Lika många kalorier - Är den verkligen sååå mycket godare?

Permalänk
Medlem

Dricker bara sockerfria läsker nuförtiden då det smakar bättre, har typ inga kalorier samt jag slipper den äckliga beläggningen på tänderna som gör att dem känns mjuka.

Favoriter:
7up Free
Apotekarna Julmust Sockerfri
Coca-Cola Zero Vanilj
Coca-Cola Zero
Pepsi Max Lime

Permalänk
Medlem

Slutade dricka sockersötad cola/pepsi/läsk för många år sen och kör zero-alternativen istället. Numera smakar sockercola faan i jämförelse med zero/light. Zero/light är fan så mycket godare än sockerskiten.

Så jag inverterar @Dahle86 påstående istället.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Avstängd

Därför man dricker öl istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Trocadero "Zero" (som f.ö. borde hetat "TrocaZero"!): 6,6 kcal/33cl.

(och självklart är det inte enbart det varumärket som är avbildat i trådstarten som åsyftas: utan det vidare ämnet "sötningsmedel eller socker i dryck")

(eller såklart: någon helt annan dryck)

Tummen upp på troccazero!

Känner dock en klar skillnad i smaken på vanlig och zero, men hellre zero än inte alls.

Permalänk
Medlem

jag föredrar ZERO smaken över riktig cola. Light borde inte öht finnas.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Hellre 1 riktig cola och 138 burkar kranvatten än 139 cola zero. Kan inte dricka saker som har sötningsmedel då de smakar förjävligt.

Håller med. Och det är eftersom sötningsmedlet är så mycket sötare än vanligt socker.

Allt är onyttigt i fel mängd också.

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Hellre 1 riktig cola och 138 burkar kranvatten än 139 cola zero. Kan inte dricka saker som har sötningsmedel då de smakar förjävligt.

Man vänjer sig faktiskt ganska fort.
Fick ett sexpack cola zero i samband med en biltvätt och första burken var inte direkt någon njutbar historia (dricker aldrig lightläsk men gratis är... "gott"?)Men jag var ihärdig och dag 3 tyckte jag faktiskt att de började smaka som vanlig cola rakt av.
Sedan är det en annan historia vad ens tänder tycker om diverse syror i läsk (sockerfritt eller ej) om dessa konsumeras dagligen.

Grammatisk vurpa
Permalänk
Medlem

Kalorifri/kalorisnål läsk smakar kemisk luffartungslem. Jag dricker hellre vatten än artificiellt sötad läsk.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk

Vill bara säga att alla ni som tror att läsk utan socker är bättre för tänderna är ute och cyklar.

Det är kanske marginellt bättre, men den stora boven är hur lågt pH drycken har. Där är det ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Nä, nu svor du allt i kyrkan. Rom har du tillåtelse att blanda ut med cola men whiskeyn dricker man som den är!

Men jag håller med dig, light/zero går bort.

Men Jack Daniels måste man väl få blanda lite?

Permalänk
Medlem

Dricker mest Cola Zero men ibland blir det någon annan, typ Pepsi eller Sprite. Blir väl 30-50cl om dagen kanske. Läsk med socker dricker jag sällan, men någon gång varannan månad kanske det blir en hallonsoda eller Cola Cherry. Känns mest onödigt att hälla i mig socker i den mängden samt dricka upp kalorier som jag då får dra från det jag äter när light-varianterna nästan är lika goda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Kan väl passa på att nämna några vanliga drycker som ibland nämns som/tros vara "nyttiga"

Apelsinjos: 148 kcal/33cl
Äppeljos: 148 kcal/33cl
Äppelmust med fruktkött: 165 kcal/33cl
Mellanmjölk (1,5%): 148 kcal/33cl
Standardmjölk (3,0%): 198 kcal/33cl
Vatten: 0 kcal/33cl

Herre gud vad du har hängt upp dej på kalorier som om det vore den största hälsoboven i världen! Många typer av nötter och frön räknas ju tillexempel till super mat sprängfyllda med mineraler och vitaminer du behöver men läser man dina meddelanden så skulle ett glas vodka vara nyttigare

Permalänk

Här hemma är det mest vatten men till helgen dricker frugan Pepsi Max men jag tar väl någon öl ibland.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Dricker sällan läsk men gör jag det så är det pga av sockret.
En flask Coca Cola är det bästa tycker jag.

