Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Avstängd

Ny vintertest av elbilar. Ser ut som att el elbil tappar ca 35% i kyla och snö mot WLTP-sträcka. Konstigt att ingen Tesla var med i testen bara.
https://alltomelbil.se/resultatet-av-varldens-nordligaste-vin...

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ny vintertest av elbilar. Ser ut som att el elbil tappar ca 35% i kyla och snö mot WLTP-sträcka. Konstigt att ingen Tesla var med i testen bara.
https://alltomelbil.se/resultatet-av-varldens-nordligaste-vin...

Oj, verkligen. Sett lite av Björn Nyland som gjort tester med Teslor med värmepump och de verkar riktigt effektiva i vinterväder faktiskt, speciellt om man värmer upp batteriet och bilen innan man åker hemifrån.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 3600, 6700 XT 12GB, Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200Mhz, 1 TB M.2 SSD, Windows, PopOS 21.04
Bärbar: Macbook Pro 13" M1 2020 och Steam Deck 512 GB
Telefon: iPhone 12

Permalänk
Medlem

Ni som kör elbil, vad har ni köpt för laddboxar? Någon som har något färskt test?
Funderar på el alt hybrid med förutsättningen är ju att kunna ladda så tänkte kirra en laddbox först.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Acce22:

Oj, verkligen. Sett lite av Björn Nyland som gjort tester med Teslor med värmepump och de verkar riktigt effektiva i vinterväder faktiskt, speciellt om man värmer upp batteriet och bilen innan man åker hemifrån.

Jag har själv ingen elbil men tänkte ändå att detta test kan vara av intresse för er entusiaster. Jag kanske kommer dit jag också men säkerligen tidigast om fyra år eller så. Har precis beställt en ny förmånsbil med fossilmotor.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ny vintertest av elbilar. Ser ut som att el elbil tappar ca 35% i kyla och snö mot WLTP-sträcka. Konstigt att ingen Tesla var med i testen bara.
https://alltomelbil.se/resultatet-av-varldens-nordligaste-vin...

Jag tycker alltid det är irriterande att de jämför mot WLTP utan att ha referens från t.ex. sommaren. Det intressanta är ju hur mycket kortare man kommer i olika väglag inte hur dålig WLTP är på att beskriva verkligheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Jag tycker alltid det är irriterande att de jämför mot WLTP utan att ha referens från t.ex. sommaren. Det intressanta är ju hur mycket kortare man kommer i olika väglag inte hur dålig WLTP är på att beskriva verkligheten.

Jag kan hålla med om det du skriver men då många av bilarna som de testar år rätt nya så kanske inte direkta tester finns från sommaren. Ska man ha den perfekta testen så ska man också testa att köra exakt samma sträcka på sommaren och sen på vintern. Det är väl så det är tänkt med WLTP men då är allt så perfekt det bara går. Jag vet inte om de fortfarande får tejpa skarvar och liknande under dessa tester men vet att sånt gjordes förr för att få ner förbrukningen så mycket det bara går och på det sättet visa bra siffror.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ni som kör elbil, vad har ni köpt för laddboxar? Någon som har något färskt test?
Funderar på el alt hybrid med förutsättningen är ju att kunna ladda så tänkte kirra en laddbox först.

Allt har väl med dina behov att göra, jag själv kör Easee boxen men det var för att jag ville ha en vettig app och en box som inte bara går på wifi.

Annars var Zappi V2 mitt andrahandsval och Chargeamps Halo mitt tredjehandsval.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Allt har väl med dina behov att göra, jag själv kör Easee boxen men det var för att jag ville ha en vettig app och en box som inte bara går på wifi.

Annars var Zappi V2 mitt andrahandsval och Chargeamps Halo mitt tredjehandsval.

Har inte gjort något exakt kravspec och vet för lite om möjligheter som finns, det mesta handlar ju om att kunna ladda:

Kraven är:
* Säker laddning (är därför jag vill ha en box)
* Kvalitet, ska sitta utomhus och bara funka.
* Ska kunna ladda min och mina vänners bilar
* Eventuell styrning så man kan ladda smart (t.ex. billigare el på natten)
* Styrning via app (fast har svårt att se syftet med det om man styr bilen via en app)
* Eventuellt uttag för motorvärmare för polare med fossilbil.

