishöjningar på det ena och andra. (lagring, skärmar etc) Men generellt sett så har utvecklingen varit så snabb att överdriven inköp för att ha i många år ej har lönat sig.

Permalänk

Jag tycker artikeln missar att ta upp att intelprocessorn förbrukar upp till >50W vid sina turbofrekvenser (enbart CPU), medan appleprocessorn förbrukar närmare sitt-TDP-värde. En hel Mac mini går in på max 22W. Källor:

Intel:
https://www.anandtech.com/show/16084/intel-tiger-lake-review-...

Apple:
https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested

Utöver att Intels processor har ett högre TDP-värde så är Intels definition av TDP helt bonkers - vilket leder till att resultatet är ännu sämre. Se anandtechs genomgång ovan för mer information om Intels "TDP".

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Dell U3415W HTPC: FD Node 202, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Main server: Rasberry Pi 4 8 GB Worker server: FD Node 304, Core i3 3220T, 16 GB RAM, 60 GB Intel 330+80 GB 320, 3*3TB WD Red, Debian Backup: AMD E-350, 8 GB, 40 GB Intel V40, 3x3TB WD Red, Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettor:

För alla som jobbar med PDF export på heltid är ju valet självklart!

Nä nu jävlar
Skrivit en del services för diverse PDF-hantering, hade inte lipat om testkörningarna gick 2.5x snabbare...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av EntropyQ3:

Bra analys, och lyfter en av de största skillnaderna mellan MacOS och Windows som plattformar.
Andra sidan av myntet är ju att om ens behov/önskemål tillfredställs av en Appleprodukt, så har man något som gör jobbet, är trevligt att använda och supportas länge.

Jo så är det absolut (eller, trevligt att använda är förstås en smaksak). Fast det samma gäller ju om man gör sitt val med omsorg även på PC-sidan.

Citat:

Teknikutvecklingen rusar inte precis fram.
Min iMac från 2009 har en Core-i7 4C8T, 16GB RAM, 4TB disk med SSD-cache och en 27" 2560x1440 IPS-skärm.
Den är tolv år gammal. Den gör jobbet. (Fungerar dessutom som skärm åt min stationära PC-burk.)

Efter tolv år har jag egentligen fortfarande ingen anledning att uppgradera den datorn annat än att det skulle vara kul.

Nja. Jag tror du hade märkt av en sjuk skillnad om du hade uppgraderat. Första generationens i7 är inte mycket att ha idag utan slås av typ allt på marknaden. Och snurrdisk är inte direkt top notch idag heller även om den har en snabb (nåja) SSD som cache. Skärmen däremot är fortfarande bra, inte super som den nog var när den var ny men helt ok. Samtidigt handlar ju allt om ens behov och ens förväntningar förstås. Har du inte större behov idag än du hade för tolv år sedan så funkar ju datorn i princip lika bra som när den var ny, men i allmänhet så ökar ju kraven på prestanda med tiden. Både för att mjukvara tenderar att bli mer krävande men också för att ens förväntningar på prestanda ökar ju mer man använder modern hårdvara. Så om du ska köra samma program som du gjorde då, men i senaste versionerna, så kommer de att fungera sämre än de gjorde då.

Min jobbdator exempelvis är inte ens fyra år gammal och den var väldigt kraftig när den var ny med proffsgrafikkort, stor SSD och så och nu duger den inte längre. Den kan helt enkelt inte hantera mitt jobb för att den är för klen. Personligen hade jag gärna bytt ut den tidigare, men det är ju för att den är stor och tung och något felspecad för vad jag använder den till, prestandamässigt så har den fungerat helt ok även om det nu är tvärstopp på grund av val man har gjort med vår produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Inget företag har så bra produkter att de säljer sig själv.

Det är ett uttryck. Det som avses är produkter med hög kvalitet, god prestanda eller vad det nu kan vara, som folk tycker så mycket om att det inte behövs reklam, utan försäljningen från Word of mouth är så bra att reklam blir helt onödig, svårt att komma dit, men Apple, AMD, och Nvidia har ju lyckats.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Datavetare

Om något visar detta hur hopplöst svårt det är att jämföra dagens datorsystem. Rätt säker på att under de testförhållanden man specificerar så är dessa mätningar korrekta.

Som artikeln redan pekar ut har man redan där ett problem i att man jämför två plattformar som har väldigt olika både genomsnittlig strömförbrukning och framförallt peak-förbrukning. Intel och AMD har tyvärr hetsat varandra till en nivå där båda deras U-serie kretsar stoltserar med 15-28 W TDP, men Notebookchecks tester visar att båda har peak-effekter på 50 W!

Stäng av fläkten på Intel-systemet och mät igen, då har vi lite mer jämt skägg sett till vilken effekt kretsarna kan dra

Än värre blir det när man tittar på specifika tester

t.ex. WebXPRT3

Har inte brytt mig om att ens installera Chrome på mina M1 mac:ar, har lite svårt att se varför man skulle vilja använda något annat än Safari givet hur välintegrerad den webbläsaren är med de OS-services som finns.

Just denna integration är vad som gör CPU-benchmarks allt mer hopplösa att direkt ställa mot varandra. De flesta av dagens CPU-benchmarks är specifikt designade att enbart använda CPU-delen, men moderna system (särskilt de designande för mobila enheter) är allt mer heterogena där skillnaden att köra med CPU vs. att köra med "rätt" accelerator utan problem kan vara en tiopotens fördel för acceleratorn.