Light dryckerna är hemska samma zero varianterna, klarar inte av dessa sötningsmedel beskt och äcklig eftersmak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Som diabetiker i snart 30 år så har valet varit rätt enkelt.

Vet inte om Diet Coke någonsin egentligen varit en höjdare, det är inget jag har druckit på många år, förutom enstaka tillfällle på restaurang då möjligtvis. Pepsi Max är bättre än vanliga "lighten".
Kommer ihåg att när Tab X-tra dök upp så blev jag väldigt nöjd. Den ersattes sedemera av Zero här i Sverige och det klagar åtminstone inte jag på då den, så vitt jag kommer ihåg, är snäppet bättre än Tab X-tra.

Me Brudda !-

Har haft diabetes typ 1 i snart 29 år här /Var1.5 år när det konstaterades.(

Cola zero är den enda läsken jag tycker om tillsammans med Apotekarnes Light Julmust.

Minns även TAB X-tra med en djup saknad.

Pepsi max Däremot är verkligen inget för mig.

Sen skall man inte tro som många verkar göra att light läsk minskar risken för att gå upp i vikt , Faktum är att Lightprodukter med mycket sötningsmedel är faktiskt värre än vanlig läsk.

Sedan har vi Fanta Free som faktiskt är en risk för ökad Cancer risk.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Allt prat om cola gav mig flashbacks från yngre dar. Finns Cuba-Cola kvar? Det är utan tvekan den godaste colan men jag har inte sett den sedan jag flyttade till västkusten.

Så på svaret om C-C är godast som original, light eller zero så blir svaret ingetdera, ”Cuba” är det rätta svaret!

Provade Cuba-Cola Zero för ett par veckor sedan och det gick ned men fick inga flashbacks från barndomen för det var inte riktigt samma smak på Zero. Kul att det fortfarande finns, är väl Sveriges äldsta märke?

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag håller mig till riktig Coca Cola. Vill jag ha något annat alternativ så kan jag alltid gå ut och slicka på asfalten.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Siffror må vara entydiga men ibland blir saker tydligare/enklare när man visualiserar dem, så är det för mig i varje fall...

http://i.imgur.com/edhJIdD.jpg

Lika många kalorier (kcal./kJ) till vänster som till höger (Precis som det står på förpackningarna)!

Är "Original taste"/"Sockerläsken" (till höger) verkligen sååå mycket godare (139 ggr.)?

För mig blev valet enkelt (men då är jag en av dem som inte behöver gå upp i vikt). Lika enkelt blir det såklart om man är den som behöver gå upp

Självklart är det upp till var och en att själv avgöra om sitt tycke och smak.

Hur väljer du?
Är det kalorierna eller smaken som avgör? Eller kanske både och?
(Så är det för mig nuförtiden; numera föredrar jag "Zero", både kalori (kcal./kJ) och smakmässigt! ("Light" däremot går bort!)

Eller kanske är det något helt annat som är avgörande för dig? Berätta!

#drickblaskers #SweLäskers

Edit: f.ö. är jag rätt nöjd med fotot, även om jag kunde spenderat mer tid på att arrangera burkarna

Väljer Cola Zero alla dagar i veckan, MEN försöker ändå att undvika för mycket pga tänderna...

Permalänk
Medlem

Sötningsmedel gör mig illamående så dom allra flesta light eller zero produkter går bort

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

Dricken varken läsk eller juicer. Jag njuter förstås av öl och så ibland, annars håller jag mig till kranvatten.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av stig86:

Jag håller mig till riktig Coca Cola. Vill jag ha något annat alternativ så kan jag alltid gå ut och slicka på asfalten.

Det gör säkert alla. Frågan är väl hur man definierar "riktig" ;).

Själv tänker jag mig att cola med socker är lika riktig som aspartamvarianten.
Inget av recepten använder originalrecept.

Och själv dricker jag inte läsk.
Eller ja - jag brukar försöka lura mig själv med iaf. Nån gång om året pantar jag trots allt en papperskasse med flaskor och jag misstänker att det inte är grannen som smyger in med sina tomflaskor till mig hehe.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skäggig legend

Jag dricker malt humle jäst och vatten...

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Känner ingen smakskillnad på zero och vanlig mer än att min mage efteråt går bananas av vanlig cola pga för mycket socker på en gång.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dahle86:

Du menar man ska plåga i sig light läsk i en månad för att sen gilla det. Är det inte bättre bara dricka vatten istället då?
Jag tycker det är så vedervärdigt att jag hellre inte dricker alls än dricker light.