Saker jag funderar på är:
* Fast kabel eller inte
* Behovet av att kunna styra med app

Sen finns det säkert väldigt många aspekter jag glömt. Så input hur man ska resonera uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har inte gjort något exakt kravspec och vet för lite om möjligheter som finns, det mesta handlar ju om att kunna ladda:

Kraven är:
* Säker laddning (är därför jag vill ha en box)
* Kvalitet, ska sitta utomhus och bara funka.
* Ska kunna ladda min och mina vänners bilar
* Eventuell styrning så man kan ladda smart (t.ex. billigare el på natten)
* Styrning via app (fast har svårt att se syftet med det om man styr bilen via en app)
* Eventuellt uttag för motorvärmare för polare med fossilbil.

Saker jag funderar på är:
* Fast kabel eller inte
* Behovet av att kunna styra med app

Sen finns det säkert väldigt många aspekter jag glömt. Så input hur man ska resonera uppskattas.

Vi har en garo 22kw-laddare.
Vi behövde en laddare riktigt snabbt då vi råkade spontanköpa en elbil och hade 3 dagar på oss. Den enda som fanns i lager i närheten var just garo. Har väl inget att klaga på alls.

Hade nog valt en easee och tibber om jag fått göra om det dock. Kanske nästa laddare

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Ni som kör elbil, vad har ni köpt för laddboxar? Någon som har något färskt test?
Funderar på el alt hybrid med förutsättningen är ju att kunna ladda så tänkte kirra en laddbox först.

Monterade en 3-fas 22kW laddbox för att framtidssäkra, men drog ner inställningarna till 11kW eftersom jag bara har 25A huvudsäkringar till garaget.

Visa signatur

| Ryzen 5900X | 32GB DDR4-3200 | Asus RTX3080 OC | Samsung M2 1TB | 750W 80+Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ni som kör elbil, vad har ni köpt för laddboxar? Någon som har något färskt test?
Funderar på el alt hybrid med förutsättningen är ju att kunna ladda så tänkte kirra en laddbox först.

Jag körde först på Teslas WC (visste inte mer för två år sedan, och ville ha en på plats innan elbilen anlände), men ville ha en lite modernare så bytte i höstas.

Gick efter mycket letande och jämförande på en norsk box som heter Easee. Den har inbyggd DC-övervakning (ingen separat JFB Typ B, som är rätt dyra i sig, behövs), WiFi, 4G/LTE, möjlig koppling till lastbalansering, kan låsas med RFID-brickor, och både övervakas och styras fjärr med app.

Har även passat på att koppla den till Tibber som elleverantör (har en kod om du vill köpa den där och få 500.- i rabatt), och att den läser av effekten i huset med en lastbalanseringslåda i elskåpet (Watty som jag också köpte från Tibber). Har sedan ställt in så att den skall ladda på natten när den gissar att priset är som lägst på elbörsen (Nordpool).

Supersmidig, och jättenöjd med den, men finns säkert många andra som också är bra.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Ni som kör elbil, vad har ni köpt för laddboxar? Någon som har något färskt test?
Funderar på el alt hybrid med förutsättningen är ju att kunna ladda så tänkte kirra en laddbox först.

Installerade mina andra Easee box i helgen.
Jag skulle inte välja en laddbox utan möjlighet till lastbalansering.

Easee har möjlighet till balansering antingen med deras egen lösning som kräver att din elmätare stöder HAN eller Tibber och Watty som kräver wifi och att molnet fungerar.

Zappi V2 har en trådlös variant av balansering som verkar trevlig men jag har ingen praktisk erfarenhet av den.

Permalänk
Skrivet av martinot:

Har inga länkar nu på rak arm, men har läst om detta i Shanghai och andra kinesiska storstäder med mycket fordonsutsläpp. Föds fler barn med allergier och astma som växer upp i dessa städer.

Däremot så läste jag detta i dagens DN, även om det inte specifikt avhandlar allergier, utan snarare allvarligare effekter än så:

https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=25990

Lite kul att denna artikeln kom ut i vibilagare.se idag.

https://www.vibilagare.se/nyheter/ny-studie-var-femte-dodsfal...

Vet inte ifall den är låst eller ej om man inte är medlem. Annars finns den nedan.

https://www.seas.harvard.edu/news/2021/02/deaths-fossil-fuel-...

