Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Model Y från Tesla är för mig bara intressant efter att de fått igång produktionen i Berlin och man får se en recension av den "nya" modellen. Ska ju enligt utsago ha de nya batterierna, gjuten framvagn och bakvagn samt lackerad på ett bättre sätt. Förutom dessa förbättringar(som också är billigare att tillverka) så kommer de ju slippa frakt och importkostnader när de tillverkas inom EU, så jag tror definitivt att den nya Model Y (EU) kommer vara billigare än förut.

Ska för övrigt få känna och klämma på Skoda Enyaq nu på fredag, förväntningarna är höga!

Ja den blir säkert billigare men det lär inte handla om hundratusentals kronor. Skulle gissa 30-40k som bäst vilket inte är någon större skillnad i det stora hela imo. Sen är det ju förbättringar men så är det ju alltid med Tesla, de gjuter ju redan nu iaf bakvagnen på Model Y t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Fast den kostar ju typ som en Model Y för motsvarande modell? Enda skillnaden är väl de redan nu har billigare modeller presenterade i Sverige. Så frågan handlar ju mer om vad man värdesätter i bilen, bara för att det kommit andra alternativ i samma prisklass måste ju inte Tesla sänka priserna.

Nja, Mach-E kostar från 575 000 kr medan Model Y börjar 729 000 kr - dvs drygt 150 000 i skillnad.

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Mic:

Nja, Mach-E kostar från 575 000 kr medan Model Y börjar 729 000 kr - dvs drygt 150 000 i skillnad.

/M

Ja men från priset är ju inte intressant när du jämför olika modeller, en Mach-E med fyrhjulsdrift och stora batterier (som är den versionen av Model Y du jämför med) verkar ligga på 735k, sen skall ju Mach-E ha lite extrautrustning också.

När Tesla väl börjar producerar här lär de släppa den billiga versionen av Model Y också som de gjort i USA.

Permalänk
Skrivet av TobiasStockholm:

Apple har tydligen dumpat Hyundai/Kia, iaf för stunden, eventuellt pga att Hyundai läckte att de förde samtal.
https://www.engadget.com/hyundai-and-kia-are-no-longer-talkin...

Kan ju också vara Apple o Hyundai/Kia som vill få locket pålagt, och sprider via de källor de märker läcker, att det är inställt men kör det ändå men med minimal insyn. Apple är ju iaf bra på det sista....

Man vet inget säkert förrän de släppt ett pressrelease om det.

För allt kringsnack om "Huyndai-Apple" dödar ju intresset på längre sikt, det blir som Macintosh Performas på stenåldern där Apple visade en av sina Macintosh Performa xy med möjlighet till videoredigering, och första frågan ifrån pressen var om detaljer på nästa modell.

För man hade via läckor o rykten i princip fått hela denna modell de lanserade spikad, så den var ointressant.

Och bilbranschen har nog längre ledtider än IT branschen.....

Ser fram emot mer intressant konkurrens, än att ännu en i bilbranschen gör Bilmärke y lanserar samma elbil som bilmärke Z

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men från priset är ju inte intressant när du jämför olika modeller, en Mach-E med fyrhjulsdrift och stora batterier (som är den versionen av Model Y du jämför med) verkar ligga på 735k, sen skall ju Mach-E ha lite extrautrustning också.

När Tesla väl börjar producerar här lär de släppa den billiga versionen av Model Y också som de gjort i USA.

Tesla kommer inte släppa modell Y i Standard range version men det ska komma i Longe range rwd & detta har med att Tesla tyckte räckvidden blev för kort annars.

Dock inget uttalande ännu när detta kan ske

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Tesla kommer inte släppa modell Y i Standard range version men det ska komma i Longe range rwd & detta har med att Tesla tyckte räckvidden blev för kort annars.