Givet vad WebXPRT3 kan det delvis accelereras av allt från SIMD (SSE/AVX på x86 och NEON på ARM64) till GPGPU och liknande, förklarar det gissningsvis hur andra tester där M1 ställs mot i7-1165G7/1185G7 visar att M1 är snabbare. Enda relevanta skillnaden lär vara att M1 där kör med Safari.

Har tidigare försökt använda Office 365 från Webläsaren, det har aldrig fungerat så bra och varit så snabbt som det är på M1+Safari! Ska se om det går att lura ut vad man faktiskt testat, skulle vara spännande att ställa M1+Chrome mot M1+Safri i samma 365 test. Tror förövrigt att Chrome snabbt kommer bli bättre med tiden, än saknar Chrome ARM64 stöd på Windows och även Linux, d.v.s. man har haft ARM64 stöd i 2-3 månader!

HW-accelering lär vara huvudförklaringen till varför Intel klarar sig så väl i batteritestet, är ingen slump att man testar just filmtittande: är det något Intel gjort rätt på bärbara är det QuickSync, QS kan avkoda de flesta filmformat på ett otroligt energieffektivt sätt. Man kan fortfarande argumentera för att man jämför CPU mot CPU, båda har videoavkodning integrerat i kretsen. Men det är inte riktigt vad de flesta tror man testar.

Samtidigt är det också vad som gör t.ex. SweClockers testning av Handbreak lite tvetydigt, där testar man specifikt kodning av CPU -> det är verkligen ett CPU test. Samtidigt är det ett rätt kasst test av just kapaciteten för videokodning då om man faktiskt ville göra detta vill man ha all HW-hjälp som finns att tillgå.

Misstänker att om man gör om samma filmsekvens och låter M1 använda iMovie eller Final Cut, program som redan idag använda den HW som finns i M1 kretsen, lär det inte se lika roligt ut för Intels del...

Vet inte vad "Topaz Labs" är, kanske är bra. Men givet hur brutalt imponerade prestanda hos de moment man testar med Topaz Labs program är på M1 om man kör Pixelmator Pro, ett program som accelerera dessa moment via NPU-kretsen i M1, är det åter igen ett fall där mätningen säkert är helt korrekt här, men det är i praktiken irrelevant för om man är M1 användare kommer man köra andra program för arbetsmomenten.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av hansfilipelo:

Jag tycker artikeln missar att ta upp att intelprocessorn förbrukar upp till >50W vid sina turbofrekvenser (enbart CPU), medan appleprocessorn förbrukar närmare sitt-TDP-värde. En hel Mac mini går in på max 22W. Källor:

Intel:
https://www.anandtech.com/show/16084/intel-tiger-lake-review-...

Apple:
https://www.anandtech.com/show/16252/mac-mini-apple-m1-tested

Utöver att Intels processor har ett högre TDP-värde så är Intels definition av TDP helt bonkers - vilket leder till att resultatet är ännu sämre. Se anandtechs genomgång ovan för mer information om Intels "TDP".

Att dra slutsatser om exakt strömförbrukning vid peak i en nyhet är svårt när det skiljer så mycket mellan olika datorsystem och konfigurationer. Bara för att ett test av ett system visar ett peak-värde på 50 W betyder det inte att så är fallet med ett annat system med samma processor då tillverkare konfigurerar sina respektive system så olika. När det handlar om en skillnad som 28 W mot 10 W råder dock inga tvivel om vilket datorsystem (processor) som har störst strömbudget att leka med.

Däremot är Intels definition av TDP rätt. Det är en specifikation som inte tar direkt hänsyn till strömförbrukning, utan är Intels sätt att säga: kylaren måste kunna avleda X värmeutveckling. Om processorn har ett TDP på 28 W ska kylaren således ha en kapacitet att att avleda den värme som genereras. Löftet i ett sådant scenario är att processorn ska kunna hålla sin basfrekvens över tid. Det är också basfrekvensen som är garanterad och då är tanken att strömförbrukningen ska ligga hyfsat i linje med TDP. Turbo är en bonus som tillhandahålls genom att under korta stötar överskrida TDP (med direkt följd att strömförbrukningen går upp). Eller under längre perioder med en bättre kylare.

Förr i världen var dock TDP hyfsat synonymt med en processors strömförbrukning. Sen kom turbofunktioner, vars själva syfte är att överskrida TDP. Det här oavsett om företaget heter Intel, AMD, Qualcomm eller för den delen Apple. Det är därför bärbara datorer och telefoner får högre prestanda av att läggas i en kyl eller vid ett öppet fönster vintertid; det möjliggör att under längre perioder överskrida TDP.

Problemet med TDP är att det fortfarande kommuniceras mot konsumenter. Som Anandtech konstaterat i en av sina TDP-artiklar vore det bäst om specifikationen försvann från kartongen och ersattes av något mer begripligt.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Man ska alltid ta egna tester från tillverkare med en rejäl nypa salt speciellt från de stora drakarna typ intel, amd, apple och nvidia. Dom friserar alltid siffrorna på ett eller annat sätt, vissa värre än andra speciellt de med undermåliga produkter men alla gör det så ingen förvåning här.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Intel gillar väll inte att benchmarka saker eller?
Att Intel ven mot AMD nu måste hålla på och skruva på rattarna för att kunna presentera en bild som visar dem i bästa ljus känns bra desperat.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P