Har inte hunnit läsa den än. Jag undrar om det endast är biltrafik eller all förbränning (typ kolkraft och dylikt).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Många pratar om att det är billigt att äga och köra en elbil och det köper jag. Men hur är egentligen kostnaden vid byggandet?
Är det billigare att bygga en Elbil då det är så få mekaniska delar, mer eller mindre en kaross, en platta, fyra motorer, ett batteri och en specad förarplats.
Batteriet kostar en hel del, karossen är den samma om det är el eller fossildrivet, motorerna blir fyra istället för en men säkerligen mycket billigare per styck, bromsar och liknande är väl också detsamma men mycket annat av pumpar, mekanisk drivning och annat måste bli klart dyrare på en fossilbil.

Så bara vi kan tillverka bättre och billigare batterier så borde bilarna falla ordentligt eller kommer fabrikanterna behålla priserna och plocka ut mera vinst?

Jag är rätt säker på att det är billigare att bygga en elbil. Byggkostnaden är dock bara en del av kostnaden, utvecklingskostnaden är ju sannolikt inte lägre på en elbil och än så länge så säljs det ju färre elbilar och då får man ju ta mer betalt för att ta igen de kostnaderna förstås. Så skalekonomi helt enkelt.

Sen är ju de fossila motorer biltillverkarna bygger rätt långlivade så många har ju liksom konstruerats för länge sedan och förfinats över många år och modeller. Som ett exempel byggde Volvo en helt ny motor när 850 lanserades i början på nittiotalet, en femcylindrig med en volym på ungefär 2,5 liter. Den använde de sen fram till dagens SPA-modeller ungefär, dock med löpande förbättringar förstås, så 20-25 år för en motorkonstruktion. Den har sålts i många varianter, från bensin på 140 hk och diesel på ~160 till T5R med drygt 300.

Å andra sidan är ju elmotorer väldigt mycket enklare konstruktioner än förbränningsmotorer och skillnaderna mellan dem är inte så stora. Vi får se hur marknaden utvecklar sig men det skulle inte förvåna mig om vi landade i några elmotor-modeller var från några få underleverantörer för typ alla bilar. Förhoppningsvis hade det inneburit mer pressade priser och att eventuella innovationer sprider sig snabbare till fler tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Ny vintertest av elbilar. Ser ut som att el elbil tappar ca 35% i kyla och snö mot WLTP-sträcka. Konstigt att ingen Tesla var med i testen bara.
https://alltomelbil.se/resultatet-av-varldens-nordligaste-vin...

Skrivet av Acce22:

Oj, verkligen. Sett lite av Björn Nyland som gjort tester med Teslor med värmepump och de verkar riktigt effektiva i vinterväder faktiskt, speciellt om man värmer upp batteriet och bilen innan man åker hemifrån.

Jag har en VW ID3 som jag fick i december och har tyckt att räckvidden har varit dålig de senaste veckorna när det varit så kallt, så jag skickade nedanstående mail till säljaren som jag köpt bilen av:

"
Jag har upplevt att jag har väldig dålig räckvidd och det blev extra tydligt i förra veckan:
- laddade 100% i onsdags natt
- torsdag: 34 mil i räckvidd när jag satte mig i bilen. Körde 2 mil tur och retur till jobbet, och borde ha 32 kvar.
- fredag: 30 mil i räckvidd. Körde ca 5 km och handlade. Räckvidd ca 28 mil när jag satte mig i bilen igen. Körde 1 km för att göra ett ärende i några min. Har 20 mil kvar på mätaren när jag sätter mig i bilen igen.
- lördag: en sväng i stan på totalt 1,1 mil
- söndag: tur och retur till Täby C 3 mil
- måndag 1,2 mil till jobbet. Kvar i räckvidd är 8 mil efter att ha kört totalt 8,2 mil.

Enl kördatan har bilen dragit 44 kWh/100 km vilket betyder en räckvidd (om jag vågar köra ner till 0%) på 13,18 mil. Allt är ställt på eco och jag har kört lugnt och mjukt.
"

Jag bor i Stockholm och parkerar på gatan utan att ladda över natten och enl säljarens svar så beror den höga förbrukningen på att bilen måste värma batteriet från ca -12 grader (som det varit de senaste nätterna) till +15 och detta kostar extremt mycket energi. Min genomsnittliga bilresa är nog ca 1 mil, vilket betyder att bilen måste värma batteriet i stort sett hela tiden och när temperaturen har kommit upp i +15, så är jag framme. Jag får alltså ut ca 25% av utlovad körsträcka jämfört med WLTP.