Dock inget uttalande ännu när detta kan ske

Jo det skall de göra och de har redan släppt standard range i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Fast Elon-tid verkar vara högst aktuellt även i detta fall enligt denna artikel:

Om jag förstått det hela rätt, så har Tesla fått samma typ av godkännande av Tyska staten vad gäller batterifabriken, som Brandenburg har gett till själva biltillverkningsfabriken. De avtalen har varit uppdelade i delmål. Där det slutgiltiga godkännandet förmodligen kommer när allt står färdigt. Det var tydligen lite upprörda känslor över att den Tyska regeringen gått in och gett Tesla klartecken på 1 miljard Euro i bistånd för batterifabriken och den inledande fasen. Där markarbeten och gjutning av plattan är godkänd. Varför man har valt att göra så här vet jag inte riktigt, men det kan ha att göra med de ritningar som behövs inte riktigt har varit klara när man satte igång arbetet.

Som vanligt, tyvärr måste man väl säga, så har Teknikens värld tagit en högst oseriös artikel och skrivit av. Detta utan att ha någon som helst kontroll på om det man skriver stämmer eller inte. Jag kan verkligen se framför hur stämningen blir på topp när dom skriver en artikel med negativ klang om Tesla. Det är väldigt vanligt att Teknikens värld skriver ner Tesla. Negativa nyheter hamnar snabbt på sidan, medans mer positiva nyheter brukar komma 2 - 3 dagar efter, så nyhetsvärdet har försvunnit. Något som märks på antalet kommentarer till artiklarna. Negativa, lockar fram all skadeglädje som finns på internet med många kommentarer. Positiva, ofta väldigt få kommentarer. Det är ju förstås inte enbart Teknikens värld som är väldigt negativa till Tesla, det gäller ju även Vi bilägare och Ny Teknik. Bakgrunden till detta går ju tillbaka till tiden då det fanns otroligt starka krafter som ville förstöra för Tesla. Då Tesla var den mest "shortade" aktien på marknaden. Då spreds det negativa artiklar för att påverka aktiekursen neråt - väldigt ofta.

Som motvikt kan man förstås läsa mer Tesla-positiva nyheter och sedan väga argumentens trovärdighet och skapa sin egna uppfattning: https://electrek.co/2021/02/08/tesla-rumored-massive-delay-gi...

Jämfört med Modyl Y fabriken som precis dragit igång i Shanghai, så ska fabriken i Berlin/Brandenburg vara lika stor när det gäller den inledande fasen - Model Y. Det är dubbelt så stor som Model 3 fabriken i Shanghai. Så nog kommer det finnas kapacitet när den väl är igång. Tror Elon redan i tredje kvartalsrapporten 2020 förklarade att Tesla i början kommer skeppa 4680 batterier från USA. Dessutom är jag helt övertygad om att till en början så kommer enbart Performancemodellen och möjligtvis Long Range ha de nya batterierna till en början. Billigare modeller får nöja sig med 2170-batterierna.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men från priset är ju inte intressant när du jämför olika modeller, en Mach-E med fyrhjulsdrift och stora batterier (som är den versionen av Model Y du jämför med) verkar ligga på 735k, sen skall ju Mach-E ha lite extrautrustning också.

När Tesla väl börjar producerar här lär de släppa den billiga versionen av Model Y också som de gjort i USA.

Jag gissar att de tänker mjölka Europamarknaden så långt det går genom att enbart erbjuda Performance och Long Range till att börja med, säg ett halv år i alla fall. Nämns ingen Standard Range på den svenska hemsidan än.

Vet inte hur bra Standard Range säljer i USA nu när den släpptes i Januari. Men gissar att efterfrågan hjälper till. Tesla brukar ju vanligtvis ha väldigt dåliga leveranssiffror första kvartalet. Produktionen i Shanghai lär hjälpa till också, då Model Y ser ut att bli väldigt populär där.

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja men från priset är ju inte intressant när du jämför olika modeller, en Mach-E med fyrhjulsdrift och stora batterier (som är den versionen av Model Y du jämför med) verkar ligga på 735k, sen skall ju Mach-E ha lite extrautrustning också.

När Tesla väl börjar producerar här lär de släppa den billiga versionen av Model Y också som de gjort i USA.