Ja, är väl inte så konstigt? Usch och nej för en månads jobb i det långa loppet, helt klart inte värt år och år av en mer hälsosam livsstil

Det stämmet dock, jag testade för något år sen att byta till vanlig cola pga hårförlust. Det tog någon vecka och sen var normal cola det som smakade bäst, lightdryckerna var inte så goda då. Numera dricker jag Pepsi max och vanlig cola smakar skit. Så otroligt sött att man får krupp nästan.

Det är inte speciellt svårt att ställa om sig, och helt klart värd mödan tio gånger om. Såklart är vatten bäst.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag dricker malt humle jäst och vatten...

Jag antar att humlen är mald då den inte är så god i kornform.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wessmen:

Men Jack Daniels måste man väl få blanda lite?

Jadå, hur ska man annars kunna dränka sin sorger över att en sådan dryck tagit sig in i ens hus?

Nä, skämt åsido. Whiskey och cola är inte så tokigt även om jag hellre dricker det var för sig. Rom och cola dricks däremot hyfsat frekvent, mumma
jag är av åsikten att man får dricka vad man vill så länge man tycker om det men jag ska erkänna att det en gång kröp lite under huden på mig. Hade besök en helg och hon blev lite småförkyld. På kvällen när vi sitter i soffan och glor film plockar jag fram en öl och frågar om hon vill ha något, "en whisky kan jag ta". Ger henne en halvfin whisky och vad tror du hon gör? Går till köket och river ner ingefära och häller i en massa honung.

Säkert en bra huskur i teorin men vafan :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Nu tror jag du fått detta om bakfoten. Fett tar längre tid att bryta ned till energi än rena kolhydrater. Fett skapar kroppen för att lagra energi..det vill säga att fettet du äter går inte magiskt igenom tarmväggen och lägger sig om midjan.
Jag är ganska övertygad om att det går till så

Bryta ned till energi? Vi pratar ju om att lagra fett inte omvandla fett till energi. Det verkar som du fått nåt om bakfoten?

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014...

https://traningslara.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett...

Skrivet av Qziny:

Dricker du däremot läsk innehållande lika mycket energi i form av socker kan du vara säker på att kroppen kommer ta upp varje del av det.

Om den tar upp det gör den det antagligen genom att lagra det i glykogenlagren.

Kolla länkarna igen...

https://centrumforidrottsforskning.se/wp-content/uploads/2014...

https://traningslara.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Man kan ju också tänka på de som dricker 1.5-3 LITER läsk per dag. Vilken skillnad det skulle göra viktmässigt om de bytte till "Zero".
Hälsoaspekten att dricka så pass mycket är ju alltid dålig såklart men ändå..

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har sedan flera år tillbaka gått ifrån vanlig cola för cola zero och jag måste säga att smakmässigt så är det inte mycket skillnad för mig, jag märker inte av sötningsmedlet i zero så det stör mig inte, vill jag för övrigt ha cola med socker i så kör jag hellre på någon riktig fincola t.ex denna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hellscreame:

Me Brudda !-

Har haft diabetes typ 1 i snart 29 år här /Var1.5 år när det konstaterades.(

Cola zero är den enda läsken jag tycker om tillsammans med Apotekarnes Light Julmust.

Minns även TAB X-tra med en djup saknad.

Pepsi max Däremot är verkligen inget för mig.

Sen skall man inte tro som många verkar göra att light läsk minskar risken för att gå upp i vikt , Faktum är att Lightprodukter med mycket sötningsmedel är faktiskt värre än vanlig läsk.

Sedan har vi Fanta Free som faktiskt är en risk för ökad Cancer risk.

Ja visst är det så att risker ökar med diverse val vi gör.
Det är farligt att leva, man kan faktiskt dö!!

Kan väl bara konstatera att innan jag nådde 35 år så var vikten inget problem trots ibland stora mängder intag av sötade produkter. De senaste 5 åren däremot har jag plussat 30kg på vågen, varav 15kg på det senaste Covid-19-karantän-året...
Lätt att leva som man gjorde när man tränade 5-6 ggr/vecka och var konstant aktiv. Bara för att man stannar upp så ändrar man inte sina matvanor per automatik.

Old habits die hard!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K