Detta skulle inte vara ett lika märkbart problem om man åker längre sträckor varje gång. Oavsett är detta relevant information som man inte får av VW.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Jag är rätt säker på att det är billigare att bygga en elbil. Byggkostnaden är dock bara en del av kostnaden, utvecklingskostnaden är ju sannolikt inte lägre på en elbil och än så länge så säljs det ju färre elbilar och då får man ju ta mer betalt för att ta igen de kostnaderna förstås. Så skalekonomi helt enkelt.

Sen är ju de fossila motorer biltillverkarna bygger rätt långlivade så många har ju liksom konstruerats för länge sedan och förfinats över många år och modeller. Som ett exempel byggde Volvo en helt ny motor när 850 lanserades i början på nittiotalet, en femcylindrig med en volym på ungefär 2,5 liter. Den använde de sen fram till dagens SPA-modeller ungefär, dock med löpande förbättringar förstås, så 20-25 år för en motorkonstruktion. Den har sålts i många varianter, från bensin på 140 hk och diesel på ~160 till T5R med drygt 300.

Å andra sidan är ju elmotorer väldigt mycket enklare konstruktioner än förbränningsmotorer och skillnaderna mellan dem är inte så stora. Vi får se hur marknaden utvecklar sig men det skulle inte förvåna mig om vi landade i några elmotor-modeller var från några få underleverantörer för typ alla bilar. Förhoppningsvis hade det inneburit mer pressade priser och att eventuella innovationer sprider sig snabbare till fler tillverkare.

Att bygga elmotorer har man gjort i många år och även dessa har utvecklats under lång tid men givetvis har ett helt nytt användningsområde dykt upp nu med bilar som ska gå på el men tekniken är den samma. fyra stycken elmotorer är också klart billigare än en fossil motor skulle jag tro och även dessa kommer sjunka i pris ju större tillverkning som sker och utvecklingen även här.

Skrivet av ryggbiff:

Jag har en VW ID3 som jag fick i december och har tyckt att räckvidden har varit dålig de senaste veckorna när det varit så kallt, så jag skickade nedanstående mail till säljaren som jag köpt bilen av:

"
Jag har upplevt att jag har väldig dålig räckvidd och det blev extra tydligt i förra veckan:
- laddade 100% i onsdags natt
- torsdag: 34 mil i räckvidd när jag satte mig i bilen. Körde 2 mil tur och retur till jobbet, och borde ha 32 kvar.
- fredag: 30 mil i räckvidd. Körde ca 5 km och handlade. Räckvidd ca 28 mil när jag satte mig i bilen igen. Körde 1 km för att göra ett ärende i några min. Har 20 mil kvar på mätaren när jag sätter mig i bilen igen.
- lördag: en sväng i stan på totalt 1,1 mil
- söndag: tur och retur till Täby C 3 mil
- måndag 1,2 mil till jobbet. Kvar i räckvidd är 8 mil efter att ha kört totalt 8,2 mil.

Enl kördatan har bilen dragit 44 kWh/100 km vilket betyder en räckvidd (om jag vågar köra ner till 0%) på 13,18 mil. Allt är ställt på eco och jag har kört lugnt och mjukt.
"

Jag bor i Stockholm och parkerar på gatan utan att ladda över natten och enl säljarens svar så beror den höga förbrukningen på att bilen måste värma batteriet från ca -12 grader (som det varit de senaste nätterna) till +15 och detta kostar extremt mycket energi. Min genomsnittliga bilresa är nog ca 1 mil, vilket betyder att bilen måste värma batteriet i stort sett hela tiden och när temperaturen har kommit upp i +15, så är jag framme. Jag får alltså ut ca 25% av utlovad körsträcka jämfört med WLTP.

Detta skulle inte vara ett lika märkbart problem om man åker längre sträckor varje gång. Oavsett är detta relevant information som man inte får av VW.

Så hade du haft möjlighet att förvärma batteriet så hade du kommit runt problemet till viss del. Jag själv kör diesel just nu och har precis beställt en ny Volvo V60 och det första jag la till är just dieselvärmaren. En helt underbar funktion där man sätter sig i en varm bil direkt, inte motorvärmarljummen utan riktigt varm.
Elbilar är bra men de har absolut sina begränsningar när många har som du inte möjlighet att ladda hemma. Ändå strongt av dig att köpa en elbil i det läget och du får helt enkelt längta till sommaren så du verkligen får ut en längre körsträcka.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Jag har en VW ID3 som jag fick i december och har tyckt att räckvidden har varit dålig de senaste veckorna när det varit så kallt, så jag skickade nedanstående mail till säljaren som jag köpt bilen av:

"
Jag har upplevt att jag har väldig dålig räckvidd och det blev extra tydligt i förra veckan:
- laddade 100% i onsdags natt
- torsdag: 34 mil i räckvidd när jag satte mig i bilen. Körde 2 mil tur och retur till jobbet, och borde ha 32 kvar.
- fredag: 30 mil i räckvidd. Körde ca 5 km och handlade. Räckvidd ca 28 mil när jag satte mig i bilen igen. Körde 1 km för att göra ett ärende i några min. Har 20 mil kvar på mätaren när jag sätter mig i bilen igen.
- lördag: en sväng i stan på totalt 1,1 mil
- söndag: tur och retur till Täby C 3 mil
- måndag 1,2 mil till jobbet. Kvar i räckvidd är 8 mil efter att ha kört totalt 8,2 mil.

Enl kördatan har bilen dragit 44 kWh/100 km vilket betyder en räckvidd (om jag vågar köra ner till 0%) på 13,18 mil. Allt är ställt på eco och jag har kört lugnt och mjukt.
"

Jag bor i Stockholm och parkerar på gatan utan att ladda över natten och enl säljarens svar så beror den höga förbrukningen på att bilen måste värma batteriet från ca -12 grader (som det varit de senaste nätterna) till +15 och detta kostar extremt mycket energi. Min genomsnittliga bilresa är nog ca 1 mil, vilket betyder att bilen måste värma batteriet i stort sett hela tiden och när temperaturen har kommit upp i +15, så är jag framme. Jag får alltså ut ca 25% av utlovad körsträcka jämfört med WLTP.

Detta skulle inte vara ett lika märkbart problem om man åker längre sträckor varje gång. Oavsett är detta relevant information som man inte får av VW.

Jag vet faktiskt inte om jag tycker detta är så märkvärdigt. Ur denna bemärkelse funkar en fossilbil exakt likadant, den kommer dra extra mycket vid kallstart för att få upp allt i arbetstemperatur där den är mycket effektivare. Så även med en diesel-/bensinbil så kommer du aldrig nå i närheten av WLTP-siffrorna om du endast kör korta sträckor med kallstarter. Så frågar du mig är detta något som är allmänt känt, oavsett biltyp. Så att tro att man ska nå WLTP-siffror med en elbil vintertid med endast korta resor är kanske lite naivt...

Sedan kanske det är lite av en extra nackdel för elbilar, då fossilbilarna generar "spillvärme" som på vintern i vart fall hjälper till att värma upp motorn, något som inte sker på samma sätt i en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Att bygga elmotorer har man gjort i många år och även dessa har utvecklats under lång tid men givetvis har ett helt nytt användningsområde dykt upp nu med bilar som ska gå på el men tekniken är den samma. fyra stycken elmotorer är också klart billigare än en fossil motor skulle jag tro och även dessa kommer sjunka i pris ju större tillverkning som sker och utvecklingen även här.

Så hade du haft möjlighet att förvärma batteriet så hade du kommit runt problemet till viss del. Jag själv kör diesel just nu och har precis beställt en ny Volvo V60 och det första jag la till är just dieselvärmaren. En helt underbar funktion där man sätter sig i en varm bil direkt, inte motorvärmarljummen utan riktigt varm.
Elbilar är bra men de har absolut sina begränsningar när många har som du inte möjlighet att ladda hemma. Ändå strongt av dig att köpa en elbil i det läget och du får helt enkelt längta till sommaren så du verkligen får ut en längre körsträcka.

Ja precis, hade sannolikt kommit undan om jag laddat hem, men, nu när det är så kallt så har börjat parkera vid en laddstolpe där jag betalar 2 kr per kWh. Inga konstigheter egentligen.

Jag jämförde kostnader mot att skaffa en ny golf (jag leasar för övrigt min ID3) och jag sparar in den aningen dyrare leasingkostnaden för ID3 bara på att skatten är så mycket lägre. Om jag bara kommer 13 mil på en laddning så är det aningen dyrare att köra med el jämfört med bensin (om nu en golf drar 0,5 l/mil även på vintern?), men det vägs ändå upp av att det avsevärt fräschare att köra med el. I synnerhet i stadsmiljö som jag kör i!