Sant, om man väljer en bil med liknande specifikationer (4wd och stort batteri) så hamnar man på ungefär samma pengar (knappast någon slump...). Med samma logik skulle man ju isf kunna tro att den billigare versionen av Model Y (2wd och Standard range) kommer att landa mellan 550 - 600 kkr.

/M

Permalänk
Medlem

Någon som kör senaste Teslan och kan beskriva hur komforten i sätet är?
Jag har hört att det är helt fantastiskt sköna stolar i dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som kör senaste Teslan och kan beskriva hur komforten i sätet är?
Jag har hört att det är helt fantastiskt sköna stolar i dom

Vad menar du med senaste? Vilken modell? Skall inte vara någon skillnad i säten mellan årets och förra årets Model 3 slm jag har. Känns som Volvosäten vilket jag inte riktigt gillar utan tycker Model S har bättre säten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad menar du med senaste? Vilken modell? Skall inte vara någon skillnad i säten mellan årets och förra årets Model 3 slm jag har. Känns som Volvosäten vilket jag inte riktigt gillar utan tycker Model S har bättre säten.

Oj då, jag är inte så insatt på hur stor skillnad det är mellan säterna, jag har bara hört att Tesla har bra säten.

Kul att höra din åsikt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj då, jag är inte så insatt på hur stor skillnad det är mellan säterna, jag har bara hört att Tesla har bra säten.

Kul att höra din åsikt!

Model S har säten som känns mer åt BMW hållet enligt mig, har alltid suttit illa i Volvos och superbra i BMW (och andra tyska märken) så det påverkar väl. Rent generellt är ju det dock en smakfråga och båda är bra säten, tydligen gör de sina egna säten också och köper inte in en färdig underdesign vilket nog är varför de är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Model S har säten som känns mer åt BMW hållet enligt mig, har alltid suttit illa i Volvos och superbra i BMW (och andra tyska märken) så det påverkar väl. Rent generellt är ju det dock en smakfråga och båda är bra säten, tydligen gör de sina egna säten också och köper inte in en färdig underdesign vilket nog är varför de är bra.

Åh, det ligger nog mycket i det.
Detta klippet gav mig lite insikt (timestamp)
https://youtu.be/YAtLTLiqNwg?t=353

Permalänk
Medlem

Audi Etron GT live premiär 19.00 idag.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Hur länge tror ni en elbil borde rulla för att det ska vara bra miljömässigt?
Många verkar ju tro att dagens elbilar knappt kommer se 10 år, max 15, innan dom kasseras. Och det känns ibland som att siffran fortsätter sjunka ju mer tiden går? Alltid nyfiken på att höra era synpunkter, denna tråden är underbar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur länge tror ni en elbil borde rulla för att det ska vara bra miljömässigt?
Många verkar ju tro att dagens elbilar knappt kommer se 10 år, max 15, innan dom kasseras. Och det känns ibland som att siffran fortsätter sjunka ju mer tiden går? Alltid nyfiken på att höra era synpunkter, denna tråden är underbar!

Bara kolla på första Nissan leaf från 2010 många sett en affärsidé att uppdatera batteri till större kapacitet & räckvidd på köpet.

Detta förlänger självklart livslängden & kollar du dagens bilar är kylningen betydligt bättre & batteri kapaciteten har ökat 300% på cellerna.

Har inte sett denna utvecklingen i mitt liv på bilindustrin & hur fort utvecklingen gått framåt.

Kollar du Norge kan du hitta en första leaf för 23K Nok med dåligt batteri & köper du då ett 40 Kwh batteri för 40-45K Nok samtidigt & lägger i bagaget & byter detta hemma är det ett projekt för Gds folket.

Sedan om du felsöker vilken eller vilka celler som felar kan man byta ut dom individuella cellerna & har ett komplett 24Kwh batteri man kan sälja vidare till ett hyfsat försäljningspris.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Audi Etron GT live premiär 19.00 idag.https://youtu.be/StkkIdBY5r0

Snygg bil, men vilken jobbig presentation.
Berättade de vad priset kommer bli?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Snygg bil, men vilken jobbig presentation.
Berättade de vad priset kommer bli?

99 800€ för GT & Rs GT 138 200€ Antar att detta är Tyska priserna med 19% Vat.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

Audi Etron GT live premiär 19.00 idag.https://youtu.be/StkkIdBY5r0

Instämmer med föregående, vilken torr presentation xD

Den att den börjar från 870k kronor och uppåt var ju uppmuntrande xD

Skrivet av Jonas79:

Bara kolla på första Nissan leaf från 2010 många sett en affärsidé att uppdatera batteri till större kapacitet & räckvidd på köpet.

Detta förlänger självklart livslängden & kollar du dagens bilar är kylningen betydligt bättre & batteri kapaciteten har ökat 300% på cellerna.

Har inte sett denna utvecklingen i mitt liv på bilindustrin & hur fort utvecklingen gått framåt.

Kollar du Norge kan du hitta en första leaf för 23K Nok med dåligt batteri & köper du då ett 40 Kwh batteri för 40-45K Nok samtidigt & lägger i bagaget & byter detta hemma är det ett projekt för Gds folket.

Sedan om du felsöker vilken eller vilka celler som felar kan man byta ut dom individuella cellerna & har ett komplett 24Kwh batteri man kan sälja vidare till ett hyfsat försäljningspris.

Shit, det hade ändå varit drömmen, lätta att reparera och byta ut battericeller i elbilar, då hade man löst problemet med att man hela tiden måste bygga nya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

Model Y från Tesla är för mig bara intressant efter att de fått igång produktionen i Berlin och man får se en recension av den "nya" modellen. Ska ju enligt utsago ha de nya batterierna, gjuten framvagn och bakvagn samt lackerad på ett bättre sätt. Förutom dessa förbättringar(som också är billigare att tillverka) så kommer de ju slippa frakt och importkostnader när de tillverkas inom EU, så jag tror definitivt att den nya Model Y (EU) kommer vara billigare än förut.

Jo, MY från Berlin kan vara ett alternativ när jag byter bil nästa gång.

Skrivet av Reiker:

Ska för övrigt få känna och klämma på Skoda Enyaq nu på fredag, förväntningarna är höga!

Men priset på visningsbilen (2WD) var enligt andra forum 680 000kr (!!).

Ouch! Har sett fram emot Enyaq för farsan som tycker vår M3:a är för dyr...

För det priset tycker man ju att man även skulle fått AWD istället för endast 2WD.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Vad menar du med senaste? Vilken modell? Skall inte vara någon skillnad i säten mellan årets och förra årets Model 3 slm jag har. Känns som Volvosäten vilket jag inte riktigt gillar utan tycker Model S har bättre säten.

Jag är precis tvärt om!

Den bil i världen som jag tycker haft absolut bästa säten är V70 Gen2 (de som gjordes på mitten av 00-talet), och med de i Model 3 som god två.

Här är en annan som är enig med mig (råkade se videon nu ikväll):

https://youtu.be/YAtLTLiqNwg?t=357

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Instämmer med föregående, vilken torr presentation xD

Den att den börjar från 870k kronor och uppåt var ju uppmuntrande xD

Shit, det hade ändå varit drömmen, lätta att reparera och byta ut battericeller i elbilar, då hade man löst problemet med att man hela tiden måste bygga nya

Ändå är det många hemma garage som sett affärsidé i detta.

Även du lär kunna använda en multimeter & ta plus & minus Polen & se mätvärden.

Sett dom som gör detta använder en obd verktyg & program vara för att få reda på felkoder så man vet vilken cell som är felaktigt.

Oftast så felar vissa celler & ger alltså inget voltvärde detta är den felaktiga cellen.

Skruva bort 3 kablar till cellen dit med ersättning cellen & dom 3 kablarna på rätt ställe.

Stora jobbet enligt mig är att koppla bort 12V, Högvoltskontakten under baksätet på leafen & lösgöra denna sedan plastskydden så man kommer åt kontakterna på batteriet.

Sedan skruvarna för batteri & få ner detta medan att byta den felaktiga cellen är de som går fortast.

Vill man inte göra detta så finns det verkstäder som gör jobbet åt dig men då kostar timtaxa & delar.