Om jag kommer 40 mil på en laddning och betalar 2 kr/kWh, ca 120 kr totalt för 0%-100%, så är min driftskostnad va 70% billigare jämfört med bensin i en golf. Med den aspekten är det ändå lätt att välja el även utan garage eller eget eluttag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Jag har en VW ID3 som jag fick i december och har tyckt att räckvidden har varit dålig de senaste veckorna när det varit så kallt, så jag skickade nedanstående mail till säljaren som jag köpt bilen av:

"
Jag har upplevt att jag har väldig dålig räckvidd och det blev extra tydligt i förra veckan:
- laddade 100% i onsdags natt
- torsdag: 34 mil i räckvidd när jag satte mig i bilen. Körde 2 mil tur och retur till jobbet, och borde ha 32 kvar.
- fredag: 30 mil i räckvidd. Körde ca 5 km och handlade. Räckvidd ca 28 mil när jag satte mig i bilen igen. Körde 1 km för att göra ett ärende i några min. Har 20 mil kvar på mätaren när jag sätter mig i bilen igen.
- lördag: en sväng i stan på totalt 1,1 mil
- söndag: tur och retur till Täby C 3 mil
- måndag 1,2 mil till jobbet. Kvar i räckvidd är 8 mil efter att ha kört totalt 8,2 mil.

Enl kördatan har bilen dragit 44 kWh/100 km vilket betyder en räckvidd (om jag vågar köra ner till 0%) på 13,18 mil. Allt är ställt på eco och jag har kört lugnt och mjukt.
"

Jag bor i Stockholm och parkerar på gatan utan att ladda över natten och enl säljarens svar så beror den höga förbrukningen på att bilen måste värma batteriet från ca -12 grader (som det varit de senaste nätterna) till +15 och detta kostar extremt mycket energi. Min genomsnittliga bilresa är nog ca 1 mil, vilket betyder att bilen måste värma batteriet i stort sett hela tiden och när temperaturen har kommit upp i +15, så är jag framme. Jag får alltså ut ca 25% av utlovad körsträcka jämfört med WLTP.

Detta skulle inte vara ett lika märkbart problem om man åker längre sträckor varje gång. Oavsett är detta relevant information som man inte får av VW.

Snyggt att få en "real life" från en som faktiskt kör elbil! Det är så sällan man hör om folk som faktiskt kör i vinterväder utan det enda man hör är WLTP som inte är relevant alls för alla.

Jag valde en hybrid som mitt insteg till el-världen. En Audi A6 TFSIe som tyvärr har en enorm leveranstid. Beställde i OKTOBER och ska få den i MAJ! Tyvärr är mitt mönster liknande ditt att åka kortare sträckor men ofta. Dock har jag möjlighet att ladda på uppfarten då jag bor i villa så för mig hade det kanske räckt med el men kände att jag ville ha 4 hjuls drift och då är man extremt begränsad (jagar en del och behöver kunna ta mig fram överallt).

En annan fråga, alla har ju vant sig vid att framhjulsdrift minsann är det bästa och säkraste men i dom flesta elbilar är dom bakhjulsdrivna? Hur går det ihop? Är dom nu mindre säkra eller har alla elektriska hjälpmedel gjort att det är lika säkert som framhjulsdrift?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Jag bor i Stockholm och parkerar på gatan utan att ladda över natten och enl säljarens svar så beror den höga förbrukningen på att bilen måste värma batteriet från ca -12 grader (som det varit de senaste nätterna) till +15 och detta kostar extremt mycket energi. Min genomsnittliga bilresa är nog ca 1 mil, vilket betyder att bilen måste värma batteriet i stort sett hela tiden och när temperaturen har kommit upp i +15, så är jag framme. Jag får alltså ut ca 25% av utlovad körsträcka jämfört med WLTP.

Detta skulle inte vara ett lika märkbart problem om man åker längre sträckor varje gång. Oavsett är detta relevant information som man inte får av VW.

Det är helt riktigt så att bilen drar någon mil i räckvidd för att värmas upp. Kör man långt spelar det inte så stor roll för räckvidden, men för korta sträckor så påverkar det.

Jag har bara 3 km till jobbet. Nu när det är riktigt kallt så går det nog åt 3 mil fram och tillbaka, eftersom det blir två uppvärmningar till behaglig temperatur innan jag sätter mig i bilen. Jag har laddmöjlighet både hemma och vid jobbet, så i praktiken är detta inget problem.

Räckvidden på min bil blir väl då i praktiken ~10 mil om man endast räknar dessa korta resor. Om jag gör en långresa hade bilen klarat 40 mil på vintern (vid många minus) och 45 mil på sommaren i motorvägstempo.