Men många köper alltså istället ett helt nytt batteri med större kapacitet när man ändå skruvat ner de gamla & får ett helt nytt batteri med längre räckvidd.

Billigaste alternativet är enbart att byta dom felaktiga cellerna & stanna på original kapaciteten & då slipper du även extra jobb med fixa adapters till batteri kontakterna eller splica om dom med el schema & olika lösningar på inläsning av nya batteri till data boxen.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Hur länge tror ni en elbil borde rulla för att det ska vara bra miljömässigt?

Det beror på om du med "miljö" tänker på gifter och utsläpp (tex. i städer), eller om du tänker på klimatpåverkan?

Gällande klimatpåverkan så tror jag att frågan varit uppe innan (av dig och andra): Men oavsett ca: 2,5 år med svenskt snitt i användning på 1500 mil/år (ca 3750 mil totalt) jämfört med en modern effektiv småbil.

https://sverigesradio.se/artikel/7348243

Ju fortare du skrotar din ICE-bil och istället köper en ny elbil ju bättre (såvida den inte mest står stilla)!

https://sverigesradio.se/artikel/7346616

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Åh, det ligger nog mycket i det.
Detta klippet gav mig lite insikt (timestamp)
https://youtu.be/YAtLTLiqNwg?t=353

Missade att du faktiskt var före mig där (såg den videon nu ikväll för första gången)!

Gillar man Volvos säten (som av många anses som bland de ergonomiskt bästa, men sådant här är ju alltid en hel del personligt också) så gillar man de i Model 3/Y. Chefdesignern för de stolarna hos Tesla var tidigare chef på Volvo Cars för säten.

Gillar man Mercedes säten (som är vår huvudbil, men som jag själv inte är lika förtjust i sätena) så gillar man nog de som sitter i Model S/X (enligt uppgifter jag hört så är det Mercedes också som är ursprunglig designer av de stolarna, precis som många andra delar i Model S).

I korthet om man skall köpa elbil efter stolsval: Gillar du Volvostolar -> M3/Y. Gillar du Mercedesstolar -> MS/X.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det beror på om du med "miljö" tänker på gifter och utsläpp (tex. i städer), eller om du tänker på klimatpåverkan?

Gällande klimatpåverkan så tror jag att frågan varit uppe innan (av dig och andra): Men oavsett ca: 2,5 år med svenskt snitt i användning på 1500 mil/år (ca 3750 mil totalt) jämfört med en modern effektiv småbil.

Oj då, mitt dåliga minne, har säkert frågat innan, förlåt xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Oj då, mitt dåliga minne, har säkert frågat innan, förlåt xD

Inga problem! Det är en mycket bra fråga, som tåls att både frågas igen och besvaras igen!

Detta var om du med miljö avsåg klimatet?

För det finns ju stora vinster med vår miljö i städerna med avgasfria fordon. Många som varje år som får allergier, luftrörs/andningsproblem och även många som dör i förtid pga. cancer och andra problem tack vare alla gifter och partiklar som släpps ur våra fordon. Det kan jag personligen nästan tycka är en viktigare miljöfråga än klimatpåverkan.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

*LOL* Bra försök där! 😺 Är för kärnkraft, men kommer inte ta upp den diskussionen (iaf. inte här i en biltråd)! 🚗⚡️

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

*LOL* Bra försök där! 😺 Är för kärnkraft, men kommer inte ta upp den diskussionen (iaf. inte här i en biltråd)! 🚗⚡️

Förlåt Jag menade inte att bryta mot några regler utan bara att det ändå är högst relevant för miljöfrågan vart våra elbilar faktiskt får våran el ifrån

Edit: tar bort mitt inlägg, vill inte skapa dålig stämning xD

Permalänk
Medlem

Inget problem för mig om du (eller andra) tar upp kärnkraftsdebatten!

Men lura bara inte in mig i den. Jag håller mig utanför (eller så tar jag debatten i en tråd jag tycker passar mig bättre för det).

Men jag ger dig det; du jobbar iaf. hårt på det hela! *LOL* 😎🐟

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/