Vad som också är viktigt för räckvidden på vintern är underlaget. Är det snö-slaskiga vägar drar bilen betydligt mer än när vägen är torr.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

Att bygga elmotorer har man gjort i många år och även dessa har utvecklats under lång tid men givetvis har ett helt nytt användningsområde dykt upp nu med bilar som ska gå på el men tekniken är den samma. fyra stycken elmotorer är också klart billigare än en fossil motor skulle jag tro och även dessa kommer sjunka i pris ju större tillverkning som sker och utvecklingen även här.

Jo självklart har man byggt elmotorer i många år, men bilmotorer ställer ju lite andra krav än andra användningsområden förstås. Sen har det förstås funnits elbilar väldigt länge också men de har varit små nischprodukter tills rätt nyligen. Industrialiseringen av de elmotorer som lämpar sig för moderna bilar är alltså inte i närheten av så långt gången som fossilmotorerna.

Men som sagt så tror jag absolut att kostnaden kommer att minska framöver. Delvis på grund av industrialiseringen bland annat för att tillverkningsteknikerna standardiseras på ett annat sätt, men också för att volymerna ökar. Dock tror jag inte motorerna är så farligt dyra ens idag, jämfört med fossilmotorer alltså. Även om Volvo har byggt sin 5-cylindriga i många år så är den ju komplicerad att bygga med många tillverkningssteg, komponenter och material. En elmotor är ju sjukt mycket simplare i konstruktionen liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Snyggt att få en "real life" från en som faktiskt kör elbil! Det är så sällan man hör om folk som faktiskt kör i vinterväder utan det enda man hör är WLTP som inte är relevant alls för alla.

Jag valde en hybrid som mitt insteg till el-världen. En Audi A6 TFSIe som tyvärr har en enorm leveranstid. Beställde i OKTOBER och ska få den i MAJ! Tyvärr är mitt mönster liknande ditt att åka kortare sträckor men ofta. Dock har jag möjlighet att ladda på uppfarten då jag bor i villa så för mig hade det kanske räckt med el men kände att jag ville ha 4 hjuls drift och då är man extremt begränsad (jagar en del och behöver kunna ta mig fram överallt).

En annan fråga, alla har ju vant sig vid att framhjulsdrift minsann är det bästa och säkraste men i dom flesta elbilar är dom bakhjulsdrivna? Hur går det ihop? Är dom nu mindre säkra eller har alla elektriska hjälpmedel gjort att det är lika säkert som framhjulsdrift?

Nu gissar jag ordentligt, men har inte det att göra med att motorn är fram och att bilen är tyngre och med det bättre grepp?
Annars har jag ingen aning

Permalänk
Medlem

Måste en elbil värma batteriet när det är kallt? Förstår att lönar sig om man ska köra långt, men det verkar slösa energi om man bara kör mycket korta sträckor. Tror ni det hade lönat sig om man kan stänga den funktionen och bilen samtidigt begränsar max effektuttag eller vad som krävs. Eller är det en nödvändighet?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-son78:

Snyggt att få en "real life" från en som faktiskt kör elbil! Det är så sällan man hör om folk som faktiskt kör i vinterväder utan det enda man hör är WLTP som inte är relevant alls för alla.

Jag valde en hybrid som mitt insteg till el-världen. En Audi A6 TFSIe som tyvärr har en enorm leveranstid. Beställde i OKTOBER och ska få den i MAJ! Tyvärr är mitt mönster liknande ditt att åka kortare sträckor men ofta. Dock har jag möjlighet att ladda på uppfarten då jag bor i villa så för mig hade det kanske räckt med el men kände att jag ville ha 4 hjuls drift och då är man extremt begränsad (jagar en del och behöver kunna ta mig fram överallt).

En annan fråga, alla har ju vant sig vid att framhjulsdrift minsann är det bästa och säkraste men i dom flesta elbilar är dom bakhjulsdrivna? Hur går det ihop? Är dom nu mindre säkra eller har alla elektriska hjälpmedel gjort att det är lika säkert som framhjulsdrift?

I ID3:an är det en mycket aktiv antispin och jag har inte haft några problem att ta mig fram hittills under säsongen. Det som är värt att nämna är att bilen regenererar el via bakhjulen vilket innebär att den både motorbromsar med bakhjulen och har mer bromsverkan på bakhjulen när man trycker på bromsen. Jag upplever att det bakhjulen släpper oftare när det är halt än min tidigare, bensindrivna bil gjorde. Bilen har löst detta, men jag tror att det är lättare att ofrivilligt sladda med bakhjulen när man bromsar eller släpper gasen, än med en framhjulsdriven bensinbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Måste en elbil värma batteriet när det är kallt? Förstår att lönar sig om man ska köra långt, men det verkar slösa energi om man bara kör mycket korta sträckor. Tror ni det hade lönat sig om man kan stänga den funktionen och bilen samtidigt begränsar max effektuttag eller vad som krävs. Eller är det en nödvändighet?

Tror att det är nödvändigt. Jämför med en telefon som du har i jackfickan när du åker skidor som ofta dör för att batteriet blir för kallt. I grunden är det samma batteriteknik som sitter i dagens elbilar.

Det finns ingen möjlighet att, som användare, stänga av funktionen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryggbiff:

Tror att det är nödvändigt. Jämför med en telefon som du har i jackfickan när du åker skidor som ofta dör för att batteriet blir för kallt. I grunden är det samma batteriteknik som sitter i dagens elbilar.

Det finns ingen möjlighet att, som användare, stänga av funktionen heller.

Läs den där recensionen av flera elbilar som de gjorde i Norge nyss. När de åkte upp till norska ödemarken. Har för mig att de medvetet inte förvärmde bilarna alls under den trippen.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nuken:

Läs den där recensionen av flera elbilar som de gjorde i Norge nyss. När de åkte upp till norska ödemarken. Har för mig att de medvetet inte förvärmde bilarna alls under den trippen.

https://elbil.no/her-er-arets-store-vintertest/

Intressant läsning! Jag menar dock inte att jag tror att det är nödvändigt att förvärma, utan att det är nödvändigt för batteriet att värma sig till en viss temperatur för att tappa för mycket effekt. Om man förvärmer så görs detta ju med el från elnätet och inte från batteriet och därmed påverkas inte räckvidden på samma sätt. Men notera att min scenario handlar om korta resor som innebär att batteriet värms upp under hela värdvägen och värmen hålls inte konstant, vilket blir fallet när man färdas längre sträckor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Allt har väl med dina behov att göra, jag själv kör Easee boxen men det var för att jag ville ha en vettig app och en box som inte bara går på wifi.

Annars var Zappi V2 mitt andrahandsval och Chargeamps Halo mitt tredjehandsval.

Skrivet av reverend benny:

Har inte gjort något exakt kravspec och vet för lite om möjligheter som finns, det mesta handlar ju om att kunna ladda:

Kraven är:
* Säker laddning (är därför jag vill ha en box)
* Kvalitet, ska sitta utomhus och bara funka.
* Ska kunna ladda min och mina vänners bilar
* Eventuell styrning så man kan ladda smart (t.ex. billigare el på natten)
* Styrning via app (fast har svårt att se syftet med det om man styr bilen via en app)
* Eventuellt uttag för motorvärmare för polare med fossilbil.

Saker jag funderar på är:
* Fast kabel eller inte
* Behovet av att kunna styra med app

Sen finns det säkert väldigt många aspekter jag glömt. Så input hur man ska resonera uppskattas.

Jag håller helt med i dina punkter. Jag tänker att det vore smart om man valde en laddare som även har ett 230V Schuko-uttag då man säkert kommer få besök av vänner med hybrider som vill ladda när de är på besök. Man vill ju gärna erbjuda det säkert. Verkar dock vara svårt att hitta en laddbox med allt detta avcheckat. Jag har solpaneler på taket och skulle ju gärna vilja att min laddbox antingen laddar när jag har överskott av solenergi(dagtid) eller laddar när strömmen är billig att köpa(nattetid).

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Tesla Björns new ride after Mc hammer are sold.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Jag håller helt med i dina punkter. Jag tänker att det vore smart om man valde en laddare som även har ett 230V Schuko-uttag då man säkert kommer få besök av vänner med hybrider som vill ladda när de är på besök. Man vill ju gärna erbjuda det säkert. Verkar dock vara svårt att hitta en laddbox med allt detta avcheckat. Jag har solpaneler på taket och skulle ju gärna vilja att min laddbox antingen laddar när jag har överskott av solenergi(dagtid) eller laddar när strömmen är billig att köpa(nattetid).

Det är en Charge Amps Halo du letar efter: Linky. Ladda när det är billigt hanteras av elbolaget, tror att iaf Greenely låter dig använda vilken laddbox som helst medan Tibber nog gärna vill att du ska köra en Easee, men annars kommer man väldigt långt med att bara schemalägga laddningen från midnatt till 06.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.